C5 - Ajovalopolttimoiden vaihto

Aloittaja JiiKoo, lokakuu 25, 2006, 21:31:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poro-

Jyväskylässä JMT autopalvelulla 5 euroa polttimon vaihto sisältäen polttimon. Mielestäni ei maksa vaivaa lähteä itse rämpimään. Tosin, ilmeisesti hieman pärstäkerroin hinnoittelu, jotkut sanovat että ovat kymppiäkin pyytäneet.

citroenc5

Jos joku vaihtaa 10 eurolla polttimon C5 II niin täältä tulee rahat heti, säästyy rystyset ja hermot... :)

Petteri L

Jaaha, käytin juuri puoli tuntia polttimonvaihdonyritykseen II-koppaisen pelkääjänpuolelle (sitten vaimo tarvitsi autoa ja homma jäi kesken...)  -toisin kun aiemmin, ongelma ei ollut liitin, joka lähti parin minuutin nitkuttelulla.

Sen sijaan tuonne ei millään näe, kännykkäkamera ei oikein tarkenna (kuvat aika suttua), joten varmistelen: jousi lienee II-koppaisessakin sellainen, että on saranoitu alhaalta ja irrotusta varten pitää painaa sisään päin ja sivulle?

Jonkin jousen sormillani tunnen, mutta se vain myötää hiukan  -ei oikein painu mihinkään suuntaan. Sen verran mitä kännykuvasta saa selvää, saattaa olla murjaistu paikalleen jotenkin väärin...?

Mites tuo hydesäiliö  -onko se yhtä puuta paisarin kanssa? Sivulla näkyy kaksi ruuvia, onko alla lisää? Antaa vissiin vähän lisätilaa, jos sen irrottaa (vaikka letkut edelleen kiinni)? Onko vaarana suuret vauriot?

Täytyy huomenna jatkaa ja katsoa jos peilillä jotakin näkisi...
Citroen DS5 HDi 163 So Chic -13

takku

Käsikopelolla noi on tullut aina vaihdettua. Yleensä ei selviä ilman naarmuja.
Kirurgin kädet tuossa hommassa olis kätevät. ;)
Pitikö mun tämäkin vielä nähdä...
C5 2001 2.0 bensapatonki ja jokunen jenkkikatiska

Petteri L

^Niinpä. Tajusin eilen kun aloitin, että olen vaihtanut ykköskoppaseen molemmille puolille ajovalot ja parkit, ja kakkoskoppaiseen kuskin puolen ajovalon ja molemmille puolille parkit. Tämä oli toistaiseksi kokeilematta...jotenkin siihen jouseen ei oikein käsi yllä, joka minua kummastuttaa, koska liittimeen ylsi samaan tapaan kuin ennenkin.

Petteri L

No niin, puolentoista tunnin taistelulla homma onnistui.

Jousi oli paikallaan ja toimi kuten olin kuvitellut ja kännykkäkuvasta tulkinnutkin - umpioon ei vaan saa oiken kättä työnnettyä niin että jousta voisi painaa. Homma ratkesi lopulta niin, että taivuttelin paksusta rautalangasta aputyökalun, jolla työnsin jousta sivun samalla kuin sormella painoin sitä alaspäin. Käsipeilillä näki polttimon kannan, joten joka välissä tarkastin tilanteen peilillä (peili ei mahtunut olemaan paikallaan samaan aikaan kun käden tunki umpioon.

Uuden polttimon paikallelaittokin oli yllättävän vaikeaa - se ei "loksahtanut" paikalleen mitenkään, joten jousi vaan kiinni sitten, kun polttimo oli peilillä katsottuna ja umpion ulkopuolelta tuijottaen järkevässä asennossa...

Sormenpäät ovat edelleen kipeät jousen paineluyrityksistä.

Pahin rasti oli kyllä tämä II-koppasen pelkääjnä puolen ajovalopoltin noista yllä mainituista. I-koppasessa on enemmän tilaa käsille, ja II-koppasen kuskin puolella akun irrotuksella saa tilaa.

Taivutettukärkiset pihdit olisivat auttaneet, mutta niitä ei pakissa ollut.

yason

Lainaus käyttäjältä: Petteri L - elokuu 29, 2010, 18:48:31
No niin, puolentoista tunnin taistelulla homma onnistui.

Mä voisin kyllä maksaa jonkun verran ylimääräistä käypää valuuttaa autosta, jotta se olis sen 15 senttiä pidempi ja mahtuis tommoset pikkujutut tekemään helpommin. Puolessatoista tunnissa tekee jo melkomoista remppaa. Saattais pakoputkikin vaihtua?

Vaikka en takaisin vaihtais Citroënista, niin vanhassa Saabin ysisatkussani oli se hyvä puoli, että ajovalot vaihtoi puolessa minuutissa pimeässä, käsikopelolla ja kylmässä sormet kohmeessa, tämä on empiiristä tietoa :)= Ja sisällä moottoritilassa melkein mahtui seisomaan jalat maassa.

y
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

topi70

Olihan homma vaihtaa ajovalopolttimot.Oli nimittäin edellinen omistaja keksinyt liimata polttimot sikaflexillä kiinni,kun oli ensin tiputtanut jouset umpion sisälle.. ???

haki48

Tuon umpion sisään pudonneen jousen saa ongittua ylös pienellä magneetilla. Tämän jälkeen itse sidoin siihen ohuen langan, odottamaan seuraavaa pudotus kertaa.

ukonvaaja

Kyllä meinasi mennä hermo taas eilen kun vaihdoin I-mallin apukuskin puolen tuikkua. Muuten tuo homma alkaa sujua liikemuistista, mutta mikä siinä on että se liitin hitsautuu aina niin juupelin tiukkaan siihen kantaan? Muutenkin ahdas paikka ja sitten pitää vielä kiskoa niin että saa pelätä sen pitojousen puolesta. Voisiko siihen kantaan laittaa jotain rasvaa että irtoaisi seuraavalla kerralla helpommin?

KariM

Vääntele liittimen leuat ruuvarilla hieman löysemmäksi. Ei liikaa :)

MaCitro

Lainaus käyttäjältä: Duracell - helmikuu 02, 2008, 10:33:59
:x Millököhän sais polttimon kalastettua umpion sisältä pois. Äsken kun vaihdoin apukuskin puolelle lamppua niin se perkule otti ja putos tietty väliin.

Ensin kopistelin umpioon pudonneen polttimon umpion sisällä etureunassa olevaan rakoseen.
Kauko/sumuvalon muovisuojakoppa pois ja pölyimurin letkuun puolen tuuman puutarhaletkun pätkä teipillä kii ja nyt letku umpioon heijastin levyn ja umpion kuoren väliin ja imuri imemään ja sieltähän poltin tarttuu joko letkun päähän tai menee suoraan imuriin. Aikaa meni muutama minuutti.

Xantiago

Motonetissä myyvät pitkän, taipuisan varren päässä olevaa magneettia jolla on helppo kalastaa umpion sisältä ylimääräiset polttimot ja
jouset pois. 

Tänään vaihdoin molemmat lähivalo H 7 :t ja aikaa meni vajaa puolituntia. Siihen näkyy harjaantuvan ja huomattavasti mukavampaa tehdä
ulkona ennen kovia pakkasia. Edelliset Philipsit kestivät 8 kk ja nämä uudet ovat " longer life" , joten voisi olettaa niiden kestävän
esim. 9kk jolloin oltaisiin suunnilleen ensi kesässä.

Konehuoneen suojamuovien kiinnitysniitit napsahtelevat melko helposti rikki, mutta niitäkin sai Motonetista 10 kpl pussin 8 eurolla.

( tämä ei ole mainos enkä ole velka - tai riippuvuussuhteessa kyseisiin liikkeeseen vaikka se tulikin kahdesti mainittua )
Exät: BX 1.4 -86 ZX 1.6 -95 Xantia 1.6 -96 C5 2.0i -04
C1 1.0 2012  C5 2.0i A 2007 C4 2.0i A 2006 C4 vTi 2013
C4 Cactus 2020

jari

Kokeilin kerran noita " pitkäikäisiä " malleja. Ensimmäinen pimeni kahdessa kuukaudessa. Taas molemmat vaihtoon. Ei ole mtn eroa, onko lamppu kallis, halpa, long life, tms.... Paikallinen varaosakauppiaskin sanoi, että ei niissä ole mitään kestävyyyseroja. On ollut halvintakin mulla käytössä ja kestänyt kuukausia.
On muuten meilläpäin eräs paikallinen autokorjaamo, joka valmistaa polttimon säästäjää....Tarkoitettu juuri tähän vaivaan.

Tästä aasinsiltana parkkeihin. Tuli vaihdettua vain tunnissa molemmat parkkipolttimot. EIKÄ NE SITTENKÄÄN toimineet. Onkohan pelkästään etuparkeille omaa sulaketta. Kirjanen ei ainakaan sitä ilmoita ?

- Jari -

PicassoHDI

Vaihda uusi akku, niin alkaa polttimot kestämään. Huono akku ei suodata piikkejä ja tuhoaa polttimon.

kaselin

Laita pysäköintivalot päälle ennen kuin käynnistät kun käy sitten vasta ajovalot päälle tolla tsydeemillä  mulla on kestänyt lamput yli vuoden.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

KariM

Mun c5:ssä valomuisti sytyttää valot vasta kun moottori jo käy.

kaselin

Niinhän se tekee mullakin arvasin ton mutta se sytyttää ne heti kun käy, laturi lykkää täysillä virtaa starttauksen jälkeen ja jännite on "tapissa" on huono lampuille.(ja taas tulee vastalauseita) mutta on toiminut mulla se siitä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

jari

Miten perustelet, että huono akku ei suodata jännitepiikkejä ?

- Jari -

KariM

Lainaus käyttäjältä: kaselin - lokakuu 24, 2010, 15:19:56
Niinhän se tekee mullakin arvasin ton mutta se sytyttää ne heti kun käy, laturi lykkää täysillä virtaa starttauksen jälkeen ja jännite on "tapissa" on huono lampuille.(ja taas tulee vastalauseita)

Tottakai vastalauseita tulee, jos tuollaista esittää ;)

Alla skooppikuva startista. Alempi käppyrä on akkujännite, ja ylempi vasemmalle ajovalolle tuleva. Kieltämättä valot syttyvät jo ennenkuin latausjännite on vakiintunut, mutta ei se latausjännite missään kohtaa ammu yli sallitusta, vaan lataussäädin ja akku pitävät jännitteen aisoissa koko prosessin ajan.

Ja kyllä, katsoin myös tarkemmalla resoluutiolla tuon jännitteen nousun valojen sytyttyä, eikä siinä mitään piikkejä näkynyt.

Siinä samalla tuli vilkaistua hydraulipumpun vaikutus akkujännitteeseen. Pumpun käynnistyessä jännite dippaa 1,4V. Ei ihmekään, että ajovalot näyttävät nyykähtävän pumpun surahtaessa. Harmi kun näpit alkoivat olla jo niin kohmeessa, etten enää kärsinyt tarkastaa näkyisikökö mitään overshootia siinä kohtaa, kun pumpun pyöriminen lakkaa ja laturin pitäisi pienentää latausvirtaa.

sarkka

Kuulostaapa tosi vaikealta vaihtaa itse polttimoita.. Missäköhän Oulussa tekisivät homman edullisimmin? Viime talvena Veho veloitti ihan mukavasti ko. hommasta.

pimpelipompeli

Teen itse ja säästän: Vaihdoin kuskinpuolelle polttimon. Ensimmäiseksi tiputin polttimon umpion sisään, noh eikun akku irti ja kalastamaan poltinta. ½ tuntia myöhemmin polttimo saatu pois ja laitetaan paikalleen, no nyt tipahti jousi samaan paikkaan mistä polttimo löytyi. Onginta arpajaisten jälkeen polttimo turvallisesti jousella takaisin paikalleen ja akku kiinni. Noh, eipä syty polttimo, ilmeisesti hajosi onginnassa tai sitten sattui valmiiksi viallinen yksilö. Puretaan koko roska uudelleen ja otetaan uusi polttimo ja laitetaan paikalleen. Kokeillaan käynnistää auto akun irrotuksen jälkeen, tuloksena ajonesto päällä. Noh, avaimestakin loppui sopivasti patterit joten toisella autolla patterikauppaan (40 kilsaa suuntaansa), auton ajonestoon saatiin taas eloa uudella kaukosäätimen paristolla.

Seuraavaksi palaa tietysti apparin puolelta tuikku, kun edelliset sammuivat parin päivän viiveellä. >:D

Megaman

^  ;D ;D ;D ^

Siinä sitä oli vastoinkäymistä ihan riittävästi...

Kannattaa muuten varmaan laittaa C5:iin niitä Osramin Ultra Life polttimoita, niissä on ainakin kolmen vuoden takuu, lohtua sekin...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

tlundkvi

Itse jouduin ottamaan akku pois että kuskinpuoleisen lähivalon polttimon vaihdettua. Johdot oli jäänyt kiinni kiinnitysjousen ympäri jostain syystä.

Velmanteri

Mulla löytyy hyviä kokemuksia philips premium(?) polttimoista. Nykyiset vaihdettu viime kesäkuussa, sitä edelliset philipsit, en yksinkertaisesti muista. Vuoden kai niilläkin ajoi. Osramit, ihan sama mitkä, sammuvat (tai ainakin tuntuvat menevän) tosi nopeesti.
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."