Kirjoittaja Aihe: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009  (Luettu 887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« : Maaliskuu 25, 2020, 09:27:07 »
Laitoin kesärenkaat täällä Keski_Suomessa ja huolsin jarrut samalla. Uusin takajarrusylinterit.
Takana oli 1 kpl liukutappi pidempi kuin toinen ??? Vaihdettu lyhyemmäksi.
Edessä liukutappien suojakumit vaihdettu lyhyemmiksi. Likutappipaketin mitta kassaan puristettuna
88 mm nyt mitta on 83 mm.
Seuraavassa kuvassa taitaa olla kyseessä takatapit.
Aloin tutkimaan asiaa, miksi työsylinterin puoleinen pala kuluu enemmän kuin haarukkapuoli. Paloissa reilusti kulutuspintaa.
Vaimon Clio II 2000 etujarrujen suojakumit lyhennetty. Sain 2 mm. 88 -> 86 mm. Jarrupaloissa reilusti pintaa.
Tässä kuva Citikan suojakumeista. Leikkasin nämä lyhyemmäksi Clio:oon.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 255 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 115 000 km.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 398
  • Peukkuja: 20
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2020, 11:56:38 »
Onko liukutapeissa sisäpäässä kumiset tiivisteet? Mulla oli ainakin C3 Picassossa ongelmia niiden kanssa kun turposivat jumiin niin, ettei tappia saanut pois kuin pulttipyssyllä pyörittämällä tiivisteenjämät tohjoksi.
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 -=-C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2020, 16:36:23 »
^Pitäis tietää mitä materiaalia ne kumit on, tai tulee helposti lisää ohjelmaa kun rasvaa tappeja kumeille epäsopivalla rasvalla... Se yleiskäyttöinen CRC tms. millä on kaikkea rasvattu vuoskymmeniä, ei vaan sovi kaikille kumilaaduille...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2020, 18:52:00 »
Onko liukutapeissa sisäpäässä kumiset tiivisteet? Mulla oli ainakin C3 Picassossa ongelmia niiden kanssa kun turposivat jumiin niin, ettei tappia saanut pois kuin pulttipyssyllä pyörittämällä tiivisteenjämät tohjoksi.
Joo, samoin kävi minulle, kun käytin kuparitahnaa ja se ei sovi kumille mineraaliöljyn takia. Otin kumit pois käytöstä ja se ei ollut hyvä. Jarrumäntäosa alkoi kolisemaan, joten uudet kumit ja keraaminen valkoinen rasva tappiin, mutta eräs ongelma on näiden tappien herkkä ruostuvuus. Metallin materiaali on huono laatuista. Cliossa oli normaali rasvaprässi vaseliina ja ne oli pysynyt hyvänä. Nyt kokeilen keraamista. Pitää katsoa syksyllä, onko ruostetta !
Citikassa on keraaminen spray ja veikkaan jonkun tapin olevan syksyllä ruosteessa, joten pitää kokeilla vaseliinia. Kaverilla oli ongelmia Lagunan tappien kanssa, mutta Avensis Ok.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 255 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 115 000 km.

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #4 : Maaliskuu 26, 2020, 19:18:28 »
^Pitäis tietää mitä materiaalia ne kumit on, tai tulee helposti lisää ohjelmaa kun rasvaa tappeja kumeille epäsopivalla rasvalla... Se yleiskäyttöinen CRC tms. millä on kaikkea rasvattu vuoskymmeniä, ei vaan sovi kaikille kumilaaduille...
Onko vinkkiä mitä ainetta käyttäisi, koska tappien laatu huono ruostumisen suhteen.
Mutta, jos rassaatte jarruja, niin mitatkaa, tuletteko samaan tulokseen, paljonko paloissa kulutuspintaa
jäljellä, kun tapit kumeinen pohjassa.
Voihan se olla mahdollista, jos laittaa tapit siten, että palat kuluu 3 + 3 mm, niin onko työmäntä likaa ulkona ja menee hieman vinoon. Outo juttuhan tää on, mutta takki tällä hetkellä tyhjä, et kahden auton jälkeen, ei tee mieli heti varmistaa tuo minun kuvioni.
Kahtena päivänä 7 t. Clion jarruhihnat olivat liian leveät, eli kengät, rumpu ei mennyt päälle, joten kenkien yläpäästä ( se on työsylinterin kohdalta ) molemmista pois noin 5 mm. Ebayn mukaan piti olla Clio II. Minua viehätti jotenkin parempi automaatti säätö ????
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 255 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 115 000 km.

Poissa sulo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2020, 19:51:10 »
Tänään C4:sen alapallovaihdossa tuli katsottua miten liukutapit voi, ihan hyvältä näytti ja toimi. Rasvana niinkin erikoinen kuin bilteman jarrusatularasva :)

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2020, 23:05:25 »
Pientä sekoilua, mutta työsylinterin puoleinen jarrupalaa kuluu ulkopalaa enemmän, jos satula ei pääse kunnolla liukumaan.
Täytuu kokeilla jotakin toista tähän tarkoitukseen suunniteltua rasvaa.
Miten lienee CRC BrakeLube PRO.
Kävin lukemassa miten muilla Foorumeilla, niin monella tuntuu tuo jumiutuminen olevan ongelma.
Pitää kokeilla myös toi Bilteman rasva !
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 255 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 115 000 km.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 892
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2020, 08:34:58 »
Miten satula liukuu tapeillansa, paloitta. Pitäisi mennä kevyesti ja ei sovi olla välyksiäkään. Nämä kun voivat saada palat kulumaan vinoon, siten alkaisi mäntä kanittaa.. Myös palat pitäisi olla vähemmän tiukasti paikoissansa. Voisi olla syytä kaapia ruostetta pois palojen tukikohdista. Voiteluiksi näihin satularasvaa, tai n. 50-50-seosta: *Al-tahna+ potkuriakselirasva. Toimii hyvin ainakin huoltovälin ajan. Tässä ei olekaan kyse jonkin automerkin satuloista, samanlaisia ovat kaikissa. *Al-tahna estää jumeja, rasva kestää vettä....Tätä olen käyttänyt jo 20v....  Kyllä liukutapit pysyy kunnossa, kun on rasvassa ja kumit ehjät.

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2020, 10:34:49 »
Moni käyttää tervaa vanteen pulteissa ! Mitäpä, jos tervaa käyttäisi myös liukutapeissa ?
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 255 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 115 000 km.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 800
  • Peukkuja: 18
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2020, 13:49:05 »
Moni käyttää tervaa vanteen pulteissa ! Mitäpä, jos tervaa käyttäisi myös liukutapeissa ?
Tuskin sopivuutta saa selville kuin kokeilemalla, moissa kun on muitakin aineita joukossa ja "terva"kin voi oikeasti olla mitä vaan tahmeaa. Jos kumeja saa halvalla, niin kokeilu on helppoa, mittaa irtokumin halkaisijan ja sen jälkeen suihkuttaa "riittävästi" kokeiltavaa tavaraa ja antaa olla vaikka viikon ja mittaa uudestaan, turpoaminen vaikuttaa suoraan myös rinkulan ulkohalkaisijaan ja muistan kun joku moottoripyöräharrastaja kokeili jarrusylinterin sisäisiä tiivisteitä (DOT3/4:lle suunniteltuja) ja eron näki ihan silmälläkin, turposi reilusti (50% ? täytyy kaivaa jos löydän jostain kokeen) isommaksi. Tavara ei saisi myöskään kuivua kovin kiinteäksi ja vahvaksi.

Jarrukumirasva nimellä myydään myös tarvikeliikeissä ainetta joka ei turvota kumeja ja ruosteensuojaus kuuluu yleensä yhtenä osana ominaisuuksiin.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2020, 17:26:40 »
Niin. Tuossa jo tulikin oikeastaan kaikki oleellinen. Testaamalla, viikon liotuksella, pitäisi yhteensopivuus selvitä...

Aikanaan kun "piti tehdä" sekoitus, eli LHM -jarrusatula DOT4 -kytkinpääsylinterin jatkeeksi, heitin kumpiakin tiivisteitä kumpaankin nesteeseen. Yllättäen BX:n jarrusatulan kumit kesti DOT -nestettä, mutta Ladan pääsylinterin kumit turposi minuuteissa kolminkertaiseen mittaan LHM kylvyssä. Aika helppo oli sitten tehdä päätelmät mitä nestettä osien kanssa käyttää, ja jarruletkun valinta oli myös helppo, eli silloin meni DOT4 nesteet siihen järjestelmään, 405 Pösön jarruletkun kanssa...

Kaikkea sitä onkin tullut väsättyä, nuokin jarrutteluvermeet meni -67 Dneprin takajarruksi, aika paljon parempi oli kuin alkuperäinen peräöljykylpyinen rumpujarru joka oli kyllä suunniteltu toimimaan ilman peräöljyä...

Tervasta liukutappien rasvana en olisi ollenkaan vakuuttunut. Staattisessa paikassa toimii, tuskin liikkuvassa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa eju

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Jarrujen huolto C4 1,6 HDi 2009
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2020, 18:54:51 »
Joo, niin se on, että terva on liian kuivaa. Aikaisemmin liukutapeissa Motip Ceramic Grease 1200 C ja tämä oli liian kuivaa ja väittivät suojaavan elektrolyyttiseltä korroosiolta. Ja paskat. Tapit saattoi ruostua talven aikana.
Nyt on jarruissa herkkyyttä. Jarrupalojen selkiin CRC Ceramic Paste ja liukutappeihin CRC BrakLube Pro.
Onhan nämä aineet kehittyneet 70-luvulta, kun yritin saada Supermirafiorin jarrusatuloiden liukupalat pysymään liukuvina. Kuparitahnakin kuivui sinne.
Nyt olen päivittänyt itseni noille kahdelle CRC:n tuotteelle.
- CRC Ceramic Paste on liian kuivaa liukutappeihin. Laitoin sitä selkiin ja pultteihin.
- CRC BrakLube Pro tuntuu olevan riittävän rasvainen eli pitääkö veden poissa. Sen näkee ensi kevään, jos luoja suo.
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 255 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 115 000 km.