Kirjoittaja Aihe: bensakone syömään E85:sta ?  (Luettu 32619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #100 : Joulukuu 16, 2016, 08:21:08 »
"C5-V6-farkun E85-maantiekulutus on ollut noin 12,2-12,5 l/100 km."

Kovin tuntuu olevan viinaan menevä. Mulla on nyt kokemusta Saab ysivitosesta viinalla. Automaatti on, että mekaanisella menisi pienemmillä ryystämisillä, mutta maantiekulutus on siististi ajaen n. 10 l ja kaupungissa soppaa kuluu 13-15 l keskinopeudesta riippuen. eli n. 6,5 ja 8,5-9,8 bensoiksi muutettuna. Vähemmälläkin ovat saabistit saaneet menemään (ja runsaamminkin kuluttavia löytyy), mutta silloin paikkojen mm. immu, kaasuläppäkotelo jne, pitää olla kunnossa.

Saattaa olla, ettei vapaasti-hengittävällä pääse turbokoneen tehokkuuteen etanolilla.

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #101 : Joulukuu 16, 2016, 08:26:15 »
Saabin trionic onkin aito e85 ohjain eikä räpellys niinkuin nämä jälkiasennus härvelit jotka eivät koskaan voi toimia yhtä hyvin.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #102 : Joulukuu 16, 2016, 09:06:52 »
Saabin trionic onkin aito e85 ohjain eikä räpellys niinkuin nämä jälkiasennus härvelit jotka eivät koskaan voi toimia yhtä hyvin.

No en nyt lähtisi räpellykseksi heti haukkumaan taas kaikkia boxeja! Eflexfuel boxilla omat V6 C5 ja 407 SW meni matka-ajossa 9,5-10L/100km toi proffan boxi nyt onkin hieman erilainen. Kannattaisi myös katsoa autojen massoja ja tekniikkas mitä vertailer, koska se V6 kone itsessään painaa pikkusen enemmän, kun Saabin 4 pyttynen turbo. Huomaa jo itse, että miten paljon vähemmän puskee nämä 2,0I ja 2.0HDi C5:set verrattuna V6 vehkeisiin.  Nopealla selaamisella auto-data.net sivulta. SAAB 9-5 V6 painaa yli 200kg vähemmän, kun C5 V6 saati sitten vertaillessa ihan bensankulutusta, niin kyllä se vapari kutonen syö enemmän, kun turbo. Joten ei taas ole kyse mistään "räpellysboxien" huonoudesta vaan autojen ominaisuuksista ylipäätään. Voin minäkin laittaa ton eflexfuel boxin Citroën C1 tai Peugeot 107 ja sanoa, että kuluttaapa paljon vähemmän etanolilla, kun teidän autot 98 bensalla...
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #103 : Joulukuu 16, 2016, 09:20:43 »
Psa:n v6 ei paina ku parikymmentä kiloa enemän kuin nelimukinen koska alu vs rautalohkot. Saabin koneen painosta ei kyllä mitään hajua.  Vaikka saab sen 200kg vähemmän painasikin ei se selitä 20% kulutuseroa.
Fakta nyt on se että tuollaiset boksit on räpellyksiä ja perustuvat anturidatan sekä ruiskutusajan vääristelyihin. Saabin trionic on ehta e85 ohjainlaite.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #104 : Joulukuu 16, 2016, 09:26:46 »
Ja taas väärin meni tuossakin. Olen vaikka kuinka monta kertaa sen tännekkin kirjoittanut, ettei eflexfuel vääristele mitään. Se lukee etanolipitoisuutta jatkuvasti polttoainelinjasta ja auton ruiskutuspulssia ja lisää ruiskutusta sen verran, kun tarvitaan. Voisi yksinkertaisuudessaan kutsua sitä Fueltrimmin jatkeeksi. Auto ihan itse lukee omia lambdojaan ja säästyy sen mukaan ja eflexfuel mukautuu siihen ja näin ollen saadaan optimaalinen palotapahtuma. Ainakin omissa autoissa on päästömittauksissa arvot olleet ihanteelliset.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #105 : Joulukuu 16, 2016, 09:33:30 »
Eli vääristelee ruiskutusaikaa ::)
Viinalla luonnostaan tulee paremmat päästöt vaikka seos ei optimaalinen olisikaan vanha kikkahan on liian ärjyn nokan kanssa pistää viinaa tankkiin että pääsee päästöistä läpi.

Vaikka tuo kyseinen boksi saattaa toimiakkin riittävällä tasolla ei se kuitenkaan voi mitenkään olla yhtä hyvä kuin natiivi e85 ohjainlaite. Ei tarvitse vetää tästä herneitä.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #106 : Joulukuu 16, 2016, 09:37:47 »
Toki jos auto on itsessään Flexfuel tehtaalta, niin onhan se varmasti parempi. Halusin vain tuoda esille asian, ettei kaikki ole paskaa paitsi kusi =). Ps. Saabismi on sairaus ja turbosaabismi on mielisiraus. ;)
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 1
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #107 : Joulukuu 16, 2016, 13:51:06 »
Nuo ruiskutusajan jatkajat ei koskaan voi päästä aidon flexfuelin polttoainetalouteen, koska ne ei säädä sytytysennakkoa. Viinalla ennakkoa voisi jopa lisätä ja sitä kautta polttoainetalous paranisi. Ja ongelma on toki myös se, että suihkutusta lisätään loppupäähän, jolloin seoksen muodostumiselle jää entistä vähemmän aikaa.

Eli optimaalisimmillaan ruiskutusaikaa pitäisi lisätä alkupäästä ja jopa aikaistaa koko tapahtumaa, jotta myös sytytysennakkoa voitaisiin aikaistaa. Tätä ei mikään ulkoinen boksi tee ja sen takia tuo saabin aito trionic pääsee paljon pienempään polttoaineen kulutukseen lisäykseen bensaan verrattuna.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #108 : Joulukuu 16, 2016, 13:57:36 »
Muistelin vain, että jossain saabeissa taisi olla niin, että mikäli sen ohjelman sinne ajoi, että kulkee E85:lla, niin se ei enää bensiinille taipunutkaan. Eli se ei toisinsanoen ole Flexfuel, vaan käyttövoiman vaihto. Monissa jenkkivehkeissähän on etanolianturit ja muut valmiina, mutta ne järjestelmät otetaan euroopantuonneista pois käytöstä, tai otettiin. Eihän noita Chrysler, Dodge ja Chevrolet osastoa Eurooppaan tuoda.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #109 : Joulukuu 16, 2016, 14:44:07 »
Muistelin vain, että jossain saabeissa taisi olla niin, että mikäli sen ohjelman sinne ajoi, että kulkee E85:lla, niin se ei enää bensiinille taipunutkaan. Eli se ei toisinsanoen ole Flexfuel, vaan käyttövoiman vaihto. Monissa jenkkivehkeissähän on etanolianturit ja muut valmiina, mutta ne järjestelmät otetaan euroopantuonneista pois käytöstä, tai otettiin. Eihän noita Chrysler, Dodge ja Chevrolet osastoa Eurooppaan tuoda.

Koskee vain "museo" saabeja trionic 7:lla oleviin saa  täysverisen flexfluel softan (~1998 ja ettepäi)
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #110 : Joulukuu 16, 2016, 15:48:15 »
Ja ongelma on toki myös se, että suihkutusta lisätään loppupäähän, jolloin seoksen muodostumiselle jää entistä vähemmän aikaa.

Tällä logiikalla epäsekventiaaliruiskut (ja jatkuvaruiskutteiset sekä kaasarit) eivät toimisi ollenkaan, mutta kyllä ne vaan toimivat. Pientä tarkkuuslisää oikeinajoitetusta sekventiaaliruiskutuksesta voi saada, mutta sen merkitys on melko vähäinen piggyback-"räpeltämisen" (anteeksi) rinnalla. Ei tämä ole diesel tai suoraruikkari missä polttoaineensyötön ajoituksella suhteessa koneen asentoon olisi oikea periaatteellinen tarkoitus.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #111 : Joulukuu 16, 2016, 16:44:59 »
Psa:n v6 ei paina ku parikymmentä kiloa enemän kuin nelimukinen koska alu vs rautalohkot. Saabin koneen painosta ei kyllä mitään hajua.  Vaikka saab sen 200kg vähemmän painasikin ei se selitä 20% kulutuseroa.
Fakta nyt on se että tuollaiset boksit on räpellyksiä ja perustuvat anturidatan sekä ruiskutusajan vääristelyihin. Saabin trionic on ehta e85 ohjainlaite.

Rekisteriotteen mukaan Saab 9-5  -08 vm  2.3A farkun omapaino on 1 700 kg ja C5 3.0A farkun omapaino on -07 vm on 1 694 kg, eli aika tasoihin menee.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #112 : Joulukuu 16, 2016, 17:08:26 »
Psa:n v6 ei paina ku parikymmentä kiloa enemän kuin nelimukinen koska alu vs rautalohkot. Saabin koneen painosta ei kyllä mitään hajua.  Vaikka saab sen 200kg vähemmän painasikin ei se selitä 20% kulutuseroa.
Fakta nyt on se että tuollaiset boksit on räpellyksiä ja perustuvat anturidatan sekä ruiskutusajan vääristelyihin. Saabin trionic on ehta e85 ohjainlaite.

Rekisteriotteen mukaan Saab 9-5  -08 vm  2.3A farkun omapaino on 1 700 kg ja C5 3.0A farkun omapaino on -07 vm on 1 694 kg, eli aika tasoihin menee.
Sit varmaan katoin väärin kun selasin tuota Auto-Data.net sivustoa kännykällä. My Bad. Mutta kuten jo mainitisn sain itse V6 koneella kyllä paljon siivompia kulutuslukemia näyttöön. Tosin C5 oli Berline, että onko sillä nyt ihan kauhea painoero ja sitten 407 SW taitaa painaa vähän enemmän.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #113 : Joulukuu 16, 2016, 18:08:14 »
<Niin, en ymmärrä, miksi autojen omapainon pitää jatkuvasti kasvaa ja koonkin turvota, ettei kohta parkkiruutuihin mahdu. No, mulla oli 3-litrainen XM automaatti berline  (vm. 2000) ennen tätä C5:sta ja sekin painoi jo 1 660 kg, eli  XM:ien omapainot nousi jatkuvasti ennen loppua, mutta niinhän se tahtoo olla ihmisenkin kanssa.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #114 : Joulukuu 17, 2016, 17:20:57 »
Muuten, tätä flexfueliahan kehutaan kovasti. On suomalainen keksintö ja pitäisi toimia kaikilla seossuhteilla.

https://eflexfuel.fi/?gclid=CPzm_IvB-9ACFd6CsgodZ2AE5g

Jos nyt kolme litraisella C5:lla pääsee viinalla 10 litraan maantiellä, vastaa se vain n. 6,5 lt bensaa ja bensalla ajaen ei sellaisiin lukemiin pääse. Ainakin XM vei 8-9 jopa enemmän hiukan vauhdikkaammin ajaen. Kaupungissa voi viedä sitten enemmän, mutta kun mullakin vei esilämmityksestä huolimatta enimmillään 14,5 niin etanolia se saisi vetää jo 22 lt. ja tuskin sitä saa menemään.

Plussapuolenahan tuossa on lisäksi kotimaisuus ja työpaikat sekä suhteellisen vähäinen saastuttavuus.

Lisättäköön vielä, että Saabas näyttää vievän nopeudella 32-33 sen 14,5 viinaksia. ja tuo XM:n vastaava kulutus oli n. 25-26 keskinopeudella. Ja tuo 14,5 vastaa n. 9,5 litraa nykyhinnoilla bensaksi muutettuna.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #115 : Joulukuu 17, 2016, 20:41:58 »
Tällaisen laskelman löysin Peugeot Foorumin puolelta minkä olin kirjoittanut sinne tuosta 407 SW V6 joka on raskaampi kun C5.

Lainaus
Elikkä auton ajotietokone näyttää viimeisen 8000tkm ajalle kulutukseksi 11,2 ja tämä on siis seka kulutus.
Sitten vanhana tilastotieteilijänä  ;D laskin tämmöisen pienen hintavertailun tähän:
Eli jos lasketaan 11,2 X 1,28 = 14,336 L/100km E85 kulutus
Paikkakunnan keskihinta 95E10 = 1,41         1,41 X 11,2 = 15,792€ / 100km
Paikkakunnan ainut hinta E85 = 0,95            0,95 x 14,336 = 13,619€ / 100km

15,792€ - 13,619€ =2,173€ Pyöreästi E85 on 2.17€ halvempi / 100km.

Ja mikäli näillä lukemilla, eli tämän hetkisillä polttoainehinnoilla lasketaan paljonko halvemmaksi tuo 8000km on tullut E85:llä on vastaus 173,6€ ja tähän ei ole huomioitu S-Bonuksia joita kertyy tankkauksista koska ainut E85 pumppu on ABC:lla ja ennen en tankannut S-Ketjusta koska paikallinen Nesteen kylmäasema möi, niin halvalla ettei S-bonuksia kannattanu kyttäillä.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #116 : Joulukuu 17, 2016, 21:18:52 »
Ja sitten kun muistetaan se että ajotietokoneen näyttämä on päin p;(;)#:tä koska ei eculla ole todellista ruiskutusmäärää tiedossaan.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #117 : Joulukuu 17, 2016, 22:14:23 »
Eikä näytä. Ajotietokone näyttää sen mitä auto on mielestään bensassa kuluttanut. Minä seurasin kuule pitkään kukutusta litrat jaettuna kilometreillä ja ajotietokoneen lukema kertaa 1.28 ja puhutaan desin parin heitosta. Tämäkin asia on jo toisessa viestiketjussa puitu läpi.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 430
  • Peukkuja: 15
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #118 : Joulukuu 17, 2016, 22:19:54 »
_Silleen siis pielessä, että pitää kertoa jollain kertoimella. Varmaan polttoainemittari näyttää myös pikkuhiljaa liikaa ajon aikana, eli jos yhdellä rupeamalla ajaa koko tankillisen, voi ehkä gasoholi loppua ennen kuin mittari pääsee nolliin. Tasomittarin anturia luetaan vain startissa (ja silloinkin otetaan huomioon vain jos muutos on sopivan suuri, eli alle viiden litran tankkauksetkaan kerralla ei muuta mittarin lukemaa tai koko tankin tankkaus jos moottori käy koko ajan), moottorin käydessä sopivaa viisarin asentoa lasketaan ECUn ruiskutustietojen perusteella.

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 527
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: bensakone syömään E85:sta ?
« Vastaus #119 : Joulukuu 17, 2016, 22:28:58 »
_Silleen siis pielessä, että pitää kertoa jollain kertoimella. Varmaan polttoainemittari näyttää myös pikkuhiljaa liikaa ajon aikana, eli jos yhdellä rupeamalla ajaa koko tankillisen, voi ehkä gasoholi loppua ennen kuin mittari pääsee nolliin. Tasomittarin anturia luetaan vain startissa (ja silloinkin otetaan huomioon vain jos muutos on sopivan suuri, eli alle viiden litran tankkauksetkaan kerralla ei muuta mittarin lukemaa tai koko tankin tankkaus jos moottori käy koko ajan), moottorin käydessä sopivaa viisarin asentoa lasketaan ECUn ruiskutustietojen perusteella.
Polttoainemittarikin on kestänyt ihan kivasti mukana. Samoin laskelmoitu lukema siitä paljon jäljelläolevalla polttoaineella pääsee tuntuu juoksevan noöeemmin joten kun sitä mielessään pyörittää sillä 30% erolla, niin ei jää tielle. Eli mittari ilmoittaa 100km jäljellä, niin silloim pääsee vielä 70km jne.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break