No niin,
Innostuin vähän katselemaan C5 farmaria, kun niitä alkaa saada jo siedettävään hintaan.
Paria ensimmäistä kokeiltuani mieleeni hiipi pari kysymystä. Ensinnäkin onko kaikkien
C5 farmarien takaluukku ruosteessa? Molemmissa koeajamissani farkuissa luukku kukki
rekisterikilven yläpuolella olevan kahvan ympäriltä. Toinen oli jo todella pahan näköinen.
Toinen kysymys liittyy melutasoon ja erilaisiin resonanssiääniin. Ensin kokeilin bensaversiona
2.0 SX aut. -03, ajettu reilu 100 tonnia. Melutaso kuulosti ihan asialliselta eikä turhia häiriöääniä
kuulunut. Automaatti vain teki liikkumisen hieman laiskanoloiseksi ja jousitus näin XM:n omistajana
tuntui kovalta. Toinen koeajoauto oli 2.0 HDI -02, ajettu noin 190 tkm. Sen yleinen melutaso,
rengasäänet, tuulensuhina jne. oli huomattavasti suurempi ja lisäksi kuuluui mitä ihmeellisimpiä
resonanssiääniä sisältä ja ulkoa. Kokonaisuutena koeajo tuotti dieselistä todella pahan pettymyksen.
Johtuuko tuo hirvittävä ero melutasoissa konetyypistä, yksilöeroista, kilometrieroista vai mistä?
Tuo dieselihän on kuitenkin C5 dieseliksi vähän ajettu...
Lopputulos koeajoista oli kuitenkin hyvä. Huomasin taas kuinka upea auto oma XM farkku on.
Jopa rautajousin varustettuun Xsara HDI:hin oli mukava istahtaa. Sekään ei sentään metelöi C5 dieselin
malliin...