Kirjoittaja Aihe: Xsara - Puhallin jäi täysille  (Luettu 7594 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa asseri

Xsara - Puhallin jäi täysille
« : Helmikuu 24, 2009, 08:05:55 »
Eilen ajaessa säädin Xsaran (HDi, vm-01) puhaltimen voimakkuutta hieman suuremmalle ja totesin, että puhallin jäikin puhaltamaan lähes täysillä eikä enää pienentynyt, vaikka kuinka säädintä olisi pyörittänyt! Tosi kiva, puhallin huutaa kuin syötävä, eipä tule kylmä :). Tosissaan, miten tuon vian voisi korjata vai onko edessä kallis (?) puhaltimen vaihto? Onko kokemuksia?

Poissa Hade

• C3
  • Xsara 1.6 VTR -02
Vs: Xsara - Puhallin jäi täysille
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2009, 10:08:45 »
Tolla haku systeemillä löytyy useampikin vastaava tapaus. Taitaa löytyä ihan kuviakin joistain topikeista. Kanattaa katsoa vaikka malli ei olis sama koska periaate saattaa olla lähes sama. Mut tässä nyt yks.
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3098.0.html

Poissa japa

• C6
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2009, 15:10:03 »
Tämän ohjeen mukaan saat kuntoon:

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,353.0.html

Jos itse tekee, maksaa korjaus n. 20e. Jos ei halua kolvailla, maksaa uusi säätöyksikkö n.70e.
Ajossa: Peugeot 406 GW HDi -04 + Citroen C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Citroen Xsara 2,0Hdi Break -00, Citroen Xantia 2,0SX Berline -95, Peugeot 406 2,1TD -98, Peugeot 205 Rallye -90

Poissa asseri

« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2009, 07:58:38 »
Kiitoksia suuresti vinkeistä. Nyt on transistorit hommattuna ja tänään aika paikalliselle nyrkkipajalle niitä vaihtamaan. Toivottavasti vika loppuu niiden vaihdolla. Puhallinmoottoriyksikkö olisi maksanut 230 egee alkuperäisosana...

nelli

• Vieras
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2009, 07:37:48 »

Tämän ohjeen mukaan saat kuntoon:

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,353.0.html

Jos itse tekee, maksaa korjaus n. 20e. Jos ei halua kolvailla, maksaa uusi säätöyksikkö n.70e.

Kiitos neuvoista, vaidoin osan ja homma tuli kuntoon. T: nelli

Poissa asseri

« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2009, 12:47:07 »
Hei,
valitettavasti transistorien vaihto ei tuonutkaan parannusta vikaan. Itse asiassa puhallin ei enää transistorien vaihdon jälkeen toiminut lainkaan. No, nyt on uusi puhallinmoottori kiinni ja homma pelittää jälleen. Onneksi monilla muilla on apu löytynyt tuolla transistorinvaihtokikkailulla.

Poissa Jasu

• C6
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2009, 19:19:08 »
Tulihan huolehdittua se, että transistorien "kuoret" saavat hyvän kontaktin siihen metallirunkoon eli jäähdytysprofiiliin? Itse noita "päivitellessä" on tullut kyseinen ongelma ratkaistua siten että poraa trankkujen kiinnitysreiät 5mm kokoisiksi ja kierteyttää alkuperäiset reiät. Tämän jälkeen ei ole ollut sähkönsiirto-ongelmia, ekan korjaamani yksilön kanssa kävi juurikin noin ennenkuin keksin sille syyn...

Toinen mikä tuon aiheuttaa voi on se pieni kiekko, mikä on jäähdytysprofiilin ja piirilevyn välissä, saattaa pudota helpostikin pois jos piirilevyä vähänkin raottaa varomattomasti...

Nuo kun on ekan opettelun jälkeen osannut ottaa huomioon, niin eivät ole enää taisteluja aiheuttaneet..!

Poissa japa

• C6
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2009, 20:34:39 »
Hei,
valitettavasti transistorien vaihto ei tuonutkaan parannusta vikaan. Itse asiassa puhallin ei enää transistorien vaihdon jälkeen toiminut lainkaan. No, nyt on uusi puhallinmoottori kiinni ja homma pelittää jälleen. Onneksi monilla muilla on apu löytynyt tuolla transistorinvaihtokikkailulla.

Hyvä, että auto tuli kuntoon, mutta kyllä hieman ihmettelen miksi koko puhallinmoottori vaihdettiin? Epäilen, että trankkujen vaihto ei mennyt aivan nappiin asentajalta...
Ajossa: Peugeot 406 GW HDi -04 + Citroen C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Citroen Xsara 2,0Hdi Break -00, Citroen Xantia 2,0SX Berline -95, Peugeot 406 2,1TD -98, Peugeot 205 Rallye -90

Poissa asseri

« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2009, 22:49:28 »
AHAA!!
Jasu, taisit osua naulan kantaan! Minä seurasin vaihto-operaatiota oppipoikana vierestä ja huomasin jossain vaiheessa, että metallinen pieni (olisko ollut halkaisija n.2-3 mm) pyörylä tipahti asentajan käsistä/pöydältä lattialle. Tuumasin vaan ääneen, että tippuikohan tuo tuosta (etuvastuksesta) vai oliko se kappale jo pöydällä aikaisemmin ja putosi siinä äheltäessä, mutta asia jäi silleen. Ja eipä enää laite trankkujen vaihdon jälkeen herännyt henkiin. 

Nyt herääkin kysymys: missä ihmeen välissä se pyörylä tarkasti ottaen oli ja voiko se korvata jollain muulla vastaavalla kupari- ym. metallipalalla, joka on saman kokoinen - sitä alkuperäistä kun ei ole enää tallessa? Olis vaan valmiina koko puhallinpaketti, jos uusi pamahtaa joskus rikki - lukuunottamatta sitä pikku pyörylää.

Kyllä vaan näemmä asiat selkee. Olen nyt erittäin vakuuttunut siitä että täällä foorumilla todellakin saa hyviä vinkkejä (uusi jäsen olen nimittäin).

Poissa Jasu

• C6
« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2009, 23:14:12 »
Siitä piirilevyltä menee sähkö pientä metalliklipsua pitkin kyseiselle kiekolle, joka sitten johtaa sähkön jäähdytysprofiilille. Tarkemmin ei ole tullut tutkittua mitä materiaalia se on, mutta eiköhän siinä menisi melkeinpä mikä tahansa metalli, kuparin ehkä ollessa parasta..? Paksuus on jotain vajaa milli, halkaisija vajaan kymmenen milliä, sijainti transistorien siinä välissä missä kiinnityskorvat ovat kauempana toisistaan...

Joskus mietin tuota että olisikohan tuo mahdollisesti jonkinlainen lämpösuoja, eli olisiko tuo metalliklipsu jotain bi-metalliseosta, mutta ei se ainakaan juottaessa muotoaan muuttanut. Mielenkiintoinen ratkaisu sähköisen kontaktin luomiseen tuo kyllä on... Tietysti nopeaa kasaamista tuotannollisesti ajatellen..?

Poissa ealab

• C8
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #10 : Maaliskuu 03, 2009, 09:16:25 »
Kiekko on luultavasti PTC- vastus. Se liikaa lämmetessään alkanee rajoittaa trankkujen ohjausvirtaa/ puhallustehoa. Koeta etsiä kiekko ja laita takaisin. Vastaava vastus on myös BX:n trankulla. Myös pyykkikoneiden luukkujen lukitussysteemeissä vastaavia käytetään= aikasidonainen avaus pesuohjelman jälkeen.

XsaraVTR84

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 19, 2009, 20:52:13 »
Jaa-a tänään ajellessa yhtäkkiä ilman minkäänlaista varoitusta/säätöä rupesi tuo puhallin puhaltamaan täysillä ja jäi myös puhaltamaan täysillä. Ei auttanut 0-asentoon laitto tai muukaan säätäminen, käynnistin myös auton uudestaan mutta sillä ei myöskään ollut mitään vaikutusta. Eli olisiko kyseessä "etuvastus" vika vai ? Kun tuo puhallin puhalsi täysillä niin ulkolämpötilan mittari näytti -3 astetta vaikka ulkona oli +5 astetta lämmintä. Autona siis -02 VTR xsara... niin ja tuon puhaltimen löysin apukuskin kojelaudan alta ja näytti valeon valmistava olevan. Jos tuo etuvastus on syynä tuohon niin onkohan missään mahdollisesti kuvaa että minkänäköinen kyseinen osa on... ?

Kiitän jo etukäteen...   ;)

Zimba

• Vieras
« Vastaus #12 : Toukokuu 28, 2009, 08:48:59 »
Minäkin sain puhallin probleeman poies, kun tein ohjeiden mukaisen transistorin vaihdon. Tuli samalla huomattua, että omalla kohtaa oli yksi vastus kärsinyt kosteusvaurion ja sitä kautta poksahtanut. Vaihdoin silti myös tuon ohjeissa mainitun trankun, ettei tarvii uudelleen purkaa koko laitosta :)

Pitää laittaa tää viesti vielä kiitoksien kera tuonne ohje-ketjuun :)

Poissa dmc

• C1
  • *
« Vastaus #13 : Tammikuu 31, 2010, 14:41:43 »
Noniin. Pitihän tämä sattua itsellekin. Tai oikeastaan omasta saarastani hajosi tuo etuvastus jo joulukuussa, mutta en ole jaksanut tehdä asialle mitään kun on ollut niin kovat pakkaset, että joka tapauksessa joutuisi pitämään puhallinta täysillä  :)

Tuon korjaus ilmeisesti siis onnistuisi vaihtamalla nuo transistorit (tarkastin, että omassani on 2kpl transistoreja). Erotiikkapuodista transistorit saisi 12€:lla
Sitrosella uuden etuvastuksen hinta 81,50 (alkuperäinen) tai 36,50 (tarvike)
Sitten kyselin yhdeltä purkaamolta etuvastuksen hintaa, hinnaksi ilmoitettiin 48€ toimituskuluineen (ei toimivuustakuuta).

Tuo sitrosen tarvike etuvastus houkuttelisikin halvan hinnan ja työn vähyyden perusteella. Kyselisinkin, että onko kenelläkään kokemusta tuosta sitrosen tarvike etuvastuksesta, onko täysi susi vai pärjäisikö sillä? Seuraava vaihtoehto on ostaa transistorit itse ja käyttää itse vähän enemmän aikaa asennukseen.

xsarawrc03

• Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 31, 2010, 19:01:06 »
Moikka kaikki Xsaran omistajat. Suosittelen ehdottomasti alkuperäistä etuvastusta. Minulle vaihdettiin Xsara-03 takuuhuollossa parikin vastusta vuoden välein. Sitten, kun takuut menivät umpeen vaihdatin vastukset pikkupajalla ja sain todeta ettei ne merkkihuollon vastukset olleetkaan alkuperäisvaraosia vaan noita halpiksia. Nyt minulla on sitronetilta ostettu ALKUPERÄINEN niin johan on kestänyt.

Poissa dmc

• C1
  • *
« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2010, 19:07:45 »
Päädyin sitten vaihtamaan vain transistorit ja kyllähän tuo lähti hyvin toimimaan! Kiitoksia vain ohjeiden laatijoille!
Laitan liitteeksi vielä kuvan valmiista työstä, jos siitä olisi mahdollisesti jotain hyötyä jollekin.

Poissa Von

• C1
  • *
Ilmastointi huutaa täysillä.
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2010, 18:31:14 »
Ilmastointi alkoi yhtäkkiä puhaltaa täysillä kokoajan. Puhalluksen voimakkuuden
säätönuppi ei vaikuta mitenkään, oli sitten "auto" asennossa, nollassa tai täysillä.
Lämmönsäätö kyllä toimii mutta siinäpä se sitten. Mikään muukaan nappula ei
tunnu vaikuttavan mitenkään.

Sulakkeet tarkastin ja ne oli ok.
Mitään ideaa missä voisi vika olla?

Auto on Xsara VTS 2003.

EDIT:
No vastaus löytyikin jo kun jaksoin etsiä tarkemmin.
Eli taitaa puhaltimen etuvastus olla kaput.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2010, 19:00:48 kirjoittanut Von »

Citroën Xsara VTS '03
Honda Legend V6 2.7i '92

Warda

• Vieras
« Vastaus #17 : Toukokuu 14, 2010, 13:52:29 »
Picasso 1,6 bensa -01:stä taitaa tuo etuvastus olla kärähtänyt. Puhallin huutaa joko täysillä tai melkein täysillä. Automaatti-ilmastointi vehje kun on, niin ei edes ole mekaanista nappia josta sammuisi.
Missä tuon etuvastuksen oikein löytää, ja miltäköhän se näyttää? Paikalliselle merkkihuollolle jo soittelin ja sanoivat hinnaksi n.130 egee, tilaus tavaraa ja kaksi eri versiota tälle vuosimallille, oikean osan saa vain vertailemalla...
Itseäni tuo vika ei hirvittävästi haittaa, mutta vaimo valittaa kun kampaus menee sekaisin  :)

Poissa Sitikkapuoskari

• C8
    • http://www.automeca.fi/
« Vastaus #18 : Toukokuu 14, 2010, 16:05:09 »
Alkuperäinen puhallin transistoreineen maksaa 233e. 2 vuoden takuulla. Ei kannata pelkkää transistoripalikkaa vaihtaa koska kulunut moottori särkee sen kuitenkin pian.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Paake

• C1
  • *
Puhaltimen moottori
« Vastaus #19 : Lokakuu 03, 2010, 18:23:55 »
Joo elikkäs puhaltimen moottori alkoi puhaltaa täysilla ja säätäminen ei auta mitään missähän mahtaa olla vika?

Edit: Yhdistetty vanhaan aiheeseen. -KariM
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2010, 19:10:58 kirjoittanut KariM »

Poissa Paake

• C1
  • *
Vs: Puhaltimen moottori
« Vastaus #20 : Lokakuu 03, 2010, 18:24:49 »
Niin ja auto Xsara II 1.6 bensa 01 farkku

Poissa Ralle

• Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • C8
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
« Vastaus #21 : Lokakuu 03, 2010, 19:58:01 »
Transistorit varmaan menneet. tee-se-itse mies vaihtaa noi myös itse.
T1829 PNP transistori on kyseessä. Vastaavat käynee myös...

Poissa Wepsi

• C1
  • *
« Vastaus #22 : Lokakuu 14, 2010, 18:09:29 »
Kannattaa ne transistorit vaihtaa, itse tein sen reilu vuosi sitten ja hyvin on toiminut sen jälkeen. Moottori sinällään pyörii virheettömästi

Poissa timota

« Vastaus #23 : Marraskuu 19, 2010, 13:47:40 »
Alkuperäinen puhallin transistoreineen maksaa 233e. 2 vuoden takuulla. Ei kannata pelkkää transistoripalikkaa vaihtaa koska kulunut moottori särkee sen kuitenkin pian.

Itse vaihdatin reilut 2 vuotta sitten koko puhaltimen alkuperäiseen, juurikin tuon transistorivian takia.
Kappas vaan tänä aamuna 2 vuoden takainen vika uusiutui, pöhötin pöhisi täpöillä säätönupikan asennosta riippumatta.  >:(

Älkää hyvät ihmiset tuhlatko rahojanne uuteen puhallinpakettiin, vaan vaihtakaa nuo trankut uusiin, jos mahdollista, ja taas mennään.
Itse hain trankut bebekistä 6€ kpl ja eikun vaihtamaan.

Ps. Eihän tässä säästä "kun" 221€ kun itte tekee. Ja tuskin tuo reilut 2 vuotta vanha moottori niitä heti särkee, jos särkee niin on laatu
kohdallaan alkuperäisosissa.

Poissa kvn

« Vastaus #24 : Marraskuu 25, 2010, 22:23:30 »
Olen Xsaran omistaja ja uusi näillä sivuilla joten en tiedä miten tällä viestitellään. Katotaan mihin tämä viesti menee.
Minun xsarassani (2004 farmari) alkoi ilmastoinnin tuuletin myös yhtä-äkkiä huutamaan täysillä marraskuussa 2010. Lueskelin noita vastaavien ongelmien viestejä ja vika varmaankin on transistoreissa tai jossakin etuvastuksessa. Enimmäkseen vika lienee transitoreissa. Jos haluan vaihtaa nuo transistorit niin mistä ne löytyvät. Voisiko joku kertoa pienen ohjeen että mitä pitää tehdä.