Morjesta pöytään, ihka uusi Citroen-harrastaja ilmoittautuu foorumille.
Ranskalaisella Peugeot-merkillä on tullut huristeltua yli 12 vuotta. Vanhalla 407:lla oli mittarissa 350 tkm ja sivusilmällä olin katsellut sopivaa vaihdokkia jo usean viikon ajan. 508 oli mielessä ja paria yksilöä tuli käytyä koeajamassakin.
Sitten myyntiin ilmaantui Citroen C5 Tourer Executive 2.0 HDi FAP 163 hv 2012 ja kävin mielenkiinnosta koeajamassa auton. Olin myyty hetkessä - iso koko ja majesteettisen pehmeä kyyti saivat tekemään päätöksen tunnepohjalta ja autosta tehtiin kaupat samantien.
Nyt autoa on tullut reilu viikko käytettyä ja mieleeni on herännyt joitakin kysymyksiä alustan toimintaan liittyen, osaisittekohan Citroen-veteraaneina vastailla niihin?
1) Pitääkö hydraulipumppu selkeästi kuuluvaa ääntä toimiessaan?
2) Kuinka hydraulinesteen määrä tarkistetaan? Säiliön korkin ollessa nesteen pintaa ei näy, pitäisikö?
3) Auton nousu alimmasta asennosta ylös on todella hidasta - normaalia?
4) Kun auton sammuttaa ajon jälkeen niin auto laskeutuu n. 2-3 cm - normaalia?
Sitten joitakin kokemuksia tästä reilusta viikosta. Ajolleen auto on erinomainen, kyyti on tasaista ja autossa on ison auton tuntu - koeajamani 508:t olivat heppoisemman oloisia.
Vauhdin noustessa 50 km/h yli niin jostakin alkaa kuulua sellainen ulina. Nopeuden kasvaessa ulina aavistuksen voimistuu, mutta ulinan taajuus pysyy samana. Aivan kuin ajoviima ulisisi jossakin kolossa. Autolla on ajettu vähän yli 100 tkm, voihan se olla näissä joku laakerikin noilla kilometreillä. Tähän ulinaan ehti tosin jo tottua vanhan 407:n kanssa ja toinen koeajetuista 508:sta ulisi samalla tavalla. Liekö tämä ominaisuus näissä PSA-konsernin tuotoksissa?
Polttoainetta vie varmasti enemmän kuin edellinen 407 SW 2.0 HDi FAP 136 hv.
Varusteita tässä on vähintäänkin riittävästi. Lisää on tosin tulossa. Kävin ostamassa Defan ylläpitolaturin ja pistokkeen. Ei riitä luotto tuohon pelkkään Webastoon lämmittimenä varsinkin kun täällä pohjoisemmassa asustelen. Keväämmällä ilmojen lämmetessä asentelen vielä vettä kierrättävän ja lämmittävän letkulämmittimen sekä sisätilan pistokkeen.
Edellisellä ranskalaisella huristelin 6 vuotta ja 150 tkm - eiköhän tällä mennä vähintäänkin saman verran.