Kirjoittaja Aihe: AL4 vaihteisto jutut.  (Luettu 27465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CJ

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #25 : Heinäkuu 29, 2014, 23:05:31 »
Mulla magneettiventtiilit vaihdettiin Rekarassa.
Ihan ok, mutta en voi suositella. Kylki rutussa ja syytökset minun aiheuttaneen ne söi luottamuksen ainiaaksi. Menköön konkkaan, -kele! Mene vaikka Vantaan Autokorjaamoon Heikinlaaksoon, jos Veho ei kelpaa...
Viisastuneena aiemmasta nykykiesissä on Huolenpitosopimus.
Peugeot 308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Triumph Thunderbird -03
Ex-C3 VTi 68 Confort -14
Ex-Xsara Picasso Exclusive 2,0 Automaatti -03

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #26 : Heinäkuu 30, 2014, 08:38:42 »
Ehti sitten tuo automatic gear (box) fault minunkin C5:eeni. Kylmänä jos kiihdyttelee voimakkaammin, niin sen saa aika varmasti tulemaan. Kierrokset nousee ensin tavallista korkeammalle, kunnes vaihto tapahtuu, jolloin TÖKS ja samalla piippaa virheilmo. Samoin Xantiassa olleeseen AL4:een verrattuna tykkää "jumiutua" liian matalillle vaihteille, eli moottori jo murisee 1500rpm:n alla ennen kuin laatikko vaihtaa ylemmäs. Laatikon lämmettyä ei herjaa vikailmoa ja käy pehmeämmin, joskaan ei niin pehmeästi kuin Xantiassa. Olisko noi nyt ne kaks ongelmallisinta paineensäätöön liittyvää magneettiventtiiliä?

Tuohon voisi koittaa myös laatikon muistin nollaamista. Tuo "jumiutuminen" kuullostaa mun korvaan siltä... Mutta en toki osaa sanoa voiko johtua venoistakin.
Omani muisti nollattiin taannoin ja väittäsin sen auttaneen...
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 111
  • Peukkuja: 8
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #27 : Heinäkuu 30, 2014, 13:03:50 »
Tuohon voisi koittaa myös laatikon muistin nollaamista. Tuo "jumiutuminen" kuullostaa mun korvaan siltä... Mutta en toki osaa sanoa voiko johtua venoistakin.
Omani muisti nollattiin taannoin ja väittäsin sen auttaneen...

Mites tuo muisti nollataan? Saako sen tehtyä kotona? Akku on ollu irti jokusen kerran ihan muista syistä, olettaisin sen nollanneen muistin. Ilmeisesti ei?

Xantiassa ainakin AL4 muutti selkeästi käytöstään akun irrottamisen jälkeen ja "oppi tavoille" sen jälkeen. C5:ssa en ole huomannut laatikon oppineen ikinä yhtään mitään; kaipaisin vähän herkempää kaasunvastetta, johon sporttiasento auttaa hieman, mutta se taas lyö helpommin gear box faultin ruutuun ja lisäksi kierrättää maantiellä liian pitkään kolmosvaihteella. Xantiassa sama laatikko oppi tismalleen haluamanilaiseksi muutamassa päivässä.

Toi gear fault -piippaus ilmeni loppukeväästä ensimmäisen kerran, kun olin edellisiltana kiihdytellyt sporttiasennossa muutaman kerran vähän kovemmin ihan mielenkiinnosta, että miten patonki lähtee. Seuraavana päivänä rusautti virheilmon aika pian lähdön jälkeen. Tais öljyt lähteä lootan pohjalta vähän kiertoon ja niiden mukana metallihilettä sun muuta paskaa? Laatikkoöljyt vaihdatin talvella.

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #28 : Heinäkuu 30, 2014, 14:52:46 »
Mun nollattiin huoltamolla. EBD:n (vai mikä se olikaan?) kautta senkin näyttivät tekevän. Eli voi kai sen kotikonsteinkin saada, jos siihen sopiva softa löytyy, mutta eipä se voi muutamaa kymppiä enempää missään huoltsikallakaan maksaa.

Muuten en asiasta itse tiedä sen enempää. Huoltamolla sitä mulle ehdottivat, kun "on joillakin auttanut ongelmaan".
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #29 : Heinäkuu 30, 2014, 21:32:00 »
Mites tuo muisti nollataan? Saako sen tehtyä kotona? Akku on ollu irti jokusen kerran ihan muista syistä, olettaisin sen nollanneen muistin. Ilmeisesti ei?

Ainakin Lexia tarjoaa toimintoa nollaamiseen. Ehkä jossakin Boschissa tms. Sitikoita tuntevassa testerissä toiminto löytyy myös, mutta ei normaalissa kympin OBDII-lukijassa. Joskus tuota nollailua on minun autossa kokeiltu, mutta eipä se ole toimivan laatikon käytöstä miksikään muuttanut.

Xantiassa ainakin AL4 muutti selkeästi käytöstään akun irrottamisen jälkeen ja "oppi tavoille" sen jälkeen. C5:ssa en ole huomannut laatikon oppineen ikinä yhtään mitään

Minulla oli C5:ssa kesäkuussa akku muista syistä irti, ja sen jälkeen oikein aloin kiinnittämään huomiota, että kylläpä tämä nykyisin vaihtaa varsin sivistyneesti. Tiedä sitten tapahtuiko mitään oikeasti, vaikuttiko kelien läpeneminen vai mikä, mutta ainakin kuskista tuntuu paremmalta kuin joskus :)

Poissa ruhvelo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #30 : Marraskuu 19, 2015, 21:47:15 »
Hei, Ostin keväällä C4GP -07 90 tkm ajetun. Nyt kylmillä ilmoilla alkoi AL4 vaihdelaatikko hälyttelemään. Vika kuulostaa magn.venttiileiltä mutta merkkikorjaamo katsoi tietokoneella vian olevan ohjainlaitteessa(+700€). Minun tätä ei tarvitse maksaa, mutta kiinnostaisi tietää onko vika miten yleinen?
Paikalliseen merkkikorjaamon asiantuntemus on kysymysmerkki. Uusi osa on tänään asennettuna ja seurataan miten huomen aamulla AL4 heräilee kylmän yön jälkeen.

Poissa C4 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #31 : Elokuu 30, 2017, 17:12:52 »
Xsara 1,6 bensa automaatti 1999. Öljyt vaihdettu laatikkoon varmuuden vuoksi, kun ei tietoa edellisestä öljyn vaihdosta. Nyt liikkeelle lähdettäessä kahtena aamuna vaihteiston vikavalot alkoi vilkkumaan noin 500metrin ajon jälkeen. Virrat pois käyttämällä vika hävisi eikä tullut uudestaan. Vaihteen vaihto surkeaa, nostaa aika paljon kierroksia eikä tahdo vaihtaa isompaa vaihdetta päälle, kuulostaa että luistaa?  Nelos vaihde menee kuitenkin päälle töksähtäen. Mihinköhän nämä oireet liittyy?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #32 : Elokuu 31, 2017, 07:56:40 »
Onhan öljyä oikea määrä ts. mitattu moottorin käydessä?

Poissa C4 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #33 : Syyskuu 01, 2017, 14:30:12 »
Öljyn määrä laitettu sama mitä tuli ulos ( 3litraa tasan) Täytyy vielä tarkastaa että on oikea määrä. Öljyt vaihdettu kahteen kertaan, huuhtelun vuoksi. Laatu: Comma MVATF+ 5l automaattiöljy
Sopivuudet:
- Automaattivaihteisto 1,6i 99-> : Comma MVATF+ täyssynteettinen Dexron-II/III/VI 5l

Poissa C4 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #34 : Lokakuu 21, 2017, 19:32:35 »
Muutaman kerran on vaihde tippunut pois päältä muutaman sadan ajon jälkeen, ja varoitusvalot vilkkuu. Tämän on tehnyt kylmänä liikkeelle lähdettäessä. Lämpimänä ei tee tätä, tai jos ajaa ensimmäisen kilometritn tosi hitaasti. Mihin tämä voisi liittyä?

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 386
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #35 : Lokakuu 21, 2017, 19:37:29 »
Magnettiventtiilit vaihtoon. Aiemmin juttua tässä ketjussa vaihdosta.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa C4 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #36 : Lokakuu 24, 2017, 19:54:13 »
Kattelin että laatikon edessä näyttää olevan aika hyvin tilaa, varmaan saa purettua ilman sen suurempia ongelmia? Pitääkö öljyt laskea pois laatikosta? kuinka minta venttiiliä pitää vaihtaa, onko aina yksi ja sama venttiili mikä vikaantuu?. Nyt tällä laatikolla on ajettu 55tkm.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #37 : Lokakuu 24, 2017, 20:17:24 »
Muistaakseni mainittua että öljyt pitää laskea.

Venttiileitä vaihdetaan yleensä kaksi keskenään samanlaista säätöventtiiliä vaikka tämän yleisimmän vian aiheuttaa vain se toinen niistä. Loput ovat on-off -tyyppisiä eikä niitä normaalisti vaihdeta.

Kasatessa piti olla tarkka jonkun kannen sisällä olevan vivun oikeasta säädöstä? Ainakin tehtaan korjausohjeessa siihen on joku oma tulkkityökalunsa.

Poissa C4 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #38 : Lokakuu 29, 2017, 19:44:12 »
Kiitos ohjeista

Poissa harko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #39 : Marraskuu 03, 2017, 10:28:38 »
Tervehdys,
Onko magneettiventtiileiden vaihto aina kerran kerrasta edessä jos niitä ei ole vielä 170 tkm mennessä vaihdettu?
Auto C5 2.0 bensa vm. 2005.

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #40 : Marraskuu 03, 2017, 10:45:00 »
Saattaa olla edessä jossain vaiheessa, mutta täällä on mittarissa jo 260 tkm, eikä vaihteisto ole vielä millään lailla oireillut (kop, kop...).
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #41 : Marraskuu 03, 2017, 15:17:11 »
Mun mielestä se ei kaikissa tule vastaan automaattisesti. Mikä muiden tuntuma?

Ainakaan ilman oireita en alkaisi varmuudeksi vaihtamaan. Myyntiauton kohdalla olisi jopa epäilys, että onko joku vika, mistä syystä venttiilit on vaihdettu, varmasti korjaantunut?

Selvillä oireilla toki vaihtoon.

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 296
  • Peukkuja: 1
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #42 : Marraskuu 03, 2017, 16:08:03 »
Nykyisellä C5 HDI -04 on nyt ajettu 330tkm ja laatikko toimii kuin unelma. Tuo on aiemmin ollut vain yhdellä omistajalla ja kaikki huollot ja korjaukset on niin hyvin dokumentoitu että en usko että laatikolle on ikinä tehty muuta kuin öljyt vaihdettu.
Edellisellä -02:lla oli ajettu yli 350tkm ja ei siinäkään ollut mitään ongelmaa laatikossa. Tosin sen aiemmista korjauksista ei ollut mitään hajua.
Vuodesta -83 olen automaateilla ajanut ja ainakin toistaiseksi nuo AL4:t on ollut parhaiten toimivia laatikoita.

Poissa BasicDude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #43 : Marraskuu 03, 2017, 17:24:33 »
Itse pähkäilen, että vaihdatanko öljyt vai en. Toiset vannovat öljynvaihdon nimeen mutta kun on lukenut vikaantuneista laatikoista niin yleensä on jutussa myös ollut, että öljyt hiljattain vaihdettu.
Ja kun se vaihto ei huolto-ohjelmaan kuulu niin uskoisin, että 90% al4 laatikoista niitä ei olevaihdettu eikä ole tarinoita että kyseinen laatikko ei kestäis.
0

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 528
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #44 : Marraskuu 03, 2017, 18:47:08 »
Mää aina tyrkytän noiden vaihteistoöljyjen vaihtoa, pariin otteeseen nähnyt, millaista kuraa sinänsä toimivassa vaihteistossa sisällä ollut.
Toki aina on mahdollista, että vikaannuttava möljä lähtee liikkeelle vaihdossa, eikä ehdi lootasta ulos ennen uusien öljyjen sisäänkaatoa.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 437
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #45 : Marraskuu 03, 2017, 19:18:12 »
Öljyt vaihtoon ja jos oireilee niin venttiilitkin. 99% varmuudella ne on vaihdettu jossain vaiheessa kaikkiin. Uudemmissa tietty on jo paremmat valmiiksi.

Hyvin nuo taitaa jo toimia kun todella vähän on kirjottelua aiheesta. Tietty aika vöhön nuo venat maksaa ja vaihtokaan ei ole mikään ihmejuttu öljynvaihdon kanssa.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa C4 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #46 : Huhtikuu 15, 2018, 11:01:09 »
AL4 vetoakselin juuresta alkoi tiputtamaan öljyä, vanha akselitiiviste näytti ehjältä. Onko näissä ollut jotakin muuta vikaa joka voi aiheuttaa öljyvuotoa?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #47 : Huhtikuu 15, 2018, 11:41:53 »
Silmämääräisesti tiiviste näytti minullakin ehjältä, mutta uuden vaihtaminen korjasi vuodon.