Kirjoittaja Aihe: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa  (Luettu 43345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xanteri

  • Vieras
C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« : Toukokuu 24, 2006, 10:43:42 »
Mistähän voisi johtua 2-litraisen bensa-C5:n pieni nykiminen tasakaasulla ajettaessa? Nykiminen ei tunnu kiihdytettäessä lainkaan, ainoastaan pienillä kierroksilla tasakaasulla ajettaessa (erityisesti kolmosella). Lisäksi auto "hytkyy" tyhjäkäynnillä aavistuksen verran. Auto nykii samalla lailla sekä kylmänä että lämpimänä, näin sadekelillä ehkä aavistuksen enemmän kuin kuivalla säällä. Ajotietokone ei anna virheilmoituksia, ja vikamuisti on todettu tyhjäksi korjaamon toimesta.

Tulppien kärkiväliä on kasvatettu 0,8 millistä 1,1 milliin. Tulpat ovat mallia monikärki ja vaihdettu n. 5000 kilsaa sitten. Tulppien vaihdolla toisenmerkkisiin tai yksikärkisiin en usko olevan vaikutusta, koska auto kulki aiemmin näillä nykyisillä tulpilla täysin nykimättä. Luulisin, että vika on jossain muualla kuin tulpissa.

Ehdotuksia/ideoita vian löytämiseksi otetaan vastaan.


edit: korjasin pari kirotusvihrettä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2008, 13:19:02 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa Kane80

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 161
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 136A Hdi Conf.Tourer-08
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2006, 08:25:58 »
Samat oireet, sama auto ! Tosin mulla sen huomaa parhaiten kun ajelee 2:lla ja kone vielä viilee niin "hytkyy", softat päivitettiin ja se auttoi jonkin verran.
Se hytkyminen vielä korostui kun tuli vastamäki ja lisäsi pikkuisen kaasua niin nyki entistä enemmän, kovemmissa vauhdeissa sitä eri kyllä huomaa ja kun on lämmennyt niin nykiminen on aika pientä.

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2006, 09:26:43 »
Samat oireet, sama auto ! Tosin mulla sen huomaa parhaiten kun ajelee 2:lla ja kone vielä viilee niin "hytkyy", softat päivitettiin ja se auttoi jonkin verran.
Se hytkyminen vielä korostui kun tuli vastamäki ja lisäsi pikkuisen kaasua niin nyki entistä enemmän, kovemmissa vauhdeissa sitä eri kyllä huomaa ja kun on lämmennyt niin nykiminen on aika pientä.

Taitaa olla täsmälleen sama vamma meidän molempien autoissa. Hassua sinänsä, että tuo nykiminen tuntuu joinakin päivinä varsin selvästi, kun taas esim. tänään auto kulki lähes nykimättä (jos oikein keskittyi, niin nykimisen huomasi).

Täytyy jatkaa ongelman selvittelyä. Yksi vaihtoehto olisi viedä auto Veholle tutkittavaksi, mutta homma maksaa taatusti ison kasan euroja, eikä lopputuloksesta ole mitään takuita, kun vikamuistikaan ei juorua mitään.

Smistik

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2006, 19:05:38 »
Mulla on Xsarassa samantapaisia oireita. Vaihdettuja osia: Polttoainesuodatin, kaasuläpän asentotunnistin, tulpat ja MAP-anturi. MAPin vaihdoin viimeksi ja hieman parani, mutta edelleen rykii ja ihmettelee 2000-3000 kierroksen välillä kiihdyttäessä. Täyskaasulla ei huomaa kovin helposti eroa. Jos lähtee paikaltaan ykkösellä ja vaihtaa kakkoselle siten, että kiekat tippuu em. kierrosvälille niin tuntuu että kone puutuu ihan täysin. Kylmänä ongelma ei taas ilmene kovin pahasti. Eiköhän tuo saa ainetta ja käy laihalla ko. kierrosvälillä vai mitä...?

Tyhjäkäyntisäädintä olen putsaillut, mutta ei juurikaan tuloksia. Jotenkin en usko että johtuisi siitä tuo puutuminen ja nykiminen. Epäilen ohjelmaa tai sytytysjärjestelmää. Olen kyllä kuullut nykimisoireiden kadonneen kun on vaihdettu se tulppien päällä oleva puolan yms. sisältävä levy (1.8 16V) Tartteeko konetta muuten sopeuttaa, jos vaihtaa kaauläpän tunnistimen?

Poissa Ego

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2006, 20:51:05 »
Hydraulipumppu ja ilmastoinnin kompura aiheuttavat satunnaisia pieniä nykäyksiä C5:lla ajettaessa. Eihän kyse ole siitä?

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2006, 21:23:01 »
Hydraulipumppu ja ilmastoinnin kompura aiheuttavat satunnaisia pieniä nykäyksiä C5:lla ajettaessa. Eihän kyse ole siitä?

Ainakaan mun tapauksessa kyse ei ole tuosta. "Nypytys" on jatkuvaa, ja se jatkuu vaikka viikon, jos vain ajan tasakaasulla. Eli kyse ei ole hetkellisistä nykäyksistä, vaan todella ärsyttävästä "ominaisuudesta", josta olisi erittäin suotavaa päästä eroon.

Lupaan tarjota oluset sille, joka tämän ongelmani poistaa. Ja Kane80 varmaan tarjoaa toiset, koska sillä tuntuu olevan sama problem...

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2006, 14:19:40 »
Tyhjäkäyntisäädintä olen putsaillut, mutta ei juurikaan tuloksia. Jotenkin en usko että johtuisi siitä tuo puutuminen ja nykiminen. Epäilen ohjelmaa tai sytytysjärjestelmää. Olen kyllä kuullut nykimisoireiden kadonneen kun on vaihdettu se tulppien päällä oleva puolan yms. sisältävä levy (1.8 16V) Tartteeko konetta muuten sopeuttaa, jos vaihtaa kaauläpän tunnistimen?

Joo, en minäkään usko, että tyhjäkäyntimoottori on syypää tuohon. Itse asiassa tuota sytytyspuolapakettia oon itsekin alkanut epäillä oman koslan nykimisen syyksi. Ilmeisesti ko. osa vaan maksaa useamman satasen, joten ei oikein viitsisi ostaa vaan kokeilun vuoksi :-\


Poissa cxtuning

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 183
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • bx sport turbo, C3 VTi82
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2006, 18:52:09 »
ei monikärki tulppien kärkiväliä säädellä.
pistä ne yksi kärkiset tulpat ja niihin 1.0 millin kärkiväli.
 ja tarkasta imuvuodot.. vuotaa usein suuttimen välistä..

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2006, 11:23:48 »
ei monikärki tulppien kärkiväliä säädellä.
pistä ne yksi kärkiset tulpat ja niihin 1.0 millin kärkiväli.
 ja tarkasta imuvuodot.. vuotaa usein suuttimen välistä..

Seisoin metrin päässä asentajasta, kun tulppien kärkiväliä muutettiin. Ymmärsin, että ko. tulpat ovat C5:n "vakiokynttilät", eli monikärkitulpat. Olisko ne sitten kuitenkin olleet yksikärkitulpat, jos kerran monikärkitulppien kärkiväliä ei voi säätää.

Mitä noi suuttimet oikein ovat? Luin noista Patonginkin puolelta, mutta ei oikein auennut, että mistä osasta on kyse?

Poissa cxtuning

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 183
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • bx sport turbo, C3 VTi82
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2006, 19:50:44 »
siis polttoaineen ruiskutus suuttimet
katso kuva!! nuolien osoittamassa paikassa 4kpl

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #11 : Toukokuu 28, 2006, 21:10:52 »
siis polttoaineen ruiskutus suuttimet
katso kuva!! nuolien osoittamassa paikassa 4kpl

Kiitos tiedosta ja hyvästä kuvasta!

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2006, 15:11:06 »
Itselläni on varmaan tullut muutamavuosi ylimääräistä ikää lisää tuota samaa vikaa pähkäillessä. Omistan C5 Break -03 110 tkm ajettu ja samaa nykimistä olen koettanut selvittää huollossa ym. mutta tuloksetta. Olisin kiitollinen jos joku olisi päässyt niskanpäälle tässä viassa ja kertoisi muillekin.

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2006, 21:31:21 »
Noniin, tuli sitten vaihdettua ruiskutussuuttimien o-rengastivisteet tuossa yhtäkkiä ja mikään ei muuttunut yhtään miksikään. MAP tunnistimen puhdistin vaikka ei ollut likainen ja ruiskuttelin ympäri imusarjaa sprayta löytääkseni mahd ilmavuodon ???. Tuli mieleen josko kuitenkin aiemmin jonkun mainitsema katalysaattori onkin viallinen koska joillakin kierroksilla putki resonoi ja pärrää jostain etupään seudulta. Itseasiassa se pärrää taukoamatta kun ajaa mutta tyhjäkäynnillä ei ääntä ilmene muuten kuin kaasuttelemalla ja käsijarrulla kuormittaessa... ???

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #14 : Kesäkuu 01, 2006, 22:27:29 »
Noniin, tuli sitten vaihdettua ruiskutussuuttimien o-rengastivisteet tuossa yhtäkkiä ja mikään ei muuttunut yhtään miksikään. MAP tunnistimen puhdistin vaikka ei ollut likainen ja ruiskuttelin ympäri imusarjaa sprayta löytääkseni mahd ilmavuodon ???. Tuli mieleen josko kuitenkin aiemmin jonkun mainitsema katalysaattori onkin viallinen koska joillakin kierroksilla putki resonoi ja pärrää jostain etupään seudulta. Itseasiassa se pärrää taukoamatta kun ajaa mutta tyhjäkäynnillä ei ääntä ilmene muuten kuin kaasuttelemalla ja käsijarrulla kuormittaessa... ???

Mulla ei kuulu putkesta mitään resonointeja tai pärräämisiä, ei millään kierroksilla tai nopeuksilla.

Oletko muita keinoja kokeillut nykimisen poistamiseksi kuin nuo yllä mainitsemasi jutut? Esim. tulppien tai sytytyspuolan vaihtoa? Jotenkin alan kallistua pikkuhiljaa siihen suuntaan, että vika piilee tuossa sytytyspuolapaketissa. Ei vaan viitsis ostaa uutta, kun jos se vika ei olekaan siinä, niin meneepi rahaa kauhea tukko ihan hukkaan.

Luulen, että etenen asiassa siten, että vaihdan ensin kokeeksi tulpat toisenmerkkisiin (tai yksikärkisiin, tosin noissa hieman arveluttaa, että meneekö katti paskaksi jos joku tulppa lakkaa toimimasta). Ja jos ei auta, niin sitten täytyy varmaan tuota sytytyspuolaa ruveta hommaamaan jostain.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2006, 22:28:53 kirjoittanut Xanteri »

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2006, 07:08:58 »
Heti ensitöikseni vaihdatin tulpat Citikka huollossa ja nykiminen ei muuttunut miksikään. Huollossa tutkittiin myös diagnostiikka, alusta, vetoakselit ja moottorityynyt. Olen myös tehnyt itse saman tutkimuksen ja en ole löytänyt alustasta yhtään hyvää syytä nykimiseen joten alan tosiaan uskoa että se on käyntihäiriö. Huollon mestari on ajellut tuolla ja ei keksi syytä. VAi sytytyspuola?? täytyypä kaivaa se esille, aivan kuin olisin nähnyt sinne suuntaan menevän alipaineletkun? Jotenkin alipaineeseen kai tuo vika liittyy koska kuormittamattomana käynti on moitteetonta joka kierrosalueella.

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #16 : Kesäkuu 02, 2006, 07:32:37 »
Heti ensitöikseni vaihdatin tulpat Citikka huollossa ja nykiminen ei muuttunut miksikään. Huollossa tutkittiin myös diagnostiikka, alusta, vetoakselit ja moottorityynyt. Olen myös tehnyt itse saman tutkimuksen ja en ole löytänyt alustasta yhtään hyvää syytä nykimiseen joten alan tosiaan uskoa että se on käyntihäiriö. Huollon mestari on ajellut tuolla ja ei keksi syytä. VAi sytytyspuola?? täytyypä kaivaa se esille, aivan kuin olisin nähnyt sinne suuntaan menevän alipaineletkun? Jotenkin alipaineeseen kai tuo vika liittyy koska kuormittamattomana käynti on moitteetonta joka kierrosalueella.

Oletkin näköjään selvittänyt ongelmaa hyvinkin laajasti. En osaa sanoa suoralta kädeltä, meneekö puolalle alipaineletkuja, kun en ole vielä tutkinut asiaa sen kummemmin.

Mulla muuten on ihan selkeä käyntihäiriö kuormittamattomanakin, eli tyhjäkäynnillä auto "hytkyy" selvästi. Silloin kun pistän automaatin D-asennon (tai R-asennon) päälle, hytkymistä ei tapahdu, mutta heti kun lykkään N:lle tai P:lle, hytkyntä alkaa.

Mitkä tulpat sulla on nyt autossa, yksi- vai monikärkiset? Ja muistatko/tiedätkö, paljonko niissä on kärkiväliä?

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2006, 07:51:30 »
Tuo mainitsemasi huojuva käynti kyllä viittaisi ilmavuotoon tai ruiskutussuuttimiin tai ilmamassa anturiin jos minulta kysytään. Oletko ruiskutellut spraylla ympäri imusarjaa ja letkujen liittimiä? jos kierrokset sillä nousee niin silloin on vuoto jossain. Muistaakseni johonkin C5 vuosimalliin on vaihdettu imusarjoja...

En tiedä mitkä tulpat ovat autooni vaihtaneet mutta en jaksa uskoa että tulppien kärkivälin muutoksella voisi olla kovinkaan ratkaisevaa merkitystä tässä viassa. Ehkä kokonaan eri tulpilla voisi olla vaikutusta jos juuri tuo tyyppi ei sovi syystä tai toisesta C5:seen.


Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2006, 08:43:18 »
Tuo mainitsemasi huojuva käynti kyllä viittaisi ilmavuotoon tai ruiskutussuuttimiin tai ilmamassa anturiin jos minulta kysytään. Oletko ruiskutellut spraylla ympäri imusarjaa ja letkujen liittimiä? jos kierrokset sillä nousee niin silloin on vuoto jossain. Muistaakseni johonkin C5 vuosimalliin on vaihdettu imusarjoja...

Kuulostaa loogiselta, vaikka en paljoa moottoritekniikasta tajuakaan. En ole ruiskutellut spraylla, testaan heti huomenna kun ehdin. Milläs spraylla tuo kannattaa tehdä, jollain CRC:llä vai?

En tiedä mitkä tulpat ovat autooni vaihtaneet mutta en jaksa uskoa että tulppien kärkivälin muutoksella voisi olla kovinkaan ratkaisevaa merkitystä tässä viassa. Ehkä kokonaan eri tulpilla voisi olla vaikutusta jos juuri tuo tyyppi ei sovi syystä tai toisesta C5:seen.

Joo, näin voi olla. Ainakaan mun kohdalla ei tulppien kärkivälin muuttaminen vaikuttanut yhtään mitään. Toisen merkkisen tulpat voisi auttaa.

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #19 : Kesäkuu 02, 2006, 10:15:53 »
Ajattelin tässä vielä kokeilla Lamda anturin vaihtoa koska anturille suositellaankin tuota 100tkm vaihtoväliä ihan pelkästään polttoaineen kulutuksen kannalta. Motonetissä ei ollut listoilla anturin hintaa joten en tiedä vielä paljonko se maksaa mutta vaihdon voi tehdä kaiketi itsekin koska se sijaitsee melko helpossa paikassa (rintapellin ja moottorin välissä). Seuraava suunnitelma olisi viedä auto muualle kuin citikka huoltoon tutkittavaksi.

Poissa Petteri L

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #20 : Kesäkuu 02, 2006, 11:32:43 »
Lambdoja on kaksi - molemmin puolin katalysaattoria.

Tuli ylimääräiset kappaleet mukaan, kun vaihdatin rikkinäisen katin 65 tkm ajettuun purkuosaan...katin vaihtaneen mekaanikon mukaan katti oli ehkä palovaurioautosta johtoliittimien aavistuksen sulaneesta ulkonäöstä päätellen.
Citroen DS5 HDi 163 So Chic -13

Jeppe

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #21 : Kesäkuu 02, 2006, 12:23:12 »
Moi!

Minulla alkoi myös eilen oma C5 (vm. 2001 2.0 bensa) nykimään lähinnä kovemmassa kuormituksessa, eli isolla vaihteella ajaessa ja nopeuden noustessa yli 100km/h. Tuntuu kuin meno hyytyisi kokonaan, mutta kun vaan jatkaa kaasun painamista niin polkimen päästyä riittävän syvälle, meno alkaa taas jatkua normaalin tuntuisesti. Pienemmissä nopeuksissa tai pienemmillä vaihteilla ajaessa vikaa ei juuri tunne.

Mietin että voiskohan tuo johtua kaasuläpän asennon tunnistimesta...voikohan sitä puhdistaa ja miten siihen pääsee käsiksi vai kannattaakohan ostaa heti uusi ja vaihtaa itse, vai onko se vaikea tehtävä?


Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #22 : Kesäkuu 02, 2006, 12:47:26 »
Petteri L:lle!

Miksi sun piti vaihtaa KATti ? oliko sisäkalut irti vai mitä?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2006, 13:35:44 kirjoittanut Tammmar1 »

Mazze

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2006, 10:09:01 »
Mun xanttu tekee kanssa tota samaa. Kaikki ruiskut joita olen omistanut on toiminut noin :'( Joskus aikasemmin yritin etsiä vikaa c-koppasesta asconasta, mutta tuloksetta. Mulla oli siihen sentään toinen auto varaosina. No citikan tapauksessa olisi hienoa jos joku keksisi, miten siitä pääsee eroon. Ryyppy päällä xantia menee melko nätisti, joten olen epäillyt seoksen laihuutta. Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä ja käännät kaasuläppää pari milliä auki ja pidät sen siinä, nostaa se kierroksia hetkeksi (n.200rpm) kunnes tyhjäkäyntimoottori pudottaa ne takaisin tyhjäkäynnille. Samalla kun käynti putoaa alkaa kone käydä aavistuksen karheasti, joten tästä olettaisin et se johtuu seoksen laihuudesta. Näin ainakin xantiassa. Viisaammat valaiskoon ???

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 437
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #24 : Kesäkuu 03, 2006, 12:22:57 »
Jostain muistan lukeneeni, että 98E bensalla nykiminen olisi vähäisempää. Omakohtaista kokemusta ei ole. 
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C4 Grand Picasso vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003