Kirjoittaja Aihe: EW10J4 jakohihna?  (Luettu 8490 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika82

• Vieras
EW10J4 jakohihna?
« : Toukokuu 28, 2008, 09:19:38 »
Hei,

Paljonkohan sitikan suositus on jakohihnan vaihtovälille? Itselläni on P 206 GTI ja siinä on sama 2.0 -litranen kone, mitä sitikoissakin käytetään. Pösön suositus on 120tkm / 4v. Itselläni tuli juuri aika 4v täyteen, mutta kilometrejä on vasta 56tkm.

AD-varaosamaailman asentaja kehoitti ajamaan vielä huoletta, mutta hieman itseäni arveluttaa.. Kallis paukku, mikäli hihna katkeaa... Jossain kuulin, että sitikalla on samassa koneessa 5v vaihtoväli, jolloin voisin varmoin mielin ajella ensi kevääseen asti...

Olisikohan mistään saatavissa jakohihnan vaihto-ohjetta kyseiselle moottorille?

Poissa powerage

• C5
  • Eläkeläinen
Vs: EW10J4 jakohihna?
« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2008, 10:21:20 »
Autodata ilmoittaa C5:ssa 120tkm tai 10v en tiedä sitten virallista suositusta!
Jakohihnan vaihdossa tarvitsee ajoitustapit. Olisi mukava tietää ajoitustappien mitat pystyisi sitten sorvauttamaan tapit. Myykö merkkihuolto tappeja ja mihinkä hintaan? Sitikkapuoskari hjelp!
C5 2.0 16v SX Berline -01 man.

Poissa Megaman

• C8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0 16v SX Break -03 man.
« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2008, 11:09:23 »
Citikassa on mielestäni 100 000 km / 10 v.

Toi 10 vuotta kuulostaa aika pitkältä ajalta.
ex ranskattaria: BX, Xantia, 309

Patonkikuski

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2008, 14:28:53 »
se mitää ajotustappeja tartte, ite oon käyttäny poranteriä tai mitä millonki pultteja mitä on sattunu kouraan. ei se millilleen ole just sen tapin kanssa ku ei se hampaan vertaa heitä kuitenkaan.

Poissa Sitikkapuoskari

• C8
    • http://www.automeca.fi/
« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2008, 14:44:34 »
se mitää ajotustappeja tartte, ite oon käyttäny poranteriä tai mitä millonki pultteja mitä on sattunu kouraan. ei se millilleen ole just sen tapin kanssa ku ei se hampaan vertaa heitä kuitenkaan.
Tää oli päivän paras :)

Kyllä ne ajoitusmerkit on oltava justiin kohdallaan- vaatii erikoisen vauhtipyörän lukituskappaleen jota saa vain työkalulaukussa. Nokkapyörätkin ovat säädettäviä. Säästäkää hermojanne ja teettäkää tämä homma oikeassa korjaamossa joka antaa työlleen ja osille takuun. Vaihtoväli 100000km tai 10 vuotta.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Mika82

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2008, 14:48:16 »

Kyllä ne ajoitusmerkit on oltava justiin kohdallaan- vaatii erikoisen vauhtipyörän lukituskappaleen jota saa vain työkalulaukussa. Nokkapyörätkin ovat säädettäviä. Säästäkää hermojanne ja teettäkää tämä homma oikeassa korjaamossa joka antaa työlleen ja osille takuun. Vaihtoväli 100000km tai 10 vuotta.

Pösöllä suositus neljä vuotta... Uskaltaakohan tuota sitten venyttää, koska sitikkalla vaihtoväli 10 vuotta... Sitikallako ei sit ole pohjolan oloja varten lyhennettyä vaihtoväliä?

Kysyin muuten jakohihnan vaihdon hintoja, Kuopiossa Laakkosella ~360€ töineen, osineen. Kuopiossa sitikka liikkeessä ~700 euroa  ???. Sitikka liikkeessä hintaan olisi kuulunut myös öljynvaihto yms...

Poissa powerage

• C5
  • Eläkeläinen
« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2008, 14:59:02 »
Toi hihnan vaihto 360eerolla kuullostaa kyllä todella edulliselle! sisältääköhän toi myös uuden vesipumpun?

Mika82

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2008, 15:18:33 »
Toi hihnan vaihto 360eerolla kuullostaa kyllä todella edulliselle! sisältääköhän toi myös uuden vesipumpun?
Hintaan kuuluu jakohihnapaketti á 117€ ja työt... Vesipumpun jos vaihtaa tulee lisää se 50-60€.

Patonkikuski

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2008, 21:29:01 »

paskan marjat, jos on epävarma tarkastaa nokat heittokellolla. Oikeasti jos sun tappi on 1mm liian pieni se ei vaikuta mihkään koska et saa edes väkisin vääntämällä heittämään 1:tä hammasta. se onko nokkapyörät säädettävi' tai ei ei liity tähän mitenkään. Vauhtipyöränki saa kyllä lukittua omalla tapillaan apulaite pyörän avulla

Puoskari taitaa olla nimensa mukaan autoliikkeen edustaja. Henk koht ei ollu vaikea valinta 500e vs 85e+4h töitä ja kaljan juontia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2008, 21:30:27 kirjoittanut Patonkikuski »

Poissa ealab

• C8
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2008, 23:29:51 »
Juuri tähän liittyy nokkapyörien säätö. Remmi varmaankin sopii hampailleen, mutta nokka- akselien asennot pitäisi olla jämpti. Se ei onnistu, jos tapeissa väljyyttä. Ja jos haluaa välttää optimitoiminnan.

Poissa Megaman

• C8
  • C5 2.0 16v SX Break -03 man.
« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2008, 23:49:24 »
Henk koht ei ollu vaikea valinta 500e vs 85e+4h töitä ja kaljan juontia.

Jos noiden kahden väliltä pitää valita,niin ilman muuta merkkihuoltoon...
ex ranskattaria: BX, Xantia, 309

Poissa Sitikkapuoskari

• C8
« Vastaus #11 : Toukokuu 29, 2008, 00:33:02 »

paskan marjat, jos on epävarma tarkastaa nokat heittokellolla. Oikeasti jos sun tappi on 1mm liian pieni se ei vaikuta mihkään koska et saa edes väkisin vääntämällä heittämään 1:tä hammasta. se onko nokkapyörät säädettävi' tai ei ei liity tähän mitenkään. Vauhtipyöränki saa kyllä lukittua omalla tapillaan apulaite pyörän avulla

Puoskari taitaa olla nimensa mukaan autoliikkeen edustaja. Henk koht ei ollu vaikea valinta 500e vs 85e+4h töitä ja kaljan juontia.
En edusta autoliikettä mutta merkkikorjaamoa pyöritän kyllä - toiset mut tuntevat- toiset näköjään ei  :-\

Täällä kun antaa neuvoja niin koskaan ei tiedä millainen tyyppi on vastassa- kaikki ei osaa jakohihnaa autoonsa vaihtaa- eikä mielestäni tarvitse opetellakaan. Kuitenkin jos rohkaisen jotakuta tekemään kotioloissa puutteellisilla työkaluilla ilman taitoa esimerkiksi tämän jakohihnan vaihdon ja jako onkin pielessä ja venttiilit solmussa niin tullee sanomista suuntaan jos toiseenkin... Voi se hihna pysyäkin hetken aikaa paikoillaan mutta sen pitää kestää koko annettu vaihtovälinsä.. On tälläkin foorumilla juttuja kun ei olekaan jakopää kestänyt kuin muutaman kymmenen tuhatta ja kallis remontti edessä..
Voin toki jättää tänne kommentointini vähemmälle jos mielipiteeni häiritsee harrastajia..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2008, 00:42:36 kirjoittanut Sitikkapuoskari »

Poissa powerage

• C5
  • Eläkeläinen
« Vastaus #12 : Toukokuu 29, 2008, 08:29:18 »

En edusta autoliikettä mutta merkkikorjaamoa pyöritän kyllä - toiset mut tuntevat- toiset näköjään ei  :-\

Täällä kun antaa neuvoja niin koskaan ei tiedä millainen tyyppi on vastassa- kaikki ei osaa jakohihnaa autoonsa vaihtaa- eikä mielestäni tarvitse opetellakaan. Kuitenkin jos rohkaisen jotakuta tekemään kotioloissa puutteellisilla työkaluilla ilman taitoa esimerkiksi tämän jakohihnan vaihdon ja jako onkin pielessä ja venttiilit solmussa niin tullee sanomista suuntaan jos toiseenkin... Voi se hihna pysyäkin hetken aikaa paikoillaan mutta sen pitää kestää koko annettu vaihtovälinsä.. On tälläkin foorumilla juttuja kun ei olekaan jakopää kestänyt kuin muutaman kymmenen tuhatta ja kallis remontti edessä..
Voin toki jättää tänne kommentointini vähemmälle jos mielipiteeni häiritsee harrastajia..

Kyllä minä ainakin ja varmaan 99.9% kävijöistä ottaa ilomielin vastaan neuvoja AMMATTILAISILTA siis Sitikkapuoskarilta ym. Toivon että edelleenkin AMMATTILAISET kommentoivat.

Patonkikuski

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 29, 2008, 10:07:29 »

valintansa kullaki, mä otan ennemmin sitte vaikka viikon palkatonta vapaata. (500e on aika tasan se mitä viikosta jää käteen)

Juuri tähän liittyy nokkapyörien säätö. Remmi varmaankin sopii hampailleen, mutta nokka- akselien asennot pitäisi olla jämpti. Se ei onnistu, jos tapeissa väljyyttä. Ja jos haluaa välttää optimitoiminnan.

Tottahan tämä, mutta eipä niitä nokkapyöriä todellakaan säädetä merkkihuollossa jokaisen remminvaihdon yhteydessä, eikä kaikissa koneissa edes ole säädettäviä nokkapyöriä (itse en ole nähnyt sellaisia kuin vts xsaran moottorissa), omassa ei ole, eikä kaverin ew koneisessa pösössäkään.

Niin ja jos joku tekee rempan itse on se aina omalta leivältäsi poissa  :mrgreen:

Mutta tottahan tuo on että kaikilta ei remmin vaihto onnistu eikä minunkaan mielestäni tarvitse, mutta  jos joku muukin haluaa sen itse tehdä on minusta aika typerää huoltoliikkeen edustajan olla asiaa tuomitsemassa "mahdottomana" koska se ei sitä ole.

Mulla on kyllä toistaiseksi ainakin kestänyt vaihtovälin kivutta (olen säästänyt jo usemman tehdaskunnostetun moottorin hinnan vaihtamalla itse) Netti foorumin vinkeissä on kyllä mielestäni loppupeleissä vastuu aina tekijällä, joten jos joku tyrii toisen ohjeilla turha siitä on ohjeitten antajaa syyttää.

Kyllä minä ainakin ja varmaan 99.9% kävijöistä ottaa ilomielin vastaan neuvoja AMMATTILAISILTA siis Sitikkapuoskarilta ym. Toivon että edelleenkin AMMATTILAISET kommentoivat.

Voin tiivistää sulle tähän menneet ja tulevat AMMATTILAISTEN vastaukset
"Vie auto huoltoon"

Mutta mun osalta keskustelu päättykööt tähän.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2008, 10:18:05 kirjoittanut Patonkikuski »

Jeth

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2008, 18:06:00 »

valintansa kullaki, mä otan ennemmin sitte vaikka viikon palkatonta vapaata. (500e on aika tasan se mitä viikosta jää käteen)

Tottahan tämä, mutta eipä niitä nokkapyöriä todellakaan säädetä merkkihuollossa jokaisen remminvaihdon yhteydessä, eikä kaikissa koneissa edes ole säädettäviä nokkapyöriä (itse en ole nähnyt sellaisia kuin vts xsaran moottorissa), omassa ei ole, eikä kaverin ew koneisessa pösössäkään.

Niin ja jos joku tekee rempan itse on se aina omalta leivältäsi poissa  :mrgreen:

Mutta tottahan tuo on että kaikilta ei remmin vaihto onnistu eikä minunkaan mielestäni tarvitse, mutta  jos joku muukin haluaa sen itse tehdä on minusta aika typerää huoltoliikkeen edustajan olla asiaa tuomitsemassa "mahdottomana" koska se ei sitä ole.

Mulla on kyllä toistaiseksi ainakin kestänyt vaihtovälin kivutta (olen säästänyt jo usemman tehdaskunnostetun moottorin hinnan vaihtamalla itse) Netti foorumin vinkeissä on kyllä mielestäni loppupeleissä vastuu aina tekijällä, joten jos joku tyrii toisen ohjeilla turha siitä on ohjeitten antajaa syyttää.

Voin tiivistää sulle tähän menneet ja tulevat AMMATTILAISTEN vastaukset
"Vie auto huoltoon"

Mutta mun osalta keskustelu päättykööt tähän.

On se minunkin leivästä pois jossei porukka tuo huoltoon :D

Kannattaako ruveta väittämään n.30v autoja korjannut ja 15v omaa citroen korjaamoa pitävän (Viime vuoden asiakastyytyväisyyden ykkösenä) miehen kanssa? Mielestäni kannattaa vähän ajatella. Trolli mikä trolli. Ja todellakin nokkapyörien säädöt katsotaan oikeaksi.

"Mutta mun osalta keskustelu päättykööt tähän." : Hyvä niin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2008, 18:07:29 kirjoittanut Jeth »

Poissa ealab

• C8
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #15 : Toukokuu 29, 2008, 23:11:50 »
Vähän jatkan. Eihän nokkapyöriä varsinaisesti säädetä. Löysätään vain, jotta remmistä saadaan kaikki löysä kiristyspuolelle. Nokka- akselithan ( myös kampi-..)ovat silloin  jämtein tapein lukittuna. Kun sitten remmi on säädetty ja n-pyörät kiinni, niin ajoitus on periaatteessa siinä. Nokka- akselit ovat tahdissa mukana.

Poissa Sitikkapuoskari

• C8
« Vastaus #16 : Toukokuu 30, 2008, 00:17:22 »
Vähän jatkan. Eihän nokkapyöriä varsinaisesti säädetä. Löysätään vain, jotta remmistä saadaan kaikki löysä kiristyspuolelle. Nokka- akselithan ( myös kampi-..)ovat silloin  jämtein tapein lukittuna. Kun sitten remmi on säädetty ja n-pyörät kiinni, niin ajoitus on periaatteessa siinä. Nokka- akselit ovat tahdissa mukana.
Juuri näin- mutta säätö on ja ne pitää osata oikein päin säätää. Teoriassa helppoa- käytännössä joskus teettää eri malleissa vähän eritavalla. Nuo kammen alapyörät väljällä kiilanreiällä varsinkin  :)

Poissa C4VTS

• C6
« Vastaus #17 : Toukokuu 30, 2008, 01:19:54 »
itse en kyl uskaltais vaihtaa nokkahihnaa vts:stä. tottakai se on säästöä jos osaa vaihtaa itse. patonkikuskille kumarrus jos itse vaihtaa kotipihalle vts:ssään tai muuhun autoon hihnan. itse kyl käännyn huollon puoleen siksi, pysyy kädet puhtaana, ei kiroilua, takuu ja ei krapulaa ::) ;D

Poissa PicassoHDI

• Administrator
  • C8
« Vastaus #18 : Toukokuu 30, 2008, 10:56:33 »
Liikkeessä jos vaihdattaa, niin hommalla on takuu. Jos vaihdat itse ja kone hajoaa, niin kyllä tulee kalliiksi.

Poissa joksa

• C3
« Vastaus #19 : Kesäkuu 01, 2008, 08:47:38 »
Täällähän kirjoittelevat ja lukevat citikkaharrastajat ja citikalla matkaansa taittavat henkilöt eikös juu? Joten miksi alkaa mollaamaan ketään joka sanoo että voi sen rempan tehdä itsekkin? Harrastamista on monenlaista, toiset tuunaa, toiset ylläpitää kalustonsa itse jne.

Ja tähän se vanha viisaus "Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä tahtoo" Eikä sitten herneitä..

Jeth

• Vieras
« Vastaus #20 : Kesäkuu 01, 2008, 23:27:06 »
Harrastamista on monenlaista, toiset tuunaa, toiset ylläpitää kalustonsa itse jne.

Toiset tuunaa JA ylläpitää ;)

Poissa joksa

• C3
« Vastaus #21 : Kesäkuu 02, 2008, 00:51:51 »

Toiset tuunaa JA ylläpitää ;)

Totta näinhän se menee ja itekki oon näitä tehdään mitä osataan-osaston kavereita  :( no joskus sentään opitaanki jos ei muuten niin kantapään kautta  ;D

Poissa kaselin

• Expertti
  • C5
« Vastaus #22 : Kesäkuu 02, 2008, 16:04:38 »
Noh ei se tähtitedettä ole yksinkertaista ja helppoa kun heinänteko 40v äheltäny ja isompiakin motteja :) :) :) :) :)
C5 break -03, Kymco Xciting500-05,Honda GL1800-08 Saxo 1,4-97 Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Oldis

• C2
  • **
« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2008, 23:04:51 »
Periatteesa on saada pysymään kaikki jakopäähän liittyvät osat paikallaan, no vesipumppua voi pyöritellä
Miten se sitten tapahtuu, se riippuu aika paljon moottorista.
Itse olen vaihtanut hihnoja ja jopa ketujakin lukemattoman määrän tässä vuosien varrella. Nyt olen tosin tullut niin laiskaksi etten enää viitsi käsiäni paskata siinä homassa. Joten seraavan hihnanvaihdon tekee luultavasti merkkiliike..
Kyllä Citikalla kelpaa ajella.C5 Break ja Peugeot 406

XsaraVTR84

• Vieras
« Vastaus #24 : Elokuu 15, 2008, 13:25:20 »
Mikäs muuten tuo jakohihnan vaihtoväli on näissä uudemmissa xsaroissa ?