Kirjoittaja Aihe: Xantia - Käytettyä ostamassa  (Luettu 49532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

laholeijona

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #75 : Huhtikuu 05, 2009, 00:36:55 »
LHM-nesteiden yleisen olemuksen lisäksi kannattaa katsoa ettei hydrauliikassa kierrä ilmaa.  Itellä on nähtävästi pumpun imuvuoto, oisko pumpun muovinen! päätylaippa joka näytti olevan murtunut yhden kiinnityspultin alta...

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 646
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #76 : Huhtikuu 05, 2009, 01:40:18 »
Jousi-/ varaajapallot ovat aivan luonnollisesti kulutustavaraa n. 5v. välein uusittavina. Tai ennenkuin menee kovaksi, uudelleenpaineistus.
Poika osti TCT Activan ajettu alle 300 tonnia 1997... pallojen täyttö- ei uusinta..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

irual

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #77 : Toukokuu 06, 2009, 12:01:27 »
Terve kaikille

Möin auton pois ja nyt olisi aika ostaa uutta. Kriteereinä klisesesti halpa hyvä. Nettiautosta lähdin hakemaan autoa ennakkoluulottomasti varusteiden perusteella ja törmäsin tähän: http://www.nettiauto.com/citroen/xantia/2533575 (toivottavasti sain linkin toimimaan).

Soittelin myyjälle ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa, mutta mihin tulisi kiinnittää huomiota xantian koeajolla ja autoa tarkstellessa? Ajattelin käydä koeajamassa paikallisen liikkeen xantiaa, jotta saisin vähän tuntumaa. Myyjä sanoi, että kallistuksenvakaajan pulsat pitäisi vaihtaa, onko tämä kuinka kallista puuhaa/helppo hoitaa itse. Ja tuo lämpökenno, josta on puhuttu; onko muita merkkejä olemassa rikkinäisestä kuin glykolin haju?

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!  :)

Edit: kijotusviheitä
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2009, 12:20:55 kirjoittanut irual »

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 656
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #78 : Toukokuu 06, 2009, 17:12:45 »
Tarkoittikohan myyjä kallistuksenvakaimen puslilla ns. koiranluita eli vakaimen välitankoja. Mielestäni Xantian tarkastamisessa kannattaa selvittää samat asiat kuin muissakin autoissa. Poikkeuksena jousituksen hydrauliikka, ettei siinäkään ole vuotoja. Sekään ei ole mikään vika herkkä ihmelaite.
Lämmityslaitteen kennoston vuodon ilmaisee parhaiten glykolin haju, jos järjestelmässä on neste, eikä ainoastaan vettä. Vuoto voi aiheuttaa myös tuulilasin huurtumista, lähes heti, kun auton käynnistää. Sen voi jo huomata siitä, että tuulilasia on jouduttu pyyhkimään.

Ei se citikka mikään ihmeellinen laite ole vaikka jotkut siihen sävyyn puhuvat. Auto siinä kuin moni muukin. Palstalla, kun lueskelen vikalistoja tai varoituksia saa se monesti hymyn suupieleen. On aivan sama, mistä automerkistä puhutaan, kun kerrotaan tuhansien autojen tarinoita 20:ltä vuodelta ovat listat samanlaisia.

Suosittelen käyttämään omaa järkeä ja arviointikykyä, kun tarkastat ja koeajat havittelemaasi Xantiaa. Tietenkin, jos saat avuksesi jonkun jo automerkin hyvin tuntevan, pyydä mukaan.



faro680

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #79 : Kesäkuu 17, 2009, 18:39:08 »
irual.jos linkin auton ostit kyseessähän ei ole 16v (ks ilmoitus)versio vaan 8v ,sillä silloiseen erikoismalliin Vsx joka kuvien auto on ei automaatin kanssa saanut ko konetta vaan se aina oli 8v.Vsx on myös hydra-active II jousituksella joka on -94 alkaen myös xm varusteena .Auto on todella mukava ajettava ko jousituksella. Mittaristo on hieman myös erilainen,siinä on myös ajonesto vakiona ja sääd tihkukytkin. Jousipallojakin siinä on 8 kpl yht kun tavallisessa on (-93) 5 kpl.

Poissa drivebyvaijeri

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
  • Olin väärässä kunnes huomasin taas erehtyneeni
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #80 : Elokuu 21, 2009, 10:39:21 »
Pitkäaikainen haave tuli toteutettua - ostin Xantian. Haave alkoi siitä kun vuonna 1978 syksyllä ajoin ID Citikalla pujekoneen kuljetusputki perässä 500km matkaa, eikä sitä putkea juuri tuntenut siellä perässä:) Todella hieno ajokokemus!
Vanhasta 405 pösöstäni meni ECU ja sitä odotellessa (en osta uutta, vaan kyttään sopivaa käytettyä) päätin ostaa väliaika-autoksi Xantian. Kun oikea ECU löytyy jompa kumpa menee myyntiin... Elikäs, nyt ajan 5D Xantia Break 1.8l 16V-X2LFYF/274 mallisella 2.7.99 rekisteröidyllä kissalla.
Vuoden sisällä tehdyt rempat ja varaosahankinnat:
9/08: Ohj.aks murrosnivel 1kpl, korkeudensäädin taka 1kpl, LHM+5L YACCO?.
11/08: jakopään hihna, vesipumppu, moniurahihna, hihnapyörä, LHM+5L YACCO? (taas), öljyt, suodatin ja jäähdytin nesteet.
4/09: Pyörän napa 1kpl, vakaajan yhdystanko 2kpl, TV.HELA PSA? 2kpl, kaikki sulat, lisäjarruvalo, katalysaattori, vaimennin 1kpl (tulikohan koko putki kun hinta oli 102.90?), tuulilasi, vaihteistoöljy, ja katsastus:)
Palloista tai niiden paineistuksesta ei (kai?) ollut mainintaa, mutta ilmeisesti ainakin ne on paineistettu kun 9/08 on takakorkeudensäädin vaihdettu?
Jotain johtoja lienee etuovissa poikki kun musaa kuuluu pääasiassa vain takaämyreistä;/ Noh, kuuluuhan se ihan hyvin sieltäkin;) Ratin kaikki namikat pelittää ja automaatti ilmastointikin pelittää. Kuinka usein kannattaa ne pakastimen freonit tankata? onko kallista? Kannattaako myös ilmastointia pitää päällä aina ajaessa?
Ai että on hyvä auto ajaa!
Millä kannattaa auton sisusta pestä jotta pääsee tunkkaisista hajuista eroon? Hajustin roikutinta en haluaisi käyttää.
Edessä kumisten lattiamattojen alustat hieman kosteita, lieneekö alakerrassa joku kumitulppa,-korkki, -suoja irronnut, onko siellä sellaisia, tyyliin pösö?
-99 & -00 Xantia Break 1.8 + C5 -03 2.0 Break

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 312
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #81 : Elokuu 21, 2009, 11:32:14 »
Kuinka usein kannattaa ne pakastimen freonit tankata? onko kallista? Kannattaako myös ilmastointia pitää päällä aina ajaessa?
Itse en ole vielä yhteenkään autoon lisäyttänyt kylmäaineita, kun aina on kylmästöinti pelannut. Ja itse en pidä automaatti-ilmastointiakaan nykyisin päällä, kuin vain tarvittaessa yli +18 keleillä ja sadekeleillä. 

Millä kannattaa auton sisusta pestä jotta pääsee tunkkaisista hajuista eroon? Hajustin roikutinta en haluaisi käyttää.
Edessä kumisten lattiamattojen alustat hieman kosteita, lieneekö alakerrassa joku kumitulppa,-korkki, -suoja irronnut, onko siellä sellaisia, tyyliin pösö?

Ite pesin xantiasta penkit siihen tarkoitetulla verhoilupesurilla. Kumimattojen alle kannattaa laittaa sanomalehteä ja vaihdella niitä päivittäin, kunnes kosteus mahdollisesti hellittää. Ja nätillä kelillä ovet auki ja matot pois, kun ei ole ajossa. :)

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Seppo

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #82 : Elokuu 21, 2009, 12:15:19 »
Edessä kumisten lattiamattojen alustat hieman kosteita, lieneekö alakerrassa joku kumitulppa,-korkki, -suoja irronnut, onko siellä sellaisia, tyyliin pösö?

Minulla tuli kovalla sateella vettä lattialle matkustajan puolen
oven alta, siellä on vedenpoistoreikä joka päästi vedet oven
tiivisteen alta sisään. Ikkunan ja muiden tiivisteiden käsittely
silikonispraylla auttoi ainakin jonkin verran.

Poissa drivebyvaijeri

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
  • Olin väärässä kunnes huomasin taas erehtyneeni
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #83 : Elokuu 21, 2009, 21:23:38 »
Kuinka nopeasti käynnistyksen jälkeen sammuu stop valo, eli kuinka nopeasti hydrauliikan paineistuksen tulee toimia normaalisti? Mulla se kesti 18 sekuntia.
-99 & -00 Xantia Break 1.8 + C5 -03 2.0 Break

Seppo

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #84 : Elokuu 22, 2009, 10:42:45 »
Kuinka nopeasti käynnistyksen jälkeen sammuu stop valo, eli kuinka nopeasti hydrauliikan paineistuksen tulee toimia normaalisti? Mulla se kesti 18 sekuntia.

Minulla kestää 15 sekuntia, lienee kai normaali.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #85 : Elokuu 22, 2009, 15:46:18 »
? Mun entisessä Xantiassa stoppivalo sammui suunnilleen samantien auton käynnistyttyä. Lienenkö ymmärtänyt kysymyksen väärin, vai miksi minusta tuollainen 10-20s odottelu tuntuu täysin vieraalta? Ei sillä, etteikö se tekisi vain hyvää, ja etteikö siihen olisi aikaa, mutta ei siinä tuollaista pakollista hydrauliikan "hehkutusta" tarvinnut.

Seppo

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #86 : Elokuu 22, 2009, 16:18:41 »
? Mun entisessä Xantiassa stoppivalo sammui suunnilleen samantien auton käynnistyttyä. Lienenkö ymmärtänyt kysymyksen väärin, vai miksi minusta tuollainen 10-20s odottelu tuntuu täysin vieraalta? Ei sillä, etteikö se tekisi vain hyvää, ja etteikö siihen olisi aikaa, mutta ei siinä tuollaista pakollista hydrauliikan "hehkutusta" tarvinnut.

Kysymys on kai kylmäkäynnistyksestä aamulla. Kaupan pihasta lämpimänä
stoppivalo sammuu kyllä heti. Joku jolla on enemmän kokemusta voisi kertoa?

Poissa drivebyvaijeri

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Peukkuja: 0
  • Olin väärässä kunnes huomasin taas erehtyneeni
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #87 : Elokuu 22, 2009, 22:35:22 »
Juu, mulla oli kyseessä kylmäkäynnistys yli vuorokauden parkkeerauksen jälkeen. Kaupan pihasta lähtiessä se sammuu hetimiten.
-99 & -00 Xantia Break 1.8 + C5 -03 2.0 Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #88 : Elokuu 23, 2009, 05:21:26 »
Ei se kylmäkäynnistyksenkään jälkeen niin pitkään palanut, että olisin asiaan koskaan huomiota kiinnittänyt. Vyön kiinnityksen aikana oli sammunut, eli maksimissaan yksittäisiä sekunteja.

Edit: Kakkoskoppainen perusjousituksella, liemet alkujaankin hyvännäköiset ja sittemmin vieläpä vaihdetutkin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2009, 18:17:48 kirjoittanut KariM »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 680
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #89 : Elokuu 23, 2009, 07:20:23 »
Riippuneeko pumpun mallista, I/II- koppainen?. Täälläkin odottelua n.10 sek. kylmänä. Ei systeemissä pitäisi mitään hämminkiä olla. Pallot paineistettu hiljan.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 326
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #90 : Elokuu 23, 2009, 09:36:55 »
Joo mullakin ykköskoppanen sammutti stoppivalon heti samantien kun käynnisti. XM:t samoten. Äitimuorin kakkoskoppainen Xantia taas poltteli puolisen minuuttia valoa. No syykin siihen oli se että hydesäiliöllä ei ollut kukaan ikinä käynytkään.. Nesteiden vaihdon ja suodattimen pesun jälkeen valo ei sitten palanutkaan enään kun sen kymmenisen sekuntia.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 312
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #91 : Elokuu 24, 2009, 12:50:08 »
Hetken aikaa palaa valot myös täällä kylmänä. Stop valojen sammuttua, menee vielä 5 sec. kun säätää korkeuden kohdalleen.
Jos liian hätäisesti lähtee liikkeelle, voi jarrua painaessa kokea yllättävää jännitystä... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

JusJok

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #92 : Syyskuu 13, 2009, 16:33:20 »
Tervehdys,

Aikomuksena hankkia "uusi" auto johon ajattelin investoida huimat puolitoista tonnia.
Nettiautoa ja muita myynti-ilmoituksia katselleena ihmetyttää Xantian halvat hinnat, tuollaisen -95 mallin Xantian saa saa samaan hintaan kuin 5 vuotta iäkkäämmän ja sata tonnia enemmän rullatun Passatin tai reilusti enemmän ajetun pikku japsin.

Eli millaisen käyttöauton voi olettaa saavansa 1500 euron Xantiasta? Täytyykö varautua heilumaan seuraavat viikot MIGin kanssa ja sen jälkeen käydä läpi vähintään puolet auton sähköistä ja tapella vielä useampi ilta jousituksen kanssa kuten jotkut ovat pelotelleet.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #93 : Syyskuu 13, 2009, 17:13:57 »
Voin sanoa että esim. Passatin ja Mb:n omistaneena että vähemmän tarvitsi sormiaan  paskata  Xantiassa ko. rakkineissa.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

JusJok

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #94 : Syyskuu 13, 2009, 22:23:08 »
Voin sanoa että esim. Passatin ja Mb:n omistaneena että vähemmän tarvitsi sormiaan  paskata  Xantiassa ko. rakkineissa.

Kiitokset vastauksesta. Oma kokemus sitikoista kun rajoittuu 90-luvun alussa kesäautona olleeseen 2CV malliin, niin on hiukan liikaa ollut Esson baarin sitikka"tietäjien" varassa.

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #95 : Syyskuu 14, 2009, 00:10:55 »
Eli millaisen käyttöauton voi olettaa saavansa 1500 euron Xantiasta? Täytyykö varautua heilumaan seuraavat viikot MIGin kanssa ja sen jälkeen käydä läpi vähintään puolet auton sähköistä ja tapella vielä useampi ilta jousituksen kanssa kuten jotkut ovat pelotelleet.
Tuon hintaluokan autossa voi odottaa mitä tahansa merkistä riippumatta. Hitsaamista tuskin on, mutta hydrauliikan murheet riippuvat paljon viime vuosien huollosta. Niihinkin auttaa usein LHM:n vaihto ja pallojen täyttö (5e/kpl) tai vaihto (40-50e/kpl).
Sähköpuolella on ollut kaikissa kolmessa sitikassani vilkkuviiksessä/valokatkaisijassa kulumavikaa.
Sähkölasien ja keskuslukon johdot ovat usein poikki oven haitarikumin sisältä.
Sitten tietysti kaikkien vanhempien autojen vakioviat, eli jarrut, nivelet, tuulilasi ja pakoputki.
Kokonaisuutena Xantia on kai hydesitikoista se kaikkein huolettomin. 

Toisaalta voit ajatella, että kun auton ostaa hieman halvemmalla, jää rahaa sen huoltamiseenkin.  ;)


"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

JusJok

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #96 : Syyskuu 14, 2009, 18:24:01 »
Kävin jo katsomassa yhtä Xantiaa ja kyllä oli mukava ajaa. Myyjä kertoi että hydrauliikkanestettä on lisätty tarvittaessa, mutta mikä tuossa Xantiassa on se "tarve"? Onko normaalia, että esim. neljännesvuosittain tarvitsee nestettä lisätä?

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #97 : Syyskuu 14, 2009, 18:47:16 »
Kunnossa olevaan järjestelmään ei tarvitse nestettä lisätä. Nesteen häviäminen on siis vika.
Jatkuva lisäystarve kertoo vuodosta ja vuodot eivät ainakaan itsestään korjaudu vaan yleensä pahenevat.
Sensijaan neste pitäisi vaihtaa vähintään 60000 km välein. Normaalikäytössä siis suunnilleen 2-4 vuoden välein
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 680
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #98 : Syyskuu 14, 2009, 21:28:52 »
Kunnossa olevaan järjestelmään ei tarvitse nestettä lisätä. Nesteen häviäminen on siis vika.
Jatkuva lisäystarve kertoo vuodosta ja vuodot eivät ainakaan itsestään korjaudu vaan yleensä pahenevat.
Sensijaan neste pitäisi vaihtaa vähintään 60000 km välein. Normaalikäytössä siis suunnilleen 2-4 vuoden välein
Kyllä, säilyy ajomukavuus paremmin, systeemi on pitkäikäisempi. Jarrujen ilmauksineen= uudet LHM:t niihinkin.

paukar

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #99 : Lokakuu 10, 2009, 11:17:53 »
moi.xantia td sx.  v.99 etsivä kyselee auton kulutuksesta ja jos on jotain vikoja joista olis hyvä tietää.etenkin moottori ja ruosteviat????????