Joo, oikeassa olet koska tuo verotusarvo - jonka perusteella autovero siis lasketaan mainitun prosentin mukaan - määräytyy hintatason mukaan, joka on metsässä. Vähän tuollainen muna-kana - tilanne.
Saksassa useamman vuoden vanha ja 100-200tkm ajettu auto isolla V6 tai V8 koneella on lähestulkoon ongelmajätettä, joka heijastuu hintatasossa, joka tosin meidän näkökulmastamme on vähintäänkin houkutteleva. Tosin kuten totesit tuo päästöjen mukainen verotus täälläkin tekee tuomisen kalliiksi, ja ellei parempien varusteiden takia ole autoa tuomassa, käytännössä kannattamattomaksi. Ainoat joissa voi halutessaan vielä tehdä ns. tilin ovat saksalaiset isommat mutta järkevillä kulutuslukemilla olevat autot, joiden hinta käytettynä tuntuu olevan edullisempia kuin muiden (joista hyvänä esimerkkinä juurikin tuo C5 III, joita saa samaan rahaan Suomestakin, tosin valikoima on pienempi) verrattuna Suomen hintatasoon.
Pienempien liikkeiden kassassa tuo autojen seisominen varastossa näkyy nopeammin, mutta toisaalta C6 on sen verran harvinainen malli täällä että niiden yleisestä hintatasosta ei varmastikaan ole kaikilla kiinnostuneilla oikeaa käsitystä, etenkään kun automyyjät sanovat kiinnostuneelle kuitenkin että "uutena tämä on maksanut sitä ja sitä, mutta nyt on näin edullinen". Sen lisäksi yllättävän harva ostaja jaksaa ennen ostopäätöstä kahlata kaikki netin palstat ja keskustelut läpi aiheesta - niin käsittämättömältä kuin se autoista kiinnostuneelle kuulostaakin - joten eivätköhän nuokin myynnissä olevat yksilöt kotinsa löydä, pienemmän tai suuremman annetun alennuksen jälkeen. Ja tuskin yksi ylihintainen ja myyntivarastossa pidempään seissyt C6 ylipäätään pientäkään liikettä kaataa.