Kirjoittaja Aihe: C5 III - Öljynsyönti  (Luettu 9403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #25 : Lokakuu 21, 2014, 22:37:14 »
Minulla on myös tuo sama käsitys, että EW10A on öljylle perso konetyyppi. Nyt on 150 tkm menty ja öljyt vaihdan vuoden välein noin 10 tkm ajon jälkeen ja huuhtelu samassa aina. Ja ainakin litra pitää lisätä tuolla välillä. Eri öljyillä ei ole kovin suurta eroa, mutta Totalin 5W40 -öljyllä hiukan öljynpoltto pienenee. Ja saman vie naapurin miehen vastaava, runsaat 200 tkm ajettu, joka käy meillä huollossa.

Koska tuosta ei mitään haittaa ole ja auto pelaa hyvin sekä tarjoaa hyvää kyytiä, niin enpä jaksa asiasta murhetta kantaa. Ja sehän itse muistaa muistuttaa öljyn määrästä!
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Poissa ockelbo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
  • C5 HDI 140
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #26 : Lokakuu 22, 2014, 16:21:38 »
Hieman tarkennusta. Öljyä kului sama määrä melkein aina. Jos ajoi todella varovaisella kaasujalalla niin hieman vähemmän. Mikään ongelma tämä ominaisuus ei ollut paitsi että varakanisteri oli pidettävä koko ajan mukana. Ei sinistä savua eikä ongelmia katsastuksessa. Ainut oljynlaatu joka jäi kokeilematta oli Valvoline VR1 Racing 20W-50... olin jo ehtinyt hankkia tämä ennen kuin auto meni AVK:lle.
Tätä yksilöä ei sitten kannata ostaa: https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehicle/227726/citroen-c5-4d-c5-hatchback-2-0i. Hyvä musta VTR verhoilu siinä on jos joku tarvitsee, kuskin selkänojan lämmitys epäkunnossa.

Joku ongelma tietysti näissä koneissa on, männänrenkaat, venttiilikumet... olisi mielenkiintoista tietää mikä jos joku joskus avaisi yhden joskus?

Poissa Yhverö

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #27 : Tammikuu 01, 2015, 19:59:21 »
C5 1,6 THP. Toinen huolto tehtiin noin 30.000 km jälkeen /2 vuotta. Seuraavalla vaihtovälillä piti lisätä litra 7 tkm jälkeen ja toinen litra 15 tkm jälkeen. Seuraavassa huollossa nyt joulukuulla ei asiaan kiinnitetty sen kummempaa huomiota. Pitää katsoa , onko tilanne sama nyt alkaneella öljynvaihtovälillä. Minusta tuo ei voi olla normaalia. Maahantuojan piikkiin kyllä putsattiin imukanavat.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #28 : Tammikuu 01, 2015, 20:06:08 »
öljyä ei kyllä tikun mukaan katoa (vielä) mihinkään.

Eikä sitä ölperiä kerinnyt hävitä syyshuoltoonkaan mennessä lainkaan = ainakaan 15tkm huoltovälillä ei lisäystarvetta :)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 278
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #29 : Tammikuu 01, 2015, 20:34:56 »
Ei sitä öljyn vähenemistä enää katsotakaan, vaan huolena saattaa olla öljyn lisääntyminen.
Kaikki on mahdollista näin hiukkasloukkuaikaan.

Olikohan se nyt Fordilla tikussa sellainen kriittinen ylärajakin, mihin asti öljyn pinta sai nousta.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Yhverö

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #30 : Maaliskuu 31, 2015, 22:26:03 »
No niin. Huollosta päästiin 6.800 km, kun auto taas vaati litran öljyä "top up oil level" . Voiko tätä joku pitää normaalina? Öljynvaihtovälillä 20.000 km ehtisi laittaa siis 3 litraa uutta öljyä. Autolla ajettu reilu 50.000 km. Täytynee yrittää keskustella huollon /maahantuojan kanssa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa 1,6 THP:n kanssa?

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #31 : Huhtikuu 01, 2015, 10:02:19 »
No niin. Huollosta päästiin 6.800 km, kun auto taas vaati litran öljyä "top up oil level" . Voiko tätä joku pitää normaalina? Öljynvaihtovälillä 20.000 km ehtisi laittaa siis 3 litraa uutta öljyä. Autolla ajettu reilu 50.000 km. Täytynee yrittää keskustella huollon /maahantuojan kanssa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa 1,6 THP:n kanssa?

Mulla EW10J4 ja näyttäis kaipailevan vajaan litran lisää n. 10 000km ajolla vuoden aikana. En tiedä vielä, syökö se sen litran per vuosi vai kymppitonni, kun on lyhyempää ajoa ollut.

Nyt huomasin, että palkit oli tippuneet nolliin pari kuukautta ennen vuosihuoltoa. Ölpät vaihdan kerran vuodessa, joten riittäis varmaan, että lisäis puolessa välissä puoli litraa ja sitten puolen vuoden jälkeen suoraan öljynvaihto.

Tuo ei ole mielestäni suuri ongelma, mutta kaksi litraa kymppitonnilla alkais olla jo siinä ja siinä, että jostain vuotaa vähän liikaa. Tai sitten en ole vaan tottunut nykymenoon. Esimerkiksi saksalaisilla tuntuis olevan öljynkulutuksesta päätellen ihan pätevä tarve laittaa erillinen öljysäiliö autoon, mitä olen vag-juttuihin törmännyt netin foorumeilla...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

ArtZi

  • Vieras
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #32 : Huhtikuu 02, 2015, 17:06:25 »
No niin. Huollosta päästiin 6.800 km, kun auto taas vaati litran öljyä "top up oil level" . Voiko tätä joku pitää normaalina? Öljynvaihtovälillä 20.000 km ehtisi laittaa siis 3 litraa uutta öljyä. Autolla ajettu reilu 50.000 km. Täytynee yrittää keskustella huollon /maahantuojan kanssa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa 1,6 THP:n kanssa?

Mulla vuoti öljysuodattimen kannakkeen juuresta. Kannake vaihdettiin. Nyt ajettu muutama tuhat kilometriä, pitäis kattoa vuotaako edelleen. Joku nimittäin vielä vähän käryää...

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 285
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #33 : Huhtikuu 07, 2015, 20:34:04 »
Kohta on 20 tkm ajettu Castrolin öljyillä, ja yhden litran olen lisäillyt. Näkyy olevan merkitystä öljyillä tosiaankin!
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 491
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #34 : Huhtikuu 21, 2015, 06:34:15 »
No niin. Huollosta päästiin 6.800 km, kun auto taas vaati litran öljyä "top up oil level" . Voiko tätä joku pitää normaalina? Öljynvaihtovälillä 20.000 km ehtisi laittaa siis 3 litraa uutta öljyä. Autolla ajettu reilu 50.000 km. Täytynee yrittää keskustella huollon /maahantuojan kanssa. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa 1,6 THP:n kanssa?
Mikä sinun mielestäsi on normaaalia kulutusta? Jos auto vie alle 0,15 litraa öljyä tunannella kilometrillä, niin ei se minusta ole suuri luku. Meidän tottomuksemme ovat vaan vuosien saatossa muuttuneet. Joskus aiemmin öljyt vaihdettiin 2500 ta 5000 km välein ja silloin totuttiin siihen, että öljyä ei tarvinnut lisätä. Sitten vaihtoväliksi tuli 10000 ja alkoi itku, että auto on rikki, kun pitää laittaa litra öljyä. Nykyään vaihtoväli on jopa yksi, kaksi tai kolme vuotta. Ja sama marina jatkuu.

Itse vaihdan / vaihdatan öljyt 10000 välein ja uskon, että autoni ovat siitä tykänneet. Kalliimmaksihan se tulee tällä tavalla, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole.

Poissa Yhverö

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #35 : Huhtikuu 23, 2015, 21:50:50 »
Ajelin kymmenisen vuotta Mondeolla. Öljynvaihtoväli oli sama 20.000 km. Toki ajoa ei vuodessa aina ihan tuota täyteen tullut. Öljyä piti vaihtovälin loppuvaiheissa lisätä tilkka, max 0,5 litraa. Kyllä kolmekin litraa 20 tkm vaihtovälillä on minusta varsin paljon uudenkarhealle autolle. Tehdashan ne vaihtovälit määrittää, mutta ei varmaan haitaksi olisi vaihtaa kympin välein. 

Poissa citroen for ever

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #36 : Huhtikuu 24, 2015, 21:21:36 »
En tiiä, mulla vanhat BX:t 1,9gt vei n.1l /10tkm reilu 200tkm ajettuna, 1,9 rd n.1i/10tkm 450tkm ajettuna, 19td n2l/10tkm 500tkm ajettuna uudemmat eivät juuri öljyä kuluta II c5 HDI vie nyt 300tkm ajettuna n. 1l/30tkm ja III C5 204hp ei lisäystä 30tkm vaihtovälillä kaipaa.  Huonoja siis nuo PSA nykybensakoneet. Tosaalta eikös tuo BMW ole aina ollut öljysyöppö? en siis tarkoita vain 1,6thp konetta vaan yleensäkkin?

Poissa Rommitommi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 500
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #37 : Toukokuu 18, 2015, 23:02:09 »
2.0 HDi 163 vm.-11 ja 131tkm ajettu.

Viikko vai kaksi sitten lisäsin litran öljyä ja nyt alle 1000km jälkeen on taas alle alarajan.

Moottoritilan katselin läpi ja  jousituksen nostin ylös ja menin auton alle taskulamppu apuna, ja olen lähes varma ettei vuoda mistään ulos..eli mitäköhän tällä kertaa on hajalla...ehtikö tällä nyt sitten ajaa 7tkm oston jälkeen ennen kuin tuli koneremppa?  :-\

Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Poissa JPL

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 350
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #38 : Toukokuu 18, 2015, 23:31:20 »
Kohta on 20 tkm ajettu Castrolin öljyillä, ja yhden litran olen lisäillyt. Näkyy olevan merkitystä öljyillä tosiaankin!

Vaihtaisin jo uusiin. Castrol on laatua, ainakin V6 moottorista poisti ralahduksen kylmästartista pois, offtopic hieman :).

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 285
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 III - Öljynsyönti
« Vastaus #39 : Toukokuu 24, 2015, 21:29:31 »
Juurikin vaihdoin uudet. En tosin castroleja, mutta ajattelin talveksi pistää kyllä ne.. Taidan rueta vanhaan tyyliin vaihtamaan öljyt kahdesti vuodessa. Nyt kun en enää huollata perushuoltoja liikkeissä..  :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009