Vertailun vuoksi aikanaan tyypittämäni Xantia (1.8 16v) vaikutti perstuntumaltaan ym. C5:sta sähäkämmältä, mutta siinä oli nuo keskimmäiset vaihteet välitetty lyhyiksi. Kierrostehoa pystyi kunnolla hyödyntämään ja nelosellakin hyökkäsi vaivattomasti ohituksiin. Vitonen taasen oli pitkähkö matkavaihde. Jotenkin vain kummaksuttaa tuo C5:n vaihteistoratkaisu bensakoneiden osalta, kun suorituskykyä on pitänyt tuolla lailla suitsia.
Itellä oli omassa pihassa Xantia 2.0 SX (sedan) ja C5 2.0 SX (Farkku) yhtä aikaa. Kyllä C5 oli aavistuksen sähäkämpi.
En tiedä onko hevoset tosiaan laitumilla, vai mikä.
Ite sain kyllä molemmat kulkemaan tarvittaessa. Vaatii kepitystä. Ohitustilanteessa laitetaan kolmonen sisään, jos haluaa ripeästi ohi. Lähtökierrokset on tällöin siellä 3-4 tonnin pinnassa. Kaasu survotaan surutta pohjaan. Ihan sama piti tehdä V6 Sonatalla, kolmosta sisään ja kyllähän se kivasti kulki.
Mutta C5 on enempi sellainen rauhalliseen ajoon tehty, ei hampaat irvessä kiihdyttelyyn. Keventää myös sisäkurvin rengasta siinä määrin, että menee sutimiseksi ja sivusuuntaiseksi keinumiseksi. Sportti-nappi ei paljon auta.
Alavääntö oli tuossa EW10:ssä aika ohutta, alta 2000 rpm ei oikein voinut ajaa. Nykyinen EW12 vääntää kakistelematta jo alta 1500 rpm. Voi kääntyä huolimattomasti risteyksen läpi vaikka nelonen sisässä, jos ei tarvitse pysähtyä.
Ihan normi tehot noissa 2-litraisissa ainakin, jos tehdas lupaa 10-11 sec. 0-100 km/h. Varmistaa, että ei ole pesusientä kaasupolkimen alla ja läppä aukeaa levälleen, 99 okt tankkiin, katti ei tukossa ja kattoo, että ei jarrut laahaa, niin kyllä se siittä...