Kirjoittaja Aihe: HDi 136 (DW10 BTED4) hehkut  (Luettu 3621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
HDi 136 (DW10 BTED4) hehkut
« : Tammikuu 18, 2014, 15:53:07 »
Ongelmana kymmenen asteen pakkasella ja kylmemmässä se ettei kone käy kaikilla startatessa ja muutama sekunti startin jälkeen. Tilasin Mister-Autosta uudet hehkut ja varmistin servicestä että ne ovat varmasti oikeaa mallia. Vein auton pajalle syksyllä hehkujen vaihtoon, koska olen ymmärtänyt että hehkut sijaitsevat tässä koneessa tulipellin puolella, ja niiden pelkkä mittaaminen on yhtä hankala homma kuin vaihto.

Pajalla sanottiin että hehkut on mitattu ja kunnossa, ostamani hehkut ei käy, ja hehkutulpat sijaitsevat koneen etu/päällispuolella, kuten ne ovat 8v-kantisessa HDi-koneessa. Tässä vaiheessa pisti hieman ihmetyttämään, mutta ajattelin että kaipa asiantuntija on oikeassa. Nyt pakkasten tultua tilanne on edelleen sama - moottori ei käy täysillä ensimmäisiä kierroksia. Kun vaihdoin itse raitisilmasuodattimen jota ko. pajalla ei osattu vaihtaa (oli kuulemma epäsopiva sekin), aloin varmistua siitä että minua on asiassa kusetettu.

Millainen homma tuo hehkujen vaihto / mittaus on, eli kuinka pitkään siihen menee C5-korin ollessa kyseessä? Ymmärtääkseni viallinen hehkutulppa ei välttämättä vikakoodia anna (koodit on luettu). Muita mahdollisia vikapaikkoja (auto pelaa muuten ihan normaalisti)?

Poissa Jaffa2

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: HDi 136 (DW10 BTED4) hehkut
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2014, 17:53:58 »
Edellisessä C5 -08 2.0 HDI 136 meni hehkut rikki. Hehkut sijaitsee koneen takaosassa, peilin avulla näkee sähköjohdot ja niiden kiinnitysmutterit hehkulle. Koneen päällä venttiilikopan luona on 4 napainen liitin johon tulee hehkujen + johdot. Ohmimittarin toinen mittajohto koneen runkoon ja toinen mittajohto liittimen nastaan niin voi mitata jokaisen hehkun ohmiarvon erikseen.
Alkuperäiset oli Berun valmistamat ja samanlaiset sinne laitettiin Veholla. Berun nettisivut antaa tuolle varaosanumeron 0 100 226 492 ja lyhyt koodiksi GN 054. Jännite 11V, Virta 18.5A .
ex C5 -14 Tourer 204 HDI
ex C5 -08 Tourer 136 HDI, C5 Break -05 2.0 16V, Xantia Break 2.0 16V -98, -95, BX Van 1.6 -90

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: HDi 136 (DW10 BTED4) hehkut
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2014, 21:24:14 »
Kiitos mittausvinkistä. Tuollapa pystyy ainakin selvittämään montako hehkuista on rikki, ja se lienee pääasia. Jos rikkinäisiä on, samalla vaivalla vaihtaa kaikki. Eli suurinpiirtein 0,5ohm pitäisi löytyä jokaisesta noista liittimistä?

Tuollaiset tilasin: http://www.mister-auto.fi/fi/hehkutulppa/bosch-0-250-202-048_g243_a0300!250!202!048.html Tuota samaa Beruakin mister-auto tarjoaa, ja ainakin fyysiset mitat on samat.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 127
  • Peukkuja: 12
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: HDi 136 (DW10 BTED4) hehkut
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2014, 13:34:37 »
Tossapa vielä kuva tosta hehkusysteemistä, tuo liitin josta mittauksen siis pitäisi onnistua on tuossa oikealla.



(Kuva suurenee klikkaamalla)

Poissa Jaffa2

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 146
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: HDi 136 (DW10 BTED4) hehkut
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2014, 19:09:56 »
Onkohan tuo kuva HDi 136 (2,0 16v) RHR moottorista? Ainakin minun edellisessä C5 HDi 136 tourerissa (VF7RWRHRH54030xxx) oli tuo väliliitin jakokopan puoleisessa päässä.
ex C5 -14 Tourer 204 HDI
ex C5 -08 Tourer 136 HDI, C5 Break -05 2.0 16V, Xantia Break 2.0 16V -98, -95, BX Van 1.6 -90