E85power nyt kiinni Xantiassa ja aika tyhjään tankkiin 55 litraa etanolia koneen ihmeteltäväksi. Purkki tunnisti polttoaineen E85:ksi lambda-arvon perusteella (tämä käy ilmi läppärillä pyörivästä E85powerin säätö- ja kyttäyssoftasta) ja kaikki tuntuu pelaavan nyt nätisti.
Tarvikepuoli:- Xantia 1.8i 16v vm. 1996 (ECU Bosch Motronic 5.1.1)
- E85power Unkarista tilaten (
http://www.e85power.hu)
- autopurkaamolta pätkä Xantian moottorin johtosarjaa sisältäen JPT55-naarasliittimen (se, joka tulee ECUun kiinni)
- VEMSiltä Unkarista JPT55-urosliitin (
http://shop.vems.hu/catalog/jpt55-connector-p-109.html)
- JPT55-urosliittimelle muovikotelo Tampereen Elektorista (150x80x46mm, valmistaja Hammond)
- läpivientikumi koteloon
- AMP JPT 2-napaisia suutinliittimiä (tunnetaan myös suutintyypin mukaan nimellä EV1) 4+4 kpl (uros ja naaras), Tampereen VPV-Motorracingilta (
http://www.vpv-motorracing.fi/ - VEMSiltä olisi tosin saanut vähän halvemmalla)
- kutistesukkaa, suojasukkaa, johtoa
Toteutus:
1. Pieni jatkopala auton oman johtosarjan ja ECUn väliin johtosarjan pätkällä ja JPT55-urosliittimellä. Alkajaisiksi tietysti JPT55-urosliittimen sovitus suojakoteloonsa ja johtosarjan läpivientikumi paikoilleen. JPT55:n piirilevylle juotettavaksi tarkoitetut pinnit taitoksesta poikki, siitä sitten juotellen piuhoja oikeisiin pinneihinsä kiinni ja puusilmäisen tarkasti suojaten jokainen liitäntä kutistesukalla. MP5.1.1 käyttää vain pinnejä 1-37, joten pinnirivin 38-55 voi napsia lyhykäiseksi niin on helpompi juotella. Kävi ilmi, että muutaman anturin tieto kulkee suojavaipallisen signaalikaapelin sisällä, kuoriminen hiukan kinkkistä muttei mahdotonta. Samoin kannattaa ennakoida, että yksi maapiuha on viimeisen päälle paksu hetikohta JPT55-naarasliittimen jälkeen.
2. E85powerin johdot kiinni JPT55-urosliittimeen samalla kun johtosarjan pätkää juotellaan kiinni, itse tein näin:
- sytytysvirta pinniin 37
- maa pinniin 2
- moottorinlämpöanturi pinniin 25
- kaasuläpän asentotunnistin pinniin 29
- ajonopeuden tunnistimen piuha pinniin 9 (eipä näytä pelaavan, mutta tätä tarvitaan vain tilastotietoja varten)
- lambdan piuhat johtosarjan pinnin 28 ja ECUn pinnin 28 väliin
- suuttimien ohjausta varten piti Xantiaan rakentaa suuttimille asti menevä johtosarja. Xantiassa ECUn pinni 17 ohjaa kaikkia suuttimia, ja piuha haaroittuu neljään suuttimeen vasta myöhemmässä kohtaa johtosarjaa. E85powerin kelpuuttama suuttimien minimiresistanssi on n. 5 ohmia, ja Xantian n. 14,5-ohmiset suuttimet rinnan kytkettynä tarjoavat vain noin 3,6 ohmia. Siten päädyin rakentamaan samankaltaisen johtosarjan kuin esim. Bioadapterissa tulee vakiona, suojasukalla hyvin suojaten, johtosarjan reittiä pitkin imusarjan alle, siitä suuttimille.
3. ECU paikalleen mutta ylösalaisin (tämän keksin vahingossa), tällöin sen liitin tulee sopivasti alaspäin. Tällöin ECUn kotelon oikeaan reunaan mahtuu tuo johtosarjan jatkopala pistokkeensa kera, auton johtosarja yltää sillekin puolelle. Jatkopalan johtonippu koko hoidon ali ECUlle, E85power kiinni; se mahtuu ECUn vasemmalle puolelle. Tiukkaa tekee, mutta sinne ne menevät onnellisesti.
4. Tämän jälkeen pelkkää bensaa tankissa ja muunnossarja moodissa 0 (pois päältä) E85powerin säätösoftalla (USB:llä läppäriin kiinni) asetetaan E85poweriin mahdollisimman tarkka kylmän moottorin lämpötila, sitten kaasuläpän auki- ja kiinni-asennot, käytetään moottori lämpimäksi, säädetään muunnossarja tulkitsemaan lambda-anturia oikein (omassa tapauksessani tehdasasetus pelasi suoraan), säädetään kierroslukuarvo kohdalleen (CSETRPM=0600 osui oikeaan), asetetaan mahdollisimman tarkka lämpimän moottorin lämpötila ja lopuksi lyödään automaattisäätö, eko-moodi ja sport-moodi päälle.
Huomioita:Muunnossarjan asentamisen jälkeen moottorinvikavalo on pariin otteeseen palanut lyhyesti sen jälkeen kun ECU on ollut virratta ja nollannut säätönsä (vaikka muunnossarja olisi täysin pois päältä ja tankissa pelkkää bensaa). Näin ei ole käynyt ennen vaikka ECU olisikin ollut pallo hukassa. Ongelma on kuitenkin poistunut itsestään 30 minuutin sisällä kun ECU on saanut säätönsä haettua ja kaikki tuntuu nyt pelaavan normaalisti. Epäilen, että tuo väkertämäni lisäpala aiheuttaa jonkin mystisen jännitehäviön johonkin anturisignaaliin, tiedä häntä. Jotain on vikamuistissa, en vaan viitsi luetuttaa kun kaikki tuntuu pelaavan.
Pientä soutua tyhjäkäynnissä ilmeni myös, tyhjäkäynti kyykkäsi oikein kunnolla kun esim. moottorijarrutukselta löi kytkimen pohjaan. Pysyi kuitenkin käynnissä. E85powerin diagnostiikka- ja säätösofta kertoi muunnossarjan saamaksi käyttöjännitteeksi virrat päällä (kone seis) vain 11,7-11,8 volttia. Sama jännite on tarjolla myös ECUlle, ovat samoissa virta- ja maapiuhoissa kiinni. Kaipa tuokin riittää sotkemaan tyhjäkäynnin. Akun virkistyslatauksen ja maadoituksien hätäapuputsauksen jälkeen jännitettä löytyikin sitten jo noin 12,1 volttia - kehitys oikeansuuntainen muttei ihan vielä riittävä. Tyhjäkäynti kuitenkin ensituntumalta arvioiden parempi; aika näyttää.
Nyt boksissa automaattisäätö päällä, samoin eko- ja sport-moodit ovat päällä. Näissä muunnossarja tarjoaa ECUlle vähän kaunisteltua lambda-arvoa olosuhteissa, jolloin voidaan ajella välillä periaatteessa liian laihalla tai rikkaalla seoksella ilman että ECU puuttuu asiaan. Pitempää reissua tulossa heti kesäkuun alussa, jolloin päästään katselemaan toteutuvaa kulutusta.
Tuossa kuvatuksessa tämä väkertämäni johtosarjan jatkopala, jossa E85powerin johdotus on kiinni. Yksi pistokkeista näkyy JPT55-naarasliittimen alla, kaksi muuta ovat sen takana piilossa. Pitkät piuhat ovat suuttimille menevä johdotus, niissä on pinnit paikallaan mutta pistokkeet vielä laittamatta (ne laitoin vasta johtojen paikalleen vedon jälkeen).