Kirjoittaja Aihe: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys  (Luettu 5963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa topperharley

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« : Elokuu 27, 2016, 17:51:04 »
On se hurja! Tuo 1.8l kiihtyvyys. Mahtava ajaa ja onhan noita sittiäisiä ollut useampikin vuosien varrella. Mitenkähän Pierre on tohtinut päästää tuolla mosalla ison farkun markkinoille. Täysperän ohitukseen vaaditaan hel-van runway 22 ja epäterveellistä riskinottoa.

Toki jotain vikaakin saattaa olla mutta mitä? Kulkee nykimättä ja suoraan. Kulutuskin siinä 8-10l.

Poissa Tommi1967

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2016, 18:35:17 »
Luiskaperä 1.8:n juuri vaihdoin pois ja tuttua on se kiihtyvyys :) Moottoritielle ei kannata yrittää jos kiihdytyskaista on ylämäkeen... Kulutus 140tkm:n aikana huiteli keskimäärin 8,5 litran tuntumassa, minimi maantiellä 6,5 ja maksimi 11,5 raskasta perävaunua vetäessä. Nyt on muutaman vuoden tuoreempi 2 litran farkku ja tehoero on lievästi sanoen huomattava.

Poissa purflux

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 173
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2016, 20:36:06 »
Kuitenkin sillä pääsee, ja jos ei paljon vuodessa aja, voi olla hyvä palvelija. Kulutus johtuu varmaan leveydestä selvästi leveämpi kuin 406.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2016, 20:43:25 »
Hyvin tolla on ehtiny kulutus 6,5-8,5 kaupunki noin 9 siis 1,8 C5 break 03
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Tommi1967

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2016, 21:22:49 »
Juu en tarkoittanut vähätellä, hyvin sillä omallakin joka paikkaan kerkesi :) Kiihdytellessä ja ohitellessa kun vaan pitää realiteetit mielessä niin hyvin riittää vauhti. 7 vuotta ajelin ja todella tyytyväinen olin, 2002 vuoden malli oli kyseessä. Kulutuksissa huomioon otettavaa se, että automaatti oli kyseessä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2016, 21:45:31 »
C5 1.8 AL4:llä täytyy olla uskomaton kokemus :D
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa Tommi1967

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2016, 22:31:48 »
C5 1.8 AL4:llä täytyy olla uskomaton kokemus :D
Onhan se, mutta ei pahaa sanaa sanottavana kun ei ole ollut kiire minnekään ;D

Poissa topperharley

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2016, 22:34:47 »
Tämä topic oli osaltani positiivisessa mielessä laitettu. Aikanaan c5:sta omistin II koppaisen 2.0l al4 farkun eikä sekään mikään ohjus ollut.
Huvittaa vaan kun ajelee välistä vaimon c3 1.4 pikkulohkolla niin täytyy varoa ettei karkaa. C5:ssä ei kaasun asennolla juuri ole merkitystä.
Ja hyvin ehdin paikasta toiseen c5:llä.
Taloudessa ajeltiin aiemmin saabeilla jossa nuhaisemmassa oli 230hv.

Tämä kyseinen viitonen on todella maukas muuten. Maksoin huikeat 400€ vieläpä kaksilla renkailla ja nyt katsastin moitteetta. Pieni nykimis vika taisi olla halvan hinnan syy. Sen korjaaminen maksoi 70€. Tein jopa jakopäänrempan kun niin tykästyin. Kynkät on joskus tehty kuten kytkinkin. Menee todella eleettömästi...jahka saa kelattua vauhtia. Saabien jälkeen tuo uskomaton hiljaisuus kabiinissa ilahduttaa. Huomaan myös liikennekäyttäytymisessäni muutoksen parempaan. Turha repiminen ja singahtelu on vaihtunut hienoiseen lipumiseen. Osa syynä varmasti ettei ole millä repiä ja singahdella
Vielä kun olis vakkari.

Poissa Tommi1967

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2016, 22:53:46 »
Juuri se lipuminen minutkin ihastutti ja kyyti riitti oikein hyvin, siksi olen merkissä nyt pysynytkin :) Ja jos vakkarilla tarkoitit vakionopeussäädintä, niin se oli kyllä aika kovilla yhdistelmän 1,8 ja AL4 kanssa, pienempikin ylämäki sai laitteen survomaan kaasua ja vaihteiston vaihtamaan pienemmälle... Toimi kyllä mutta ei se mukavaa ollut. Ehkä alkuperäinen cruise olisi toiminut paremmin, omassani oli jälkiasenteinen.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2016, 10:51:24 »
Raivokas kiihdyttely sotii femman luonnetta vastaan kun sille sopii paremmin rauhallinen ja äärimmäisen mukava pehmeä lipuminen. Oma ensimmäinen auto oli 45 hv:n tykki, eikä sekään liian tehottomalta tuntunut. Tässä nykyisessä V6 femmassa on käytännössä puolet tehosta ihan turhaa. Harvoin on tarvetta survoa poljinta ihan pohjaan.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2016, 11:39:50 »
Merkkiliikkeessä teetetyn kaasupolkimen sopeutuksen jälkeen oma C5 alkoi vetelemään urissa, kun kakkosella tai kolmosella painoi lapun lattiaan. Tuli selvästi aikaisempaa pirteämmäksi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa topperharley

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2016, 11:49:49 »


Raivokas kiihdyttely sotii femman luonnetta vastaan kun sille sopii paremmin rauhallinen ja äärimmäisen mukava pehmeä lipuminen. Oma ensimmäinen auto oli 45 hv

Perheen kesäauton virkaa toimittaa r4 0.8l ja 28+hv

Mahtaakos tuollaista sopeutusta pystyä tekemään vaijeri ohjattuun? Vai ainoistaan sähköiseen kaasuläppään?
Voisihan tuossa olla joku bittikin vinossa. Eihän sitä tiedä


Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #12 : Elokuu 28, 2016, 13:47:42 »
Onko läpälle asti narulla vai potikalle asti jälkimmäiseen voi ja toimii
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa topperharley

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #13 : Elokuu 28, 2016, 14:42:48 »
Läpälle asti vaijeri.

Kuulukos tuossa olla palautusjousi kaasupolkimen päässä. Läpällä on palautus ja toimii mutta kaikissa omistamissani autoissa on ollut ns.tyhjäliike ennen kuin läppä liikahtaa. Tässä ei ole. Poljin lepää läppää vasten.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #14 : Elokuu 28, 2016, 16:10:00 »
Läpälle asti vaijeri.

Kuulukos tuossa olla palautusjousi kaasupolkimen päässä. Läpällä on palautus ja toimii mutta kaikissa omistamissani autoissa on ollut ns.tyhjäliike ennen kuin läppä liikahtaa. Tässä ei ole. Poljin lepää läppää vasten.

Hm, omassa oli sähköinen poljin ilman mitään vaijeriaja siinä jonkinlainen palautusjousi mutta luulisin että tuossakin pitäisi olla polkimella oma jousi, ei voi olla tarkoitus että se poljin pelkän vaijerin varassa lepää?

Mitä ceefemman kiihtyvyyteen tulee niin tosiaan ei se 2-litrainen manuaaliaskillakaan mikään raketti ollut. Mutta kulki kyllä muun liikenteen tahdissa kun käytti reilusti kierroksia, 3000+rpm niin tehoakin rupesi löytymään.
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #15 : Elokuu 28, 2016, 17:17:41 »
Mitä ceefemman kiihtyvyyteen tulee niin tosiaan ei se 2-litrainen manuaaliaskillakaan mikään raketti ollut. Mutta kulki kyllä muun liikenteen tahdissa kun käytti reilusti kierroksia, 3000+rpm niin tehoakin rupesi löytymään.

Muistaakseni jossain neljän tonnin paikkeilla paras vääntö kaksilitraisessa. Automaatillakin kulkee riittävästi, vaikka ei ole tykki. Lyö kakkosta sisään kickdownilla, jos tarvitsee ohitukseen kunnon potkun, sinne 5000rpm paikkeille asti ja kyllähän se viisari alkaa nousta, vaikka ei penkissä paljoa tunnukaan. Normaalisti kiihtyy muun liikenteen mukana mouruen matalammilla kierroksilla.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #16 : Elokuu 28, 2016, 18:13:24 »
Läpälle asti vaijeri.

Kuulukos tuossa olla palautusjousi kaasupolkimen päässä. Läpällä on palautus ja toimii mutta kaikissa omistamissani autoissa on ollut ns.tyhjäliike ennen kuin läppä liikahtaa. Tässä ei ole. Poljin lepää läppää vasten.

Hm, omassa oli sähköinen poljin ilman mitään vaijeriaja siinä jonkinlainen palautusjousi mutta luulisin että tuossakin pitäisi olla polkimella oma jousi, ei voi olla tarkoitus että se poljin pelkän vaijerin varassa lepää?

Mitä ceefemman kiihtyvyyteen tulee niin tosiaan ei se 2-litrainen manuaaliaskillakaan mikään raketti ollut. Mutta kulki kyllä muun liikenteen tahdissa kun käytti reilusti kierroksia, 3000+rpm niin tehoakin rupesi löytymään.

Voin allekirjoittaa saman 2-litraisen bensafarkun (manuaali) osalta. Osasyynä lienee painon lisäksi omituiset välityssuhteet keskimmäisten vaihteiden osalta. Nelosella kunnon veto alkaa vasta 100:n kieppeillä ja kolmosella otti pahimmillaan reilut 140 tauluun. Mikäli sama vaihteisto on 1.8-koneessa niin tehoa voi joutua hieman hakemaan.

Vertailun vuoksi aikanaan tyypittämäni Xantia (1.8 16v) vaikutti perstuntumaltaan ym. C5:sta sähäkämmältä, mutta siinä oli nuo keskimmäiset vaihteet välitetty lyhyiksi. Kierrostehoa pystyi kunnolla hyödyntämään ja nelosellakin hyökkäsi vaivattomasti ohituksiin. Vitonen taasen oli pitkähkö matkavaihde. Jotenkin vain kummaksuttaa tuo C5:n vaihteistoratkaisu bensakoneiden osalta, kun suorituskykyä on pitänyt tuolla lailla suitsia.
C5 Dynamique Tourer HDI140 -12

Poissa topperharley

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #17 : Elokuu 28, 2016, 18:30:55 »
Kait tää on myös tottumis kysymys. Saabit väänsi asfaltin rullalle het' tyhjäkäynniltä. Varjo puolena tuo 13+kaupunki kulutus. Saabisa myös aisinin 4v laatikko. Molemmilla baasseilla ajettu 400tkm ja askit pelasivat aina todella maukkaasti. Viime vuodet 400nm väännöillä.

Tosiaan itselläni oli joskus II koppa c5 2.0l b al4 ja täytyy ihmetellä miksi voimalinja suunniteltiin tuollaiseksi.
Jotenkin moottori/laatikko combo ei vastaa ison auton vaatimuksia. Tehoalue ja laatikko eivät ole linjassa. C5:llä ajettaessa ei oleta joutuvansa antamaan toyotamaista kierros kikkailua. Sellaisiakin 2.0l koneita on jotka hengittävät alle 3500 kierroksen. Harmi ettei 1.8 ja 2.0 psa kuulu niihin. Niin ja kokemusta vain II-koppaiseen asti. Uudemmista en tiedä. Ehkä sitten kun rupeaa 1k€ saamaan.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #18 : Elokuu 28, 2016, 18:59:48 »
Minulla toistaiseksi tehokkain (ainakin käytännön ajossa) menopeli on ollut Xantia 2 litran koneella ja AL4 laatikolla. Siinä kun polkaisi tallan pohjaan, niin oli helppo ohitella. Ei nykyisellä kasilla samoilla tehoilla manuaalillakaan ole mitään jakoja hetken mielijohteen ohituksiin. Vaatii ennakointia ja kiihdytystä hyvissä ajoin ennen ohituspaikkaa - no ehkei tuo auto ole sporttiseen ajoon suunniteltukaan...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #19 : Elokuu 29, 2016, 09:37:58 »
Kuulukos tuossa olla palautusjousi kaasupolkimen päässä. Läpällä on palautus ja toimii mutta kaikissa omistamissani autoissa on ollut ns.tyhjäliike ennen kuin läppä liikahtaa. Tässä ei ole. Poljin lepää läppää vasten.

Ei ole minullakaan palautusjousta polkimella.

Poissa topperharley

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #20 : Elokuu 29, 2016, 09:39:07 »
Kiitos KariM

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #21 : Elokuu 29, 2016, 11:39:12 »

Vertailun vuoksi aikanaan tyypittämäni Xantia (1.8 16v) vaikutti perstuntumaltaan ym. C5:sta sähäkämmältä, mutta siinä oli nuo keskimmäiset vaihteet välitetty lyhyiksi. Kierrostehoa pystyi kunnolla hyödyntämään ja nelosellakin hyökkäsi vaivattomasti ohituksiin. Vitonen taasen oli pitkähkö matkavaihde. Jotenkin vain kummaksuttaa tuo C5:n vaihteistoratkaisu bensakoneiden osalta, kun suorituskykyä on pitänyt tuolla lailla suitsia.

Itellä oli omassa pihassa Xantia 2.0 SX (sedan) ja C5 2.0 SX (Farkku) yhtä aikaa. Kyllä C5 oli aavistuksen sähäkämpi.

En tiedä onko hevoset tosiaan laitumilla, vai mikä.
Ite sain kyllä molemmat kulkemaan tarvittaessa. Vaatii kepitystä. Ohitustilanteessa laitetaan kolmonen sisään, jos haluaa ripeästi ohi. Lähtökierrokset on tällöin siellä 3-4 tonnin pinnassa. Kaasu survotaan surutta pohjaan. Ihan sama piti tehdä V6 Sonatalla, kolmosta sisään ja kyllähän se kivasti kulki.

Mutta C5 on enempi sellainen rauhalliseen ajoon tehty, ei hampaat irvessä kiihdyttelyyn. Keventää myös sisäkurvin rengasta siinä määrin, että menee sutimiseksi ja sivusuuntaiseksi keinumiseksi. Sportti-nappi ei paljon auta.

Alavääntö oli tuossa EW10:ssä aika ohutta, alta 2000 rpm ei oikein voinut ajaa. Nykyinen EW12 vääntää kakistelematta jo alta 1500 rpm. Voi kääntyä huolimattomasti risteyksen läpi vaikka nelonen sisässä, jos ei tarvitse pysähtyä.

Ihan normi tehot noissa 2-litraisissa ainakin, jos tehdas lupaa 10-11 sec. 0-100 km/h. Varmistaa, että ei ole pesusientä kaasupolkimen alla ja läppä aukeaa levälleen, 99 okt tankkiin, katti ei tukossa ja kattoo, että ei jarrut laahaa, niin kyllä se siittä... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Alpo Kieppi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #22 : Elokuu 29, 2016, 22:14:44 »
Vääntö saisi tulla jo hiukan alempana kaksilitraisessa bensakoneessa. Se on ylävireinen kuten moniventtiilikoneet tuppaavat olemaan. Minusta vanha kahdeksanventtiilinen kaksilitrainen, jota esim. Xantiassa tavattiin käyttää, oli siinä suhteessa parempi. Yli neljässä tonnissa tuleva maksimivääntö on rauhallista ajoa ajatellen koko ajan saavuttamattomissa!

Kun tuli aikanaan kokeiltua tuota 1,8-litraista C5:ttä, niin kyllä se hiukan oli livakampi kuin silloinen aika saman kokoinen verrokki, Avensis 1,6-koneella. Ja tämä kaksilitrainen sitten tuntui jo selvästi paremmalta. Silti tuolla japsillakin ehti ihan riittävästi ja myös tuo pienempi bensakone olisi viitoseen minulle täysin riittänyt, mutta joku muu ehti ensin, kun jäin aikailemaan.

Lähipiirissä oleva C4 pikkulohkoisella bensaturbolla on jo sitten ihan eri peli kulkemaan. Se taitaa olla tuo vääntö, joka tulee heti miltei tyhjäkäynnin jälkeen mukaan ja sillä väännöllähän sitä ajetaan. Kuusilovinen automaattilaatikkokin on toki eri maata kuin nämä nelipykäläiset museovehkeet.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ja niskoja katkova kiihtyvyys
« Vastaus #23 : Elokuu 29, 2016, 22:51:23 »

Vertailun vuoksi aikanaan tyypittämäni Xantia (1.8 16v) vaikutti perstuntumaltaan ym. C5:sta sähäkämmältä, mutta siinä oli nuo keskimmäiset vaihteet välitetty lyhyiksi. Kierrostehoa pystyi kunnolla hyödyntämään ja nelosellakin hyökkäsi vaivattomasti ohituksiin. Vitonen taasen oli pitkähkö matkavaihde. Jotenkin vain kummaksuttaa tuo C5:n vaihteistoratkaisu bensakoneiden osalta, kun suorituskykyä on pitänyt tuolla lailla suitsia.

Itellä oli omassa pihassa Xantia 2.0 SX (sedan) ja C5 2.0 SX (Farkku) yhtä aikaa. Kyllä C5 oli aavistuksen sähäkämpi.

En tiedä onko hevoset tosiaan laitumilla, vai mikä.
Ite sain kyllä molemmat kulkemaan tarvittaessa. Vaatii kepitystä. Ohitustilanteessa laitetaan kolmonen sisään, jos haluaa ripeästi ohi. Lähtökierrokset on tällöin siellä 3-4 tonnin pinnassa. Kaasu survotaan surutta pohjaan. Ihan sama piti tehdä V6 Sonatalla, kolmosta sisään ja kyllähän se kivasti kulki.

Mutta C5 on enempi sellainen rauhalliseen ajoon tehty, ei hampaat irvessä kiihdyttelyyn. Keventää myös sisäkurvin rengasta siinä määrin, että menee sutimiseksi ja sivusuuntaiseksi keinumiseksi. Sportti-nappi ei paljon auta.

Alavääntö oli tuossa EW10:ssä aika ohutta, alta 2000 rpm ei oikein voinut ajaa. Nykyinen EW12 vääntää kakistelematta jo alta 1500 rpm. Voi kääntyä huolimattomasti risteyksen läpi vaikka nelonen sisässä, jos ei tarvitse pysähtyä.

Ihan normi tehot noissa 2-litraisissa ainakin, jos tehdas lupaa 10-11 sec. 0-100 km/h. Varmistaa, että ei ole pesusientä kaasupolkimen alla ja läppä aukeaa levälleen, 99 okt tankkiin, katti ei tukossa ja kattoo, että ei jarrut laahaa, niin kyllä se siittä... ;D

Kyllähän tuon C5:nkin sai kepittämällä kulkemaan, kun muisti että 6000:n tuolla puolellakin on vielä elämää. 10 s:n pintaan tuli aikoja kelloteltua nollasta sataan ja kierroksia otti helposti >6500. Eli mitään tukoksia ei liene ollut. Mielestäni tuon tyylinen voimalinja istuu paremmin johonkin sporttiseen pikkuautoon.

Xantiassa teho oli jotenkin helpommin saatavilla, C5:lla joutui enempi kikkailemaan. Liekkö sitten Santussa ollut äkäsempi kaasupoljin tms. kikkakolmonen välitysten lisäksi avittamassa tottumatonta kepittäjää. Saattoi tuossa pientä kontrastiakin olla taustalla, kun Santun rattiin pääsi heti SDI-Golfin jälkeen. Jälkimmäiseen verrattuna jopa 1.4:n Beksi tuntui raketilta ;D

Kumma kun tuota 2.2:sta bensakonetta ei ole C5:een saanut. Vaikuttaa luonteeltaan juurikin passelilta isoon Sitikkaan. Saattaisi kulutuskin asettua sopivasti V6:n ja 2.0:n välimaastoon.
C5 Dynamique Tourer HDI140 -12