Kirjoittaja Aihe: Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista  (Luettu 18009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #25 : Helmikuu 22, 2011, 21:57:53 »
BTW, mun mielestä melko erikoista ettiä wikipediasta tietoa jota pitää sitten ainoana faktana...Sinne kun kuka tahansa saa käydä tekemässä täyndennyksiä riippumatta siitä onko täydennettävä informaatio faktaa, omaa mielipidettä vai puhdasta fiktiota...Pientä kriittisyyttä luulis ihmisiltä löytyvän ;) Öljy-yhtiöiltä löytyy melkoisest faktatietoa öljyjen luokitusten määrittämisestä, öljyjen valmistuksesta ja lisäaineistuksista.
toki... juuri silloin kun ei ole mitään suoraa linkkiä esim nesteen tai shellin pdf:iin tms niin tottakai mikään tieto ei ole varmaa... mutta tässä tapauksessa wikin alalaidasta löytyy pitkälista kaikista niistä aineistoista joista wiki on koostettu mukaanlukien vtt:n yms yms tutkimuksia.
toki aina kannattaa olla kriittinen mutta ainakin silloin jos faktat on olemassa ja ne on voitu kiistatta todistaa niin itse ainakin uskoisisin jo vähemmälläkin :)

No eipä se pdf:ien avaaminen niin monimutkaista ole...Oliko siellä jossain linkki siihen tutkimukseen josta selvitit että 0W0 öljy olisi kaikkiin moottorityyppeihin varmasti soveliainta? Ei jaksa kahlata kaikkia läpi mutta sä lienee tiedät mistä tämä tieto löytyy kun. Ja tosiaan uskoo kuka mitäkin lystää, hienot teoriat ei kävele aina (yleensä ikinä) käsikädessä karun totuuden kanssa. Vaikka en kyllä mistään muualta kenenkään aukottomasti todistamana ole lukenut saatika kuullut että 0w0 öljy olisi kaikissa olosuhteissa kaikkiin moottoreihin se paras.

Mut kehitys kehittyy ja sillee, linkkiä tästä ihmeöljystä tai ainakin faktoista jotka todistavat 0W öljyjen paremmuudesta joka mosaan niin ei tarvi enempää ihmetellä :)

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 593
  • Peukkuja: 26
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #26 : Helmikuu 22, 2011, 22:01:10 »
http://www.aijaa.com/v.php?i=5606282.jpg
80tkm ajettu moottori LongLife öljynvaihto-ohjelmalla, näyttää just niin kivalta ettei ehken olis kannattanu..?

Näistä löytyy ihan paljon kuvia, eikä ne kaikki näytä lähellekään näin hyviltä... >:(

Sit täytyy muistaa että jotkut meistä ajaa edelleen jopa 70-lukuisilla laitteilla, talvellakin, ennenkuin heittelee näitä "tämä käy kaikkiin" -kommentteja... ::)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 2.2 -04

Sekä Land-Rover Series 2a 63

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #27 : Helmikuu 22, 2011, 22:02:46 »
Mites tommonen laihempi 0W-20 ekoluiru toimii siellä pääkallopaikalla eli itse sylinterissä, jossa lämmöt on vaikkapa 300°C. Öljykalvo, tiiveys, öljynkulutus verrattuna vaikkapa 0W-40:een
taas suoraan wikistä...
Neste Oilin tekemän raskaan kaluston voiteluainetutkimuksen mukaan siirtymällä 15w-40 -luokan öljystä 10/5/0w-30 -luokkaan, voidaan polttoaineenkulutusta saada laskettua 1-2 % (moottorista riippuen). Moottoriöljyn vaikutus polttoaineenkulutukseen on suurimmillaan pienillä moottorin kuormituksilla, jolloin moottorin sisäisten kitkahäviöiden suhteellinen osuus on suurimmillaan.[2] VTT:n tutkimuksessa raskaan kaluston polttoaineenkulutuksessa ei havaittu suuria eroja normaalissa käytössä kuluneen ja uuden moottoriöljyn välillä.[3]

Moottoriöljyjen vaihtoväli pyritään maksimoimaan, jotta syntyvän jäteöljyn määrä vähenee ja näin jäteöljyjen aiheuttama ympäristökuormitus alenee. Vaihtovälin määrittelyssä pyritään huomioimaan sekä päästövaatimukset että ajoneuvon käyttöolosuhteet entistä tarkemmin.[1] Euro 4 ja 5 -päästöluokkiin tarkoitetusta Low-SAPS -moottoriöljystä on hyötyä myös aiempien päästöluokkien moottoreissa, sillä ne alentavat päästöpartikkelien muodostusta.[4]

linkit joista ainesto on koottu
http://www.motiva.fi/files/1015/Voiteluaineet_Kulmala.pdf moottoriöljyjen vaikutus polttoaineenkulutukseen raskaassa kalustossa
http://www.transeco.fi/files/56/Raskas_ajoneuvokalusto_Turvallisuus_ymparistoominaisuudet_ja_uusi_tekniikka.pdf moottoriöjy & pa-kulutus, sivu 4
http://www.motiva.fi/files/969/poltto--ja-voiteluaineet_juva_041207.pdf Voiteluaineiden ympäristövaikutukset sivu 26-30, Neste Oil, viitattu.  




Ja pakko kysyä kun Megamankin jo kyseli että niin miten se vaikuttaa öljynkulutukseen ?

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 12
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #28 : Helmikuu 22, 2011, 23:09:05 »
http://www.aijaa.com/v.php?i=5606282.jpg
80tkm ajettu moottori LongLife öljynvaihto-ohjelmalla, näyttää just niin kivalta ettei ehken olis kannattanu..?

Tuota, onko Citikan 1.6 Hdi 20 tkm huoltoväli ns long life ohjelmaa? Olen noudatanut 20 tkm vaihtoväliä ja hyvin näyttää kone kestävän sen mitä autolle olen budjetoinut (200 tkm ja vaihtoon). Erityisesti mieltä lämmittää 1.6 Hdi:ssä että ei ole olut turbo vikoja eikä FAP ongelmia. Seuraavankin auton pellin alla on 1.6 HDi.Kamu on ajanu Skodallaan long life ohjelmalla. Kuulemma Skodaan kuuluu moottorin long lifen huolto-ohjelman mukaisesti tietyissä määräaikaishuolloissa "huuhteluaine" jolla kone sisäisesti pestään.  Jospa se kamun Skodan motti on pesun jälkeen puhotoinen, onkos tuo kuva ennen pesua?

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #29 : Helmikuu 22, 2011, 23:23:03 »
BTW, mun mielestä melko erikoista ettiä wikipediasta tietoa jota pitää sitten ainoana faktana...Sinne kun kuka tahansa saa käydä tekemässä täyndennyksiä riippumatta siitä onko täydennettävä informaatio faktaa, omaa mielipidettä vai puhdasta fiktiota...Pientä kriittisyyttä luulis ihmisiltä löytyvän ;) Öljy-yhtiöiltä löytyy melkoisest faktatietoa öljyjen luokitusten määrittämisestä, öljyjen valmistuksesta ja lisäaineistuksista.
toki... juuri silloin kun ei ole mitään suoraa linkkiä esim nesteen tai shellin pdf:iin tms niin tottakai mikään tieto ei ole varmaa... mutta tässä tapauksessa wikin alalaidasta löytyy pitkälista kaikista niistä aineistoista joista wiki on koostettu mukaanlukien vtt:n yms yms tutkimuksia.
toki aina kannattaa olla kriittinen mutta ainakin silloin jos faktat on olemassa ja ne on voitu kiistatta todistaa niin itse ainakin uskoisisin jo vähemmälläkin :)

No eipä se pdf:ien avaaminen niin monimutkaista ole...Oliko siellä jossain linkki siihen tutkimukseen josta selvitit että 0W0 öljy olisi kaikkiin moottorityyppeihin varmasti soveliainta? Ei jaksa kahlata kaikkia läpi mutta sä lienee tiedät mistä tämä tieto löytyy kun. Ja tosiaan uskoo kuka mitäkin lystää, hienot teoriat ei kävele aina (yleensä ikinä) käsikädessä karun totuuden kanssa. Vaikka en kyllä mistään muualta kenenkään aukottomasti todistamana ole lukenut saatika kuullut että 0w0 öljy olisi kaikissa olosuhteissa kaikkiin moottoreihin se paras.

Mut kehitys kehittyy ja sillee, linkkiä tästä ihmeöljystä tai ainakin faktoista jotka todistavat 0W öljyjen paremmuudesta joka mosaan niin ei tarvi enempää ihmetellä :)
no ensinnäkään 0W-0 öljyä ei ole olemassakaan. esitin vain hypoteettisen päätelmän että se olisi kaikkein parasta.
toisekseen en ole missään vaiheessa väittänytkään että ko öljy sopisi kaikkiin moottoreihin, olen vain puhunut öljylaatujen paremmuudesta toisiinsa nähden. :)
0W-20 on olemassa useiltakin eri valmistajilta mutta sen sopivuus esim acea standardien mukaan mukaan omaan autoon kannattaa tietysti varmistaa itse :)
http://www.mobil1.fi/uutiset/uutisarkisto/exxonmobil-tuo-markkinoille-uuden-korkealaatuisen--mobil-1-0w-20--moottorioeljyn.aspx

Ja pakko kysyä kun Megamankin jo kyseli että niin miten se vaikuttaa öljynkulutukseen ?
sitä en tiedä.. aihetta ei ole VTT tms taho tutkinut vielä :)
keskiverto auton moottori "syö" öljyä joka tapauksessa ~1L/1000km

hauska video 0w20 öljystä vs 0w40 :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2011, 23:50:29 kirjoittanut fsol77m »
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #30 : Helmikuu 22, 2011, 23:44:17 »
no ensinnäkään 0W-0 öljyä ei ole olemassakaan. esitin vain hypoteettisen päätelmän että se olisi kaikkein parasta.
toisekseen en ole missään vaiheessa väittänytkään että ko öljy sopisi kaikkiin moottoreihin, olen vain puhunut öljylaatujen paremmuudesta toisiinsa nähden.

Jatkaakseni saivartelua vielä hetken: Öljylaatujen paremmuus, verrattaessa verrattaessa mihin ominaisuuksiin ja mihin käyttöön (minkälaiseen moottoriin) tarkoitettuna, raaka-aineiden paremmuuteen vai lisäaineistuksen onnistumiseen? Laatujen paremmuutta on mun nähdäkseni vaikea luokitella yleisellä tasolla kun tosiaan eri moottoreille on erilaiset öljyluokitukset ja -laadut sopivimpia :)

http://www.aijaa.com/v.php?i=5606282.jpg
80tkm ajettu moottori LongLife öljynvaihto-ohjelmalla, näyttää just niin kivalta ettei ehken olis kannattanu..?

Tuota, onko Citikan 1.6 Hdi 20 tkm huoltoväli ns long life ohjelmaa? Olen noudatanut 20 tkm vaihtoväliä ja hyvin näyttää kone kestävän sen mitä autolle olen budjetoinut (200 tkm ja vaihtoon). Erityisesti mieltä lämmittää 1.6 Hdi:ssä että ei ole olut turbo vikoja eikä FAP ongelmia. Seuraavankin auton pellin alla on 1.6 HDi.Kamu on ajanu Skodallaan long life ohjelmalla. Kuulemma Skodaan kuuluu moottorin long lifen huolto-ohjelman mukaisesti tietyissä määräaikaishuolloissa "huuhteluaine" jolla kone sisäisesti pestään.  Jospa se kamun Skodan motti on pesun jälkeen puhotoinen, onkos tuo kuva ennen pesua?

Long Life huolto-ohjelma mainitaan yleensä huolto-ohjelmassa erikseen Long Lifena, ja tällöin käyteään Long Life öljyjä jotka erottaa muista nopeiten hintansa puolesta. On siis pääsääntöisesti reippaasti kalliimpaa. Nykyisin hyvälaatuiset täyssynteettiset kestää kyllä sen 20tkm vaihtovälin vaikka suositus vaihtovälille on luonnollisesti on pienempi. VAGilaisissa on niissä uudemmissa LL moottoreissa vakiona huolto-ohjelmassa Forte Motorflush käsittely mitä toki voi kaikkiin moottoreihin käyttää kunhan lukee käyttöohjeen ennen touhuamista. Se kun ei varsinaisesti irrota mitään kikkareita vaan karmeena myrkkynä sulattaa ne jolloin paksunkin moottoritervan viskositeetti muuttuu melkoseksi litkuksi ; ;D Joo, onhan se pesun jälkeen puhtoinen...mutta kuvan kuntoon päästäkseen ei nyt niin hirveästi tarvi ajella LL mosassa. Mä uskon vahvasti että lisäaineistusta (jolla on ylipäänsä saatu öljyn kestävyys LL öljyjen tasolle) pystytään parantamaan toki kaikin puolin mutta ei kaikkia ominaisuuksia samassa suhteessa, ja kuten kuvasta näkyy niin pitkällä aikavälillä ainakaan ei öljyn kolmesta tehtävästä täyty kuin todennäköisesti kaksi.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #31 : Helmikuu 22, 2011, 23:54:57 »
Jatkaakseni saivartelua vielä hetken: Öljylaatujen paremmuus, verrattaessa verrattaessa mihin ominaisuuksiin ja mihin käyttöön (minkälaiseen moottoriin) tarkoitettuna, raaka-aineiden paremmuuteen vai lisäaineistuksen onnistumiseen? Laatujen paremmuutta on mun nähdäkseni vaikea luokitella yleisellä tasolla kun tosiaan eri moottoreille on erilaiset öljyluokitukset ja -laadut sopivimpia :)
siis ihan puhtaasti 0W-40 vs 0W-20 viskositeetti ja siten viskositeetin vaikutus koneeseen suomen oloissa.
mitään specifistä moottoria en ole määritellyt ja raaka-aineet yms lisäaineet taas vaikuttavat vain öljyn acea luokitukseen ei 0W-40 tai 0W-20 arvoihin.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 593
  • Peukkuja: 26
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #32 : Helmikuu 23, 2011, 00:01:27 »
keskiverto auton moottori "syö" öljyä joka tapauksessa ~1L/1000km
Joka tekisi sitten 20000km vaihtovälillä ~20 litraa öljynkulutusta...

Tuossa vaiheessa väittäisin että on jotain vikaa moottorissa..?

Nämä mitä ittellä on sattunu ajossa olemaan, ei ole Rättärin edellisen moottorin viimeisiä hetkiä lukuunottamatta tuollaisia määriä viedä, korkeintaan litran kymppitonnille on vienyt... Rättärissäkin kulutus lisääntyi kerrasta, ajomäärän ollessa silloin jotan 380000km, joten oletan siinä menneen silloin jotain rikki, ehkä männänrenkaan poikki tai jotain muuta mukavaa..?

Xm:n edellinen moottori ei vienyt sitä litraakaan 15000km vaihtovälille, vaikka siinäkin oli lopulta 583000km mittarissa ennen moottorinvaihtoa...

Näistä long life -tapauksista on ihan reippaasti tarinaa, öljyn imusihdin tukkeutumisia, koko "yläkerran pikeentymisiä" siten että tilaa on vain nokille pyöriä jne. Mm. Saappiharrastajat kiroaa sujuvasti koko ajatuksen, eikä Vag -porukasta löydy yhtään suopeampaa vastaanottoa ajatukselle. Sen kyllä nämäkin allekirjoittavat että sitä öljyä lisätä pitää, enemmän kuin mitä näihin omiin romuihini on koskaan tarvinnut lisäillä, joten tuleeko sitten tällainen "pitkä vaihtoväli" oikeasti millään tavalla halvemmaksi jos vaihtovälillä pitää yksi kannullinen kipata lisää..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 2.2 -04

Sekä Land-Rover Series 2a 63

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #33 : Helmikuu 23, 2011, 00:08:00 »
keskiverto auton moottori "syö" öljyä joka tapauksessa ~1L/1000km
Joka tekisi sitten 20000km vaihtovälillä ~20 litraa öljynkulutusta...

Tuossa vaiheessa väittäisin että on jotain vikaa moottorissa..?
ai... no itse olen siinä uskossa että tuollainen määrä on vielä normaalia mutta tuosta suurempi on vasta epänormaalia.
toki autoja,moottoreita ja käyttöolosuhteita on erilaisia ja täten erilaista "luonnollista poistumaa" :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 26
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #34 : Helmikuu 23, 2011, 00:08:52 »
keskiverto auton moottori "syö" öljyä joka tapauksessa ~1L/1000km
Mutta onneksi noin olisi vain jos kyseessä olisi VW tai VAG-konsernin autoihin keskittynyt foorumi  :)
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/autojen-tyyppiviat/normaali-oljynkulutus-85-dl1000km

Citikoissa ei pidetä ihan normaalina että joutuu joka tankkauksen yhteydessä lisäämään öljyä (tai että nykyisillä 30 000 kilometrin huoltoväleillä menisi 30 l öljyä = melkein 8 kpl isoja 4 litran kanistereita)

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #35 : Helmikuu 23, 2011, 00:14:22 »
pakko kysyä kun Megamankin jo kyseli että niin miten se vaikuttaa öljynkulutukseen ?
niksisnaksis
sitä en tiedä.. aihetta ei ole VTT tms taho tutkinut vielä :)
keskiverto auton moottori "syö" öljyä joka tapauksessa ~1L/1000km
[/quote]

No niin, meinasin vaan kun sitä tossa kysyttiin ja vastauksessa näkyi öljyn vaikutus polttoaineen kulutukseen, että...

Ja siinä vaiheessa kun oma auto vetää 1l/1000km niin on oikeasti piru merrassa ja kallis remontti edessä :D Viehän toi päälle 200tkm ajettu nyt jotakin, ehkäpä en liiottele jos väitän että ainaskin desin tuhannella. Käyttöolosuhteet toki vaikuttaa, myös öljyt itsessään. Laihempi öljy häviää nopeammin, etenkin vanhemmista ja väljemmistä (ihan alunperinkin väljemmistä). Vaikka toisaalta muistan kun G-Astrat olivat vielä uusia ja hienoja, niillä ensimmäisten kymmenien tuhansien kulutus oli luokkaa pari litraa/3000km mistä sitten putos normitasolle kun asettui käytössä. Jäänyt hyvin mieleen kun jos öljynkulutusta epäiltiin suureksi niin mittakippoon sitten valuteltiin öljyjä, laitettiin täytettynä takas ajoon x-ajomatkaksi ja sen jälkeen taas mittailtiin paljonko valuttaa ulos. Tehtaalta oli oikein tiedote hyväksytystä öljynkulutuksesta ja se oli oikeasti hirvittävä alkumetreillä.

*edit* no ei kyl tasan vie oma auto ees desiä tuhannella, meinaa noil ajoil mitä tol veivaan ni saisin olla kokoajan pellin alla kaatamassa lisää lubea :P

Jatkaakseni saivartelua vielä hetken: Öljylaatujen paremmuus, verrattaessa verrattaessa mihin ominaisuuksiin ja mihin käyttöön (minkälaiseen moottoriin) tarkoitettuna, raaka-aineiden paremmuuteen vai lisäaineistuksen onnistumiseen? Laatujen paremmuutta on mun nähdäkseni vaikea luokitella yleisellä tasolla kun tosiaan eri moottoreille on erilaiset öljyluokitukset ja -laadut sopivimpia :)
siis ihan puhtaasti 0W-40 vs 0W-20 viskositeetti ja siten viskositeetin vaikutus koneeseen suomen oloissa.
mitään specifistä moottoria en ole määritellyt ja raaka-aineet yms lisäaineet taas vaikuttavat vain öljyn acea luokitukseen ei 0W-40 tai 0W-20 arvoihin.


Ööö...niiin..? Tota, eli tää olikin yleistä pohdintaa mutta ei auton moottorin kannalta merkityksellistä spekulointia. Jep, lisäaineistuksella pystytään muokkaamaan öljyn ominaisuuksia siihen malliin että tosiaankaan pelkkä SAE luokitus ei kerro sopivuutta spesifille moottorille. Mutta toisaalta sillä saadaan SAE arvot sopimaan paremmin jollekkin tietylle moottorille. Viskositeetti-indeksiä muuten parannetaan lisäaineella ja eri raaka-aineista kemiallisella prosessilla valmistetusta tuotteesta, tässä tapauksessa öljystä, jonka viskositeetti taas ilmoitetaan SAE luokituksella, että... ;)  

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 265
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #36 : Helmikuu 23, 2011, 08:50:43 »
1 l/1000 km on monen autonvalmistajan/maahantuojan mukaan "normaalia" öljynkulutusta siksi, että vältyttäisiin korjaamaan takuuna moottoreita. Kukaan ei tuollaista omassa autossaan hyväksy, eikä varsinkaan ole mikään keskiarvo.   

Poissa Saxo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Peukkuja: 0
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #37 : Helmikuu 23, 2011, 10:04:11 »
Meidän wärtsilän moottorissa on öljylingot mitkä linkoaa isommat epäpuhtaudet pois öljyn seasta. Molloinkohan nähdään ekat lingot autoissa?
C4 eHDI -11, C2 VTS -09, ex C4 HDI -07, ex Saxo -00.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #38 : Helmikuu 23, 2011, 11:32:06 »
hauska video 0w20 öljystä vs 0w40 :)
Oliko ton pointti että tarvittaisiin joku luokittelu pumpattavuudesta vielä -40 asteen alapuolelle? Koska noi molemmat öljyt on 0W, niin ilmeisesti erot tulee vasta alemmissa lämpötiloissa. Se onkin sitten toinen juttu että missä ko. ominaisuutta tarvitaan.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #39 : Helmikuu 23, 2011, 12:35:46 »
hauska video 0w20 öljystä vs 0w40 :)
Oliko ton pointti että tarvittaisiin joku luokittelu pumpattavuudesta vielä -40 asteen alapuolelle? Koska noi molemmat öljyt on 0W, niin ilmeisesti erot tulee vasta alemmissa lämpötiloissa. Se onkin sitten toinen juttu että missä ko. ominaisuutta tarvitaan.
no ton videon pointti lienee jo se että vaikka ko öljyt olisisivat -25 asteessa niin edelleen 0W-40 olisi tuplasti kankeampaa kuin 0W-20... ko 0W-20:sen ominaisuuttahan tarvitsee joka päivä kun starttaa auton kylmänä ulkona pakkasessa. (mutta jos asuu palmun alla ympärivuoden niin sittenhän tuolla ei ole merkitystä) :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #40 : Helmikuu 23, 2011, 12:55:21 »
hauska video 0w20 öljystä vs 0w40 :)
Oliko ton pointti että tarvittaisiin joku luokittelu pumpattavuudesta vielä -40 asteen alapuolelle? Koska noi molemmat öljyt on 0W, niin ilmeisesti erot tulee vasta alemmissa lämpötiloissa. Se onkin sitten toinen juttu että missä ko. ominaisuutta tarvitaan.
no ton videon pointti lienee jo se että vaikka ko öljyt olisisivat -25 asteessa niin edelleen 0W-40 olisi tuplasti kankeampaa kuin 0W-20... ko 0W-20:sen ominaisuuttahan tarvitsee joka päivä kun starttaa auton kylmänä ulkona pakkasessa. (mutta jos asuu palmun alla ympärivuoden niin sittenhän tuolla ei ole merkitystä) :)

Millä perusteella 0W-40 on tuplasti kankeampaa -25 asteessa? Ei se ainakaan tosta videosta ilmene. Sen mä ymmärrän että +100 asteessa näin varmasti on.

Mikä tommosen 0W-20 öölin HTHS-viskositeetti mahtaa olla?

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Poissa kappoa

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 298
  • Peukkuja: 0
  • xsara vts '98 - > C5 aircross hybrid ’22
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #41 : Helmikuu 23, 2011, 13:12:50 »
Näissähän ei mitenkään huomioda leikkausohenemista, olisi mielenkiintoista nähdä nimenomaan leikkausnopeuden vaikutus viskositeettiin, ihan kunnon Pa*s vs 1/s käppyränä. Lisäksi paineen, leikkausnopeuden, sekä lämpötilan (pvt -käppyrä) olisi todella mielenkiintoinen katsottava. Sen, mitä ymmärrän moisten nesteiden käytöksestä, niin näillä on hyvin suuri merkitys öljyn käytettävyyden kannalta siksi, että nämä kertovat huomattavasti enemmän kastekulman yhteydessä siitä kuinka öljy pysyy liikkuvien pintojen välissä ylläpitäen pienehköä vastusta ja tasoittamalla kulkua..

Kuinka öljy kestää suurta leikkausta kylmänä? Miten suureksi paikalliset pistelämpötilat nousevat? Uskoisin, että öljy lämpenee hyvin nopeasti toimintakuntoon näiden vuoksi siellä missä sen tarve on suurin, vaikkei pumpattavuus olisikaan ihan huipussaan.. Moottorissa on rutkasti massaa + nesteitä joten kokonaisuuden lämpiämiseen kuluu enemmän aikaa.

jupsu

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #42 : Helmikuu 23, 2011, 13:17:49 »
Nyt kun on keskustelussa öljyistä tietäviä immeisiä niin mites tällänen Mobil SHC Formula LD 0W-30? Tähän asti oon käyttänyt Castrolin edge sport/mobilin new life 0w-40 öljyjä. Oisko tuo mobilin 0w-30 parempi vaihtoehto ew10j4 koneeseen?

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #43 : Helmikuu 23, 2011, 13:22:54 »
hauska video 0w20 öljystä vs 0w40 :)
Oliko ton pointti että tarvittaisiin joku luokittelu pumpattavuudesta vielä -40 asteen alapuolelle? Koska noi molemmat öljyt on 0W, niin ilmeisesti erot tulee vasta alemmissa lämpötiloissa. Se onkin sitten toinen juttu että missä ko. ominaisuutta tarvitaan.
no ton videon pointti lienee jo se että vaikka ko öljyt olisisivat -25 asteessa niin edelleen 0W-40 olisi tuplasti kankeampaa kuin 0W-20... ko 0W-20:sen ominaisuuttahan tarvitsee joka päivä kun starttaa auton kylmänä ulkona pakkasessa. (mutta jos asuu palmun alla ympärivuoden niin sittenhän tuolla ei ole merkitystä) :)

Millä perusteella 0W-40 on tuplasti kankeampaa -25 asteessa? Ei se ainakaan tosta videosta ilmene. Sen mä ymmärrän että +100 asteessa näin varmasti on.

Mikä tommosen 0W-20 öölin HTHS-viskositeetti mahtaa olla?
öljyn käyttäytyminen on lineaarista. jos öljy on xxxx jähmeää -50pakkasessa niin silloin se on xx jähmeää edelleen -25pakkasessa. edellisellä sivulla on taulukko mainittuna missä on viskojen arvot 0w20 ja 0w40 öljylle.

sillä ei ole merkitystä HTHS:ään että onko ööli 0w0 vai 0w100, vaan se että täyttääkö se acea c standardin joka määrittelee tuon hths rajaarvot. :)


ACEA C-luokka; kolmitoimikatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettuihin ajoneuvoihin

C1: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
C2: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP.
C3: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP.
C4: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).

siis toisinsanoen kaupan hyllyllä voi olla 0w20 öljy jossa on acea c4 luokitus... samalla hyllyllä voi olla 20w60 jolla on sama acea c4 luokitus eli täten sama hths arvo. toinen vain jäätyy pakkasella kun toinen ei.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #44 : Helmikuu 23, 2011, 14:48:01 »
Mikä tommosen 0W-20 öölin HTHS-viskositeetti mahtaa olla?
sillä ei ole merkitystä HTHS:ään että onko ööli 0w0 vai 0w100, vaan se että täyttääkö se acea c standardin joka määrittelee tuon hths rajaarvot. :)


ACEA C-luokka; kolmitoimikatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettuihin ajoneuvoihin

C1: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
C2: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP.
C3: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP.
C4: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).

siis toisinsanoen kaupan hyllyllä voi olla 0w20 öljy jossa on acea c4 luokitus... samalla hyllyllä voi olla 20w60 jolla on sama acea c4 luokitus eli täten sama hths arvo. toinen vain jäätyy pakkasella kun toinen ei.
Mutta onko acea c4 -luokituksen omaavia 0W-20 öljyjä olemassakaan? xW-30 öölitkin yltää tohon just ja just. Sit kun mennään johonkin kunnon 5W-40 tavaraan, niin päästään yli 4,5:n lukemiin.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 593
  • Peukkuja: 26
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #45 : Helmikuu 23, 2011, 14:54:55 »
Meidän wärtsilän moottorissa on öljylingot mitkä linkoaa isommat epäpuhtaudet pois öljyn seasta. Molloinkohan nähdään ekat lingot autoissa?
Ne on jo nähty, niitä ei vaan ole enää... Mm. Fiatin kuussatasessa oli sellanen, ja sit joissakin itätuotteissa on vastaan tullut, viimeksi itsellä Dnepr 650 -moottorissa joka tosin kaksi/kolmepyöräinen laite on...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 2.2 -04

Sekä Land-Rover Series 2a 63

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 26
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #46 : Helmikuu 23, 2011, 15:43:18 »
Taitaa tuo joidenkin autojen reilu öljynkulutus (ainakin alussa) olla myös jonkinmoinen huijaus CO-päästöjen suhteen:
 * jos moottori on suunniteltu normi-öljyille ja kuluttaa vaikkapa 7 l/100 km dieseliä ja 0,1 l öljyä/1000 km (joka sekin on paljon)
 * low friction 0W20 öljyillä säästetään dieseliä 2 % (mm. Mobil kertoo markkinoinnissaan 2% säästöistä), mutta öljyä kuluisi 1 l /100 km
 =>

1000 km aikana normisti kuluisi dieseliä 70 l, säästööljyillä 2 %=1,4 l vähemmän, diesel maksaa 1,3 €/l = säästetään 1,3*1,4= 1,82 €
Mutta samaan aikaan kulutetaan 0,9 l enemmän, ~10 €/l maksavaa, advanced fuel economy -öljyä = -9 €

Eli noin kahden euron säästö tekeminen maksaa 9 euroa ja saa vielä harmikseen riesan öljynlisäysvalon seuraamisesta

Samat laskelmat pätee myös bensaversioon, mutta lasketaankohan reiluja öljynkulutuksia mitenkään automallin CO-päästöarvoihin, eli kikkailevatko tietyt autonvalmistajat lisäämällä öljynkulutusta uudella autolla ja saamalla testeissä pienemmän CO-lukeman ja kone käyttää myös osin polttoaineenaan voiteluainetta (uusissa volkkareissa tulee useimmissa litran puteli öljyä takalaatikossa, moottorit on uutena yleensä yli mittatikun rajan ja silti pullolle tulee pian käyttöä)

Citronella82

  • Vieras
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #47 : Helmikuu 23, 2011, 16:20:54 »
Taitaa tuo joidenkin autojen reilu öljynkulutus (ainakin alussa) olla myös jonkinmoinen huijaus CO-päästöjen suhteen:
 * jos moottori on suunniteltu normi-öljyille ja kuluttaa vaikkapa 7 l/100 km dieseliä ja 0,1 l öljyä/1000 km (joka sekin on paljon)
 * low friction 0W20 öljyillä säästetään dieseliä 2 % (mm. Mobil kertoo markkinoinnissaan 2% säästöistä), mutta öljyä kuluisi 1 l /100 km
 =>

1000 km aikana normisti kuluisi dieseliä 70 l, säästööljyillä 2 %=1,4 l vähemmän, diesel maksaa 1,3 €/l = säästetään 1,3*1,4= 1,82 €
Mutta samaan aikaan kulutetaan 0,9 l enemmän, ~10 €/l maksavaa, advanced fuel economy -öljyä = -9 €

Eli noin kahden euron säästö tekeminen maksaa 9 euroa ja saa vielä harmikseen riesan öljynlisäysvalon seuraamisesta

Samat laskelmat pätee myös bensaversioon, mutta lasketaankohan reiluja öljynkulutuksia mitenkään automallin CO-päästöarvoihin, eli kikkailevatko tietyt autonvalmistajat lisäämällä öljynkulutusta uudella autolla ja saamalla testeissä pienemmän CO-lukeman ja kone käyttää myös osin polttoaineenaan voiteluainetta (uusissa volkkareissa tulee useimmissa litran puteli öljyä takalaatikossa, moottorit on uutena yleensä yli mittatikun rajan ja silti pullolle tulee pian käyttöä)


Niin...päästörajoihin on jollain päästävä, ne kun kiristy koko ajan ja tuo on kai se valmistajille paras keino ettei tarvitse moottorin suorituskyvystä lähteä tinkimään. Ja toisaalta valmistuksessa jos aletaan kikkailemaan niin se näkyy sitten hankintahinnassa ja luonnollisesti jengi maksaa mieluummin muutaman tonnin vähemmän autoliikkeessä uudenkarheasta kärrystään kun lisäilee "joskus vähän öljyä" ja makselee ajansaatossa muita ylimääräisiä huoltokuluja että kärry pysyy pienipäästöisenä ;D

Poissa kappoa

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 298
  • Peukkuja: 0
  • xsara vts '98 - > C5 aircross hybrid ’22
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #48 : Helmikuu 23, 2011, 17:49:55 »
1 l/1000 km on monen autonvalmistajan/maahantuojan mukaan "normaalia" öljynkulutusta siksi, että vältyttäisiin korjaamaan takuuna moottoreita. Kukaan ei tuollaista omassa autossaan hyväksy, eikä varsinkaan ole mikään keskiarvo.   
Juu, tuollaiset liikkuvat öljymainokset kierretään kaukaa. Vts pyyhkäsee vaihtovälin lisäämättä ööliä, varmaan menis vaihtoväli tuplatenkin.. 270tkm rullattu ,ihan jees :)

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Keskustelua moottoriöljyn ominaisuuksista
« Vastaus #49 : Helmikuu 23, 2011, 18:34:12 »
Mutta onko acea c4 -luokituksen omaavia 0W-20 öljyjä olemassakaan? xW-30 öölitkin yltää tohon just ja just. Sit kun mennään johonkin kunnon 5W-40 tavaraan, niin päästään yli 4,5:n lukemiin.
jep... tuota en tiedä että onko vaiko eikö. ne selvinnee parhaiten esim mobilin,shellin yms speksejä tutkimalla tms. jos jää työnteon ohessa aikaa niin voisin kyllä tutkia että täyttääkö ko. standardia mikään tai mitkään :)
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg