Kirjoittaja Aihe: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi  (Luettu 45755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 179
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #125 : Heinäkuu 13, 2018, 12:10:25 »
Juu, kurkkaa takapenkin alla olevasta pyöreästä luukusta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #126 : Heinäkuu 13, 2018, 12:29:02 »
Ahaa...johto liittimeen mahtuu siis tulemaan tankkiin koskematta. Tämä oli hyvä tieto. Kiitoksia!
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 459
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #127 : Heinäkuu 13, 2018, 14:40:40 »
Omassa 1-koppasessa löystin tankin pantoja jotta liitin mahtui. Tankki myös joustaa kun muovia joten tangolla voi painaa varovasti. Pahin paikka oli johdon puikkelehtiminen akselirungon takana, yhden suojapellin jouduin irrottamaan.

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #128 : Heinäkuu 13, 2018, 18:04:44 »
Alla tehden ei tarvitse irroittaa muuta, kuin rengas ja männänvarsi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2018, 18:23:01 kirjoittanut ovi »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 726
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #129 : Heinäkuu 14, 2018, 08:09:06 »
Laitoin rikat sisimmäisiä korvakoita vasten.
Nyt sain vaihdettua kuskin puolen laakerit. Oli toisella puolella niin hankala laittaa tuo rikka sisäpuolelle niin laitoin kummallakin puolella ulkopuolelle rikat. Ei kai tuo oikeastaan juuri mihinkään vaikuta? Raideleveyteen takana pari milliä :) Käytin kallistuksenvakaajan pultteja auki niin sai helpommin nuo rikat oikeisiin väleihin. Ihmeen helposti aukesivat.

Mikä prikka. Ainoa, minkä tiedän on laakerisoviteprikka. Laakerin sisäkehän ja puslan välissä. Muualle en saisi "mellaa" sopimaankaan. Jämptisti ovat menneet. Mutterit irtoaakin helposti, kun aluksi vähän löysää ja alkaa pyörittää ulkopuolelta, puukonkärjellä kierteenpohjia "sorvaten". Kynkänlaakereita olen vaihdellut: BX, 4:ään autoon, aina molemmat,  nyt C5 molemmat puolet. :)

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #130 : Heinäkuu 16, 2018, 14:18:42 »
Tämähän meni kaikkineen ihan ok :). Muutamia vihjeitä ja huomioita:

Aluksi auto yläasentoon ja takarenkaiden alle pari pihalaattaa kummallekin puolelle. Sitten auto alas ja johtoliitin irti hydraulipumpulta. Auto tunkilla ylös ja pukit alle. Lisäksi  puupölkky pohjan alle ja renkaat helmojen alle henkivakuutukseksi. Järjestelmässä oli vielä painetta eikä takapyörät nousseet käsivoimin, joten päästin paineet keskipallon luona olevasta ruuvista. LDS:ää tuli noin puoli litraa, jonka otin talteen. Nyt takapyörät liikkuvat käsivoimin eli paineet hydrauliikasta ovat poissa. Laitoin ei-remontoitavan puolen takapyörän alle vielä kaksi pihalaattaa lisää, jotta kallistuksenvakaaja pysyy mukavassa asennossa.

Sokka lähtee hyvin irti, kun on sopivan kokoinen lyöntituurna. Vaikka sitten tuollainen: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/lyontitaltat-ja-sorkkaraudat/tuurnasarja-2-8-mm-2000024016. Omasta sarjasta tietenkin sopivan kokoinen hukassa, mutta lähtipä tuo meisselilläkin, kun oli vuosi sitten avattu ;)

ABS-anturia en irroittanut sillä johdon pidikkeistään irrottamalla sai riittävästi pituutta, että kynkän sai maahan ja työtilaa oli riittämiin. Anturin johto jäi vahingossa asennusvaiheessa tukivarren väärälle puolelle, mutta eipä tuo näytä haittaavan. Kallistuksenvakaajan t55-pultit oli tiukassa eivätkä irronneet vaikka mutterimylly ilmoittaa liki 1000Nm väännöksi. Kuumaksi lämmittäminen auttoi.

Päätyklunssit olivat tiukassa, mutta irtosivat, kun löi toiselta puolelta putken ääriasentoonsa, jolloin saumakohtaan sai iskettyä lyöntitaltalla.

Laakerit ropisivat maahan ja viimeisimpänä liukupintana olivat näköjään toimineet toisen pään päätyklunssi ja kynkkä :( Pientä kulumaa siis kynkänreiän päädyssä, mutta stefalle jäi kuitenkin tiivistyspintaa riittävästi.

Laakerien sisäkehät katkaisin Dremelillä, jolloin irtosivat mukavasti.

Käytettävästä vaseliinistä ei vissiin ole vielä väiteltykään :D Tärkeintä tietty, että sitä laittaa reilusti. Itse rasvasin tällä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600106/CRC-Vesivaseliini-400g.

Pyörät suorassa ja kitinät poissa, joten onnistunut remontti ;)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 726
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #131 : Elokuu 14, 2018, 08:14:08 »
Sokat olen saanut irti väsyttämällä. Aluksi ja irrotellessa liotushoitoja. Sokkaa kierretään eestaas, ei väkisin, kunnes tuo kiertoliike alkaa edetä sokassa. Siitä se lähtee, ehjänä. Tangon irrotuksessa tarkkana, kovin passaa lyödä. Voi tulla murtumia tangon alapäähän.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 164
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #132 : Syyskuu 07, 2018, 18:34:46 »
Mulla olis tossa nyt takatukivarsi pöydällä. Saako tuota purettua siten, että näkisi, missä kunnossa laakerit on ja että saisi vielä kasattuakin, jos on riittävän ehjä?

Tiedän, että takatukivarren laakeri(t) on alkanut naksahdella, mutta ei tuossa mitään välyksiä tuntunut tukivartta heiluttelemalla eikä nyt tukivarsi pöydälläkään ja akselipultilla laakerinreikiä kammellen tunnu mitään välyksiä. Todennäköisesti laakeri tökkii jossain kohtaa, mutta ilman väkivaltaa ei vaan ilmeisesti löydy näkyviä oireita.

Saako sen päädyssä päällimmäisenä olevan suojaholkin ja sen alla olevan tiivisteen sekä irti että takaisin ehjänä, jotta pääsisin vilkaisemaan itse laakeria?
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #133 : Syyskuu 07, 2018, 19:44:52 »
Kylläpä ne tiivisteet ja laakerit tahtovat saada osumaa tuollaisessa operaatiossa, eli kun sulla on kynkkä pöydällä, niin vaihda laakerit samalla kertaa välittämättä siitä missä kunnossa ne ovat.

Luultavasti ulkokehiin on syöpynyt johonkin kohtaa rullien kohdalle kolot ja silloin välystä ei saa tuntumaan kaikissa asennoissa. Meilläkin piti nostaa hieman tunkilla renkaan alta ennen kuin välys alkoi tuntumaan.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 459
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #134 : Syyskuu 07, 2018, 21:56:20 »
Saako sen päädyssä päällimmäisenä olevan suojaholkin ja sen alla olevan tiivisteen sekä irti että takaisin ehjänä, jotta pääsisin vilkaisemaan itse laakeria?

Muistelen että jouduin hitsaamaan ulkoholkkiin mutterin jotta sain liukuvasaran siihen kiinni. Oisko joku toinen saanut tiivisteen irti ja päässyt sitä kautta kiinni ulkoholkkiin, voi olla että sekin onnistuu, siis että holkin saa ehjänä irti. Toisen puolen ulkoholkki sitten kyllä lähtee kun lyö pehmeällä messinkituurnalla sisällä olevaa pitkää holkkia. Olisi hyvä jos molemmat ulkoholkit ja pitkä sisäholkki säilyy ehjänä, muut osat on suht halpoja. Siinä on sekin hyvä puoli ettei tarvitse mitata uusia holkkeja koska niissä on yllättäviä heittoja ja huonolla säkällä koko remontti voi mennä pieleen.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #135 : Syyskuu 08, 2018, 09:53:04 »
Minulla sai laakerihässäkkää putkineen painettua toiselta puolelta sisään niin paljon, että päätyholkin sai napsautettua irti toiselta puolelta.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 164
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #136 : Syyskuu 12, 2018, 00:10:30 »
Päätyholkki lähti ihan kampeamalla. Ensin stefan läpi ohut ruuvari holkin alle saumaan ja pientä nitkutusta, sitten aina isompaa työkalua väliin, kunnes holkki tipahti lattialle. Toinen holkki lähti sisäputken mukana, jonka löin ulos avoimesta päästä käsin. Laakerit olivat ruosteiset ja muhjuiset, vaikka sinänsä ehjät. Sitä hakemaani välystä ei suoranaisesti tuntunut edes sormin sisäkoolia käännellen, mutta pyörihän tuo kovasti tökkien. Ulkokoolissa myös vastaavia laakerirullien jälkiä.

Itse sisuskalujen vaihto oli helppo. SKF:n setti sisälsi kaiken tarvittavan ja uutena näköjään holkitkin plopsahtaa ihan sormivoimin kiinni. Periaatteessa uudet laakerit ja uudet stefat olisivat riittäneet, vanhat holkit sai ihan ehjinä irti. Shimmiprikkaa ei ollut uusien osien mukana, joten en vanhaa shimmiä enää asentanut. Noh, helvetilliset kasat laakerivaseliinia sisään ja paketti kiinni. Vaan sittenpä alkoi se vittumainen vaihe, kun piti pistää tukivarsi takaisin autoon.

Vanhankin laakeroinnin kanssa sai äheltää, että tukivarren sai korvakkeiden väliin ja oikeaan kohtaan, mutta uusi laakeriasetelma oli varmaan sen millin murto-osan paksumpi kuin vanha, että ei ihan käsin survomalla mennyt. Tukivarsi alkaa lisäksi painaa aika pirusti, kun sitä pitää minuuttitolkulla ylhäällä yhdellä kädellä :-D Tunkilla ja mustekalalla piti vähän avittaa, että tukivarsi pysyi suht' oikeassa paikassa ja sitten kumivasaralla paukuttaen pikku hiljaa paikalleen. Helvetin tiukassa tuo oli, mutta meni lopulta korvakkeiden väliin oikeaan kohtaan ilman fyysistä tuhoa. Kävi kyllä mielessä, että teinkö jotain väärin, mutta kyllä ulkokoolit ainakin paukkuivat pohjaan asti, eikä tuossa oikein muuta ole, mikä voisi jäädä kanittamaan.

Noh, joku ilta tässä toinen puoli vielä, pitäiskö ihan kellolla ottaa aikaa...
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #137 : Lokakuu 01, 2018, 11:02:31 »
Toisen puolen laakeri tulikin jo kesällä vaihdettua, joten nyt piti tutkailla apukuskin puolta. Rengas näytti olevan ihan linjassaan, mutta sormet eivät mahtuneet renkaan ja sisälokarin väliin. Kuskin puolella puolestaan renkaan ja sisälokarin väliin mahtui käsi oikein hyvin. Tukivartta käsin vääntämällä välystä ei tuntunut olevan. Vakiorengastuksella (jonka vaihdoin pari viikkoa sitten alle) rengas oli kuitenkin ottanut lokariin kiinnikin, joten jossain täytyi olla vikaa. Kun sain kynkän ähellettyä pois selvisi, että sisempi laakeri oli tullut tiensä päähän. Ilmeisesti irtonaiset rullalaakerit onnistuvat sellaiseen järjestykseen menemään, että välystä ei käsin tunne.

Irroitusvaihe sujui mallikkaasti, kun kallistuksenvakaajan pulttien kiinnitysosan lämmitti punahehkuiseksi. ABS-anturia en tällä kertaa edes yrittänyt irrottaa, vaan tein laakerinvaihdon siinä auton vierellä. Aika vaan loppui kesken, joten kynkkä uusine laakereineen odottaa vielä asennusta :)

Näytti siltä, että tämä oli jo kertaalleen vaihdettu. Autolla on ajettu 382tkm.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 726
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #138 : Lokakuu 01, 2018, 20:00:05 »
Shimmin tarpeen voi kokeilla. Pöydällä, aletaan kiertää mutteria kiinni. Kun pultin pyöriminen muuttuu raskaammaksi, meneekö mutteri vielä enemmän kiinni. Voi tulla puristustiukkuutta laakereille. Sen verran toista päätä auki, että saisi shimmin sisäkehän alle ja sitten uudestaan. Jos tuntuu hyvältä, laittaa vielä stefat. Välystä ei saa jäädä.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 239
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #139 : Lokakuu 01, 2018, 22:27:14 »
Molemmat tavat kokeilleena, ei ole kyllä mitään syytä ruveta irroittamaan koko kynkkää laakerisetin vaihtoa varten (vai onko?). Pari tuntia per puoli ja laakerit tuli vaihdettua. Irroittamalla koko kynkän menee helposti tuplat, jos yksin joutuu ähräämään kynkän paikoilleen tai vakaajan torxit tiukassa.

Uloimmat ulkokoolit sai helposti irti tällä: https://www.aliexpress.com/item/16pc-bearing-extractor-puller-set-blind-inner-bearing-removal-set-PT1098/1971665036.html

Sitten kun ulommat on saanut pois, niin muoviputki edestä ja vaikka tunkin varrella lyö sisemmät ulkokoolit pois. Kasaaminen kierretangolla + sopivilla hylsyillä/holkeilla.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 164
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #140 : Lokakuu 01, 2018, 22:43:10 »
Molemmat tavat kokeilleena, ei ole kyllä mitään syytä ruveta irroittamaan koko kynkkää laakerisetin vaihtoa varten (vai onko?). Pari tuntia per puoli ja laakerit tuli vaihdettua. Irroittamalla koko kynkän menee helposti tuplat, jos yksin joutuu ähräämään kynkän paikoilleen tai vakaajan torxit tiukassa.

Se on sen verran ärsyttävä paikka tuolla takarungon alla, että on noin miljoona kertaa helpompaa tehdä vaihto ruuvipenkissä. Ellei ole kääpiökokoinen, ja siltikin on.

Samalla näkee hyvässä valossa puhdistaa paikat ja hioa mahdolliset ruostekrämmäleet yms. pois, jotta uudet laakerit menee nätisti paikalleen.

Koska tukivarren akselin joutuu kuitenkin irrottamaan ja tukivartta laskemaan korvien välistä pois, ei jarrusatulan ja abs-anturin irrotus ole tuon jälkeen kovin suuri homma, kun sen jälkeen voi nostaa kynkän pöydälle. Siinä menee sitten rauhassa tehden ehkä max max puoli tuntia, kun laakeri on vaihdettu viimeisen päälle huolellisesti. Ei just huvita edes ajatuksissa ähkiä lattialla paria tuntia per puoli...
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 239
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #141 : Lokakuu 01, 2018, 23:29:26 »
Se on sen verran ärsyttävä paikka tuolla takarungon alla, että on noin miljoona kertaa helpompaa tehdä vaihto ruuvipenkissä. Ellei ole kääpiökokoinen, ja siltikin on.

Samalla näkee hyvässä valossa puhdistaa paikat ja hioa mahdolliset ruostekrämmäleet yms. pois, jotta uudet laakerit menee nätisti paikalleen.

Koska tukivarren akselin joutuu kuitenkin irrottamaan ja tukivartta laskemaan korvien välistä pois, ei jarrusatulan ja abs-anturin irrotus ole tuon jälkeen kovin suuri homma, kun sen jälkeen voi nostaa kynkän pöydälle. Siinä menee sitten rauhassa tehden ehkä max max puoli tuntia, kun laakeri on vaihdettu viimeisen päälle huolellisesti. Ei just huvita edes ajatuksissa ähkiä lattialla paria tuntia per puoli...

Autohan on kuitenkin pukkien/nosturin päällä, joten eipä tuo mikään ahdas paikka ole normaalikokoiselle. Veikkaanpa, että enemmän aikaa vietät siellä auton alla ährätessä vakaajan torxeja sekä ängetessä tukivartta takaisin paikoilleen + mahdolliset ongelmat ABS-anturin irroituksessa. Toinen vaihtoehto on lyödä hilut sisään ulkopuolelta, puhdistaa rätillä + tarkastaa taskulampulla ja kierretanko/holkki kohdilleen ja räikällä ulkokooli sisään. Jos tuon kynkän nyt välttämättä haluaa irroittaa ihmeteltäväksi, niin suottakai sitä jarrusatulaa pois on ottaa, kun jarruputken irroitus riittää.

Noh, kukin tavallaan.  :) Oma mielipiteeni neljän vaihdon jälkeen on tuossa mainittu.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 164
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #142 : Lokakuu 02, 2018, 07:49:33 »
Noh, kukin tavallaan.  :) Oma mielipiteeni neljän vaihdon jälkeen on tuossa mainittu.

Selkeesti eri työtavat ja ongelmakohdat :)

Mun mielestä vakaajan irrottaminen (pulttipyssyllä 4x päräys), satulan irrottaminen (4 pulttia, jotka lähtee helpolla, kunhan ne alkuperäiset liimat on jonkun aiemman rempan yhteydessä irrotettu eikä tarvitse hakea jarrujen ilmausletkuja esille) ja abs-anturi (yksi pieni pultti, vähän kampeamista ja reiän kaavinta puhtaaksi) ovat niitä helppoja töitä, joilla lähdetään liikkeelle koko projektiin...

Kyllä noita vanhoja laakereita sai sen verran paukuttaa irti, että maasta käsin kädet ylhäällä työskennellessä väsyy vaan kädet ja selkä, toisin kuin kunnon tuolilla istuessa. Samalla saa kunnon valossa työskennellä eikä jonkun yhdestä suunnasta paistavan roikkavalon armoilla. Tietysti saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, kun minä olen liki pari metriä pitkä ja joku toinen taas ei.

Työasennon suhteen hankalin vaihe on meikäläisen mallissa tosiaan kynkän nosto takaisin. Siinä häipyy äkkiä lihasvoimat käsistä, kunnes keksii ottaa tunkin alle tukemaan.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 726
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #143 : Lokakuu 02, 2018, 08:10:23 »
Toisaalta, on hyvä irrottaa satulat, kilvet, anturit. Putsata niiden paikat ja laittaa takaisin eri tavoin suojattuina. Käytän itsetehtyä liukuvasaraa ulkokoolien irrotuksissa. Kapistuksessa on säädettävät, kiristettävät kynnet.... Liukuvasarana toimii männäntappi, "porkkanan" moottorista kotoisin.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #144 : Lokakuu 05, 2018, 07:32:40 »
Molemmat tavat kokeilleena, ei ole kyllä mitään syytä ruveta irroittamaan koko kynkkää laakerisetin vaihtoa varten

Jos vielä joskus joudun laakereita vaihtamaan, niin kokeilen tuota. Ei sitten millään meinannut saada osumaan korvakoiden väliin uudelleen laakeroitua kynkkää. Useampi tunti taisi mennä sen kanssa punnertaessa. Muuten kaikki meni nappiin. Samalla tuli vaihdettua talvirenkaat alle.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 459
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #145 : Lokakuu 05, 2018, 10:46:44 »
Ei sitten millään meinannut saada osumaan korvakoiden väliin uudelleen laakeroitua kynkkää. Useampi tunti taisi mennä sen kanssa punnertaessa.

Vaihdoitko uuden korjaussarjan jossa oli uusi sisäputki? Jos se on pitempi tai siis koko paketti, sisäputki+ulkoholkit, niin ei tahdo mennä korvakkeiden väliin. Myös laakerit voi jäädä vähän löysälle jos sisäputki on pitempi. Toisaalta jos laakerit on jämptit, jää niihin pienempi paine mikä saattaa lisätä kestävyyttä, mitalin toinen puoli.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #146 : Lokakuu 05, 2018, 11:16:29 »
Joo, vaihdoin sisäputkenkin. Se oli samanpituinen kuin vanha. Ja olihan se tosiaan vanhallakin laakeriasetelmalla erittäin tiukasti sovitettuna korvakoiden välissä. Eli olisi varmaan helpompi asentaa jos putki olisi lyhyempi ja shimmiprikoilla sovittaa tiukaksi. En tiedä tämän vaihtamani uuden laakerisarjan merkistä, mutta se on Sitrosen myymä sarja.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 164
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #147 : Lokakuu 05, 2018, 11:57:53 »
Jos vielä joskus joudun laakereita vaihtamaan, niin kokeilen tuota. Ei sitten millään meinannut saada osumaan korvakoiden väliin uudelleen laakeroitua kynkkää. Useampi tunti taisi mennä sen kanssa punnertaessa.

Jätättekö siis takavakaajatangon varaan roikkumaan, jolloin se kynkkä on helpompi paukutella korvakkeiden väliin? Koska korvakkeiden välistä se on kuitenkin irrotettava, jotta sisuskalut saa vaihdettua...
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #148 : Lokakuu 05, 2018, 12:04:16 »
Eikö jossain vaiheessa tätä viestiketju kuvattu kuinka vakaajatankoa väännätetään niin paljon alas, että laakerit saa paukuteltua pois. Kai se sitten helpommin menee paikoilleenkin, kun on vakaajatangossa kiinni ja siten about oikeassa asennossa..?
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #149 : Lokakuu 05, 2018, 16:16:25 »
Jätättekö siis takavakaajatangon varaan roikkumaan, jolloin se kynkkä on helpompi paukutella korvakkeiden väliin? Koska korvakkeiden välistä se on kuitenkin irrotettava, jotta sisuskalut saa vaihdettua...

Jep, antaa vain olla kiinni tangossa. Painaa kynkän pois korvien välistä ja laittaa lyhkäsen lankunpätkän kynkän ja apurungon väliin, jotta vanhat laakerit saa pois. Sisempi laakeri lyömällä ja ulompi vanhalla kynkän pultilla vetämällä.

Vakaaja sitten nostaa kynkän takaisin paikoilleen kumivasaran ja rekkarin avustuksella.