Auton ylläpito juttuja

Aloittaja Renee, joulukuu 15, 2009, 14:43:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Lemon - huhtikuu 07, 2010, 21:04:36
on sitäkin tehty  ;)

Joissain nykyautoissahan on tuollainen automatiikka, joka ei osaa sammuttaa konetta sitten talvella tai jotain tuollaista kuullut  ???

Savonlinnassa kesällä kun pyörähtää, niin aika pian sen koneen sammutuksen oppii, 20min paikoillaan seisomista jos oikein kehnosti sattuu sillan aukaisun aikaan haluamaan siitä yli, toki jono on sitten hyvinkin äkkiä kilometrien pituinen, siinä tuleekin sitten hauskaa kun pari turismoa ajaa risteykseen ja muut perässä, katkeaa liikenne helposti aika moneltakin kadulta ;D

Savonlinna oopperajuhlien aikaan on oikein hyvä paikka opetella ajelemaan toiset huomioden, siinä on jo vähän mallia mitä sellainen reilumpi liikennemäärä voisi olla, tiestön kapasiteetti kun ylittyy ihan kivasti, lisäbonuksena on kapeat kadut ja mukavat parkkipaikat kadun varsilla. Jenkillä tuolla on ihan kiva matkustaa tuohon aikaan, 2m X 5,5m suht kankea pitkillä keula ja perä ylityksillä on parissa kohtaa ihan hauska soviteltava, kun kukaan muu ei osaa ollenkaan antaa tilaa vaan pakkaudutaan ihan kiinni, onneksi se on automaatti.

Joni2402

Lainaus käyttäjältä: jtbo - huhtikuu 07, 2010, 21:29:35
Lainaus käyttäjältä: Lemon - huhtikuu 07, 2010, 21:04:36
on sitäkin tehty  ;)

Joissain nykyautoissahan on tuollainen automatiikka, joka ei osaa sammuttaa konetta sitten talvella tai jotain tuollaista kuullut  ???

Savonlinnassa kesällä kun pyörähtää, niin aika pian sen koneen sammutuksen oppii, 20min paikoillaan seisomista jos oikein kehnosti sattuu sillan aukaisun aikaan haluamaan siitä yli, toki jono on sitten hyvinkin äkkiä kilometrien pituinen, siinä tuleekin sitten hauskaa kun pari turismoa ajaa risteykseen ja muut perässä, katkeaa liikenne helposti aika moneltakin kadulta ;D

Savonlinna oopperajuhlien aikaan on oikein hyvä paikka opetella ajelemaan toiset huomioden, siinä on jo vähän mallia mitä sellainen reilumpi liikennemäärä voisi olla, tiestön kapasiteetti kun ylittyy ihan kivasti, lisäbonuksena on kapeat kadut ja mukavat parkkipaikat kadun varsilla. Jenkillä tuolla on ihan kiva matkustaa tuohon aikaan, 2m X 5,5m suht kankea pitkillä keula ja perä ylityksillä on parissa kohtaa ihan hauska soviteltava, kun kukaan muu ei osaa ollenkaan antaa tilaa vaan pakkaudutaan ihan kiinni, onneksi se on automaatti.

Onneksi aloittivat nyt ohiajotien rakentamisen, muutama vuosi ja loppuu toivottavasti ruuhkat.. Kyllä mieluummin kesällä poljen pyörällä ku koitan päästä cittarille autolla, parhaassa tapauksessa menee 3-4 tuntia kaupungin läpi ajamiseen..
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

jtbo

Toisinaan joutuu Varkauden suunnasta tulemaan siitä läpi ja Kerimäelle jatkamaan, hyvä testi tuo on auton jäähdytysjärjestelmälle kesähelteellä, muuten kun ei pääse, vain Savonlinnan kaupungin läpi :P

Renee

Moniko meistä vaihtaa itse renkaat alle autoonsa,aika moni.
Itse kun tekee niin ne vanteet tulee putsattua heti kerralla ja ne pultit  avautuu helposti jos joskus niitäkin tarvitsee vaikka rengasrikon takia availla.Itse olen käyttänyt tervaa kierteissä ja asennusvaiheessa sellainen hommaa että muistaa noudattaa siisteyttä eli ne pultit ei pyöri siellä hiekassa jos sellaista on tarjolla .Samalla putsataan autonalusta savesta ja muusta mönjästä kun se vesisuihku on käytössä sekä katsaus jarrujen kuntoon.Itsellä on momenttiavain jolla kiristyy pultti siihen valmistajan suosittelemaan kiristys momenttiin.Käsipumppu ja tarkka mittari niin ne paineet renkaissa on oikeat ja tasaiset joten ei tarvitse  arvailla paljon siellä painetta oikeasti on,kun nuo huoltsikan vehkeet heittää kivasti monessa paikassa mitä ovat testailleet.

Jallu

Lainaus käyttäjältä: Renee - huhtikuu 20, 2010, 10:50:52
Moniko meistä vaihtaa itse renkaat alle autoonsa,aika moni.
Itse kun tekee niin ne vanteet tulee putsattua heti kerralla ja ne pultit  avautuu helposti jos joskus niitäkin tarvitsee vaikka rengasrikon takia availla.Itse olen käyttänyt tervaa kierteissä....

Et sitten mitään eksoottisempaa ole keksinyt?  ;D Eikö ihan tavallinen öljy tms. helposti saatavissa oleva aine käy?  ::)

PicassoHDI

Tervan käyttö on muuten yleistynyt korjaamoissa. Öljy käy.

Renee

Terva painepullossa on hyvä ratkaisu moneen ongelmaa.Kuormanauto kuskilla ja rengasrikko tiellä jos CRC on kierteissä niin ei pultit aukea helposti.
Kuten sanottu ammattimiehet ovat käyttäneet tervaa pitkää korjaamo toiminnassa.
Ilmeisesti tämä vinkki on monelle uusi asia??

Jasu

Ja tervaa käytetään edelleen ainaski Valmetin kokoonpanolinjalla tiettyihin pultteihin, taitaa Sisullakin olla vielä käytössä...

Se mitään eksoottista ole, taas vaan näkee että nykyihmiset on "vieraantuneita" vanhoista kunnon aineista ja asioita "keksitään" uudestaan ja pidetään ihmeellisinä..!
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

JarnoF

Tuota minä olen laittanut jengoihin:

Tai sitten:

Aika moni möhnä tuohon kelpaa. :)

ealab

Vanha kunnon puuterva näyttää kyntensä verrattuna alustasuoja-aineisiin. Joten jokin terva-öljy-alustamassacocktail voi olla käypästä auton pohjaan. Tervasprayta on myyty vuosia ainakin SISU-merkillä. Pullon huolellinen ravistelu pitää tehdä, muuten jokin paksuuntunut tervakokkare tukkii pillit.

Jallu

Lainaus käyttäjältä: Jasu - huhtikuu 20, 2010, 12:52:02
Ja tervaa käytetään edelleen ainaski Valmetin kokoonpanolinjalla tiettyihin pultteihin, taitaa Sisullakin olla vielä käytössä...

Se mitään eksoottista ole, taas vaan näkee että nykyihmiset on "vieraantuneita" vanhoista kunnon aineista ja asioita "keksitään" uudestaan ja pidetään ihmeellisinä..!

Ok. Tää olikin uutta mulle, että sitä saa ihan purkissa kaupanhyllyltä. Aattelin, että pitää olla pala kattotervaa, jota sitten keitellään kattilassa ja dipataan pultit sinne.  :)

Ps. Mulla on yleensä ollut joku teräketju- tai jäteöljypurkki ollut parhaiten käden ulottuvilla rengashommissa.

jtbo

Jäteöljyssä on sitten kaikkia kivoja ainesosia, jotka kiihdyttävät korroosiota  ???

Renee

Mehän emme ole "kädettömiä"  tämä sana on sellainen ravi slangia jolloin kuskilla ei ajohommat mennyt ihan putkeen.Tämä sanonta käy tähän autojen ylläpitoon joten tutustutaan siihen tekniikkaan ja missäkin korkin alla mitäkin nesteitä sijaitsee joten se lisäys ei tuota ongelmia (pissapoikaan jäähdytysnestettä ja paisuntasäiliöön sitä lasinpesunestettä unohtamatta niitä voi,voi kun tankkasin bensaa diesel auton tankkiin)

MarieCurie

Tervasprayta minäkin käytän pultteihin pyöriä vaihtaessa.  :)

maximi

Vanha kunnon vaseliini on toiminut pyöräpulteille ihan hyvin. En muista tyyppiä/laatua, mutta se on sitä "h-vetin isossa ämpärissä myytävää"... :). Sama tökötti toimii aivan loistavasti Xsara Break:in vararengaställingin laskumekanismin kierteisiin. Ei jämähdä kiinni kunhan muistaa sitä kierretankoa/pulttia hieman putsailla/voidella.
Kädet ylös kaikki jotka tarkastavat (Xsara) Breakin vararenkaan paineet aina renkaanvaihdon yhteydessä :angel:
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

kappoa

Lainaus käyttäjältä: maximi - toukokuu 03, 2010, 10:49:39
Kädet ylös kaikki jotka tarkastavat (Xsara) Breakin vararenkaan paineet aina renkaanvaihdon yhteydessä :angel:

\o/ kädet ylhäällä  ;D! Vaikkakin ei ole break, mutta kyllä se vararengas tulee laskettua tellingiltään alas, samoten tunkkirasia. Ja tunkille joka kevät & syksy herkistelyt, jotta toimisi mahdollisesti rengasrikon sattuessa tienpäällä. On muuten rimpulat renkaanvaihtovälineet tuleet auton mukana..

Renee

Kuten hyvin tiedätte se ennakoiva huolto on aina edullisempaa kuin kattellaan ,kattellaan huoltoon vienti.Mistä tämä tuli mieleen kun luvin tuolla yhtä tarinaa jossa vesipumppu vuoti hiukan ja onnellinen omistaja ei tehnyt autolle mitään ajeli vain ja tarina sai huonon lopun vesipumppu leikkasi kiinni ja jakohihna poikki napsahti.

Renee

Onko takavalojen heijastimet kurjan näköiset kaipaako väriä pintaa.
Tein itse ja nopea homma kyseessä.Kiiltoa löytyy ja tuntuu että auton peräpää nuortui 10 vuotta.
Ei muuta kun hommiin tarvitaan seuraavat tarvikkeet
Tarvitaan tila jossa maalaus onnistuu,autotalliksi moni sitä kutsuu.
Vesihiomapaperia 300.600.1000
Lakkabensiiniä
Maalarinteippiä
Kirkasta lakkaa spray 1 pullo
Puhdista hyvin heijastimet ennen hiontaa,vesi vanhin voitehista.
Hiottu, puhdista lakkabensiinillä ja teippaa hyvin auton sillä maalarinteipillä,muista nostaa se takaluukku ylös,jos ei pysy niin tuossa seuraavassa viestissä korjausehdotus.
Aloitetaan lakkaus katso ohje siitä purkista ja muistakaa ohuet kerrokset annetaan kuivua ja taasen ristikkäin lakkaus.
Ei valumia ja takaheijastimet on kuin uudet.
Voihan ne ottaa heijastimet poiskin mutta minkä itse olen tehnyt tämä teippaus hyvin riittää ja samalla näkee miltä lopputulos näyttää.Mukavia asennushetkiä ,toivoo hän

Ps jarruja rassaavat henkilöt Suomessa muistakaa käyttää tätä ainetta siellä asennuksessa jos vaikka olisi hiljaisemmat ja korjaamopuolella ei olisi näitä surullisia jarru kysymyksiä.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/600110/0

jtbo

Tuossa Reneen linkissä sanottiin:
LainaaEi saa käyttää jarrupalojen kitkapintaan eikä itse levyyn.

Onkohan oikeasti joku 'rasvannut' jarrut siten että palojen ja levyn väliin tunkee sitä rasvaa? Tuskin voi olla mahdollista? ;D

Renee

Kaikkea sitä varmaakin näkee jos vanhaksi elää tämä oli sellainen intiaansanonta.

Renee

Jos tarvitsette väriäkoodia autoonne niin se tyyppikilpi kertoo sen ja toinen seikka on napsauttakaa tämä linkki auki sinnee syötetään auton merkki ja vuosimalli niin hups värikarttaa silmien alla .Siitä vaan katselemaan ihan nimellä selvitetään se värin nimi lisäksi.
http://www.tcpglobal.com/autocolorlibrary/default.aspx
Toinen seikka kun teette itse hommia palkitsekaa itsenne niin että ostatte kunnolliset työkalut itselle ei mitään halpis merkkejä vaan sellaiset jotka kestää käyttöä ja monella on ikuinen takuu.

Jouko

Lainaus käyttäjältä: Renee - kesäkuu 23, 2010, 10:34:07
Jos tarvitsette väriäkoodia autoonne niin se tyyppikilpi kertoo sen ja toinen seikka on napsauttakaa tämä linkki auki sinnee syötetään auton merkki ja vuosimalli niin hups värikarttaa silmien alla .Siitä vaan katselemaan ihan nimellä selvitetään se värin nimi lisäksi.
http://www.tcpglobal.com/autocolorlibrary/default.aspx
Toinen seikka kun teette itse hommia palkitsekaa itsenne niin että ostatte kunnolliset työkalut itselle ei mitään halpis merkkejä vaan sellaiset jotka kestää käyttöä ja monella on ikuinen takuu.
Oletko renee ihan itse kokeillut tuota mainostamaasi linkkiä? Sen mukaan Citroën ei ole valmistanut autoja vuoden 1976 jälkeen!  >:D

Renee

Ilmeisesti tehtaalta ei ole annettu tietoja sen 1976 jälkeen. ???
Tässä toinen tehdas jossa se kirjoitustaito on vielä hallinnassa
http://www.tcpglobal.com/autocolorlibrary/aclchip.aspx?image=2007-volvo-pg01.jpg

Jouko

Lainaus käyttäjältä: Renee - kesäkuu 28, 2010, 16:35:38
Ilmeisesti tehtaalta ei ole annettu tietoja sen 1976 jälkeen. ???
Tässä toinen tehdas jossa se kirjoitustaito on vielä hallinnassa
http://www.tcpglobal.com/autocolorlibrary/aclchip.aspx?image=2007-volvo-pg01.jpg

Ihan samaa jenkkipastaa.
Amerikkaan ei ole saanut viedä uusia Citikoita sitten -70 luvun. Kai nyt jokin eurooppalainenkin vastaava löytyy kun viitsit vaan hakea. Minä en tuollaista tarvitse, mutta jos joku muu.

Renee

Öljynvaihto  45€ C3
Tarvitaan öljyä 4 litraa maksaa 25€ täyttötilavuus suodattimen kanssa 3.6 litraa.
Suodatin "patruuna" öljysuodattimen patruunan vaihtoon
Hylsy 27 mm öljysuodattimen patruunan vaihtoon suodatin syylärin ja akun välissä siellä keula puolella kiristys momenti on 25Nm jos epäilet niin momenttiavain käytöa suosittele.
Öljynvaihtopumppu Motonet  akkukäyttöinen joko auton oma akku jolloin suojien poisto edessä tai sitten autotallissa oleva vara-akku.
Kone kuumaksi ja öljyvaihtopumpun ohkainen putki sinnee mittatikun reikään ja pumppu päällee muistakaa punainen napsutin menee sinne plus napaan ja tyhja kanisteri sillee öljyllee .
Patruuna auki sinnee allee pesuvati johon valoon patruunasta öljyt ja puhdista tiiviste pinnat ja uusi 0 rengas paikoileen puhdasta öljyä kumiin ja kierteisiin ja kiristys monentiin.Koneesta on kaikki vanhat öljyt poissa kaadetaan uudet öljyt  käynnistä kone ja tarkistus missään ei vuoda ja mittatikussa ylärajassa öljyt  ja se on siinä.Merkkaa ylös koska vaihdoit öljy ja samalla ne tulpat vaihtuu suodatin ilma se se raitisilmasuodatin aktiivihiilisuodatin maksaa se18€.Tämän osaa tehdä henkilö joka tietää moottorisahasta kummassa säiliössä on teräketju (se on aina se laipan vieressa oleva säiliö ) ja kumpi taasen bensasäiliö.