Kirjoittaja Aihe: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille  (Luettu 187179 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #575 : Helmikuu 22, 2018, 20:17:19 »
Toivottavasti ei ole kannessa hiushalkeama,mielestäni oireet viittaavat siihen.

Poissa SK

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #576 : Helmikuu 22, 2018, 22:02:35 »
Kieltämättä oireet sopii siihenkin.

Onkohan kuinka tyyris operaatio siinä tapauksessa?

Poissa SK

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #577 : Helmikuu 26, 2018, 12:39:49 »
Sellanen tuli vielä mieleen, että onko näissä 2,2:ssa koskaan vuotoa tullut egr lauhduttimen kautta? Pakokaasuja tulee aika sankasti paisuntasäiliöstä, kuplia ei. Pääsis vaan aika paljon halvemmalla jos vika oliskin siellä. Tuttu kyselee pomoltaan tarjousta omalta pajalta, mutta hintavaksi lienee kannentiivisteen tai kannen vaihto tulee, kun kannen irrotus + asennus työohjeeksi on ilmotettu kuulema 21 tuntia...

Poissa SK

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #578 : Maaliskuu 05, 2018, 09:58:15 »
Kovin on tyyristä näiden korjaus. Merkkihuollosta tuumasivat suoraan, että alle 3000€ tuskin saa kuntoon. Suuttimet ovat tässä niin tiukassa, että niitä voi joutua katkomaan. Ja uudet on kalliita. Ja sitten jos kansi on halki niin kustannukset vaan nousee. Peruskorjaamolta sain asiallisen tarjouksen, noin 2000€ kannen koneistamolla käytön kanssa, mutta jos sielläkin suuttimia särkyy tai kansi pitää uusia, nousee hinta toki yhtälailla. Katsastus olis edessä lähiviikkoina, tässä nyt harkitsen haenko "vikalistan" ja teen ratkasun sen jälkeen korjauksesta, mutta tällä hetkellä tunne on se, etten ala korjaamaan. Harmi, kiva auto ollut.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 669
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • P2008 E-hdi + Ducatoja + Saxoja
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #579 : Maaliskuu 05, 2018, 13:23:15 »
Toi egr:n jäähdytin kannattaa kokeeksi ohittaa, mutta sen vuoto kyllä näkyy pakoputken päässäkin normaalia suurempana höyryämisenä.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

Poissa SK

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #580 : Maaliskuu 06, 2018, 20:20:07 »
Ne on jänniä nää ranskattaret. 2,2hdi:ssä pitäs olla egr lauhdutin, sain jopa kuvat huollosta moiseen, mut eipä tossa mun autossa olekaan. :D Suora putki menee siinä kohti missä pitäs lauhdutin olla. Eli eipä ole siinäkään vika. Ei taida jäädä jälelle kuin kansipahvi/kansi.

Tässäpä olis jollekin tee-se-itse -miehelle halvalla projekti. Osat ja kannen käyttöhän ei paljoa maksa, jos itse osaa...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #581 : Maaliskuu 07, 2018, 13:03:35 »
Ne on jänniä nää ranskattaret. 2,2hdi:ssä pitäs olla egr lauhdutin, sain jopa kuvat huollosta moiseen, mut eipä tossa mun autossa olekaan. :D Suora putki menee siinä kohti missä pitäs lauhdutin olla.
Servicen mukaan manuaalivaihteisissa ykköskoppaisissa on suora putki RP-numerosta 9611(3.3.2003) alkaen.
Kakkoskoppaisissa sitten pitäisi olla taas lämmönvaihdin laatikosta riippumatta.

-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #582 : Elokuu 31, 2018, 11:55:11 »
No niin, vielä köyhän talon versio. Siis niille joilla ei ole kolvia , tinalankaa , kuorintapihtejä ja taitoa niiden käyttöön. Sivuleikkurit (tai sakset) , torx avain radion irrotukseen ja sokeripalaan sopiva ruuvimeisseli riittää. Ei ole tekeminen enää vehkeistä kiinni.

TSI

Tässä kannattaa käyttää ns. pääteholkkeja, sen kokoisia, että vastuksen viiksi ja johdinpää mahtuu. Niin kalusteliitinriman, tms. ruuvit eivät vahingoita johtimia ja kestää tärinääkin paremmin. Ps. Juuri eilen laitoin vastukset, kun läpätkin vielä ehjät. Tosin holkit laitoin ao. pihdein puristamalla, voisi juottaakin. Päälle kutistemuoviholkit ja vielä vastustenkin päälle.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2018, 09:41:41 kirjoittanut ealab »

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #583 : Helmikuu 25, 2019, 12:25:31 »
Missähän vikaa, kun C5 II ei puhalla apukuskille mitään? Ei kuumaa, ei kylmää.
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 398
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #584 : Helmikuu 25, 2019, 12:28:08 »
Säätöläpät kiinni eli moottori tai läppävika.
Kakkonen sulkee kaikki läpät n. minuutin kuluttua sammutuksesta.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #585 : Helmikuu 25, 2019, 13:06:00 »
Nyt kun testasin laittaa apukuskille lämpötilan aivan minimiin, niin rupes puhaltamaan. Eli moottori ilmeisesti vaihtoon. Apparin puolelta joutuu kai irroittamaan hanskalokeron jotta pääsee käsiksi. Vaihtaminen onnistuu kai itsekin?
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

Poissa leikhan

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #586 : Maaliskuu 01, 2019, 18:12:49 »
Sama vika -06. Akselit vaihdettu 2015 840€ Akseleiden hinta oli 40€ loput työtä. Eipä näytä nykyiset uudet kestävän kuin kolme vuotta, olivat menneet jo viime talvena. Miettinyt olen, että kuka mahtaa tänä päivänä ostaa uutta tämmöstä. Tämän hinta on ollut silloin 44000€, oli vanha kauppakirja mukana, nyt hinta oli 800€ 12000€ asti löytyi kuitteja ja lisääkin, mutta lopetin laskemisen. Että näillä mennään, mittarissa 29000t.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #587 : Maaliskuu 01, 2019, 19:16:34 »
Sama vika -06. Akselit vaihdettu 2015 840€ Akseleiden hinta oli 40€ loput työtä. Eipä näytä nykyiset uudet kestävän kuin kolme vuotta, olivat menneet jo viime talvena. Miettinyt olen, että kuka mahtaa tänä päivänä ostaa uutta tämmöstä. Tämän hinta on ollut silloin 44000€, oli vanha kauppakirja mukana, nyt hinta oli 800€ 12000€ asti löytyi kuitteja ja lisääkin, mutta lopetin laskemisen. Että näillä mennään, mittarissa 29000t.

Kummasti on näitä suunnitteluvirheitä saatu mahtumaan tähän II-koppaseen...  :|
C5 Dynamique Tourer HDI140 -12

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #588 : Maaliskuu 05, 2019, 23:51:43 »
Moro vielä. Yritän nyt diagnosoida tätä probleemaa. Eli tänään tutkailtuani pelkääjänpuolella tää tekee seuraavaa:

- ikkunalle ja sivulasille puhaltaa kylmää KOKO AJAN, ilman suuntausasennosta riippumatta
- repsikan keskisuutin ja oikeanpuoleinen suutin ei puhalla mitään, ellei käännä lämpöä minimiin

Kuulostaako tämä nyt siltä akselivialta, vai siltä että siellä on jotain muutakin paskana?  >:(
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2019, 03:38:16 kirjoittanut mjk47830 »
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #589 : Maaliskuu 06, 2019, 14:07:32 »
Onhan vastukset laitettu.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #590 : Maaliskuu 06, 2019, 15:31:45 »
Onhan vastukset laitettu.

Ei ole, ja auto on vasta hankittu. Jos etuvastus olisi mennyt niin silloin puhaltimen tehonsäätö ei käsittääkseni toimisi lainkaan. Nyt toimii, ja kuskille tulee lämmintäkin.

Apukuskin ikkunalle tulee kylmää, oli lämpötila- tai ilmansuuntaus mikä vaan. Ja apukuskin keski- ja sivusuuttimesta alkaa tulla puhallusta vasta, kun repsikanpuolen lämpötila-asetusta laskee kohtaan 15, 14 tai MIN.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2019, 16:41:12 kirjoittanut mjk47830 »
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #591 : Maaliskuu 06, 2019, 17:37:57 »
Vastuksilla tarkoitetaan säätöläppämoottorin virranrajoitinvastuksen asentamista. Sitä kun ei tehtaan virallisissa korjausohjeissa ole niin sama remppa on uudelleen edessä hyvinkin pian.

Itselläni sama läppä- ja säätövastusremontti edessä vaikka autoon (C5 farkku '05) on vaihdettu 40tkm sitten uudet läppäakselit, mutta ei 'luonnollisesti' vastuksia.
Audi A4 tdi Q

Poissa JPL

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 350
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #592 : Maaliskuu 06, 2019, 20:04:09 »
https://citroen-foorumi.com/index.php/topic,24008.0.html

Kaksi 100 ohmista vastusta rinnan kytkettynä tai 47 ohminen yksi, oheisessa linkissä kuvalliset ohjaat.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #593 : Maaliskuu 06, 2019, 22:35:48 »
Ahaa. Ok, en tajunnut mistä puhuttiin. Kiitos!

Nyt ymmärrän vastusten pointin. Kahlasin muutenkin koko tämän ja yllä linkatun keskustelun läpi. Näyttää siltä, että homma aloitetaan sillä, että hanskalokero irti, lämmönsäätömoottori irti ja tutkaillaan, onko akselin päätä näkyvissä. Jos on niin tsekataan kääntyykö läppä/muuttuuko lämpötila. Jos näin on, niin läppä/akseli kunnossa, ja vika on moottorissa. Ja käsittääkseni nuo rajoitinvastukset kannattaa joka tapauksessa asentaa, vaikka moottorin/läpän vaihtaisi. Eli kyseessä taitaa olla uusiutuvan ongelman ennaltaehkäisy.

No mitens tuo stoppari? Missä kohtaa läppäkoteloa se sijaitsee? Eli jos joudun vaihtamaan läpän, ja sahaan kotelon päädyn auki, niin pääseekö siihen helposti käsiksi? Jos siis sattuu olemaan murtunut. Tai näkeekö sen kunnon, kun sahaa sen päädyn auki? (ketjusta löytyi kuva stopparista, mutta en pystynyt siitä hahmottamaan, missä kohtaa koteloa se on)
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 398
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #594 : Maaliskuu 07, 2019, 07:26:56 »
Kattos mun tarina tämän ketjun sivulta 20
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #595 : Maaliskuu 07, 2019, 16:50:07 »
Jos sahaa sen päädyn irti niin siinä palassa on se stopparikin, jos on uusi läppä valmiina, niin sillä voi mittailla / merkata sahattavan aukon.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #596 : Maaliskuu 07, 2019, 19:41:07 »
Laitoin, kuten monet muutkin 100 Ohm vastukset ohjausmoottoreiden keskijohtimiin. Ne valkea ja violetti. Riittää ja toimii hyvin. Yli 100 Ohm. on joku suositellut. Sitä paitsi, on myös 47 Ohm:n vastuksia. Niitä on aiemmin pidetty liian pieniohmisina, jättääkseen läppämoottoreihin liikaa voimaa. Uuden läpän akselin olen vähän hionut tynnyrimäiseksi, jottei vähäiset pantteet kiusaisi, myös ohut teflon-voitelu.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #597 : Maaliskuu 07, 2019, 21:49:29 »
Kiitoksia kaikille pätevistä vastauksista! Olen tosiaan tuore C5-omistaja piiiitkän Xantia-kauden jälkeen. Ja kyllähän tuo pirssi on aika messevä ajeltava, varsinkin hintatasoon ja varusteisiin nähden  :) Tämä lämmönsäädön probleema on ainut pieni kiusa, mutta kyllä se siitä hoidetaan, ensin vaan vaati hiukan vinkkejä kokeneemmilta. :D

Eli molempiin  johtoihin (valkoiseen ja violettiin) yksi 100 ohm vastus väliin?
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #598 : Maaliskuu 08, 2019, 18:46:11 »
Jees!

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Puhaltaa kylmää apukuskille
« Vastaus #599 : Maaliskuu 28, 2019, 01:36:50 »
Hieman päivitystä aiheeseen. Tuli tsekattua tuo apukuskin puolen läppä, ja siellähän se servon takana se reikä ammottaa tyhjyyttään, akseli poikki. Tarkkaan kuvasta zoomattuna näkyy, kuinka akselin pää näyttää vielä hieman roikkuvan läpästä. Ja samalla tuli todettua, että auto on potenut samaa kipua aiemminkin, koska läppäkotelon pääty oli epoksoitu kivasti kiinni.

Viikonloppuna on tarkoitus korjata homma tällä metodilla, joka täällä ketjussakin on vilahtanut:

Käytössä näppärä monitoimityökalu pienellä katkaisulaikalla, lainassa. Investoinnin arvo: Araldite 2-komponenttinen epoksi ja karhulankaa = 13 euroa.

Tarkoitus on myös mitä pikimmiten laittaa nuo 100 ohm/5w rajoitinvastukset, ennen kuin kuskin puoli rapsahtaa. Siellä on käsittääkseni huomattavasti vähemmän työskentelytilaa, joten homma olisi astetta vittumaisempi.

Yks asia on tosin vielä hieman epäselvä. Nythän läppä makaa painovoiman vaikutuksesta alimmassa asennossaan. Onko sillä siis mitään merkitystä, missä asennossa moottori/läppä on, kun lopulta yhdistän korjatun akselin moottoriin? Eli hakeeko moottori ääriasennot automaattisesti ja siitä laskee arvot lämmönsäädölle?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2019, 02:23:45 kirjoittanut mjk47830 »
C5III 2.0 Hdi -14 Berline Automaatti
Entiset:
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2.0 bensa -99 Berline Automaatti
Xantia 1.8 bensa -95 Berline Manuaali