Kirjoittaja Aihe: C2 huono tyhjäkäynti kuumana  (Luettu 629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hp10a10

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 234
  • Peukkuja: 2
  • C2 1.4 VTR 2004
C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« : Kesäkuu 25, 2020, 10:47:07 »
C2 1,4 8v herjasi vikakoodit ykköslambdasta ja kaasupolkimesta jokin aika sitten. Vaihdeltiin molemmat ja koodit katosivat. Joku aika siitä eteenpäin niin kuumana tyhjäkäynti tippuu 500-700rpm ja tuntuu, että sammuu ihan just ja välillä sammuukin. Mitään vikakoodeja ei anna mutta antaa OBD:ltä tuollaisen: Fuel system 1 status OL-Fault

Varaosa-autosta on vaihdettu puola ja MAP-anturi ja jahdattu alipainevuotoja sekä putsattu kaasuläppäkotelo mutta ei mitään näkyvää/vaikutusta löydy. Onko tuohon alipainevuotoon joku helppo keino todeta ne C2:ssa?

Mistähän osaisi seuraavaksi lähteä vikaa jahtaamaan? Kylmänä käy kuin ajatus mutta kun lämpenee normilämpötilaan niin alkaa stumppaamaan.

Olisiko ODB:n live-arvoissa, jotain mitä kannattaisi kytätä, mistä voisi saada lisää infoa?


Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 20
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2020, 11:20:52 »
Onko tossa tyhjäkäyntisäädin? Lämpötila-anturikin vois olla...
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 -=- XM 2.0i' 90 -=- AX 11 TRE '89 -=- 307 SW 1.6 16V '06=-

Poissa hp10a10

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 234
  • Peukkuja: 2
  • C2 1.4 VTR 2004
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2020, 11:42:25 »
Onko tossa tyhjäkäyntisäädin? Lämpötila-anturikin vois olla...

En ainakaan keksi, että siinä olisi tyhjäkäyntisäädintä erikseen. Jäähdytysnesteen lämpötila ja imuilman lämpötila näyttää ainakin OBD:stä ihan oikeansuuntaisia lukemia.

Voisikohan tuolla olla sähkön puute. Luin jostain hollannin keskustelupalstalta juttua huonon akun aiheuttamasta samantyyppisestä ongelmasta. Starttaa kyllä hyvin mutta olisiko akku kenties syyllinen - nelisen vuotta näkyy olevan ikää ja pelkkää muutaman kilometrin pätkäajoa..

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 20
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2020, 11:45:26 »
Jos on sähköinen kaasuläppä niin ei ole tyhjäkäyntimoottoria.

Minkä vikakoodin se antaa? OL fault taitaa olla open loop fault, eli ei taida saada tarvittavia anturitietoja mennäkseen closed looppiin
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 -=- XM 2.0i' 90 -=- AX 11 TRE '89 -=- 307 SW 1.6 16V '06=-

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 719
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2020, 11:51:37 »
Suutin- ja johtosarjaviat myös mahdollisia, jos vara-auto vieressä, niin kokeilemaan. Meillä meni samasta koneesta ruiskun johtosarja 206:sesta. Kävi huonosti tyhjää, otti kierroksia kyllä paikoillaan, mutta ajossa ei kulkenut. Vikakoodit oli suutin nro 3 yms. ja niitä vaihdeltiin, korjaantui lopulta johtosarjan vaihdolla. Onneksi oli varaosia mäki täynnä...  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa hp10a10

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 234
  • Peukkuja: 2
  • C2 1.4 VTR 2004
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2020, 12:08:41 »
Tuo ei anna mitään vikakoodeja. Varaosa-autona on pösö niin ihan kaikki osat ei käy niin kaikkea ei voi helposti kokeilla...

Poissa hp10a10

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 234
  • Peukkuja: 2
  • C2 1.4 VTR 2004
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2020, 20:49:54 »
Onko jollain tieto minkälaista jännitettä tuon ykköslambdan pitäisi antaa lämpimänä. Pieni epäily että tuo uusi lambda ei toimi oikein.

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 20
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2020, 09:58:00 »
Pitäisi sahata n. 0,1-0,9 voltin välillä.
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 -=- XM 2.0i' 90 -=- AX 11 TRE '89 -=- 307 SW 1.6 16V '06=-

Poissa hp10a10

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 234
  • Peukkuja: 2
  • C2 1.4 VTR 2004
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2020, 10:31:24 »
Pitäisi sahata n. 0,1-0,9 voltin välillä.

Jees, täytyypä mittailla. Mielenkiintoinen juttu oli, että kun nyppäsin koko lambdan johdon irti niin käynti oli heti parempi kuumana. Sekin lienee erikoista, että siitä ei tullut edes mitään vikakoodia eikä MIL-valo syttynyt kun piuha oli irti..?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 858
  • Peukkuja: 19
Vs: C2 huono tyhjäkäynti kuumana
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2020, 12:36:09 »
Tuo sahaaminen on silloin kun piuhat on kiinni (ja ollaan closed loopissa, eli ei ihan kylmäkäynnistyksen alussa tai täyskaasukiihdytyksessä), eli anturi on niin kapeakaistainen että säätö tapahtuu ideaalin molemmin puolin edestakaisin sahaamalla useamman kertaa sekunnissa.

Voi yrittää mitata korkeaohmisella yleismittarillakin, mutta jos siinä ei ole jotain analogiapalkkia, ei siitä oikein saa mitään tolkkua, kun mittarit integroi pidemmän aikaa ettei numerot vilistä silmissä. Analogiamittareissa on usein liian pieni impedanssi mittaamiseen. Skoopilla onnistuu paremmin virittelemällä joku välijohto että liitos voi olla kiinni tai usein merkkitestereissä ainakin on mahdollisuus katsoa lambda-arvoja ECUn näkemänä, ja kai tarviketestereilläkin voi katsoa lambdan käyrää.

Nestekaasutoholla ja yleismittarilla saa yleensä jotenkin testattua irtoanturia, ainakin jännitetealueita, muttei oikein sen vanhenemista eli vaihteluiden hidastumista.
Esim: