Kirjoittaja Aihe: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät  (Luettu 16612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 010
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #50 : Heinäkuu 02, 2015, 13:02:37 »
Aika jännä, jos laitetaan nastarenkaiden piikkiin nuo vikaantumiset. Nastallisilla kuitenkin on ajeltu jo jokunen vuosikymmen, myös muuallakin kuin pelkästään Oulun seudulla. Mieleen on jäänyt myös se että vastaavia "alueellisia vahinkopesäkkeitä" on myös Saksassakin, jossa ei nastat ole sallittuja, miten sitten nastarenkaat selittäisivät vahingot siellä?

Onpahan taas teoriat. Uskottavuudeltaan samaa tasoa kuin kohtaamani ylilääkärin (myös Pohjolan asiantuntijana toiminut) maininta, että kohdalleni sattuneen kolarin oireet olisivat vain lääkeperäisiä, oireiden alkaessa kahdeksan vuotta ennen kyseisen lääkkeen aloitusta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #51 : Heinäkuu 02, 2015, 15:43:17 »
Niin no, tarkoitus on vain pitää tätä asiaa tapetilla. Koska jos joltain Oulun seudun palstalaiselta hajoaa Citroen jakohihnan/hihnapyörän oudon kulumisen vuoksi niin turha siitä on Citroenia syyttää. Muun merkkisiä autoja on Raahe-Oulu tietä ajavista särkynyt sekä suhteellisesti että absoluuttisesti enemmän. Sekä toivottavasti tämä tapetilla pitäminen aiheuttaa ennakoivaa huoltoa ja hihnan/hihnapyörän tarkkailua vaihtojen välillä, Oulunseudulla ja Citroenin omistajissa.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #52 : Maaliskuu 09, 2016, 17:34:06 »
Tämän päivän uutisia, keskiviikkona 8.3.2016
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/03/08/lakimies-oulun-autokauppojen-pitaisi-kertoa-etta-jakohihna-ei-ehka-kesta/20162666/304

Lainaus
Oulun seudun autokauppiaiden ja autokorjaajien kannattaa kertoa asiakkailleen, että autojen jakohihnat eivät välttämättä kestä niille määriteltyä vaihtoväliä.

Tätä mieltä on Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi, jonka mukaan seudun jakohihnaongelmasta pitäisi kertoa asiakkaille jo kauppoja hieroessa. Ruskea katupöly on jo vuosia rikkonut autojen jakohihnoja Oulun seudulla.

Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa sulo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 1
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #53 : Maaliskuu 09, 2016, 19:40:02 »
2.0 HDI saaralla nyt ajettu 145tkm edellisen hihnan vaihdon(7v) jälkeen juurikin tuolla alueella. Hyvälle näytti paikat ja hihna vielä joulun aikaan, kahtotaan kestääkö 160tkm.

Edittiä: Tiedän kolmen ww konsernin ja yhden psa:n remmin liianaikaisen vioittumisen (naapurin C3 1.4  62tkm), esson baarin juttuja :)

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 562
  • Peukkuja: 4
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #54 : Maaliskuu 09, 2016, 22:05:15 »
Mitenkähän näihin tapahtumiin on maahantuojat suhtautuneet?

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #55 : Maaliskuu 10, 2016, 11:50:32 »
2.0 HDI saaralla nyt ajettu 145tkm edellisen hihnan vaihdon(7v) jälkeen juurikin tuolla alueella. Hyvälle näytti paikat ja hihna vielä joulun aikaan, kahtotaan kestääkö 160tkm.

Oma Ex-Xsarani oli täällä aikanaan romuna myynnissä, kun hihna oli katkennut 150 tkm ajettuna. En ymmärrä miksi ei oltu vaihdettu ajallaan  ??? Vaihtovälihän on 140tkm 2,0HDI:ssä!


Kalevan lehtijutussa joku autoinsinööri oli keksinyt uuden teorian: Sorarekoista leviää pölyä, mikä pysyy ilmassa, koska ihmiset(/autot)  ajavat niin lähellä toisiaan  ::)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 258
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #56 : Maaliskuu 10, 2016, 12:37:55 »
Kalevan lehtijutussa joku autoinsinööri oli keksinyt uuden teorian: Sorarekoista leviää pölyä, mikä pysyy ilmassa, koska ihmiset(/autot)  ajavat niin lähellä toisiaan  ::)

Sitten sen pitäisi vaikuttaa kaikkialla Suomessa. Ja varsinkin pääkaupunkiseudulla.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 205
  • Peukkuja: 9
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #57 : Maaliskuu 10, 2016, 14:53:17 »
Eikö kuitenkin kannata vaihtaa ajallaan tai jos meinaa romuttaa huvikseen niin sitten vaan kenkää................
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa sulo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 1
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #58 : Maaliskuu 10, 2016, 21:36:53 »
Tällä ajetaan enää heinäkuun loppuun jos remmi suo :)

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #59 : Kesäkuu 19, 2016, 21:04:38 »
Vaasassa myös:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1466304558569?jako=1e5509e911abe475641241637c3a2aa9&ref=tf_iHSisboksi-artikkeli&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage

Lainaus
Autoja rikkovan Oulun taudin epäillään leviävän Vaasaan – ”Eivät tätä halua korjaamotkaan”
Autojen takuukorjaukset ovat lisääntyneet Vaasassa. Vaasan moottoritien pinnoitteena on käytetty samaa oktomursketta kuin Oulun moottoritiellä.
Kotimaa 19.6.2016 19:18

Tapio Mainio

Helsingin Sanomat

Lainaus
Oulu

Auton moottoreiden jakohihnoja katkovan niin sanotun Oulun taudin epäillään levinneen Vaasaan. Muun muassa Skodaa maahantuovassa Helkama-Autossa on ihmetelty takuukorjausten lisääntymistä Vaasan seudulla.

Kai Tirkkonen
Autojen hihnoja on mennyt rikki nyt myös Vaasan alueella.


”Hihnoja on katkennut tai ne on ennenaikaisesti jouduttu vaihtamaan Vaasan kaupungin alueella liikkuvissa autoissa. Tapauksia on muutamia ja joukossa on takseja. Valtaosa takuutapauksista tulee silti yhä Oulun seudulta”, kertoo Helkema-Auton Oy:n takuukäsittelijä Anton Henriksson.

Hän on tutkinut autoinsinööriopintojen lopputyönään Helkama-Auton takuutapauksia muutaman viime vuoden ajalta.

Hän ei halua tarkemmin eritellä tapausten kokonaismääriä, koska se on yrityssalaisuus.

Oulun seudulla on pitkään ihmetelty auton jakohihnojen ennenaikaisia katkeamisia. Jakohihna on monesta autosta mennyt poikki ja rikkonut moottorin, kun sillä on ajettu 50 000–70 000 kilometriä. Hihnan pitäisi kestää 200 000–250 000 ajokilometriä.

Vaiva koskee lähes kaikkia automerkkejä, joissa on jakohihna, ei ketju. Ongelma on johtanut useisiin kiistatapauksiin korvausvastuusta takuuaikana.

”Minun Opelista katkesi jakohihna ennenaikaisesti, kun olin ajanut sillä 140 000 kilometriä. Moottoriremontti maksoi noin 5 000 euroa. Vaihdoin sen jälkeen auton toiseen merkkiin”, kertoo vaasalainen taksiautoilija Markus Tahvanainen.

Oktomurske... ja Destia ei ikinä tunnusta, että vika on oktomurskeessa koska tulisi kallis lasku.

Lainaus
Jakohihnaongelman eli Oulun taudin yhdeksi aiheuttajaksi on epäilty Tornion terästehtaalta peräisin olevaa oktomursketta, jota on käytetty Raahe–Oulu–Tornio-valtatien ja moottoritien päällystyksessä vuodesta 2006 lähtien.

”Sitä käytettiin Oulun jälkeen Vaasan yksitoista kilometriä pitkän moottoritien asfaltoinnissa. Tietääkseni oktomursketta ei ole Vaasan seudulle levitetty muualle”, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Liikennevirastosta.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 258
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #60 : Kesäkuu 20, 2016, 19:58:27 »
Mutta miten se pöly pääsee sinne jakohihnaan, eikös se ole koteloitu suunnilleen joka autossa? Varsinkin sellaisissa joissa vaihtoväli on yli 50tkm (monessa vanhemmassa autossa ainakin vaihtoväli on juurikin tuo 50tkm jossa nyt hihnat paukkuu) . Luulisi että kaikki hiekka yms pöly olisi siinä paikassa haitallista.

Suolaakin on syypääksi epäilty mutta sittenhän pääkaupunkiseudulla pitäisi kaikkien hihnallisten autojen hyytyä tien varteen hihnan katkeamisen seurauksena.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #61 : Kesäkuu 20, 2016, 20:16:56 »
Lainaus
eikös se ole koteloitu suunnilleen joka autossa?

Toyota-liike Oulussa tiivisteli omilla patenteilla jakopäänkoppia Oulunseudun Toyota takseista tuon ongelman ilmennettyä, joten ei ne ole hirveän tiiviitä.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 807
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #63 : Kesäkuu 20, 2016, 22:01:45 »
Katso 3 viestiä taaksepäin  :)
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 807
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #64 : Kesäkuu 20, 2016, 22:56:47 »
Katso 3 viestiä taaksepäin  :)
No niinpä.... :)
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #65 : Kesäkuu 20, 2016, 23:15:57 »
Mutta miten se pöly pääsee sinne jakohihnaan, eikös se ole koteloitu suunnilleen joka autossa?

Ei se ole erityisen tiivis kotelo. Paitsi noissa ufoissa joissa hihna on öljykylvyssä :)

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #66 : Kesäkuu 21, 2016, 00:11:11 »
Hondan pienmoottorissa taitaa kanssa olla hihna öljypuolella, ei tuo tekniikka ihan uutta ole. Kumma että kumi kestää niin hyvin öljyä, sen vielä ymmärtää että tiivisteessä mutta hihnassa joka taipuu joka kierroksella, se vaatii paljon enemmän.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 160
  • Peukkuja: 8
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #67 : Kesäkuu 21, 2016, 07:49:34 »
Tuo oktomurskeen pöly ei sitten aiheuta ihmisille terveydellistä haittaa ? Miksi ko pöly olisi vain jakohihnakoteloissa eikä lainkaan moottori- ja raitisilmasuodattimissa? Jakohihnakotelo on suljettu rakenne, ei nyt täysin tiiviiksi mutta kotelo kuitenkin, ilmansuodattimiin vartavasten ohjataan ilmavirtaa.Onkohan tuossa kyse valurautaisten hihnapyörien "murenemisesta" vaikos ihan oikeasti okto murskeesta? Joko puolueeton taho on määrätty tutkimaan asiaa? Asiaa tutkii uutisoinnista päätellen moni taho mutta eipä taida näiden tahojen tutkimustulos kelvata oikeusasteissa? Eikös VTT ole nykyisin yksityinen osakeyhtiö, onko sekään tälläisessä keississä puolueettomaksi luokiteltavissa?

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #68 : Kesäkuu 21, 2016, 21:29:44 »
Jos oktomurskeessa on happoa mukana mikä nopeuttaa hammaspyörien kulumista. Eli ihminen kestäisi happoa paremmin kuin rauta :laugh:

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 548
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #69 : Kesäkuu 21, 2016, 22:34:16 »
Kokiksessa on fosforihappoa. Ihminen kestää fosforihappoa paremmin kuin rauta.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 258
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #70 : Kesäkuu 22, 2016, 20:06:57 »
Kokiksessa on fosforihappoa. Ihminen kestää fosforihappoa paremmin kuin rauta.

Niinpä, kokista voikin huhujen mukaan käyttää ruosteen poistoon ja kromin kiillotukseen...
Mistä päästäänkin taas oktomurskeeseen, sehän on oikealta nimeltään ferrokromikuonaa. Sisältää siis mm rautaa ja kromia. Miten tuommoinen aina mahtaa reagoida suolaliuoksen kanssa? Millaista pölyä siitä loppujen lopuksi syntyy? Suolapitoista ruostetta?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa sulo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 1
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #71 : Joulukuu 22, 2016, 18:17:22 »
Tänään vaihdettu 1.6hdi remmi ja pumppu, mittarissa vain 160tkm ja vuosia vajaat 10. Remmi kuin uusi ja rullat molemmat päällisin puolin uutta vastaavassa kunnossa, ei välyksiä eikä vesipumppukaan ollut tihkunut. Ilmeisesti täällä oulun alueella on loppunut oktomurskeet ja muut ongelman aiheuttajat, no kumma kyllä ongelmia edelleen, mut eri merkeissä.

Poissa Patuc

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #72 : Helmikuu 13, 2017, 12:54:16 »
Tämänpäiväisessä Kalevassa oli pitkästä aikaa juttua jakohihnoista. Nyt selitys liittyy tiestä irtoavaan rautaan, en nyt muista yksityiskohtia, että miten se tarina meni.. Paineistetut jakopäänkotelot oli testeissä pysyny puhtaana. Sisäilmaa puhaltavat koteloon, ja alkavat tuota muutosta eri merkkisiin autoihin tarjoamaan.

Joko joku miettinyt, miten tuota paineistettua koteloa rakentelisi patonkiinsa?
Mieluiten tiesti kuulisi lisää näitä, että hdi:n kotelot ovat pysyneet vaihtovälin puhtaana.. Kuten sulo yllä kirjoitti.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 397
  • Peukkuja: 14
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #73 : Helmikuu 13, 2017, 14:15:37 »
Miten olisi vaikka yhdistämällä vanha käytetty moottorin ilmansuodatin sekä joku (pienitehoisemmasta päästä oleva) tietokonetuuletin, hankalinta lienee totauttaa ilman vieminen koteloon, vaatii paljon purkkaa osien väliin ja sopivan kiinnityksen ja joustavan letkun, ehkä helpointa viritellä hihnan vaihdon yhteydessä? Ja tietysti sellainen viritys ettei nuo koteloon kiinnitetyt osat tärise jakohihnan väliin tai hajota koteloa. Kokemusta (ihan muusta käytöstä tuuletuksessa) että vanhat halpispropellitkin pyörii reilulla pakkasellakin, mutta ei tosin juuri tullut kokeiltua käynnistyykö kylmästä. Virta jostain virtalukon kautta tulevasta sähköstä.

Poissa sulo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 1
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #74 : Helmikuu 13, 2017, 15:28:27 »
Omituisinta noissa jutuissa on tuo, että "esson baari" juttujen mukaan eniten sattumia on osunut VW-konsernin autoille, jokunen toyotalle ja foordille.
Tekisivät todellisen kyselyn korjaamoille, sais oikeeta tietoa (jos joku tohtisi totuuden kertoa).
Suvussa on vuoden aikana vaihdettu kahteen 1.6hdi:hin ja yhteen 2.0HDI:hin, missään ei mitään erikoista n. normi vaihtoväleillä. Sattumaako?