Kirjoittaja Aihe: Jousipallojen valinta, paineet ?  (Luettu 25605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ukonvaaja

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 508
  • Peukkuja: 1
  • C5 2,0 Exclusive Break A -06
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #25 : Maaliskuu 03, 2018, 16:01:11 »
Kai se on uskottava että kynkänlaakerit on valmiit. Sen verran jännä ajettava liukkaalla. Renkaat on suorassa, kuluvat tasaisesti, takapää joustaa pehmeästi eikä narise.

Mielenkiinnolla olen seurannut keskustelua, saa nähdä päädytäänkö johonkin yksi ylitse muiden ratkaisuun. IFHS comfortit on mielestäni ok takana, varsinkin jos on kuormaa. Eteen kaipaisi pintapehmeyttä lisää. Plussaton 1.8 siis.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 03, 2018, 17:55:12 »
Mulla oli juuri tuollainen 2.0 break joskus, niljakkaalla jäällä oli ihan mahdoton ajettava ja joskus kumahti matalasti isoissa heitoissa. Yksi taas naksui ja paukkui mutta oli muuten ok, kolmannessa kaikki muuten hyvin mutta renkaat vintallaan...

Ekaan vaihdoin laakerit, toisen myin pois sellaisenaan ja kolmanteen vaihdoin ensimmäisestä koko korjatun taka-akselin :)
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #27 : Maaliskuu 03, 2018, 18:06:24 »
Mun autossa on silmällä katsoen renkaat suorassa. Kaistakorjauksen poikki ajaessa risteyksessä apukuskin puolelta takaa kuuluu *klop klop*, vetokoukun nupin päällä jos hyppii (toivottavasti naapuri ei katto...), niin kuuluu sellanen vaimee *nark, nark, nark*.
Ajettavuudesta liukkaalla en osaa varmaksi sanoa, täs kylällä tulee pyörittyä. Jos on sulaa asfalttia missä ajaa ja on jääpolanteet sulien kohtien reunoissa, niin sulalta jäälle auto lieruttaa kuinka sattuu, jos sinne alueelle auto ohjautuu.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #28 : Maaliskuu 03, 2018, 22:24:44 »
Kyllä huomasin, ohjattavuus parani, kun kynkänlaakerit vaihdoin, oikeanpuoleiseen. Ja olihan pyöräkin vähän sisäänpäin lintallaan.

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2018, 13:40:48 »
Moro
Nyt on Comfort pallot kotona, asennus 19.3 samalla autoon laitetaan taakse kynkänlaakeri korjaussarjat, uudet takajousisylinterit ja kaasupoljin sekä uudet hydrauliöljyt.
Oireet:
-kaasupoljin, singaali katoaa alakierroksilla ja auto nypyttää alle 50 km/h, vaimo valittaa kegnuru bensasta.
-Takajousisylinterit vuotaa ja perä laskee, 6v:ta sitten vaihdoin tiivisteet mutta nyt laitan uuden sylinterit.
-Takajousitus naksahtelee noustessa, kynkän laakerit.

Ps. Saas nähdä kuinka C5 ll sitten kulkee !!!

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 12
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 07, 2018, 17:21:40 »
Oman kokemuksen mukaan kynkänlaakerivialla on vitosessa kolme tyypillistä oiretta. Pauke ja naksunta, pyörän kallistuma ja hirveä ajettavuus etenkin liukkaalla. Oireet voivat esiintyä yksin tai erikseen mutta mikä tahansa voi puuttuakin :)

Katsurit ei vikaa löydä vaikka oikein yllyttäisi :)
Lisätään noihin oireisiin vielä, että voi renkaat syöpyä alta. Meni takarenkaat alle kesässä.

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 21, 2018, 10:04:13 »
Moi

Nyt on auto kun unelma kun ajaa uusilla Comfort palloilla, tosin takatukivarren (kynkän) laakeritkin olivat aivan soköt ja samoin oli takajousisylinteritkin aivan sököt kolisi kiinnitys nivelet aivan loppu (ei tiivisteiden vaihto enään auttanut sylintereissä).

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 21, 2018, 10:52:09 »
Minkä verran ajettu sun auto on?

Moi

Nyt on auto kun unelma kun ajaa uusilla Comfort palloilla, tosin takatukivarren (kynkän) laakeritkin olivat aivan soköt ja samoin oli takajousisylinteritkin aivan sököt kolisi kiinnitys nivelet aivan loppu (ei tiivisteiden vaihto enään auttanut sylintereissä).
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #33 : Maaliskuu 21, 2018, 11:02:23 »
Moro

184000 km vm 2005 2.0l

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #34 : Maaliskuu 21, 2018, 12:14:58 »
Mitä tuli kustantamaan takakynkän laakerien ja takajousisylinterien uusiminen?

Moro

184000 km vm 2005 2.0l
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 21, 2018, 13:08:15 »
Moro
Työ 355 E
Varaosat:
Motonet kynkän laakerikorjaussarja 129 e, molemmat puolet SKF laakerisarja.
Hydrauliöljy 4l  a,14,90 yht.59,60 e, Motonet, ei tarvinnu kuin 3l, kun uusin hydrauliöljyt täysin, säiliö imettiin tyjäksi ja sitten uudet öljyt.
Uudet jousisylinterit taakse sitroesta kaikkein halvin 2kpl  plus postit 275,3
Uudet jousipallot  eteen ja taakse 259 e

Yht. 1077,90 E

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 21, 2018, 14:00:37 »
Koliseeko takapää enää ollenkaan?
Tuliko takajousituksesta pehmeä?

Omassa autossani on comfortit joka nurkassa, mutta takajousitus on pintakova.
Toinen takajousisylinteri ilmeisesti vuotaa, mutta maahan asti läikkää ei tule ainakaan vielä.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #37 : Maaliskuu 21, 2018, 15:38:38 »
Siis minkä syyn takia ne jousisylinterit meni vaihtoon?
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 21, 2018, 16:53:17 »
Ilmeisesti vuotamisen ja kolinan vuoksi. Nuo syyt löysin, kun lueskelin keskustelua.

Siis minkä syyn takia ne jousisylinterit meni vaihtoon?
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa kotionni

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 22, 2018, 09:28:42 »
MOI

Ei kolise missään, tosi pehmeästi kulkee.
Jousisylinterit toinen vuoti ja toinen kolisi -->http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28050.0

Takatukivarsien (kynkän) laakerikorjaussarja oireet-->http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=28051.0

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #40 : Huhtikuu 02, 2018, 08:31:09 »
Kummatkohan mahtaa olla 2006 C5 2.0 HDI H3+ Breakissa pehmeemmät pallot taakse:
- kyseisen auton alkuperäiset etupallot
- 2005 C5 2.0i H3 Breakin alkuperäiset takapallot?
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #41 : Huhtikuu 02, 2018, 09:09:44 »
Kummatkohan mahtaa olla 2006 C5 2.0 HDI H3+ Breakissa pehmeemmät pallot taakse:
- kyseisen auton alkuperäiset etupallot
- 2005 C5 2.0i H3 Breakin alkuperäiset takapallot?

Etupallot takana antavat pehmeämmän kyydin.
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #42 : Huhtikuu 02, 2018, 09:48:35 »
Jos tuo taulukko pitää paikkansa, niin mun autossa ei oo ollutkaan viimeksi takana alkuperäiset pallot, vaan plussallisen 44 bar etupallot.
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/download/file.php?id=4670&sid=b577754dded28e51bbbbef1f3c08803f&mode=view
Taulukossa on vissiin menny plussallisen ja plussattoman takapallot väärin päin.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #43 : Huhtikuu 02, 2018, 17:30:17 »
Kokeiluluontoisesti tehdään niin, että 2006 C5 2.0 HDI H3+ Breakiin laitetaan taakse kyseisen auton alkuperäiset etupallot ja eteen tulee mun autosta (2005 C5 2.0i H3 Break) jääneet alkuperäiset etupallot.
Jännä nähdä, että rupeaako sitä kissamaista kyytiä löytymään.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa purflux

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 173
  • Peukkuja: 9
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #44 : Huhtikuu 02, 2018, 18:22:10 »
Kokeiluluontoisesti tehdään niin, että 2006 C5 2.0 HDI H3+ Breakiin laitetaan taakse kyseisen auton alkuperäiset etupallot ja eteen tulee mun autosta (2005 C5 2.0i H3 Break) jääneet alkuperäiset etupallot.
Jännä nähdä, että rupeaako sitä kissamaista kyytiä löytymään.

Mikset laita comfort palloja? Eikö 2-koppaseen saa comfortteja?

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #45 : Huhtikuu 02, 2018, 18:38:15 »
Saahan niihin. Nuo laitetaan siksi, että ei tarvi ostaa mitään.
Olemassaolevista koitetaan tommosta yhdistelmää.

Muistan lukeneeni täältä foorumilta jostain, että plussallisesta tulee parempi plussattoman tavallisilla palloilla kuin plussallisen comforteilla. Tiedä häntä.

Kokeiluluontoisesti tehdään niin, että 2006 C5 2.0 HDI H3+ Breakiin laitetaan taakse kyseisen auton alkuperäiset etupallot ja eteen tulee mun autosta (2005 C5 2.0i H3 Break) jääneet alkuperäiset etupallot.
Jännä nähdä, että rupeaako sitä kissamaista kyytiä löytymään.

Mikset laita comfort palloja? Eikö 2-koppaseen saa comfortteja?
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #46 : Toukokuu 03, 2018, 21:10:02 »
Kuinkahan jos koittas tollasia plussattomaan C5:seen taakse?

http://www.sphere-shop.co.uk/bx-55-fb---2-front-suspension-spheres---pair-price-283-p.asp
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #47 : Toukokuu 13, 2018, 21:07:13 »
Kun halvalla sain, niin pistin koemielessä CX:n 75-bariset etupallot taakse. Auto on C5-I H3+ ja aiemmin takana oli H3+:n alkuperäiset etupallot.

Eroja:

  • Sivistyneempi iskunvaimennus kuin etupalloissa, jotka sallivat pitkissä heitoissa liikaa pystysuuntaista kiihtyvyyttä
  • Pintapehmeämpi kuin viistetyt etupallot, mutta ei tuosta C5:sta näköjään vaan millään saa oikeasti pintapehmeää -- 16" renkaat on vielä kokeilematta ja RVS:t etutolpissa. Nyt kuitenkin huomaa selkeän eron: tien terävät kohdat tuntuvat etupäässä, mutta vähemmän takapäässä. Pikku hiljaa, pikku hiljaa...
  • Kovat paineet takana tekevät sen, että isommissa töyssyissä takapää ottaa töyssyn jämäkämmin vastaan, ikään kuin jysähtäen, mutta tämä ei ole sinänsä huono asia. Tämä jysäys kun ei ole terävä vaan progressiivinen, eli persuuksissa tuntuu, kun alusta myötäilee töyssyä. Tämä siis toisin kuin etupalloilla, jotka saattoivat helpolla jopa pohjata ja vähintään linkosivat peräpään leijumaan ilmaan. Jämäkämpi ja progressiivisempi alustatuntuma, perä ei leiju valtoimenaan, mutta joustaa kyllä. Outo ja erilainen, mutta jollain perverssillä tavalla miellyttävä.
  • Jos nää mahtuisivat eteen, kokemus saattaisi olla eeeeee-rittäin miellyttävä.
  • En vaihda etupalloja takaisin.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #48 : Toukokuu 13, 2018, 21:15:49 »
Wau! Nyt oli mielenkiintoista luettavaa.

Kun halvalla sain, niin pistin koemielessä CX:n 75-bariset etupallot taakse. Auto on C5-I H3+ ja aiemmin takana oli H3+:n alkuperäiset etupallot.

Eroja:

  • Sivistyneempi iskunvaimennus kuin etupalloissa, jotka sallivat pitkissä heitoissa liikaa pystysuuntaista kiihtyvyyttä
  • Pintapehmeämpi kuin viistetyt etupallot, mutta ei tuosta C5:sta näköjään vaan millään saa oikeasti pintapehmeää -- 16" renkaat on vielä kokeilematta ja RVS:t etutolpissa. Nyt kuitenkin huomaa selkeän eron: tien terävät kohdat tuntuvat etupäässä, mutta vähemmän takapäässä. Pikku hiljaa, pikku hiljaa...
  • Kovat paineet takana tekevät sen, että isommissa töyssyissä takapää ottaa töyssyn jämäkämmin vastaan, ikään kuin jysähtäen, mutta tämä ei ole sinänsä huono asia. Tämä jysäys kun ei ole terävä vaan progressiivinen, eli persuuksissa tuntuu, kun alusta myötäilee töyssyä. Tämä siis toisin kuin etupalloilla, jotka saattoivat helpolla jopa pohjata ja vähintään linkosivat peräpään leijumaan ilmaan. Jämäkämpi ja progressiivisempi alustatuntuma, perä ei leiju valtoimenaan, mutta joustaa kyllä. Outo ja erilainen, mutta jollain perverssillä tavalla miellyttävä.
  • Jos nää mahtuisivat eteen, kokemus saattaisi olla eeeeee-rittäin miellyttävä.
  • En vaihda etupalloja takaisin.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Vastaus #49 : Toukokuu 13, 2018, 21:34:16 »
Paljonko oli CXn palloissa paineita jäljellä? vai oliko uudet?
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V