Xsara - Hdi Käynnistymisongelma

Aloittaja juupa, marraskuu 13, 2006, 22:49:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juupa

Keväällä tulin hankkineeksi käytetyn Xsaran(66kW, 180tkm) ja pari viikkoa myyjän takuun loppumisesta alkoi tapahtua...

Auto jätti välille 300 metrin ajamisen jälkeen. Tankin merkkivalo oli juuri syttynyt, joten epäilin löpön loppumista. Lisäsin polttoainetta ja mylly alkoi toimia.
Käynnistyminen oli kuitenkin seuraavina päivinä todella nihkeää, startti pyöritti hyvin mutta auto käynnistyi vain hetkeksi. Auto pysyi käynnissä vasta pitkän starttaamisen ja muutaman lyhyen käymisen jälkeen. Tyhjäkäyntikierrokset seilasivat ja 1000 kierroksen kohdalla tuntui tärinää. Polttoaineen saannissa oli selvästi vikaa.
Ensi epäilin siirtopumppua, jota ei kuitenkaan kyseisessä mallissa ole. Seuraavana ratkaisuna vaihdoin polttoainesuodattimen, mikä tuntuikin auttavan. Tänään vika palasi kuitenkin takaisin. Auto käynnistyi mutta sammui puolen minuutin kuluttua eikä sen jälkeen edes yrittänyt käynnistyä.

Polttoaine tulee hyvin suodattimesta läpi käsipumpulla painamalla mutta tuntuu kuin syöttöpumppu ei imisi sitä. Pumpulle menevässä letkussa näkyy taas ilmaa vaikka ajoin autolla viikonloppuna yli 400km. Onko polttoaineputkissa olevissa pikaliittimissä ollut vuotoja?
Entäs korkeapainepuolen ilmaaminen, ohjekirjan mukaan järjestelmän pitäisi ilmata itse itsensä.

Ongelma voi tietysti olla myös sähköpuolessa, tuntuu vain ettei viitsi viedä korjaamolle ennen kuin on käsitys siitä mikä mättää. Sähköpuolessa on sen verran ongelmia, että lasinpyyhkijät huitoo omia aikojaan. Vastaavaa vaikuttaisi olleen myös muilla ja ratkaisuna jonkin boksin vaihtaminen. Tällä tuskin on kuitenkaan yhteyttä nyt ilmenneeseen käynnistymisongelmaan.

Täytyy varmaan turvauta huollon apuun, vähintään vikakoodit vois käydä tarkistamassa. Onko Oulussa tarjolla vaihtoehtoa Veholle, tuntuu olevan paikka josta kenelläkään ei ole hyvää kerrottavaa...

-Jukka

juupa

Vastaanpas itse, jos jollain sattuis ilmenemään samanlaista ongelmaa...

Käytin autoa Oulun Veholla marraskuussa. Kattoivat testerillä ettei mitään ongelmia ole ja syyttivät tarvikesuodatinta. Asentaja vaihtoi polttoainesuodattimen alkuperäiseksi, joka oli noin millin tarvikesuodatinta matalampi. Pakkaskelithän loppuivatkin siihen pitkäksi aikaa ja oletin vian korjautuneen.

Ongelmat palasivat kuitenkin kelien kylmettyä. Kovalla pakkaskelillä auto jätettiin Kuusamon auto-tähden pihaan. Siellä asiaa tutkittiin heti seuraavana päivänä ja ongelma löytyi dieselpumpun korkeapainepuolelta. Pumpun tuottama paine ei pakkasella ylittänyt vaadittavaa tasoa eivätkä suuttimet avautuneet lainkaan. Auto käynnistyi lämpimässä mutta korkeapaine vaihteli silloinkin voimakkaasti. Vian olisi siis pitänyt näkyä myös Veholla...

VDO:n dieselpumppu on "huoltovapaa"  >:(
Pumppu täytyi siis vaihtaa kokonaan vian korjaamiseksi, remontille tuli hintaa kokonaisuudessaan hitusen alle 1500€. Kulut puolitettiin auton myyneen liikkeen kanssa.

Ei taida kuitenkaan olla kovin yleistä HDi koneissa? Tosin olen kuullut nyt jälkikäteen autoista jotka menevät vaihtoon juuri tällaisten ongelmien takia...

arn

No kiva!
Mielenkiintoinen juttu, muttei paljon auttanut, kun nyt on +15, ja aurinko paistaa!
Minulla on xsara HDi:ssa nimittäin semmoinen vika juur nyt, että kesken ajon veto loppuu hetkeksi.
Jos olen tulossa risteykseen, painan kytkimen pohjaan kone sammuu kiireesti.
Jos olen nopea, vaihdan vaihteen nopeasti, eikä kukaan kaahaa eteen, ehdin nyökkien risteyksen yli.
Kun kone kuitenkin sammuu (välillä), käynnistäessäni startti pyörittää, muttei kone jää pyörimään.
Hetken odottelun jälkeen kone käynnistyy hyvin, mutta kierrokset seilaa 1000 r/min tietämillä.
Jonkun ajan kuluttua tyhjäkäynti saattaa rauhoittua, ja matka jatkua.
Sitten ei tapahdukkaan mitään erikoista pitkään aikaan. Kunnes taas veto hiipuu.
Xsara on aina lähtenyt hyvin käyntiin, ei mitään onkelmia.

Polttoainepumppu tankissa TOIMII!
Puhdistelin nimittäin kuraa ja pölyä sen päältä auton käydessä, ja pikaliitin irtosi!
Sitten kaikki löpö suihkusi tietenkin pitkin sisustusta! On siinä aika siivoaminen  :-\ :|
tuoksu on melko miehekäs!

Suodattimen olen tarkistanut, ja todennut ettei ollut tukkeessa, en siis vaihtanut, kun huoltoon on vielä aikaa.
Vettäkään ei erottimessa ollut kuin nimeksi.

Vikakoodit on luettu,(tosin omalla testerillä) muttei antanut yhtään vikaa,  :) onneksi!

Rupesin vaan miettimään, olisko tossa korkeapaine puolella jotain onkelmaa, ja voisko sitä testata jotenkin???
Polttoainapumppukin on vaihdettu 120000 km:n kohdalla, nyt 208000km. Ei kai se nyt vielä laukea.....?
Kertokaa joku mitä mie seuraavaksi voisin tutkia. Tai millä hakusanoilla löytyy keskusteluista apuja....itse en löytänyt kuin tämän.
Onkelma vaan on minusta hankala.

Xsara HDi 66kw -01

arn

No nyt se ei ole kyllä ikiliikkuja!
Ei ole käynyt sitten Maanantain. Mutta vikakoodia pukkas sen verran että sain syyksi
polttoaine järjestelmän paine-anturin.
Paikallisessa merkkiliikkeessä 329€ joten piti kysellä muualta.
Varaosaliikkeeseen tilattiin täksi päiväksi 89€.

Niin oli HALPA verrattuna merkkiliikkeen osaan, että jäin miettimään, että oliskohan se oikea osa.
Jos on, niin huh huh noita hintoja!
No, katotaan ny miten käy........

arn

Vikakin on juu korjattu.... :laugh:
ei ollut painetunnistin, vaan viimeiseltä ruiskutussuuttimelta lähtevän paluuletkun
päässä oleva muovinen liitos oli miltein poikki. Sieltä saatiin liikaa ilmaa.
HDi:n ilmaaminen olikin ihan oma operaationsa, kun ei ollu aikasempaa kokemusta,
ja letkuja olin uusinu jonkin matkaa. "Itse ilmautuminen" ei riittänyt.
Pari päivää siinä meni, mut nyt käy niin siististi ettei paremmasta väliä.
Uusi osa, johon kuului letkuja, ja joku anturi, 87€ merkkiliikkeessä.