Kirjoittaja Aihe: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli  (Luettu 2856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ves_ku

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 3
C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« : Marraskuu 15, 2016, 21:07:50 »
2006 C5 II 2.0 hdi 100 kw

Eipä ollut Citroenin tehdaskunnostettu vetoakseli kovin pitkäikäinen. Veholta oikein hain kun aattelin että on sitten hyvä niin kuin toiselle puoelle vaihdettu samanmoinen. Nyt siis repsikan puoli kyseessä. Alkoi ravistanistamaan ekalla ajolla, irottelin pyörän uudelleen ja kaikki niinkuin pitääkin. Ei ääntänyt kun pyörät ilmassa pyöritteli. Pyörä takas ja uudelle lenkille. Tuloksena vaseliinit pihalle ulommasta nivelestä. Ei sitä kyllä millään niin pieleenkään asentaa voi että sillä rikkoontuis? Mikä lie sunnuntai kappale, takuu onneksi sen kaksi vuotta. Pyöränlaakerikin on kunnossa ettei siitäkään johdu.

Poissa purflux

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 173
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #1 : Marraskuu 16, 2016, 13:23:10 »
Aika vaikea ymmärtää että siinä olisi 2 vikaa, ensinnäkin koneistuksen epätarkkuus ja toiseksi panta pettää tai mikä sitten on syynä että kumi pullahtaa auki. Eihän vaan nivel ole jäänyt tehtaalla painamatta lukkorenkaan uraan?

Poissa kitroenc5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2016, 19:35:24 »
Minullakin yksi huono kokemus tehdaskunnostetusta vetarista. Kunnostin romutukusta ostamani c5 ll, oli kevyesti mällätty mutta kuskin puoleinen vetari rikki. Kaikki oli näennäisesti kunnossa, mutta n. 60-80 km/h nopeudessa täristi ratissa. Tarkistin tasapainotuksen, vaihdoin renkaiden paikat, vaihdoin hantin puoleisen vetoakselin tukilaakerin ja merkkihuollossakin kävi tutkittavana, mutta tuloksetta. Ei vaan osattu epäillä tuota tehdaskunnostettua, mutta kun se lopulta vaihdettiin, tärinät loppuivat. Rahaa ei palanut, merkkihuoltokaan ei laskuttanut, mutta aikaa vian löytämiseen kului viikkoja. Yksi pohjoisen reissu jäi tuon tärinän takia ajamatta, ja ajattelin vähän kysellä maahantuojalta jotain hyvikettä, vaikka öljynvaihtoa tms. Ei herunut, huoltopomo totesi vain, että "näissä on ollut laatupoikkeamaa". Sen jälkeen olen itsekin käyttänyt tuota termiä, jos jotain on ollut...

Poissa Ves_ku

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2016, 20:06:05 »
Pitää tutkia kun saan uuden ja pääsen vaihto hommiin.

Olis videokin siitä kuinka paljon viipotti ihan joutokierroksilla, mutta en nyt jaksa alkaa kehittelemään videopalvelua johon sen saisi. Heitti kuitenkin pari milliä akselilta. Ravistus oli kyllä sitä luokkaa, että en yhtään ihmettelis vaikka kykenis heittämään "suojakumin" irti. Alkuperäinen "kumihan" on muovia. Suojuksen irvikuva tuskin tulee kestämään vuotta tai kahta, mutta ylivedettävän vaihto menee jo rutiinilla.

Edit: mitähän tuo tehdaskunnostus muuten tarkoittaa? vaihdetaanko kaikki kuluvat osat ja vain akseliosuus hyödynnetään?

Poissa Ves_ku

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #4 : Marraskuu 22, 2016, 00:03:28 »
Uuden akselin vaihdolla homma korjaantui. Risasta oli lähtenyt ilmeisesti ravistuksen voimasta suojakumin ulommainen panta irti. Nivel on hiukan takeltava, mutta ei mitenkään silminnähden vaurioitunut. En tiedä mikä siinä lopulta oli. Pitää toimittaa takuupalautuksena niin en sitä sen paremmin tutkinutkaan.

Poissa Ves_ku

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2017, 13:05:44 »
Olis kyllä parempi kun Citroen ei myisi lainkaan noita kunnostettuja kun laatu on noin kehnoa. Ihan niin kuin veikkailin niin ei vetarin suojamuovi vuotta kestä. Seitsemän kuukautta ja on nyt haljennut. Ja tämä siis kun vika todettu. Liekö kauankin jo ollut rikki.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2017, 22:31:57 »
Auto on C5 2.0 HDI AM6 2006. Ajettu 433tkm ja minulla korjausprojektina. Molemmat vetonivelet naputtivat, joten päätin ne vaihtaa (koko akselihan siihen on vaihdettava kun mistään ei sopivia niveliä tuntunut löytyvän). Vasemmalle puolelle meni heittämällä GSP-merkkinen uusi osa, jossa ei valittamista, mutta oikealla puolella ei mennyt ihan nappiin...

Tilasin Mister-Autosta oikealle puolelle SKF:n VKJC 5309 akselin, joka osoittautui heti kättelyssä rikkinäiseksi. Sisempi nivel oli huomattavan väljä, joten en viittinyt sitä edes paikalleen koittaa. SKF:n asiakaspalvelu pyysi kääntymään myyjän suuntaan ja akseli menee Mister-Autolle palautuksena. Eipä kyllä SKF:n laatu vakuuttanut, mutta Mister-Auto on hoitanut hommansa tähän mennessä hyvin, saa nähdä kauanko menee rahojen palautumiseen (onneksi on Paypalilla maksettu).

Saa nähdä millaiseksi topautoosat.fi ostettu Löbro/GKN osoittautuu.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2017, 18:32:48 kirjoittanut Nuudeli »
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #7 : Syyskuu 06, 2017, 10:59:39 »
topautoosat.fi (alias autonvaraosat24.fi, autodoc, etc.) ei sitten juuri välitä siitä, minkä merkkisen osan olet tilaukseen laittanut. Kerran tilasin SKF:n laakerin (C5:n takapyörä) ja sieltä tuli SNR:n laakeri SKF:n laatikossa. Stark-merkkisiin myös vaihtavat nykyään kyselemättä (ennen kysyivät ensin). Monesti kyllä on myös tullut sen merkkistä, mitä tilauksessa on ollut. Tosin pakkaukset ovat lähes aina avattuja, joten alkuperästä ei ole varmuutta.

Vetoakseleissa ei tosin ole niin montaa valmistajaa (ei ainakaan tuota "Starkkia"), joten sieltä voi saada jopa sitä mitä tilaa.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07
ex:  GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12, C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2017, 22:49:34 »
topautoosat.fi (alias autonvaraosat24.fi, autodoc, etc.) ei sitten juuri välitä siitä, minkä merkkisen osan olet tilaukseen laittanut.

Tuosta syystä en sieltä ole ennen tilannutkaan. Toivottavasti tuo tilaamani vetoakseli on kelpokuntoinen ja kestävä. Merkillä ei niin suurta merkitystä, kun näkyyhän nuo "premium" merkitkin sössivän laatukontrollin ihan huolella.

Aeromotorsilta on aina saanut juuri sitä, mitä on tilannut. Ja asiakaspalvelu on ollut hyvää. Miinusta työläästä tilaamistavasta (sähköposti), mutta olivat tekemässä jo verkkokauppaa suomalaisillekin.
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 244
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2017, 10:02:03 »
Löbro/GKN sieltä saapui ja naputus vasemmalle käännyttäessä hävisi. Sisempi nivel näytti olevan kunnossa tuossa vanhassa, mutta ulompaan päässyt varmaan jossain vaiheessa kuraa sisään kun suojakumi siihen oli vaihdettu. Harmi kun ei saa noita ulompia niveliä irto-osana.

Mister-Auto hoiti palautuksen parissa päivässä kun olivat vastaanottaneet viallisen vetoakselin, joten pisteet siitä. Tuossa SKF:ssä oli muuten tuo nivelten välinen akseli 'ainoastaan' 28mm, mutta tuossa Löbrossa se oli 40mm, kuten muissakin näkemissäni vastaavissa autoissa. Ehkä sen on laskettu kestävän tai sitten oli eri lujuinen materiaali..
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa purflux

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 173
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2017, 16:43:43 »
Mulla saattais löytyä uusi SKF, olen sen aikoinaan tilannut c5 I:een mutta itse asiassa se taitaa olla II:n nivel, siis ulkonivel. Voisin myydä jos sattuu sopimaan...

Poissa Ves_ku

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 621
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #11 : Syyskuu 17, 2017, 17:19:59 »
Kun noiden vetareiden kanssa puljasin niin Koitin metsästää pelkää ulompaa niveltä 2.0 hdi koneiseen kakkoskoriin, mutta mistää sitä ei erillään saanut. Ainoa vaihtoehto oli koko akseli. Kotin ulompaa niveltä vanhasta irroitellakin, mutta istuu kyllä todella tukevasti. Vaikea saada niin terävää nyppyä aikaiseksi, että olisi lukkorenkaalta pois hypännyt.

Poissa purflux

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 173
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II tehdaskunnostettu vetoakseli
« Vastaus #12 : Syyskuu 17, 2017, 20:17:11 »
Ei ole osaa tässä nyt mutta veikkaisin että on SKF VKJA 5363. Löytyi Spareton sivuilta c5 I  hdi 2,0 haulla, tai oikeastaan rekkarilla. Mutta sieltä tuli 3 eri tuotetta joista valitsin Metellin. Sen alalaidassa oli linkki "samanlaisia osia", sitä klikkaa niin aukesi SKF vaihtoehto. Ensitten tiedä sopiiko.

Jos vanhasta akselista ei irtoa nivel, voi sen halkaista laikkakoneella. Sitten ainakin selviää montako pooria sisällä on.