Kyllä tuolla teillä tahtoo jalkoihin jäädä jos ajaa vaikka sitä 10 yli, kas kun 80 alueella osa ajaa 95, no 100 alueella sitten on aika veikeää kun edelleen on nopeus 95, 60 alueella mennään liki 80, vähän vaikea sitä on tuosta logiikkaa löytää, ehkä ooppelin loota jollottaa jos ajaa 100, 80 tai 60?
Sellaisen vinkin tahtoisin tarjota, ei ole pakko tietenkään noudattaa, mutta olen huomannut, ettei koskaan pidä olettaa yhtään mitään liikenteessä, voi seurata toista ajoneuvoa katseellaan ja arvioida sen nopeuden, voi arvioida samoin montaa muutakin asiaa, mutta yhtään asiaa minä en menisi olettamaan, kun aina voi tulla se kamikaze (useasti motskari) yli 150 risteysalueella, se kuljettaja joka osaa ottaa toiminnassaan huomion myös tuon mahdollisuuden elää pitkään.
Alkoholi se vaan liikennekuolemissa on se suurin tekijä, ei siitä pääse mihinkään, itseäni ei oikeastaan kiinnosta niinkään miten kukainenkin menee pykälien suhteen, kunhan toiminta on joustavaa ja ennakoitavissa, sekä ennenkaikkea sujuvaa, sitten ettei tosiaan olisi yhtään känniääliötä liikenteessä, palleista (tai muista ruumiin ulokkeista jos palleja ei löydy) hirteen ja pohjois-Koreaan pelkällä menolipulla, se on vähän sama kuin rosvojenkin kanssa, ei ne ole edes ihmisiä.
Itse olen kyllä suurrikollinen, kun saatan 80 alueella hiljaisella maantiellä lasketella vapaalla alamäessä, lähtönopeus 60 mäen päällä ja kyllä se tahtoo rullailla aika lujaa tuollaisen isomman mäen alas, mutta tyhmäähän se olisi olla käyttämättä planeetan tarjoama ilmainen energia hyödyksi, mikälie ZX TD farkun ilmoitettu kulutus, mutta kun rauhakseen issekseen maaseudulla ajelen, niin ennätys on 4.5l/100km ja 4.7-4.8 tuntuu osuvan yleensä, kauhea tappajakaahari
Tänään olinkin tuolla 7% nousujen seassa fillarilla liikenteessä, tuli 65km ajoa, aikaa meni 4h 15min, kävin ruohonleikkuriin bensaa, loppumatka meni kyllä aika pitkästi kävellen mäkiä, loppui kunto kesken ja nahka paloi tottakai
Taas kerran tuli todistettua se, että noissa puuta kuskaavissa raskaan kaluston kuljettajissa on kohtalainen prosentti vatipäitä, tai sitten huomio vaan kiinnittyy niihin, ihan tahalleen ajoi läheltä ohi hidastamatta, meinasi ilmavirta paiskata nurin sinne renkaisiin päin, mutta onneksi omamassaa löytyy parin riisitautisen verran, joten sain jotenkuten pysyttyä pystyssä ja ajoin siinä asfaltin reunassa, valkoisen viivan päällä jossa asfaltissa on kohtalaisen paljon renkaan levyistä halkeamaa jne, viiva on ihan asfaltin reunassa tosiaan ja siitä alkaa sen jälkeen heti tuollainen heinikko. Olen kyllä pistänyt merkille muutenkin, että keski-Suomessa on yllättävän paljon epäkohteliaita ihmisiä, jotka ei muita ota juuri huomioon, jos vertaa vaikka Savoon tai Lappiin, kyllä Lappiin, siellä on tosi kohteliaita ja ystävällisiä ihmisiä ja ajavat _lujaa_ vaikkei kellään ole kiire
Tai ehkä se vaan on siinä, että tälläinen Savolaisen ja Karjalalaisen ristisiitos kattelee maailmaa vähän eri vinkkelistä
Lyhyt oppimäärä Savolaiseen liikenteeseen:
Paana aukee, kaasua
Loiva kaarre, anna mennä vaan, kyllä se kaasulla kääntyilee
Kirjoittaja ei ota vastuuta oppimäärän oikeellisuudesta, eikä kirjoittajaa voida pitää vastuussa jos jotain sattuu