Kirjoittaja Aihe: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä  (Luettu 17491 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sker

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« : Joulukuu 09, 2008, 21:10:15 »
C5 kuljettajan on syytä varautua yllätyksiin lähes päivittäin; ja harvemmin positiivisiin sellaisiin.

Vein C5 -05 2.0 bensa breakin, aj. 62 tkm, tänään ensimmäiseen katsastukseensa. Pelkkiä kehuja tuli ja kutsu tulla parin vuoden päästä uudelleen. Hinta 91 € (sikamainen nykyään). Olin onnesta soikeana, koska auton kanssa on ollut "yhtä sun toista" murhetta kuluvana vuonna.

Tunnelma kuitenkin muuttui ilosta pelonsekaiseksi heti parin kilometria katsastuksesta töihin ajettuani: ohjauksen tuntuma tuli katsastusreissun aikana kovaksi ja erityisesti kuopat, vedätys pikkuvaihteilla vasemmalle tai oikealle sekä "lukkojarrutus" ABS:ää vastaan aiheuttaa melkoisen ravistuksen ohjauspyörään. Tasaisella suomalaisella asfaltilla menee lähes kuin ennenkin.

Tulee mieleen, olisiko iskaritesti voinut jotenkin vioittaa nestejousitusta tai muita tukirakenteita? Tältäkään osin ei katsastajalla muuten ollut mitään huomautettavaa.

Jollakin oli tällä palstalla aiemmin samansuuntaisia kokemuksia, mutta huomattavasti pidemmillä kilometreilla. Onko jousituksella sama 2 vuoden (jo umpeutunut) takuu? Onko muilla samansorttisia kokemuksia? Mitä piti tehdä vian eliminoimiseksi ja mitä kustansi?

Kyseessä on VTR-malli, eli käsittääkseni ihan perusjousitus, ilman mitään sport-asentoja tms.

Poissa sker

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2008, 15:37:12 »
Eipä ollut muita kohtalotovereita??

Vaiva hävisi itsestään, kun C5 lepäsi yön yli. Nyt mennään taas entiseen malliin, tasaisesti.

C5V6

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2008, 16:24:51 »
Mulla oli samantyyppinen ongelma juuri katsastuksen jälkeen, ravisti rattia kuopissa niin prkeelsti.
Epäilen, että kun nostettiin nosturilla keula ilmaan ja jousitus normiasennossa, niin ohjaustehostimeen ilmaantui
jostain ilmaa alaslaskettaessa ja ohjauksen vaimennus on olematon jonkin aikaa ??!! (kunnes järjestelmästä ilma poistuu)
Viisaammat voivat selventää asiaa.

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 437
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2008, 21:13:41 »
Yhden huollon jälkeen oli samantapainen ongelma. Ohjaus oli peräti omituinen. Palautui ennalleen.
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C4 Grand Picasso vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 714
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #4 : Joulukuu 11, 2008, 21:59:17 »
Samat kokemukset täälläkin kyseisen operaation jälkeen (itseasiassa molempien katsastuskertojen jälkeen), tuntui kuin olisi etufillarit irti.
C5 Aircross Hybrid + C6 3.0 Exclusive + Jumper 1.9TD + BX 16Valve

exät - C5 204 Exclusive Break, DSuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Gitikka

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2008, 22:08:09 »
jaa-a osaakos kukaan tähän syytä sanoa?

näinköhän sitä pitää ajaa katsastamattomalla autolla jos tuollasta ilmenee leimansaannin yhteydessä???

C5V6

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2008, 22:17:06 »
Katsastuspoijaat eivät laita citikkaa ylimpään asentoon...vaikka pitäisi.
Joskus joku kats.insinööri oli väittänyt ettei välykset tule ilmi jos Citroen on ylimmässä asennossa
kun renkaat ilmassa ja välyksiä kytätään.
Kyllähän ne nivelien ja laakerien välykset löytyy, oli auto missä korkeudessa tahansa.
Taitaa insseillä olla citikkatuntemuksen puutetta?

Gitikka

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2008, 22:43:35 »
pitäskös se itte nostaa ylimpään kun on ajanut nosturille?

joissain paikoissa saa itte ajaa... jonka jälkeen tsekkaukset ja testiajo ja jarrudynamo, ne tosin suorittaa ammattimies/"ammattimies"... viimeksi xantiaa leimatessa piti katsastusmiehen kilauttaa kaverille kun ei ollut sitikkatietämystä, no leima tuli, joskin vähän hassuin kommentein...

yhdessä konttuurissa kerran kävin näyttämässä/autotohtoroimassa yhtä C5-yksilöä... meinas kaveri siinä pihalla korkeussäätöä testaillessaan että rikki on kun mitään ei tapahtu, suorastaan runkkas niitä nappuloita ylös/alas suuntiin... no pelas se kun sanoin että take it easy ja venaa tonttu sekuntti kaks ennenkuin tollasia johtopäätöksiä teet... eihän roomaakaan päivässä rakennettu... että sellasta ammattitaitoa...

mode: tää kyl melkeen kuuluis tonne katsastustarina-osioon...

Poissa kaso70

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2008, 23:14:27 »
kyllä se ilma aiheuttaa tuon ravistuksen ,sinne tulee jotenkin tyhjiö. jos ravistaa niin kannattaa avata hydrauliyksikön korkki ja nostaa auto aivan ylä asentoon. ja sen jälkeen korkki kiinni ja laskee aivan alas niin tärinät ohjauspyörässä häviää. :)

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #9 : Joulukuu 13, 2008, 00:56:13 »
No nyt muistan, kun helmikuussa tein C5:sta kaupat ja vein auton heti muutaman viikon sisään leimalle ja leima tuli tietysti huomautuksitta, mutta katastuksen jälkeen sinä päivänä ohjaus "vipatti" risteyksissä käännettäessä.
Hävisi kuitenkin itsestään aika nopeasti... ???

Voisko joku selittää ihan oikeasti, mikä on homman nimi? Miten toi jousitus ja ohjaus käännettäessä vaikuttavat toisiinsa?

Jossain autossa on ollut samanlaisia tuntemuksia, kun tehostimen hinna ilmeisesti luisteli.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa kaso70

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #10 : Joulukuu 13, 2008, 13:00:15 »
vanhassa vitosessa jousitus ja ohjaustehostin samassa öljynkierto piirissä ja kääntelemällä rattia ääriasennosta toiseen se ajaa ilmaa pois järjestelmästä säiliöön, sama idea käyttää ns.sisäinen paineen nosto. käyttämällä apuna jousituksen nostoa ja laskua,nostaessa ylös pitää vain muistaa avata korkki jotta järjestelmään ei tule mitään alipainetta.

joonas

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #11 : Joulukuu 13, 2008, 19:03:13 »
No yleensä talvikelillä auton käydessä pikaisesti korjaamolla tai sitten katsastuksessa, tai missä tahansa lämpimässä tilassa, vanteisiin jäänyt lumi tippuu osittain pois ja voi aiheuttaa järkyttävää ravistusta.

Kesällä on sitten sama juttu kun huollossa vaihdetaan vaikka jarrupalat ja rengas käytetään irti.
kolautettaessa osa pölystä tippuu ja jos ei muista/hoksaa kolistella loppujakin pölyjä pois, asiakas palaa 2 min kuluttua takaisin tärinästä valittamaan.

Ja kyllä ne välykset olisi syytä tarkastaa nimenomaan siinä ajoasennossa.

Poissa Kane80

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 161
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 136A Hdi Conf.Tourer-08
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #12 : Joulukuu 15, 2008, 14:23:29 »
No pärkkele, mullahan kävi justiinsa noin, täristi/ravisti hirveesti kun vasemmalle käänsin katsastuksen jälkeen. Täytynee tsekata tilanne nyt, auto kun pääsääntöisesti seisoo vain tuossa pihalla uuden saapumisen jälkeen, pitäis lienee myydä pois.

skt

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #13 : Joulukuu 19, 2008, 18:11:36 »
Kävin jokunen viikko takaperin Malmin Vianorissa vaihdattamassa uuteen C5:seen talvirenkaat ja asentaja pyysi nostamaan jousituksen yläasentoon, ennen kuin auto ajettiin "pukeille". Asntaja mainitsi jotain jousitukseen liittyvää, kun hieman äneen ihmettelin syytä tuohon jousituksen ylösnostoon, en ihan muista mitä sanoi, mutta eipä ainakaan minkäänlaisia "oireita" havaittu operaation jälkeen.

C5V6

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #14 : Joulukuu 19, 2008, 19:27:57 »
Eikös ohjekirjakin sano, että renkaanvaihdossa jousitus yläasentoon...?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2008, 01:07:02 »
Onkohan siitä mitään haittaa, että vaihtaa renkaat sitikan omaa hydrauliikkaa hyödyntämällä?

Pyöränmutterit ensin löysälle ja sitten jouset ensin ylös ja n. ~30 cm korkea esim. puupölli etummaisen nostokohdan alle ja sitten jousitus alas, jolloin toisen sivun molemmat pyörät jää ilmaan. Olen pari kertaa noin toiminut, eikä ongelmia ole esiintynyt...

Vai löytyykö toi suoraan ohjekirjasta? Renkaidenvaihtoa tulee harvemmin kirjoista luettua... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

munu

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #16 : Tammikuu 14, 2010, 17:49:29 »
Pohjustusta: C5 2.0 bensa vm 2003, farm, ajettu 240t. Jakoremppa tehty, sen jälkeen 7000 ja laturin remmi poikki, 5000 ja sama homma, nyt vaihdettu rullia, oli tieten väljät. En tiedä onko näillä rempoilla merkitystä tälle samantien tulleelle oireelle? Korjaamolta lähettyäni ihmettelin että  miten ohjaus tärisee kääntäessä sekä palauttaessa. Myös kun paikallaan kääntelee renkaita niin tasainen tärinä koko ajan ja niin voimakasta että koko keula tärisee!
Kun auton virrat oli pois, kääntelyä ääripäästä ääripäähän, niin tärinä rauhoittui, auto käyntiin, kääntelyä ja ei tärissyt. Luulimme että ois päässy ilmaa ja näinollen saatiin "ilmattua".
 Mut kun lähdin ajamaan niin sama homma uudestaan!
Katottiin ohjaustehostin,ohjaustehostimessa vähän kosteutta, renkaita kääntäessä pukilla kuuluu pientä kuivan kuulosta ääntä tehostimesta, nestepinta on OK säiliössä.

Vaan ei osannut korjaaja tämän enempää ehottaa mitä tehdä?
Mistäpä lähtis kyseleen syitä tähän ja ym. tietoja ennekuin vien pajalle uudestaan ja saattavat etsiä vikaa pitempääkin? Ohjaustehostin näyttäis ainaski olevan tympiässä paikassa? Uskaltaako kuin paljon ajella?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #17 : Tammikuu 14, 2010, 19:44:06 »
Odota jonkun aikaa ja kääntele rattia käynnissä ollen päästä - päähän. Ei ole kyse kuin ilmasta ohjaustehostimessa. Ovat pyöritelleet sammuksissa ohjausta pyöristäpäin.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

munu

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #18 : Tammikuu 14, 2010, 21:05:15 »
Jep! Eli siis muut ovat pyöritelleet renkaista käsin? Niin mekin kun yritimmä katella että onko jotain nivel ym juttuja rikki. Tarkennus vielä että onko mahollista tämän ilman päässeen systeemiin jossain näistä remminvaihto jutuissa, kun eikö se remmi ole yhteydessä myös ohjaustehostimeen?
Auto on olut koko ajan ulkona eli tarkoitan että kun remmi meni poikki niin oli ne 30 pakkaset ja niistä pakkasista lämpimään halliin. Meinaan että onko tällä lämpötilan vaihtelulla voinut myöskin olla yhteyttä oireisiin?
Kuinka kauan sitä kääntelyä pitänee tehä?
Lähenpä kokeileen auttaako!

Kiitos äärimmäisen paljon vastauksesta, helpottaa kovasti jos syy on lopulta tuossa, huomena pitäisi reissuun lähtä ja yllättäen tällaista, meinaa ahistaa........

Niin ja mitä meinasit tuon alun kommentilla: odota jonkin aikaa, eli mitä odottaa( tyhmiä kysymyksiä?) sori!

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #19 : Tammikuu 14, 2010, 23:03:16 »
Mulla teki viime keväänä katsastuksen jälkeen samaa, kun ajelin konttorilta poijes eli ohjaus nytkytti ja täristi risteyksissä käännettäessä. Iltaan mennessä vaiva olikin jo pois. Tämä on normaalia, emme ole yksin... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa -VJ-

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 285
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenilla vuodesta -94
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #20 : Tammikuu 15, 2010, 05:30:57 »
Mulla teki viime keväänä katsastuksen jälkeen samaa, kun ajelin konttorilta poijes eli ohjaus nytkytti ja täristi risteyksissä käännettäessä. Iltaan mennessä vaiva olikin jo pois. Tämä on normaalia, emme ole yksin... :)

Ja täällä sama havainto syksyllä. Etujarrusatula  ja käsijarruvaijerit huollossa vaihdettiin ja auton haettuani ihmettelin että miksi ratti kääntyy pykälittäin. En muistanut siitä jupista ja vaiva hävisi parissa päivässä. Hyvä tietää, että se on ominaisuus eikä vika.
C3 Aircross BlueHDi 100

Markkis

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #21 : Tammikuu 15, 2010, 06:18:16 »
Mä olen huomannut, että tuo tärinä liittyy siihen, että auto nostetaan ilmaan renkaat roikkuen. Itselläni tuo tärinä on tullut vastaan sekä katsastuksen jälkeen, että rengasliikkeessä käynnin jälkeen. Tärinä on aina ollut viimeistään seuraavana päivänä poissa. Olisko kyse siitä, etä autoa ei ole nostettu yläasentoon ennen nostamista riipuntaan?

Poissa Petteri L

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #22 : Tammikuu 15, 2010, 09:39:22 »
Vielä komppia täältäkin, että katsastuksesta kotiin ajellessa täristi omituisesti, mutta taisi olla ilmiö poistunut jo saman päivän iltana.
Citroen DS5 HDi 163 So Chic -13

munu

  • Vieras
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #23 : Tammikuu 17, 2010, 13:02:33 »
Jep!

Kiitokset henkisesti helpottavista kommenteista!

Melko kauan tuota sai lopulta käännellä ja vielä seuraavana päivänäkin muutaman kerran tärinää ilmeni, mutta taitaa oireet olla nyt lopulta hävinneet, toivottavasti kokonaan!?

Elitikkä Kiitokset vielä vinkeistä!

Elämä Citikan kanssa vielä jatkuu.....

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Ohjaus ravistaa/tärisee käännyttäessä
« Vastaus #24 : Helmikuu 05, 2010, 23:26:00 »
Olin asian tiimoilta jo kirjoittelemassa. Siis sama vika täälläkin. Koko päivä rullaillut katsastusmiehen kehuman auton kanssa, ratti täristäen käännöksissä. Eli korjaus toimii: Auto käyntiin, auto ylös, hydraulikorkki auki, ratin kääntelyä, auto alas, korkki kiinni ja kovaa ajoa?