HDi136 ravistus

Aloittaja Bordeaux, joulukuu 27, 2012, 10:37:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bordeaux

Sattuipa erikoinen ilmiö. Ensimmäisen kerran n. vuosi sitten, toisen kerran pari viikkoa sitten ja eilen 5-6 kertaa peräkkäin. Auto on C5 vm. 2009 automaatti.

Kesken tasaisen ajon auto alkaa yht'äkkiä ravistamaan, hieman samantyyppinen ravistus kuin jos manuaalivaihteisella yrittäisi liian isolla vaihteella lähteä liikkeelle. Vaihteella, kierrosluvulla tai nopeudella ei ole vaikutusta. Pysäytin auton tyhjäkäynnillekin ja sama jatkuu. Moottorin sammutus ja uudelleen käynnistys nollaa tilanteen, ja kaikki on hyvin kunnes muutaman kilometrin päästä sama juttu. Pakko pysähtyä starttaamaan uudelleen. En osaa yhdistää tilanteeseen, missä tämä tapahtuu - joskus tasaisessa vauhdissa, joskus kiihdytyksessä, joskus moottorijarrutuksessa.

Mikähän tässä? Satunnaisia käyntiongelmia (sammumista) oli kesällä.

CelaVii5

Flekti jäässä ja epätasapainossa? Mulla kävi vastaava ilmiö kun ajelin muutaman asteen pakkasella lumipöpperössä kyläilemään. Paluumatkan loppuvaiheessa kaupunkivauhdissa alkoi tuo vatkaus, ja flektistä se lähti.

Bordeaux

Mulla ei tuota ongelmaa ole esiintynyt sen jälkeen, kun tuon viestin kirjoitin. Mysteeriksi jäi.

CelaVii5

Vaatii ilmeisesti erikoiset olosuhteet. Ajelin siis noin 30km vajaan 10 asteen pakkasella lumipöpperössä kyläilemään, ja auto seisoi sitten 2-3h ulkona. Tällä välin pakkanen hieman lauhtui, ja paluumatkalla ei muistaakseni lunta enää pyryttänyt enää paljon. Ilmeisesti jää oli muodostunut kuitenkin menomatkalla ja auton seistessä ulkona parkissa tuiskussa. Paluumatkan lopussa tosiaan toi ravistus iski. Eka kerta tää ongelma mulle tän 1,5v aikana mitä olen auton omistanut. Viimasuojat on paikallaan, mutta ilmeisesti ne eivät ole riittävän tiiviit tuossa suhteessa.