Kirjoittaja Aihe: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto  (Luettu 11262 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 545
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #25 : Huhtikuu 05, 2017, 10:12:37 »
Tuossa ohje, googlaamisella löydetty ja saksittu irti C6:n ohjeesta. Pätee AM6:n kanssa muutenkin. HUOM! Öljyspeksinä tässä mainittu vain JWS3309, koska ohjeen kirjoitushetkellä AW-1 oli vain pilkkeenä insinöörin silmäkulmassa.

Käytännön vinkki oman kokemuksen perusteella: tyhjennysproppu voi olla viimeisen päälle tiukassa. On pehmeää tavaraa ja 17 mm kuusiokolon kolo matala. Kontaktipinnan maksimoimiseksi lyhennytin kuusiohylsyä sen verran että kulmapyöristykset lähtivät veks ja hylsy menee kolossaan ihan pohjaan saakka. Tarvittaessa voi vielä painaa sitä hylsyä tunkilla vaihteistoa vasten kun proppua vääntää auki; ei sitten pääse vahingossa muljahtamaan ja nuljahtamaan. Kiristys oikeaan momenttiin eikä ylikireälle, lähtee sitten jatkossakin auki.

Poissa Ruikuli

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #26 : Huhtikuu 05, 2017, 20:52:21 »
Ei voi kuin kiittää vastauksista :). Eiköhän nyt öljynvaihto onnistu

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #27 : Kesäkuu 02, 2017, 09:43:20 »
Juuri tehty vaihteistopaja Siekkisellä Maaningalla huuhteluvaihto 200€ hintaan sisältäen öljyt. Ei paljon osaöljynvaihto houkuta kun huuhtelun saa teetettyä tuohon hintaan. Homma tehtiin ilman mitään öljynvaihtokonetta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 273
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #28 : Kesäkuu 02, 2017, 09:50:07 »
Ropun aukeemista helpottaa kun napauttelee vasaralla roppua ennen avaamista.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 040
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #29 : Kesäkuu 02, 2017, 10:41:37 »
Juuri tehty vaihteistopaja Siekkisellä Maaningalla huuhteluvaihto 200€ hintaan sisältäen öljyt. Ei paljon osaöljynvaihto houkuta kun huuhtelun saa teetettyä tuohon hintaan. Homma tehtiin ilman mitään öljynvaihtokonetta.
En halua mollata tai väheksyä Siekkistä mutta miksi menit sinne saakka kun sulla on Suju Team naapurissa?
If in doubt, go flat out.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 817
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #30 : Kesäkuu 02, 2017, 10:55:20 »
Juuri tehty vaihteistopaja Siekkisellä Maaningalla huuhteluvaihto 200€ hintaan sisältäen öljyt. Ei paljon osaöljynvaihto houkuta kun huuhtelun saa teetettyä tuohon hintaan. Homma tehtiin ilman mitään öljynvaihtokonetta.
En halua mollata tai väheksyä Siekkistä mutta miksi menit sinne saakka kun sulla on Suju Team naapurissa?

Hyvä juttu. Mitenkähän tekivät ja mitä öljyä? Huomasiko vaikutuksen? Sinänsä simppeli juttu on lotrata useaan kertaan öljyt laatikosta lävitse. Kun 12 litraa lotraa, niin on uudet sisällä. Toisaalta lotraaminen on liki tarpeetonta. Jos/kun 60000 km välein säännöllisesti vaihdettuna öljy vaihtuu ajan kanssa kokonaan. Vaihteistoöljy ei kulu ja likaannu, kuten moottoriöljy. Pääsääntöisesti näin.
Uusimmassa TM:ssä on tarinaa huoltokorjaamojen laadusta ja taas saavat katsoa peiliin, mitä olisi pitänyt tehdä ja mitä tekivätkään  :). Paitsi Veho, eli maksamalla laadusta saa laatua.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #31 : Kesäkuu 02, 2017, 11:19:50 »
Ei SuJu Team osaa tehdä kuin osavaihdon. Eikä tuo 25km kovin pitkä matka ole.  :)

Ensin laskettiin kaikki öljyt pois mitä tulee propusta, sitten pumpattiin uutta öljyä sisään välillä auto käynnissä kunnes rupesi tulemaan kirkasta ulos. Taisi mennä karvan verran yli 10l kaikkiaan öljyä tuossa operaatiossa. Näin pitäisi myös momentinmuuntimen öljyjen vaihtua täysin. Vanhat öljyt näytti juuri sen reilut 130tkm ajetuilta, eli ei varmaan oltu vaihdettu ikinä öljyjä tuohon laatikkoon. En vielä osaa sanoa muuttuiko käytös kun ei siinä mitään suurempaa vikaa ole ollut aiemminkaan. Saa nähdä vieläkö se satunnaisesti esiintyvä nykäisy kaasun hölläämisen ja uudelleenpainamisen jälkeen esiintyy mikä on ilmeisesti jonkin sortin ominaisuus tuossa lootassa.

Se mikä tässä ihmetyttää on ettei tuon pitäisi olla millekään autopajalle mahdoton operaatio kun vain tietää mitä tekee. Ihan perus öljynvaihtovehkeillä onnistuu, kai se ruuvasi sen syöttöletkun kiinni pohjaproppuun täyttövaiheessa jollain adapterilla (en nähnyt tätä kun istuin itse autossa nosturilla tässä vaiheessa käynnistämässä ja vaihtamassa vaihteita), mut muuta tuossa ei ollut. Aikaa taisi mennä jotain kolmen vartin luokkaa.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 817
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #32 : Kesäkuu 02, 2017, 11:41:05 »
Hyvä juttu. 60 km/h vauhdissa tietyssä tilanteessa nytkäyttää, vaihto 4 >>> 3:selle kai, ihan normal  :).
Mitä olppää pumppasivat? Tuo 200 e on passeli hinta huollolle ja 130 tkm ajettuun tuunauksena ok.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 709
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #33 : Kesäkuu 02, 2017, 11:54:46 »
Castrolin pönttö niillä oli muistaakseni, en edes kysynyt tai katsonut kuitista. Volvoja samalla lootalla käy paljon heillä korjattavana / öljynvaihdossa ja tekevät laatikoiden peruskorjauksia ja vahiistuksia, joten luotan että öljyt on oikeat. 11€ tais olla litrahinta.

Poissa RHR

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #34 : Kesäkuu 02, 2017, 14:41:42 »
onkos kenelläkään muistissa minkäkokoiset tiivisteet AM6:n proppujen alle menee? Että osaa etukäteen varata oikeat valmiiksi.
C5 2.0HDI A -08

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 817
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #35 : Kesäkuu 02, 2017, 16:30:59 »
Minulla on foto kaikista kolmesta, samat Peugeotissa. Marmorilta on haettava, muutaman euron  :).
Yksi kuminen, kaksi metallista. Varaudu pienen keskitulpan uusimiseen, ovat tiukassa. Täyttötulpan lähellä kannattaa varoa akkukenkää. Avain voi maadoittaa navan vaihteiston kautta, kipinää!

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #36 : Huhtikuu 23, 2018, 08:13:36 »
Mikähän manuaalilaatikon tyyppi on 2012 mallisessa C5:ssa 2.0 HDI:ssa? Öljyvalmistajien mukaan tarjolla olis MCM tai ML6C. Paljonkohan tuonne menee öljyä?

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 613
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #37 : Maaliskuu 13, 2019, 09:12:09 »
Onko kokemuksia Comma MVATF+ 5l automaattiöljystä? Onko laadukas? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy

Nyt askissa on Ligui Moly TOP TEC ATF 1200. Ajettu tuolla huuhteluvaihdon jälkeen 40tkm, ajattelin nyt tehdä osavaihdon.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 714
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #38 : Maaliskuu 13, 2019, 17:30:57 »
Onko kokemuksia Comma MVATF+ 5l automaattiöljystä? Onko laadukas? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy

Nyt askissa on Ligui Moly TOP TEC ATF 1200. Ajettu tuolla huuhteluvaihdon jälkeen 40tkm, ajattelin nyt tehdä osavaihdon.

Miksi?

Tee mieluummin huuhteluvaihto 20tkm päästä.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 251
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #39 : Maaliskuu 13, 2019, 18:13:08 »
Osavaihdossa käyttäisin samaa öljyä mitä laatikossa on, mutta eipä se 40 tkm ajettu öljy juuri uudesta eroa Suomen nopeusrajoituksilla, jos laatikko on kunnossa.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 613
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #40 : Maaliskuu 13, 2019, 23:07:27 »
Osavaihto kuulostaisi paljon helpommalta tehdä itse. Liikkeessä teetettynä taas hinta pompsahtaa :-\ Oli tarkoitus tehdä osavaihtoja tästä eteenpäin aina moottoriöljynvaihdon yhteydessä.

Poissa Juhani

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #41 : Maaliskuu 14, 2019, 06:11:34 »
Minulla on aiemmin ollut Volvo jonka automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen piti "sopeutusmuisti" tjms. nollata, jotta laatikko sopeutuu uuteen öljyyn. Tehdäänkö C5 :lle sama juttu? Oma auto 2012 1.6THP automaatti.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 545
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #42 : Maaliskuu 14, 2019, 09:25:52 »
Joo, huolto-ohjeeseen kuuluu öljynkuluneisuuslaskurin (vai mikä se nyt olikaan nimeltään) nollaus.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 613
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #43 : Maaliskuu 14, 2019, 15:53:56 »
Eräs ammattiliike ei suositellut osaöljynvaihtoja, kun lisää uutta öljyä vanhojen joukkoon se saattaa aiheuttaa saostumien irtoamista ja joku paikka menee tukkoon.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 571
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #44 : Maaliskuu 14, 2019, 16:33:00 »
Eräs ammattiliike ei suositellut osaöljynvaihtoja, kun lisää uutta öljyä vanhojen joukkoon se saattaa aiheuttaa saostumien irtoamista ja joku paikka menee tukkoon.
Hmmm... minusta vaatisi kyllä ainakin hieman perusteluiden perustelua - Kai kaikkien vaihtaminenkin huuhtelemalla niitä saostumia irroittaa ja vieläpä tekokkaamminkin, enkä usko että ne kaikki saostumat siitä irtoaa ja poistuu laatikosta huuhteluvaihdon aikana, se on kuitenkin  lyhyt aika joka tuossa huuhtelussakin kuluu ja "huuhtelu" lopetetaan heti kun öljynkierrosta tulee puhtaampaa tavaraa? (Pitääkö kysyä: minkä alan ammattiliike oli kyseessä :) )

Aika harvinaista väittäisin olevan että osavaihdosta aiheutuu ongelmia, lähes kaikki nykyaikaiset laatikot on suunniteltu tälläiselle vaihtotyypille. Ei se toki aina niitä ongelmia poista, mutta hyvin harvoin tekee niitä lisääkään - ja jos huuhteluvaihdosta on noin lyhyt aika niin tuskin siinä ihan hirvittäviä saostumiakaan on ehtinut kertyä?

Poissa vemuli

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #45 : Maaliskuu 14, 2019, 16:35:44 »
Samaa sanottiin merkkiliikkeessä, kun kyselin öljynvaihtoa. Eivät pystyneet tekemään huuhteluvaihtoa, vaan perinteiseen tyyliin, jolloin jäännös olisi ollut n. 3 litraa vanhaa öljyä. Vein Loimaalle. Hyvä tuli. Oli aika mustanpuhuvaa jo.
Citroen C5 1.8 2001, Citroen C5 2.0 HDI 2012, Citroen C3 1.2 VTI 2016

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 571
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #46 : Maaliskuu 14, 2019, 16:58:27 »
Jep, enkä yritä väittää ettei huuhteluvaihto olisi paljon parempi ja ilman muuta jos öljyt on jo oikein tummat, niin kannattaa huuhteluvaihtaa, mutta jos öljyn värissä ei ole mitään erikoista (tosin ei se ole välttämättä täysin  kirkasta huuhteluvaihdonkaan jälkeen jos oikein tummaksi päässyt - ajaa muutaman kilometrin ja kokeilee päästää sen jälkeen)

Mutta ihan kohtuu tehokas tapa on vaihtaa osa öljyistä , jos itse vaihtaa ja ainakin jos vaihtelee usein.
Periaatteessä öljyn laatukin voi olla myös parempi. Voi laskea vaikka mikä on öljyn ikä ja laatu vaihtovälin loppupuolella, jos vaihtaa puolivälissä puolet tai kokovälissä kaikki, Jos laatikon pohjassa on jotain jankkia, ei se lähde huuhteluvaihdossakaan, koska vaihto toimii myös osittain normaalilla laatikon sisäisellä pumpulla.

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 469
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #47 : Maaliskuu 15, 2019, 07:22:25 »
Mulla kävi C5 X7 joulukuussa laatikkoöljyjen huuhteluvaihdossa. Kokonaissumma oli 574e. Vanhat öljyt oli tosi mustat ja haisi palaneelle. Sekä vajausta oli desi. Laatikossa kävi pesuaine myös. Ja sen jälkeen laatikko on toiminut ku unelma. Ennen vaihtoa laatikko luisti ja kova vaihtonen. Nyt ei luista ja vaihdot pehmeni :). Suosittelen Aisinia joskus huoltamaan.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 714
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #48 : Maaliskuu 15, 2019, 09:38:57 »
Ilman huuhtelua ei venttiilejä häiritsevää likaa saa kunnolla pois, ei oikeastaan ollenkaan. Huuhtelu tulisi tehdä lämmönvaihtimen läpi koska se kasaa suurimman määrän epäpuhtauksia suodattimen ohella. Tämä ei kuitenkaan kuulu mm. Öljypisteen tapaan tehdä kyseinen toimenpide. Käyttävät vielä pesuainetta joka on kyseenalaista. Näin ollen tämä tapa huuhdella vaihteisto  on liki sama kun suihkussa pesisi kainalot mutta ei persvakoa. Sekin silti varmasti kuitenkin parempi kuin osavaihto tai ei ollenkaan vaihtoa.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 571
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 III - Vaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #49 : Maaliskuu 15, 2019, 10:52:55 »
Millä lailla pesuaineen käyttö on kyseenalaista, eikös se ole muutama desi litkua, eli erikoisesti automaatin "pesuun" tarkoitettu lisäaine. Toki täysin ristiriidassa tuon lausunnon kanssa että uusi öljy aiheuttaisi haittaa irroittamalla jankkia, jos sitä usein tarkoituksella irroitetaan lisäaineillakin.

En tiedä käyttävätkö citikkahuollot (joilla on huuhteluvaihto) jotain lisäainetta, mutta monet käyttävät.

En tunne öljypisteen tapoja, mutta onnistuuko huuhteluvaihto tuohon laatikkoon jotenkin muuten kuin käyttämällä kyseiseen laatikkoon ja automalliin sopivaa lauhdutin"yhdettä"?

Eikä ole ihan totta sekään ettei osavaihdolla poistu likaa, siinä on osavaidossa on ainakin yksi hyvä puoli, poistoreika on (usein) ihan pohjassa eikä huuhdottavat/poistettavat aineet tuki suodatinta, ja pohjasta ainakin raskaat aineet poistuvat kai paremmin kuin huuhteluyhteen kautta, ohjeen mukaan vaihto tehdään lämpinänä, jolloin lika on suspensiossa öljyn kanssa, ja jos kerrallaan vaihtaa puolet öljystä, poistuu myös puolet liasta, kahden kerran jälkeen 75 % ja niin edelleen... (jos ei usko että likaa voi poistaa noinkin, niin kokeile vaikka mamman marjamehulla, laimenna muutaman kerran peräkkäin 50 % ja maista)

Eikä huuhteluvaihto myöskään vaihda täydellisesti "kaikkea", eikä huuhtele joka paikkaa täydellisen tehokkaasti, eli momentinmuunnin sekä kaikki kytkimet+planeettapyörästöt ja osin hydraulikoneikkokin vatkaavat mennessään uuden ja vanhan öljyn tehokkaasti sekaisin, itse arvioisin että ehkä noin 10 % jää vanhaa öljyä (suht samaa luokkaa jää muuten 1,6 HDIn moottoriöljyjen vaihdossa, koska öljyn poistoproppu ei ole ihan pohjassa jostain kumman syystä)