Kirjoittaja Aihe: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen  (Luettu 25920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tulsku

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 10, 2009, 17:08:10 »
Nyt on muuten ihan pakko kommentoida tähän... Suomen standardeissa ei ole virallisesti sanaa "pultti", kaikki ovat ruuveja. ;) Tarkistettu standardisoimisliitolta (SFS).
C5 2.0 HDi Break ('05), Xantia 2.0 HDi Break ('00), CX 20 Pallas ('83)

slafka

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #26 : Heinäkuu 11, 2009, 08:23:27 »
Vaihdoin Xsara 2001 ne 2 trakkua ja kolvasin paikoilleen mutta eipä toimi kuiteskaan vaan puhallin paukuttaa täysillä koko ajan.
Mietin tuossa että teinkö oikein ja miksi en tehnyt kun vanhat pois ja tilalle uudet ja kolvausta.
Miten saan testattua toimiiko se vai onko vika muualla.
Millä mittarilla sen voi todeta ja millä lailla koska epäilen että tein jotain väärin vaikka tein sen ihan ohjeiden mukaan.
APUVAAAA.

pahi

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #27 : Syyskuu 02, 2009, 22:40:19 »
Vaihdoin Xsara 2001 ne 2 trakkua ja kolvasin paikoilleen mutta eipä toimi kuiteskaan vaan puhallin paukuttaa täysillä koko ajan.
Mietin tuossa että teinkö oikein ja miksi en tehnyt kun vanhat pois ja tilalle uudet ja kolvausta.
Miten saan testattua toimiiko se vai onko vika muualla.
Millä mittarilla sen voi todeta ja millä lailla koska epäilen että tein jotain väärin vaikka tein sen ihan ohjeiden mukaan.
APUVAAAA.
Esim. Trankun kanta tai emitteri saattaa huonolla tuurilla mennä oikosulkuun kollektorin kanssa kun pinnit ujutetaan rei'istä piirilevylle. Kannattaa tarkistaa tämä aina laittaessa komponenttia paikoilleen.


pahi

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #28 : Syyskuu 02, 2009, 22:54:39 »
Xsarassa oli vain yksi trankku ohjaamassa moottoria. Vanhan transistorin pop-niittikiinnikkeet otin poraamalla irti. Alkuperäinen transistori oli tyyppiä fw26025 (datasheettiä ei löytynyt sitten mistään :O), mutta korvaavaksi trankuksi laitoin MJ11015 kuten täällä aiemmin oli ehdotettu (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MJ11012.pdf). Uskoisin muuten, että myös MJ11033 käy tähän. Vaikutti samoilta spekseissä, mutta virta kestoa oli tuplaten eli 60A (30A:n sijaan).
Yksi merkittävä ero näillä komponenteilla on - hinta. MJ11033 maksaa 2,5 kertaa enemmän kuin MJ11015. MJ11033:lla on myös paljon suurempi (lähes 1 kertaluokka) virtavahvistus, mutta MJ11015:n virtavahvistuskerroin riittää Xantiassani. Sensijaan yleisempi pnp -darlington tehotrankku 2N5884 oli auttamattomasti liian tehoton virtavahvistukseltaan (kerroin alle 100). Tämä tuli testattua, kun en saanut paikallisesta liikkeestä ensihätään mitään muuta vastaavaa. Nyt puhallin ei kykene maksimiasentoon, mutta muut asennot toimivat, eipähän ainakan tohise täysillä. Täytynee hankkia MJ11015 kun tulee käytyä Partcossa. Tämä 2N5884 on yleiskäyttöinen ja saatavilla melkein mistävaan, mutta ominaisuudet eivät täysin riitä.

pahi

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #29 : Syyskuu 02, 2009, 23:11:49 »
Lisää huomioita...
Automaatti-ilmastoituun Xantiaan korjailin tuon säätimen ylläolevin ohjein.
Kaksi transistoria (mj11015) Kuopion bebekistä yht. 12€ + 4 kpl 4mm pultit ja mutterit 15 snt. Lämpötahnaa löytyi pakista tietokoneen prossun asennuksesta.
Pultteja tarvitaan transistorien kiinnitykseen siihen jäähdytinripaosaan, alkuperäiset niitatut pitää porata pois. Huomaa myös tarkistaa ennen asennusta transistorien asento.
Transistoreja ei kyllä pitäisi pystyä asentamaan väärinpäin! TO-3:n kotelossa pinnit ovat epäsymmetrisesti keskipisteen suhteen. Eli jäähdytyslevyn kiinnitysrei'ät eivät osu kohdilleen jos laittaa väärinpäin.
Omat kustannukseni olivat: 8€ kaksi transistoria ja 3,9€ 5g silikonirasvaa eli yht. 12€ pultteineen! 

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #30 : Syyskuu 03, 2009, 00:14:18 »

Yksi merkittävä ero näillä komponenteilla on - hinta. MJ11033 maksaa 2,5 kertaa enemmän kuin MJ11015.

On toinenkin. 11033:a käyttämällä selviää yhdellä trankulla. Kaksi trankkua rinnan ilman tasausvastuksia = enemmän lämpenevä nappaa enemmän virtaa jolloin se taas lämpenee lisää jolloin se nappaa vielä enemmän virtaa jne. Näin jatkuu kunnes kaikki virta kulkee sen yhden transistorin kautta joka sitten kuormittuu liikaa.
Yhtä darlingtonia käyttämällä saattaa Rce jäädä sen verran isoksi ettei puhnu pyöri ihan niin lujaa kuin pitäisi. Isompi Hfe kylläkin kompensoi sitä osateholla. Ja toisaalta täysillä ajettaessa trankkua ei ajetakaan saturaatioon vaan silloin se ohitetaan releellä.
Melkeinpä laittaisin 11033:n siihen niin ei tarvitse joka vuosi olla vaihtamassa. Nytkin vaikuttaa kuin toisessa Xantussa olisi taas toinen trankku poikki. Täytynee askarrella ne pwm-kortit ja laittaa testiin, josko sitä pääsisi eroon tuosta trankkuongelmasta.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #31 : Syyskuu 14, 2009, 21:49:40 »

Yksi merkittävä ero näillä komponenteilla on - hinta. MJ11033 maksaa 2,5 kertaa enemmän kuin MJ11015.

On toinenkin. 11033:a käyttämällä selviää yhdellä trankulla. Kaksi trankkua rinnan ilman tasausvastuksia = enemmän lämpenevä nappaa enemmän virtaa jolloin se taas lämpenee lisää jolloin se nappaa vielä enemmän virtaa jne. Näin jatkuu kunnes kaikki virta kulkee sen yhden transistorin kautta joka sitten kuormittuu liikaa.
Yhtä darlingtonia käyttämällä saattaa Rce jäädä sen verran isoksi ettei puhnu pyöri ihan niin lujaa kuin pitäisi. Isompi Hfe kylläkin kompensoi sitä osateholla. Ja toisaalta täysillä ajettaessa trankkua ei ajetakaan saturaatioon vaan silloin se ohitetaan releellä.
Melkeinpä laittaisin 11033:n siihen niin ei tarvitse joka vuosi olla vaihtamassa. Nytkin vaikuttaa kuin toisessa Xantussa olisi taas toinen trankku poikki. Täytynee askarrella ne pwm-kortit ja laittaa testiin, josko sitä pääsisi eroon tuosta trankkuongelmasta.
2 kpl 11033 ? Silloin ei paljon merkitse, jos toinen " kävisikin hieman eri tahtiin". PWM- sovellukseen Velleman K8004 draiverina?

Poissa JKiiski

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #32 : Syyskuu 14, 2009, 22:13:53 »
Kahdesta transistorista en näe saatavan tuossa kytkennässä juurikaan etua yhteen nähden. Lämpimämpnä käyvä varastaa kuitenkin kaiken virran itselleen.
Siihen pwm-systeemiin tulee sitten mosfetit. Taisin täällä jo kerran laittaakin linkkiä kytkentään joka saattaa hyvinkin toimia lähes sellaisenaan. Printit vaan ovat jääneet laiskuuttani tekemättä. Nyt on sen verran jo kertynyt projekteja jonoon että saan tulostusarkin täyteen syövytysmaskeja.
-02 C5 Break 2.0
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"

pahi

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #33 : Syyskuu 15, 2009, 22:22:57 »

Xsarassa oli vain yksi trankku ohjaamassa moottoria. Vanhan transistorin pop-niittikiinnikkeet otin poraamalla irti. Alkuperäinen transistori oli tyyppiä fw26025 (datasheettiä ei löytynyt sitten mistään :O), mutta korvaavaksi trankuksi laitoin MJ11015 kuten täällä aiemmin oli ehdotettu (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/MJ11012.pdf). Uskoisin muuten, että myös MJ11033 käy tähän. Vaikutti samoilta spekseissä, mutta virta kestoa oli tuplaten eli 60A (30A:n sijaan).


'Huippusalaisen' FW26025:n datasheet löytyy linkeistä:
http://www.ic2ic.com/search.jsp?sSearchWord=FW26025
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/277583/STMICROELECTRONICS/FW26025A1.html

Partco elektroniikkatoimittaja on määrittänyt FW26025:n  vastinkomponentiksi juuri tämän MJ11015.
FW26025:lla on pienempi tehonkesto sekä korkeampi lämpöresistanssi kuin MJ11015:lla. Eli puhaltimessa olevan MJ11015:n elinikä pitäisi olla pitempi. Lisäksi FW26025:lla on matalampi virtavahvistus.

Metallisti

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #34 : Lokakuu 05, 2009, 21:07:50 »
Ei mennyt ihan nappiin tämä helpolta vaikuttanut askartelu. Vaihdoin vanhojen trankkujen tilalle tollaset MJ11033:set mut eipä herää koko systeemi enää. Pari kertaa koitin ja kun juotoskohdat eivät vaikuttaneet kovin luotettavilta niin porasin reiät säälimättä suuremmiksi ja juottelin piuhan pätkät toisista saman piirin tinakohdista suoraan trankkuihin kiinni, mutta eipä herännyt siltikään. Kokeilin sitten suoraan antaa virtaa moottorille ja kyllähän se laitos pyöri, mutta sulakehan siinä saman tien myös paloi. Mikähän mahtoi mennä vikaan?

EDIT: En nyt lainkaan edustanut pioneerihenkeä vaan hain varaosan purkamolta. Vasta toisella natsas ku ensimmäinen omin irrotettu puhalsi sekin vain täysillä. 60e meni sinne ja varmaan laukee koska tahansa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2009, 17:13:00 kirjoittanut Metallisti »

Kimi_76

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #35 : Lokakuu 16, 2009, 07:17:58 »
Lisätään nyt tietoihin, että MJ 11033 kelpaa vaihdokiksi.

Raumalta ei mj 11015:sta löytynyt, Porista löytyy ~4€, www.lm.fi
mj 11033 kouluelektroniikassa ~10€, www.kouluelektroniikka.fi

Xsara 110 HDi Break, 2004.

Tuolta löytyy kuvien kera selostus toimenpiteestä.
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=22348

-K

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #36 : Elokuu 06, 2010, 07:58:14 »
Mahtaako olla -99 Xantian puhaltimessa tämä sama ongelma. Eli tuuletin kyllä puhaltaa Auto-asennolla ilmaa, mutta varsin hiljaksiin. Vasta lähellä max-asentoa alkaa tuuletin pyöriä kovempaa. Käytännössä puhaltimessa on kolme asentoa, joista kaksi toimii aivan ääripäässä.

Onko jotain keinoa saada selville toimiiko ilmastointi, muutoin kuin odotella kesään?
Ovat varsin hiljaisia pienimmät asennot ja toiseksi suurimmassakin iso ero maksimiin.Tarkista flektin vapaa pyöriminen, kaipaa ehkä pölyn puhaltelua flekti säätimineen ja voitelua laakerit. Pölynen sädin, kuivat laakerit tuhoavat säätimen helposti. Koska laakerien kitka lisää moottorin kuormitusta, moottorin virta kasvaa liikaa ja sitä ei säädin, varsinkin pölyinen, huonon lämpöhukan kera, hyvin kestä.

Moro

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #37 : Tammikuu 17, 2011, 22:22:12 »
Xantiassa on enemmän tai vähemmän tyyppivikana puhaltimen etuvastuksen kärähtäminen. Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallusteho on jatkuvasti täysillä, eli nopeudensäätö ei toimi. Vastuksen vaihtaminen on kohtuullisen helppo homma, ohessa omakohtaisesti testatut ohjeet homman tekemiseksi (kyseessä automaatti-ilmastoinnilla varustettu Xantia vm. -00):

Hieno ohje. Valitettavasti pre-facelift (tai ilmastoimattomissa) Xantioissa homma on erilainen, mutta ei hätää, tässä tulee siihenkin ohje  8)

Viallinen etuvastus oireilee tyypillisesti siten, että puhallin lopettaa toimimasta kokonaan.

- irrota etumatkustajan jalkotilasta hanskalokeron alta verhoilulevy (kiinni torx-ruuveilla, varo ettet riko ruuvien muovisia vastakappaleita)
- verhoilun irrottamisen jälkeen puhaltimen pohja tulee nätisti näkösälle (oikeassa reunassa).
- puhaltimen lähellä vasemmalla puolella näkyy ympyrän muotoinen muovilevy. Se lähtee muistaakseni pyöräyttämällä irti. Tässä levyssä on kiinni etuvastus.
- Irroita tämä kokonaisuus (ei siis moottoria)
- Totea, että kyseessä on muutama rautalanka ristissä ja yhdessä niistä lämpövastus
- Koita onko kyseessä tämän vastuksen rikkoutuminen ja ohita vastus rautalangalla.
- Laita etuvastuskokonaisuus takaisin paikalleen
- Jos tuuletin toimii, vastus oli rikki ja pitää vaihtaa - jos ei toimi, niin vika ei ole etuvastuksessa ja sitä on etsittävä muualta (esim. virtalukon pohjasta).
- Jos vastus on rikki, niin on kaksi vaihtoehtoa:
  a) hae uusi etuvastuskokonaisuus varaosaliikkeestä/Veholta (hintaa oli muistaakseni ihan riittävästi) ja asenna paikalleen.
  b) irroita vanha vastus etuvastuskokonaisuudesta, mene elektroniikkaosaliikkeeseen, pyydä vastaava, maksa 20snt, liitä haluamallasi tavalla uusi vastus paikalleen, asenna etuvastuskokonaisuus paikalleen.

That's it. Itse tein homman tavalla b)

Yleensä tuon lämpövastuksen palaminen johtuu syystä, eli minullakin moottori oli ruvennut jo kitiseen. Tätä kyseistä moottoria ei kuitenkaan voi virallisesti voidella, mutta itse irroitin moottorin ja purin ylimääräiset päältä pois, jonka jälkeen holvasin akselin aseöljyllä (sitä oli käsillä sillä hetkellä). Nyt on vuoden pyörinyt ääntelemättä ja vastuskin on pysynyt ehyenä.

Onko kellään tietoa minkä kokoinen tuo 20snt:n vastus on. Olisi kiva ostaa valmiiksi ennen kuin repostelen verhouksen auki.  :-\

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #38 : Tammikuu 18, 2011, 07:49:09 »
Tuota lämpösulaketta myyvät myös kodinkonekorjaamot. Katso sulakkeen lämpöasteluku ja tutki joku vanha kahvinkeitin, niissä käytetään samoja lämpösulakkeita, kunhan vaan lämpötila olisi liki sama, kuin autossa

Moro

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #39 : Tammikuu 18, 2011, 19:02:21 »
Mikä sen lämpösulakkeen tehtävä on, onko se välttämätön. Minulla se on nyt ohitettu rautalangan pätkällä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #40 : Tammikuu 18, 2011, 20:12:04 »
Sama tehtävä, kuin kahvikeittimessä, suojata ylikuumentumiselta. Nämä l-sulakkeet saattavat hajota myös omia aikojaan, aina ei tarvitse olla ylilämpöä. Rautalanka saattaa tehdä sen, jos seuraavaksi paikat ylikuumenee, siinä tuhoutuu kalliimmat osat.

Moro

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #41 : Tammikuu 19, 2011, 11:23:37 »
Niin ymmärrän että kahvikeitin tarvitsee  lämpösulakkeen, mutta lämppärin puhallin ? Kävin ostamassa elektroniikkatarvikkeesta uuden lämpösulakkeen, vihreä päisen 128 asteisen 1,50e. Entisestä sulakkeesta ei enää löytynyt merkintöjä, muuta kuin vihreä pää. Näillä mennään.

pete-s

  • Vieras
Säätimellä ei edes teoreettista mahdollisuutta säilyä hengissä
« Vastaus #42 : Elokuu 03, 2012, 22:18:57 »
Säätimen suunnittelija on selvästi ollut täysin pihalla.

Säädin toimii näin: Puhaltimen virtasyöttö on kytketty plussaan, ja miinusjohdolle tuodaan säätimestä jännite joka muuttuu. Esim syöttöjännitteen ollessa 3 volttia, puhaltimen yli vaikuttava jännite 12-3 = 9V (auton käydessä on jännite n 14v).

Säädin on emitteriseuraaja. Transistorin eitterijännite seuraa kantajännitettä yhden diodijännitekynnyksen päässä. Tehotransistoreissa kanta-emitterijännite on n 0,8-1 volttia. Kantajännite muodostetaan jännitejakajalla, jossa ylempänä on 820 ohmin kiinteä vastus, ja alempana on nopeudensäätimen nupista muuttuva vastus. Jännitteenjakajan antama kantajännite säätää puhaltimen nopeutta. Tässä kytkennässä korkeampi ulostulojännite antaa pienemmät kierrokset (puhaltimen näkemä jännite on siis akkujännite miinus säätimestä tuleva jännite). Kytkennän pienemmät  transistorit kytkevät täysitehosäädöllä puhaltimen miinussyötön maihin, vetämällä releen kiinni. Tässä osassa kytkentää ei voi olla kondensaattoria cxxx, vaan se on täydytty jättää pois, koska relettä vetävä transistori ei saisi kantajännitettä mistään.

Säätimessä on perustavaa laatua oleva vika. Puhallin ei ole resistiivinen kuorma. Lamppu tai lämpövastus olisi resistiivinen kuorma. Puhaltimessa on iduktanssia, jonka seurauksena virran katketessa äkillisesti sen navoissa näkyvä jännite nousee. Jännite on (I*L/dt) jossa I on virta, L on induktanssi ja dt on muutokseen kululva aika. Samalla ilmiöllä saadaan 12v akkujännitteestä 10000v sytytyskipinä.

Puhaltimen kommutaattori oikosulkee aina kaksi vierekkäistä kommutaattoriliuskaa, jolloin edeltävästä roottorin (pyörivä osa) käämistä tuleva jännitepiikki oikosulkeutuu viereiseen (seuraavaan) käämiin. Puhtaassa kommutaattorissa siis. Jos kommutaattori on likainen, ei  jännitepiikki aina varmuudella oikosulkeudu, vaan näkyy negatiivisena puhaltimen napojen yli. Rinnankytketty kenttäkäämi oikosulkee tästä tosin osan. Lopputuloksena on huonolla säkällä useamman sadan voltin negatiivinen jännitepiikki päätetransistorin emitterille. Transistorin base-emitter reverse breakdown voltage (VBEr), eli väärinpäinen jännitteensieto on luokkaa 5v. Toistuva VBEr ylittyminen tappaa transistorin pikkuhiljaa  (harvemmin kertalaakista).

Kytkettäessä induktiivista kuormaa transistorilla tarvitaan *AINA* takapotkudiodi ja/tai kondensaattori. Säätimen valmistaja on sellaisen tajunnut laittaa tupakannatsan kokoisen releenkäämin yli, muttei puolikiloisen roottorikäämin. Tässä kytkennässä päätekivillä ei ole edes teoreettista mahdollisuutta säilyä ehjänä, heti kun kommutaattori likaantuu. (tämänköhän vuoksi on päädytty kahteen päätetransistoriin, toinen varalle kun toinen possahtaa?) Kommutaattorin kuluminen, transistorin asteittainen kuolema, ja varatransistori selittäisi miksi säädin toimii jonkin aikaa.

Kaksi transistoria on turhaa. Toinen niistä ei johda virtaa koskaan (jos toinen ei ole pimeänä). Kahden rinnakkain kytketyn transistorin välille ei virtaa saa jakautumaan ilman emitterivastuksia, joita kytkennässä ei ole. Puolijohdevalmistajat ovat asiaa 40 vuotta yrittäneet. Jos joku siinä onnistuu, niin voi ruveta katselemaan ostomielessä pientä mukavaa trooppista saarta :-)

Livenä en ko. säädinkötöstystä ole nähnyt. Olen vain kuunnellut isäukon kuukausitolkulla noituneen kertakäyttösäätimiä. En suosittele mutu-pohjalta vielä mitään diodityyppiä tai kondensaattoria päätekiven suojaksi ennenkuin olen oskilloskoopilla mitannut puhaltimen takapotkun (back-EMF) virran ja pulssinpituuden. Ratkaisu on siis suojadiodi ESTOSUUNTAAN puhaltimen napojen yli, pieni keraaminen kondensaattori diodin rinnalla suojaa diodia, jolloin pienemmän huippuvirran sietävä (halvempi) diodi käy.

(Helvetissä Ranskalaiset vastaavat sähköasennuksista  :)  )
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2012, 23:30:08 kirjoittanut pete-s »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
Vs: Säätimellä ei edes teoreettista mahdollisuutta säilyä hengissä
« Vastaus #43 : Elokuu 04, 2012, 13:41:22 »
Säätimen suunnittelija on selvästi ollut täysin pihalla.

Kiitokset seikkaperäisestä selvityksestä. Jotakin tuon suuntaista olen omalla vajavaisella käsityskyvyllänikin yrittänyt johtaa, eli puolijohteet kuolevat, kun kulunut (olikin siis likainen) moottori suoltaa ylijännitettä takaisin päin.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 631
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #44 : Elokuu 08, 2012, 11:04:25 »
Tuota suoja/rinnakkaisdiodia pitää käyttää myös releiden käämien rinnalla. Varsinkin silloin, kun relettä komennetaan puolijohteen avulla. Syy sama, joka taas on sama periaate, toivottuna, sytkäpuolan toiminnassa..

Solikka20

  • Vieras
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #45 : Tammikuu 10, 2013, 10:40:05 »
täältä löytyneiden ohjeiden ja vinkkien perusteella taas yhden santikan puhallin toimii, kiitos kirjoittajille.

Purkaessa huomasin että säätimessä oli paljon kuraa eli olis ehkä voinut korjaantua vain puhdistuksella mutta kun olin jo investoinut tuon uuden niin asensin sen ja nyt jos jollakulla on tarvetta moiselle yksikölle niin postikuluja vastaan tai noutamalla saapi sen Tampereen Ikurista, mitään varmuutta että toimii ei ole mutta ehjältä näytti, pohjassa oli vain kuraa sen verran että epäilen vain oikosulkua. T:Tomi, 0400387874

Poissa cxt2

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #46 : Toukokuu 04, 2013, 06:33:50 »
Itse tilasin saksasta moisen vempeleen, katsotaan alkaako vaihdon jälkeen pelittämään :)
Nykyisellään löytyy jo uutta valeon kokonaista puhallintakin 130euroon ja "säädintä" alkaen 17€, joten ei rahallisesti mikään paha rasti.
Vielä kun ruosteetkin sais samaan rahaan korjattua ;D

Poissa Taamu

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #47 : Tammikuu 28, 2017, 15:52:38 »
Siellä piirilevyn ja metalliosan välissä oli jokin pyöreä tilpehööri, jossa oli pinnalla kuparimössöä.
Sen tarkoitus jäi vähän auki, laitoin sen vaseliinin avulla sinne väliin (muuten olis tippunut) ja puhallin ainakin toimii.

Taitaa olla se kytkentäkaaviossa oleva ntc- tai ptc-vastus. En muista kumpi kun ei ole kaavio nyt näkösällä.  Jos se on siinä jäähdytyslevyä vasten, niin sitten se ilmoittelee kojelaudassa olevalle ohjausyksikölle päätetrankkujen lämpötilaa.
Se ohjausyksikön kytkentäkaavio on edelleen hakusessa. Jos jollakin on sellainen niin ilolla otetaan vastaan.

Oman Xantiani etuvastukseen vaihdoin uudet transistorit, kun puhallin puhalsi koko ajan täysillä. Juurikin tuo pieni nappula, joka oli piirilevyn ja rungon välissä, tipahti pois kun irrotin piirilevyn korjausta varten. Luulin sen olevan jokseenkin turha härpäke, enkä laittanut sitä enää takaisin. Nyt kun kokeilin puhallinta, ei se enää käynnisty lainkaan.

Voiko tuo pienen osan poissaolo vaikuttaa niin, että puhallin ei toimi enää ollenkaan? Mistäköhän muusta tuo voisi johtua, auton päästä tulee kyllä virta etuvastukselle aivan normaalisti?

EDIT: Purin etuvastuksen ja laitoin (kaivoin roskiksesta) tuon "napin" omalle paikalleen piirilevyn ja rungon väliin. Tämän jälkeen puhallin rupesi toimimaan aivan oikein, eli se on kriittinen osa puhaltimen toiminnan kannalta
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2017, 22:23:16 kirjoittanut Taamu »

Poissa Marangoni

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: Näin vaihdat Xantian puhaltimen etuvastuksen
« Vastaus #48 : Helmikuu 01, 2017, 22:15:54 »
Moro, halusin vaan kertoa että täällä homma meni kait sit kuitenkin ihan putkeen... Eli täälläkin puhallin huuteli täysillä menemään heti kun virrat pisti päälle. Juotin uudet transistorit paikoilleen ja eikun kokeilemaan, virrat päälle...eikä sano mitään...pistin kynällä suoraan maihin ja alko huutaa täysillä. Takasin ihmettelemään lisää. Kuulin viisaammilta, että transistorit ei tykkäisi liiasta lämmöstä kun juottelee niitä. Uusi yritys ja 3-4s per juotos jonka jälkeen pieni huilitauko. Takas kokeilemaan ja sama homma. Lopulta yksi asentaja tuttu kehotti vaihtaa kokonaan uuden etuvastuhässäkän. Ei mitään muutosta ja alko ymmärrys jo loppua... Pari tuntia sitten tässä kotona muijalta kysyin, et muistaiskohan menikö puhallin xantiassa päälle virrat ku pisti päälle. Ei muistanu ja sithän mä vasta hokasin. Kasasin pöntön vanhalla vastuspaketilla ja autoon starttailemaan. No enään ei ihmetelty ja sit alko jo ihan naurattamaan!  ;D

Kiitos vaan teille kaikille viisaammille.  :angel: Peli oli -00 Xantia Aut. Ilm. Kolme viikkoa ollut omistuksessa ja ihmetystä on riittänyt, mutta eiköhän kohta pääse jo keskittymään vaan siihen liitelemiseen.

Citroën Xantia 1.8i-16v Exclusive Berline '00