Kirjoittaja Aihe: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008  (Luettu 226820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 588
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #125 : Tammikuu 15, 2009, 10:11:54 »
Viiden vuoden omistusjaksolla välille taitaa pakostakin tulla yksi nokkahihnanvaihto. Jos ei muuten, niin sitten viiden vuoden päästä juuri vaihtorajalla oleva vanha hihna haittaa eroonhankkiutumisyrityksiä. Vikojen ilmeneminen, vaikka niitä tiedetäänkin olevan paljon, on kuitenkin yksilöllistä, eikä siten oikein ennustettavissa.

Muuten viisi vuotta on jo siinä määrin pitkä omistusaika, etten uskaltaisi laskea 01-02 vuotisille juurikaan jäännösarvoa. Toisaalta uudempi menettää arvostaan (euroissa mitattuna) enemmän kuin mitä vanhemmassa on hintaa edes tällä hetkellä, eron kuitenkaan kompensoitumatta edullisemmaksi tulevilla huolto-/korjauskuluilla, puhumattakaan kalliimman korkokuluista tai pääomatappiosta.

Yksi asia on, että kuinka kuluneelta esim. 300tkm ajettu C5 tuntuu verrattuna 100tkm ajettuun? Itseäni harmittaisi ajaa vaunulla joka tuntuu olevan jo loppuunajettu, vaikka se vielä toimisikin.

Poissa Sam79

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 135
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #126 : Tammikuu 15, 2009, 12:56:25 »
Viiden vuoden omistusjaksolla välille taitaa pakostakin tulla yksi nokkahihnanvaihto. Jos ei muuten, niin sitten viiden vuoden päästä juuri vaihtorajalla oleva vanha hihna haittaa eroonhankkiutumisyrityksiä. Vikojen ilmeneminen, vaikka niitä tiedetäänkin olevan paljon, on kuitenkin yksilöllistä, eikä siten oikein ennustettavissa.

Mikä tässä nyt sitten on totuus kun muualta foorumista lueskelin että vaihtoväli on Suomessa 10v tai 100tkm???
Itse olen katsellut joko hieman vajaat 200tkm tai hieman yli 100tkm ajettuja, taitaa olla ihan sama kumpaan kallistuu jos vaan autosta on edes jotenkin pidetty huolta. Olikos noissa alkupään malleissa enemmän hämminkiä kuin tuoreemmissa, esim. 2001 vs 2002 tai 2003?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 588
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #127 : Tammikuu 16, 2009, 09:24:40 »
100tkm on kilometriraja, mutta enpä nyt itsekään löydä virallista viestiä siitä että vuosirajaa olisi pudotettu kymmenestä. Jälleenmyynnin kannalta hyvä juttu, "jakoremmissäkin on vielä viisi vuotta jäljellä" ;)

Peugeotilla se on maahantuojansa mukaan nykyään 4v, joten tuntuu erikoiselta jos Sitikka uskaltaa luvata samoille moottoreille 10v.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2009, 09:38:46 kirjoittanut KariM »

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 751
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #128 : Tammikuu 16, 2009, 12:48:54 »
Kyllä Citroenilla on tuo 100 tuhatta/10 vuotta edelleen. Mallikohtaisia erojakin on mutta tuo on yleisin. Oman autosi hihnanvaihtovälin saat parhaiten kysymällä merkkiliikkeestä. Nykyään uudempien välit vaihtelee huolto-ohjelmien ja konetyypin mukaan melkoisesti.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Petteri L

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #129 : Tammikuu 19, 2009, 11:22:44 »
Mitäs tuo suunnilleen maksaa tuo nokkahihnan vaihto?

Täytyy nyt keväällä viedä kottero 200 tkm huoltoon, enkä nyt vielä muutamaa kuukautta etuajassa viitsi soitella Rekaraan (johon se mitä todennäköisemmin huoltoon taas päätyy)...

Eli millaisen hintaluokan työ se bensa-C5:ssa on? Meneekö vesipumppu "samalla" vaihtoon (eli onko syytä), kun kerran paikat on auki ja tuon verran kilsoja lasissa?
Citroen DS5 HDi 163 So Chic -13

Gitikka

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #130 : Tammikuu 19, 2009, 15:36:29 »
Koodia: [Valitse]
Mitäs tuo suunnilleen maksaa tuo nokkahihnan vaihto?
oisko ~600 +-100 €, sillä saa ainakin jotain jossain päin... joskus täältä tuolla haulla ettinyt aiheesta, tuota haarukkaa löytyy...

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #131 : Tammikuu 19, 2009, 17:36:30 »
Nokkaremmi+pyörijät+vesipumpun vaihto=Työ+osat=280e Savossa...
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #132 : Tammikuu 19, 2009, 19:22:09 »
"kukahan pystyy nykymaailman menolla sanomaan millasen auton arvo säilyy sen 5v???
meinaan et jos ostat nyt jo sen 8v vanhan, se on sitte jo 13v ja ketä se enää kiinnostaa vaikka ois vähätkin kilsat? ei mua ainakaan jos saa sanoo, no ostajia toki voi löytyä, mutta tyyppisähkövikaiselle citikalle?Huh Onnee siinä vaiheessa!"

Tuo on semmoinen juttu joka kyllä kannattaa ottaa huomioon autokauppaa tehdessä. Ostin oman romuni (lue C5) heinäkuun loppupuolella. Auto oli siisti ja tuntui toimivan kaikilta osin. Hintaa jäi kaikkine koukeroineen n. 9000 eurostoliiton ruplaa.

Nyt vaihtohyvitykset tuosta on luokkaa 4000-5000, jos sitä joku liike edes haluaa ottaa vaihdossa. Moni sanoo että myy itse, eivät ota sitikkaa missään tapauksessa. Melko kallista kyytiä puolen vuoden ajoille.

Kannattaa ehkä ottaa se vanhempi ja enempi ajettu. Menetät vähemmän rahaa, koska joudut kuitenkin pitämään tuon niin kauan, kunnes sen ottaa vain romuttamo.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Gitikka

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #133 : Tammikuu 22, 2009, 20:36:03 »
juu tätä tässä vähän hainkin, edukkaampi kannattaa ostaa, ellei itselle jotenkin pysty perusteleen sitä kallimpaa, sen 5v jälkeen tuskin saat sitä kalliimmasta paljookaan enempää... no joku saa joku ei...

muuten Kimmoa, saitkos vikasi selvitetyä? lähinnä tämä Engine coolant temp too high-vika kiinnostaa???

oma heitti saman, vika tod.näk. liittimessä... katotan jos pukkaa uudelleen putsauksen jälkeen...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #134 : Tammikuu 22, 2009, 21:09:23 »
Tarvii lisätä vielä  apulaitehihna ,kiristin ja välipyörä n.100€
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Gitikka

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #135 : Tammikuu 22, 2009, 21:16:16 »
jaa nytkun tarkemmin muistelen, se ~600€ olikin 100tkm:n huolto, jossa vaihettiin em. hilavitkuttimet ja vähän muutakin...

Poissa Jarski

  • C5 -14
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 147
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #136 : Tammikuu 23, 2009, 00:24:26 »
Itselle kanssa tulossa kesällä 200tkm:n huolto. Viime kesänä tehtiin 180tkm huolto ja siihen meni 780,- eur. Tosin siinä vaihdettiin etujarrulevyt ja palat sekä kaksi parkkitutkan anturia. Muistaakseni lohduttivat minua tuolloin, että 200tkm:n huolto olisi halvempi, vaikka siihen kuuluu jakohihnan vaihto. Saas nähdä. Jotain muuta korjattavaa saattaa kuitenkin siihen mennessä ilmaantua. Viime huollon jälkeen pamahti myös jäähdyttimen flekti ja siitä tuli vaihtoineen hintaa yksistään 530,- eur. Tuohon flektiin verrattuna määräaikaishuolto osineen alkoi jo tuntua halvalta... Mielestäni sitikan osat alkuperäisliikkessä ovat olleet ihan kohtuuhintaisia. Tuo flekti on omalle kohdalle osunut poikkeus.

Tuli justiinsa vuosi yhteiseloa käytettynä ostamani 05-mallisen C5 Berlinen kanssa. Hyvin on vuosi mennyt. Aluksi piti vierailla useaan otteeseen huollossa, kun parkkitutkien anturit temppuilivat vuoron perään. Termostaatti vaihdettiin oikean malliseen (autoliikkeessä laitettu väärän tyyppinen, eikä mennyt katsastuksessa läpi, kun ei saatu tehdyksi OBD-järjestelmän mittausta). Takahydraulisylinterit vaihdettiin myös. Sitten auto taisi tulla kuntoon. Viime kevään jälkeen on käynnit Citroen-huollossa vähentyneet ja auto on toiminut hyvin. Auton käytökseenkin on jo tottunut. Aluksi pelkäsin liukkaita kelejä ja ajoin todella varovasti. Manasin, ettei C5:lla ole mitään tuntumaa tiehen, eikä ole perstuntumaa siihen kuinka liukas tien pinta on. Noh, vuoden ajojen jälkeen ei liukas talvikeli ole enää ongelma. Auto tuntuu omalta ja tunnen aina pientä ylpeyttä siitä, että olen niiden etuoikeutettujen joukossa, jotka saavat ajaa näin hienolla autolla :)
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #137 : Tammikuu 23, 2009, 09:46:57 »
"muuten Kimmoa, saitkos vikasi selvitetyä? lähinnä tämä Engine coolant temp too high-vika kiinnostaa??? oma heitti saman, vika tod.näk. liittimessä... katotan jos pukkaa uudelleen putsauksen jälkeen..."

En tutkinut asiaa sen tarkemmin koska myyjäliike maksoi viulut, niin vaihdettiin Storckilla sitten koko anturi. Mahd. liitinvika korjautui samalla, koska ei ole enää herjannut ja moottori on toiminut hyvin lukuunottamatta nyt alkanutta korkeapainepumpun naftavuotoa.

Tuo anturi maksoi jotain 25 ruplaa, joten ei mielestäni paha hinta, vaikkakin vastaavanlaisen NTC-vastuksen saa elektroniikkaliikkeestä n. 50 sentillä. Oli sen verran viheliäisessä paikassa siinä kannen päässä että kannattaa ehkä suosiolla ostaa anturikin, niin selviää kertaropaamisella. Vaihdon jälkeen (+ kaasuvaijerin kiristämisellä) polttoaineenkulutus tippui ja vetojakin tuli reilusti lisää, jälkimmäinen ehkä oli enemmän tosin kiinni tuosta ettei kaasu auennut täysille.

"Auto tuntuu omalta ja tunnen aina pientä ylpeyttä siitä, että olen niiden etuoikeutettujen joukossa, jotka saavat ajaa näin hienolla autolla "

Tuo C5 tuntuu tosi voimakkaasti jakavan mielipiteet. Omasta mielestäni se on selkeästi huonompi mukavuudeltaan ja ajoltaan, kuin vanhat mallit, puhumattakaan kestävyydestä. Kaipa tässäkin toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Tosimies tietenki kummastakin...
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #138 : Tammikuu 25, 2009, 21:05:16 »
huolto ja huolto voihan ne nesteet tarkistaa itekin vaihdata öljyt ja kurki jarrupalat höpö höpö hommaaa koko huolto.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa C5power

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #139 : Helmikuu 10, 2009, 17:23:16 »
C4 seikkailun jälkeen haluaisin palata C5 omistajaksi!. (ikävä sitä jousitusta ja tiloja)
Tiedossa olisi 2005 C5 2.0 16 VTR Berline ajettu noin 45,000km.
Taas kaipaan tietoa ja vinkkejä kakkoskoppaisten omistajilta. Millainen ollut käytössä vikoja/vinkkejä!
Kiitokset jo etukäteen vastanneille

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 751
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #140 : Helmikuu 10, 2009, 19:07:43 »
huolto ja huolto voihan ne nesteet tarkistaa itekin vaihdata öljyt ja kurki jarrupalat höpö höpö hommaaa koko huolto.
niinhänseonhöpöhommaakokohuoltohomma
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

quai_de_javel

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #141 : Helmikuu 10, 2009, 19:23:41 »

Dale

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #142 : Helmikuu 10, 2009, 22:00:15 »
Kakkoskoppaisesta omat kokemukseni.
2006 joulukuussa ostin 2.0 SX:n vuosimallia 2005. Olen ajanut sillä 51 tuhatta kilometriä (82-133tkm).
Kulutus koko aikana sekalaisessa ajossa karvan päälle 8 litraa (kohtuu paljon moottoritietä).
- 6,6-7,5 l/100km maantieajo
- 9-10 l/100km kaupunki
- 8-9 l/100km moottoritievauhdit

Vikoja/korjaustarpeita:
-parkkitutkan anturit eivät tunnu kestävän Suomen suolakylpyistä talvea
-öljynpaineanturi ja öljynsuodattimen tukijalka vaihdettiin heti ostohetken jälkeen
-etujarrupalat 106tkm
-etupyörän laakeri ja takajarrupalat 120tkm
Tämän lisäksi kesärenkaat, talvirenkaat ja normaalit huollot 20tkm välein. 100tkm:n huolto sisälsi jakohihnarempan.

Kokonaisuutena olen ollut tyytyväinen. Mystiset viat ovat loistaneet poissaolollaan ja ajaminen sekä matkustaminen ovat maittaneet.


Poissa nakkiapina

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #143 : Helmikuu 22, 2009, 09:54:13 »
Joo eli otsikon mukanen auto silmissä.
Onko jotai erityistä mitä tarvis tarkemmalla silmällä katella esim. jotai isompia tyyppivikoja.
C5 2.0 2001

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #144 : Helmikuu 22, 2009, 11:50:33 »
C5 :) :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

58Make

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #145 : Helmikuu 22, 2009, 12:59:44 »
Nyt vaihtohyvitykset tuosta on luokkaa 4000-5000, jos sitä joku liike edes haluaa ottaa vaihdossa. Moni sanoo että myy itse, eivät ota sitikkaa missään tapauksessa. Melko kallista kyytiä puolen vuoden ajoille.
Kannattaa ehkä ottaa se vanhempi ja enempi ajettu. Menetät vähemmän rahaa, koska joudut kuitenkin pitämään tuon niin kauan, kunnes sen ottaa vain romuttamo.
Pari viikkoa sitten sain vaihdettua viimeinkin, marraskuusta lähtien vaihtohinta
tippui 1000€ luokkaa kuukaudessa, eikä edes merkkiliike halunnut kauppoja tehdä.
Auto oli -01 mallinen C5 2.2Hdi, kunnosa oleva ja kohtuu siisti ajettu tosin 280000km.
Nyt ajellaan toisella merkillä ja palataan taas sitikkaan jossain vaiheessa sillä tuntuu että
toisinpäin on helppo kauppaa tehdä.

syöksypatonki

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #146 : Helmikuu 23, 2009, 22:13:45 »
Olen ollut sitikkamies noin pari vuotta ja olen kurvannut sen ajan kakslitraisella picassolla. Autossa ei ole ullut vikoja vaan ominaisuuksia ja olenkin nyt miettinyt, että vaihtaisin taideluomukseni c5;seen ja haluaisin siihen sen nestekaasujousituksen, mutta mistä sen tietää että se on autossa? En ole niin paljon vielä seurannut sitikoiden varustetasoa, että sen tietäisin.
Lisäksi haluasin tietää milloin c5 malli muuttuu ja mitä kannattaa ottaa huomioon.
Olen sen verran mukavuudenhaluinen että varusteet alkavat vaikuttaa kauppaan. Eli pitää olla webastot ja vakionopeuden säätimet jne.
Eli miten hienoudet ovat c5 ssa toimineet? kokemuksia?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2009, 06:42:51 kirjoittanut syöksypatonki »

Poissa Cetä Viitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 133
  • Peukkuja: 0
  • C5 III (C5II 06-11)
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #147 : Helmikuu 24, 2009, 13:42:52 »
Lyhyesti huonot kokemukseni farkku C5:stä II-koppainen eli facelift:

-takaluukun lasin sähköt ja se mikrokytkin (ei mennyt takuuseen, vaikka mielestäni olis pitänyt, maksoi Veholla töineen n. 350 eur)
-Pysäköintitutkien anturien vaihdot ja tiivistys (meni takuuseen)
-Ovien natina, jonka poistin lähes pysyvästi hankkimalla 12 euron pullon spray-vaseliinia ja suihkuttamalla palstalla yleisesti tunnettuun oven tiivisteuraan (oma arvioni on, että natina johtuu kumin hiertymisestä itseään vastaan, vaseliini pehmentää ja vaimentaa hiertymisen).

Hyviä puolia autossa on niin paljon ja yleisesti tälläkin palstalla tiedossa, etten niitä rupea tähän suoltamaan. Kokonaisuutena voisin todeta, että parasta kyytiä ja kuljetuskykyä hintaluokassaan, ehdottomasti.

Poissa hp10a10

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 3
  • C2 1.4 VTR 2004
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #148 : Helmikuu 24, 2009, 18:20:20 »
Eikös C5 ykkös - ja kakkoskoppaiset ole kaikki hydraulijousilla. Vasta kolmoskoppaisessa saa valita rautajousisen. En sitten tiedä minkäikäistä olit etsimässä?

syöksypatonki

  • Vieras
Vs: C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008
« Vastaus #149 : Helmikuu 25, 2009, 21:16:11 »
Eikös C5 ykkös - ja kakkoskoppaiset ole kaikki hydraulijousilla. Vasta kolmoskoppaisessa saa valita rautajousisen. En sitten tiedä minkäikäistä olit etsimässä?
No luulisin että havittelen juuri kakkoskoppaa, mutta milloin sitä alettiin valmistaa, niin osaa etsiä. Ja sitten olisin kiinnostunut lähinnä mitä vikoja sellaisissa on ollut. Joku kun osaisi haukkua kunnolla niin saisi tämän kuumeen pois... :-\