Kirjoittaja Aihe: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen  (Luettu 51964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 290
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #100 : Toukokuu 14, 2017, 22:53:07 »
Johonkin ketjuun taisin kirjoitella kun itse tappelin saman ongelman kanssa.

Loppusaldona autoon vaihtui 6kk aikana koko vastuspaketti tai fetti varmaan 5 kertaa ja liittimet puhaltimenmoottorin ja vastuspaketin luona. Toimi aina viikon tai kuukauden kerrallaan kunnes viimeisenä vaihtelin koko moottorin. Hiilistä ei ollut juuri mitään jäljellä. On vaan niin hankalassa paikassa, etten sitten heti sinne kurkannut.. ;D Sitten taisi loput pari vuotta mennä ilman ongelmia. Oli vielä alle 200tkm mittarissa kun meni seuraavalle.

Mulla taitaa pari-kolme noita automaatti-ilmastoinnin etuvastuksia ja fettejä jossain laatikossa olla jos joku kaipailee..? En kyllä muista oliko ne ehjiä, korjattuja vai rikkinäisiä..

edit:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17867.0
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24910
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 286
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #101 : Toukokuu 15, 2017, 09:47:10 »
Kuluneet moottorin hiilet ja liuku kipinöivät mikä osaltaan väsyttää sitä tehopäätettä.

Poissa Sit-iikka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #102 : Toukokuu 18, 2017, 13:47:01 »
Säätöyksikkö.... etuvastus... tehopääte..... mikä liekään oikea nimitys. Mutta vaihtoon meni, ja ilmastointi toimii taas. En kuiteskaan tällä erää jaksanut puhallinta räpläillä, selkä protestoi jo tarpeeksi. Toivon että kestää pitempään kuin tuo luokattomasti kolvattu aiempi viritys - seuraavalla kerralla puhallin hoitoon sit' myös. Vissiin ed. omistajakin sitä jo käsitellyt.

Olin oikeassa,  jotta auton nykimisoire helpottaa. Ei nyvi läheskään siihen malliin kuin hiukka ennen palikan hajoamista. Olikin se kaameassa kunnossa se palikka ja kaameeta nykiminen myös (kun ilmastointi päällä).

Kesä tulee sittenkin ja taas tarkenee... aikansa.

-iik
Citroën C5 2.0I SX Berline 2004
Citroën Xsara Picasso 1.6 2006
-
Ekkönää rääkkääkkää sitä sitikkaa? No rääkkäänhän mää, ekkönää nää...

Poissa soikka

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Moi.
Ostin tuon etuvastuksen Kiinasta n.1v sitten ja se on tähän mennessä toiminut aivan moitteettomasti.
Huvittaa kun sitä Motonetit ym kiskurit myyvät 10 x kalliimmalla hinnalla.
Kumma kun täällä 100v Suomen synnyinmaassa maksaa kaikki niin älyttömästi?...

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 803
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #104 : Joulukuu 08, 2017, 10:20:57 »
Voisiko auttaa, jos tyytyisimme kiinalaispalkkatasoon,. Myös jos ilmastomme olisi "mukavampi" tarvitsisimme vähemmän "palttoota". Osansa ottaa tietenkin, töiden antaja ....  Tuo "liuku" on kollektori. Liukurenkaat ovat mm. vaihtosähkölatureissa, myös entisaikojen ns. liukurengasmoottoreissa.

Poissa teu

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #105 : Helmikuu 19, 2019, 20:43:42 »
Dokumentaation jatkeeksi:

Tuli tehtyä tämä sama mosfetinvaihto-operaatio omaan C5/2003 -malliin. Tehonsäädin on alkuperäinen leiman päiväyksen perusteella. Ongelmia on joskus ilmeisesti ollut kun alkuperäiset liittimet oli osittain ohitettu hyppylangoilla mitkä tinattu johtimiin ja toiset päät suoraan piirikortille.

Samaa oiretta kuin muillakin: aluksi näkyy propellin lavat näytössä, ei puhalla ja hetken kuluttua propellin lavat häviävät.

Selvitin alkuperäisen osan mallimerkinnän perusteella seuraavaa:

75344G:

55 V
75 A
285 W
8 mohm

StarElec (entinen Vaasan Elektroniikkakeskus) luettelosta löytyi seuraava (hinta ostohetkellä 3,20€) ja sai suoraan tiskiltä:

IRFP3206:
60 V
200 A
280 W
2,4 mohm

http://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=24767

Tuossa on speksit reilusti yli alkuperäisen eli ei pitäisi ihan heti hajota uudelleen. Ei maksanut vaivaa etsiä huonompaa koska tuonkin sai noin edullisesti (ja suoraan hyllystä). Myös sama TO-247 -kotelo eli sopii paikalleen suoraan


Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 803
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Näin vaihdat puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #106 : Helmikuu 20, 2019, 09:30:04 »
Jäähdytyslevyn koosta päätellen kyse on suuremmista häviötehoista, mitä tuo tehopuolijohde joutuu hukkaamaan. Siksi puolijohteen kiinnitys hyvin lämpöäjohtavaksi. Pii,- tms. lämpöä johtavalla tahnalla, aineella. Jos puolijohteen laittaa kehnosti, se kuumenee nopeasti ja ehkä taas tuhoutuu, koska ei hyvin johda lämpöänsä jäähdytykseen.