Kirjoittaja Aihe: C5 III kulutukset  (Luettu 8081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
C5 III kulutukset
« : Toukokuu 25, 2015, 23:06:09 »
Mitä on kulutukset olleet?

Lukaisin kaikki ketjut läpi ja sain sen vaikutelman että 136hp versio (mitä taitaa olla suurimmassa osaa myydyistä autoista) kuluttaisi enemmän kuin tehokkaampi 160hp versio? Ei viitsisi vaihtaa 2000-luvun autosta uudempaan joka sitten viekin enemmän menovettä :) Ajot on 50tkm vuoteen n. puolet kärrin kanssa.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2015, 09:09:34 »
Automaatilla lähemmäs 7l sataselle. Ilmoitettu kulutus 7.1 on mielestäni hiukan yläkanttiin.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2015, 09:15:25 »
Itsellä PK-seudun seka-ajossa 2.0HDi 136 + Aisin nautiskelee ajotietokoneen mukaan yleensä jotain 6 ja 7 väliltä. Jos on matka-ajoa enempi, niin päästään jopa tuonne 5 pintaan ja vastaavasti jos on enempi Hki keskustassa pörräämistä, niin 8 voi jopa rikkoutua. Kummasti vaan tuon C5:n tultua taloon on tuo omakin asenne muuttunut, syö minkä syö, sitä jaksa pinnaansa turhaan kiristää jonkun disulitran vuoksi 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Paanaz

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 52
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2015, 10:09:46 »
2,0 Hdi 2008 tourer talvikulutus 6,0-6,4 sekalaista ajoa.
kesällä 5,0-6,0.
Pitempää matkaa hissukseen niin on päässyt jopa alle 5l/100km kulutuksella.
Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa WiSaFIN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2015, 11:41:34 »
Mulla ollut 6,2-6,3 l/100km kun oon ajotietokoneelta katsonut.. Tuolla kulutuksella trippi näyttää 9999km. Keskinopeus ollut varmaan jossain 54 tienoissa.

Tuo webasto kyllä lisää kulutusta, mutta ajotietokone ei siitä mitään tiedä...

Maantiellä (kn ~75-80) voi mennä alle 5 l / 100 km... mut tyypillinen on se 5,2-5,5 l/100km
Citroen C5 HDi 136, 2009, Dynamique Business Tourer autom.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2015, 19:26:19 »
Tankkaus.comissa on nykyään kovin vähän autoja mitä verrata, joten vetäisin tuolta http://www.spritmonitor.de/en/ pari otantaa noista koneista, manuaaliaskilla
136hp keskikulutus 6,43 l/100km http://www.spritmonitor.de/en/overview/12-Citroen/90-C5.html?fueltype=1&constyear_s=2008&power_s=129&power_e=141&gearing=1&powerunit=2
160hp keskikulutus 6,34 l/100km http://www.spritmonitor.de/en/overview/12-Citroen/90-C5.html?fueltype=1&constyear_s=2008&power_s=155&power_e=168&gearing=1&powerunit=2

Ja vertailun vuoksi xsara hdi-koneella ja manuaalina keskikulutus 5,92 l/100km http://www.spritmonitor.de/en/overview/12-Citroen/92-Xsara.html?fueltype=1&constyear_s=2000&gearing=1&sort=4&powerunit=2

Oman xsaran oikaistu kulutus on ollut 5,5-5,6 l/100km 80% moottoritietä 110kmh nopeudella + hieman kaupunkisiirtymää, ajotyyli ennakoiva..

Itsellä PK-seudun seka-ajossa 2.0HDi 136 + Aisin nautiskelee ajotietokoneen mukaan yleensä jotain 6 ja 7 väliltä. Jos on matka-ajoa enempi, niin päästään jopa tuonne 5 pintaan ja vastaavasti jos on enempi Hki keskustassa pörräämistä, niin 8 voi jopa rikkoutua. Kummasti vaan tuon C5:n tultua taloon on tuo omakin asenne muuttunut, syö minkä syö, sitä jaksa pinnaansa turhaan kiristää jonkun disulitran vuoksi 8)

Pitää saada sellainen kulkine jossa kulutus kohdallaan. Siitä kuitenkin kertyy kilometrien ja ajan myötä sievoinen summa joka on sitten vähistä rahoista poissa. Lisäksi kun käy itänaapurissa tankilla on mukava ajella pitkälle yhdellä tankilla ;)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2015, 21:19:35 »
Pitää saada sellainen kulkine jossa kulutus kohdallaan.
Kohillaan, mutta kumpaan suuntaan :P

Ennen tuota tuli kulutusta seurattua ja tuo eco-ajo meni näin selkäytimeen. Meni jopa niin tiukasti että kukaan ei enää ole pitkään aikaan allekirjoittanutta taloudellisuusajoon haastanut. Jopa nuo tehtaan ilmoitukset on alitettu monasti, pörrätty pk-seudulla seka-ajoa alle ilmoitetun matkakulutuksen jne. Mutta kun tuon C5:n myötä tuli perinteinen automaatti ja auto on muutenkin niin lupsakan mukava etenijä, niin ei vaan jaksa enää tuolla kulutuksella pingottaa. Ei, tämä ei todellakaan tarkoita mitään polkemista, sillä sellainen ei myöskään sovi tuon C5:n mukavan pehmoseen luonteeseen 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #7 : Toukokuu 26, 2015, 21:28:21 »
Täysin samaa mieltä tuosta polkemisesta! C5 on luksusauto ja siten sitä kuuluukin ajaa.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2015, 22:06:30 »
Joo, ei ole tarkoitus pingottaa. Olisi vaan hyvä olla se lähtökohta edes kohtuullinen, kun tuo oma kaasujalka on pikemminkin sieltä raskaammasta päästä. Tuli ehkä vähän huonosti tuossa muotoiltua, että ajo on ennakoivaa, se on kyllä sitä mutta taloudellinen ajo on myös ripeää.

Oman osansa tekee sitten tuo kärrin veto. Siihen ei viitsisi pikkudieseliä ottaa kun en tiedä onko niitä ihan siihen tehty(?), muuten voisi olla sopiva valinta. Nuo kaksilitraiset taas riittänee kumpikin hyvin tähän puuhaan.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2015, 08:30:03 »
Oman osansa tekee sitten tuo kärrin veto. Siihen ei viitsisi pikkudieseliä ottaa kun en tiedä onko niitä ihan siihen tehty(?), muuten voisi olla sopiva valinta. Nuo kaksilitraiset taas riittänee kumpikin hyvin tähän puuhaan.

No kyllä tuo omani melkoisesti "rauhoittuu" jo jarruttoman kärryn edessä. Liikkuu toki ja perinteinen automaatti hoitaa hommansa liikkeellelähdön luistattamisine kaikkineen, mutta varsinaiseen kiihtymiseen kuitenkin tarvitaan jo sen kaasupolkimen survaisua melko syvälle. Toki voi olla tuon manuaalin repivämmän tyylinkin ansiota, mutta vaikuttaa että jopa tuo Renault kiihtyy paremmin kuin C5 jarrutonta repiessään ja tuon Renaultin omapainokin on sentään jo 3.100kg eikä tehoissa (136 vs. 140hv) tai väännöissä (320 vs. 340Nm) juuri eroa ole joka tuota selittäisi :-\

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa gep

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2015, 10:48:49 »
Tiedä sitten voiko pitää paikkansa, mutta auton tietokoneen mukaan keskikulutus olisi 5,6 l/100 km. Ajo on enimmäkseen taajamapyörittelyä, eli ihan kohtuulliselta tuntuu. Voi kyllä pitää paikkansakin, kun vertaa mielessään tankilla käyntien tiheyttä edellisen ranskalaisen (Pösö 407 2.0 bensa) kanssa. Auto on 2011 C5 1.6 e-Hdi kaksoiskytkinvaihteistolla, ja start-stop on enimmäkseen pois kytkettynä.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2015, 13:55:48 »
No kyllä tuo omani melkoisesti "rauhoittuu" jo jarruttoman kärryn edessä. Liikkuu toki ja perinteinen automaatti hoitaa hommansa liikkeellelähdön luistattamisine kaikkineen, mutta varsinaiseen kiihtymiseen kuitenkin tarvitaan jo sen kaasupolkimen survaisua melko syvälle. Toki voi olla tuon manuaalin repivämmän tyylinkin ansiota, mutta vaikuttaa että jopa tuo Renault kiihtyy paremmin kuin C5 jarrutonta repiessään ja tuon Renaultin omapainokin on sentään jo 3.100kg eikä tehoissa (136 vs. 140hv) tai väännöissä (320 vs. 340Nm) juuri eroa ole joka tuota selittäisi :-\

Voisi johtua lyhyemmistä välityksistä?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2015, 14:23:16 »
Voisi johtua lyhyemmistä välityksistä?

Jaa-a, 6-lovisethen nuo on molemmat. Citroen nakkaa 6. sisään n. 80km/h nopeudessa, mutta Renaultissa ei juuri mielellään alle 85km/h tuota 6. käytä, mieluummin vasta 90km/h kohdalla ???

Osuu muutenkin aika hyvin nuo vaihteet kohilleen tuossa Renaultissa, 4-6 osuu juuri nopeuksiin 60-100 ja kiekkaviisari on tällöin aika tarkkaan aina 2.000 kohdalla :)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2015, 15:17:14 »
Ei kai se vaihteiden määrästä ole kiinni vaan välityssuhteista eri vaihteilla.

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 732
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #14 : Toukokuu 27, 2015, 19:29:26 »
Mitä on kulutukset olleet?

Lukaisin kaikki ketjut läpi ja sain sen vaikutelman että 136hp versio (mitä taitaa olla suurimmassa osaa myydyistä autoista) kuluttaisi enemmän kuin tehokkaampi 160hp versio? Ei viitsisi vaihtaa 2000-luvun autosta uudempaan joka sitten viekin enemmän menovettä :) Ajot on 50tkm vuoteen n. puolet kärrin kanssa.

Isoin vaikutus kulutukseen on yllätys-yllätys kuskilla ja ajotyylillä. Tottakai myös ajettavan tientyyppi mahdollisine ruuhkineen vaikuttaa.

Oma kokemus noista HDi-koneista (136, 163 ja 204) on se, että kulutuksissa ei maantiellä ole kovinkaan paljon eroa. Puhutaan ehkä muutamien desien eroista.

Kaupungissa onkin sitten enemmän eroa ja siinä todennäköisesti vaikuttaa 2011-2012 tullut uudemman mallinen automaattilaatikko, joka ei luistata vaihteita niin paljon ja lukitsee herkemmin. Muistaakseni ilmoitettu kaupunkikulutus taisi laskea n. 2 litraa tuon muutoksen seurauksena... :)
C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22 + BX Sport
ex C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2015, 20:12:55 »
C5 136 HDi Aisin -yhdistelmässä on aika lyhyt kokonaisvälitys nykydieseliksi. 2000rpm on jo reilun satasen vauhdissa suurimmalla vaihteella.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 587
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #16 : Toukokuu 28, 2015, 12:30:32 »
Auto on 2011 C5 1.6 e-Hdi kaksoiskytkinvaihteistolla, ja start-stop on enimmäkseen pois kytkettynä.

?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #17 : Toukokuu 28, 2015, 12:35:42 »
Eiköhän tuo ole kuitenkin BMP = robotti, sillä PSA:lla ei taida kaksoiskytkintä olla vieläkään edes olemassa ::)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa PT 70

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 81
  • Peukkuja: 0
  • Le Magnifique
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #18 : Kesäkuu 05, 2015, 20:32:53 »
Ajan pääsääntöisesti pitkää matkaa. Talvella kulutus 5,3-5,7. Kesällä 5,6-6,0. Matalin mitattu kulutus matka-ajossa 4,7 (Nokian R2 kitkarenkailla, mittarinopeus 80 kmh). Keskituntinopeus luonnollisesti vaikuttaa. Motarilla saattaa viedä kesällä 6,3 l/100 km, kun ilmastointikin huutaa vielä hoosiannaa...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2015, 13:43:37 kirjoittanut PT 70 »
DS5 HDi 163 chic 2012
ex-C5 HDi 136 A (Dynamique 90 Anniversaire) 2009
ex-C5 1,8 16V (BUSINESS PACK) 2004
ex-BX VAN 1,6S 1989

Poissa AriRu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 263
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
    • Xsara.Tuningboard.net
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #19 : Helmikuu 15, 2017, 21:48:31 »
-08 2l automaatti 136 hp lastutettu ~160hp. Talvella ajotietokoneesta näytti 6.6l /100km  50km/h keskinopeudella tankillisen jälkeen seka-ajolla. Webastoo on myös jonkun verran tullut käytettyä. Laskennallinen kulutus tasan 7l / 100km. Pakkasta ollut -25 ja +2 tuolla välillä.

Poissa RHR

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #20 : Toukokuu 17, 2017, 11:58:05 »
-08 136hv tourer automaatti - mitattu kulutus kahdella edellisellä tankilla 7.7 l/100km. Ajotietokone näyttäis valehtelevan melko tasan litran alakanttiin.
Ajo normaalia taajamaa + päivittäin motarilla reilu parikytä kilsaa pikkuisen yli rajoitusten.

Lukemassa mukana myös siis webaston "hävikki", täällä pohjoisessa kun edelleen oltu yöt pakkasella vaikka kevät jo onkin pitkällä.
C5 2.0HDI A -08

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #21 : Toukokuu 17, 2017, 15:34:42 »
HDi 136 + Aisin Sedan jäi pariinkiin otteeseen kymppitonnin keskikulutukseksi se 6.3l ajotietokoneen mielestä. Puolisen litraa alakanttiin näytti verrattuna tankkauksesta mitattuun. Ajot jotain 50% motari/30% maantie/20% taajama.

HDi 240 + Aisin Farkku näyttää asettuvan kulutus 6,8l ajotietokoneen mukaan samanlaisessa ajossa. Tästä en ole vielä tankkauksesta laskenut kulutusta joten ei hajua miten paljon tuo ajotietokone valehtelee.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #22 : Toukokuu 18, 2017, 15:57:41 »
Hdi 112:lla tietokone näyttää sekalaisen ajon tuloksena lukemaa 5.6 litraa, kun vajaa kymppitonni on yhdessä taitettu (varsin kivistä) taivalta. Ajo on ollut taajamavoittoista. Maantiellä on pienin lukema ollut 3.9 keskinopeudella 86 km/t. Kohtalaisen pieniä lukemia, vaikka niitä korjaa sen ilmeisen puoli litraa, minkä sähköaivo valhettelee.

Mutta eihän tuo kovin raketti ole kulkemaan, massaa kun on kertynyt melko paljon. Maantieajossa pärjää hyvin yllättävänkin rotevan (280 nm) väännön turvin. Taajamassa ei kannata alkaa pullistella kiihtyvyydellä: se on aika samaa verkkaista luokkaa kuin edellisellä C5 bensa-automaatilla. Maantiellä pikkudieseli yllättäen kyykyttää tuon edellä mainitun bensakoneen kuusinolla.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Poissa rimpjar

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 170
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #23 : Toukokuu 20, 2017, 12:54:05 »
Tuossa on nyt ensimmäisen viikon tietokone lukemat mitä auto on nyt meikäläisen kanssa liikkunut.
Ajo on ollut pääsääntöisesti maantie ajoa sekä noin 30% taajama ajoa.

Omasta mielestä aivan kohtuulista kulutusta siitä ajonautinnosta minkä Citroen C5III 200hdi automat tarjoaa.
Lopputulos näkyy sitten kun tulee käytyä tankilla paljonko tuo tietone valehtelee. :)

Poissa rimpjar

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 170
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III kulutukset
« Vastaus #24 : Toukokuu 21, 2017, 18:42:50 »
Päivitetään tuo C5 III 200hdi kulutus Tänääntuli tankattua ja lirittämällä sinne meni 60l ja sekalaista ajoa oli 1049km
elikkä eikös silloin ojalan laskuopin mukaan keskikulutus silloin ole 5.71l/100km, ja näin Ruotsalaisittain 0.57l/mil. :)