Ei vaadi minkäänlaista ylimääräistä vaivaa tuo talviasennolla liikkeellelähteminen tuolla omalla autollani.
Ja aivan samalla tapaa se vaihtaa ykköseltä kakkoselle oli talviasento päällä tai ei.
Vertailun vuoksi: joskus ajelin Volvolla. Siinä vaihteiston talviasennon vaikutuksen todella huomasi, se lähti liikkeelle kakkosella, ellei jopa kolmosella. Vaihteita oli neljä kaikenkaikkiaan. Samoin Mersussa vaikutuksen huomaa hyvin.
Kakkosvaihteelta kolmoselle vaihtoa tuo talviasento venyttää pikkusen normaaliasetusta pidempään tuossa C5:ssa rauhallisessa ajossa.
Normaaliasetuksella sanoisin kolmosvaihteen vaihtuvan noin 47 km/h tietämillä ja talviasennolla raja vaikuttaa olevan tiukasti 50 km/h mittarin mukaan.
En ole ajanut toisella vastaavalla C5:llä niin, että olisin koittanut talviasentoa vaihteistosta, joten en osaa sanoa, että toimiiko autoni eri tavalla kuin muut. Ja jos toimii, niin vielä vähemmän tiedän syyn siihen.
Ulkomaista foorumia (
http://www.peugeotforums.com/forums/206-35/206-snow-mode-17/)
lueskelin ja siellä eräs kirjoittaja meinasi, että aiemmat AL4:set lähtevät lumi-asetuksella liikkeelle kakkosvaihteella, kun taas myöhemmät eivät.
Sanoisin, että tuo mun auto lähtee talviasennollakin ykkösellä liikkeelle. Siitä päättelen, että talviasento päällä, kun laitan vaihdekepin manuaalipuolelle niin ykkönen siellä on valittuna.
Huomaatko vaihdon kakkoselta ykköselle, kun siirryt lumiasennosta manuaalipuolelle? Se voi olla aika huomaamaton, kun turbiini on auki.
Tuo sportti ja lumi kun toimivat vain D-asennossa, jolloin ne eivät enää ole manuaalipuolelle siirryttäessä päällä, ja perstuntuman mukaan D:ltä M:lle siirryttäessä laatikko saattaa samalla vaihtaa pykälää muutenkin. Joten voi hyvin olla, että et sitä lumimoodin kakkosvaihdetta ikinä näe manuaalipuolelle siirryttyäsi.
Eikä se kyllä niin paljon mun mielestä talviasennolla luistata liikkeellelähtiessä, että se olis kakkosvaihde.
Vaikea pitäis olla huomaamatta: lumiasennossa vaatii hurjaa koneen kierrättämistä eikä se silti minnekään kiihdy.