Kirjoittaja Aihe: Particle filter additive level too low  (Luettu 300 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeeTee

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Particle filter additive level too low
« : Syyskuu 26, 2019, 10:42:58 »
Auto Citroen C5 1.6 HDi 2006, jossa seuraavanlainen vika:

Kesken ajon näyttöön tuli "Particle filter additive level too low" virheilmoitus.
Säiliö oli yli puolillaan, mutta lisäsin kuitenkin Eolys ainetta säiliön täyteen.
Vikailmoitus ei kuitenkaan poistunut vaan tulee heti kohta kun laittaa virrat päälle.
Vikakoodinlukijalla antaa tuohon viittaavat vikakoodit P1445 ja P1446.

P1445 = "Diesel additive system quantity too high"
P1446 = "Fuel additive low level reached"

Eli samaan aikaan lisäaineen määrä liian korkea ja vähissä  ???

Vaihdettu toisesta "kolariautosta" lisäainesäiliö, mutta vika ei korjaantunut (Liekö sekin säiliö viallinen).
Vikakoodit saa nollattua, mutta ne tulevat aina uudestaan.

Pari vuotta sitten tuli samainen "Particle filter additive level too low" virheilmoitus, mutta silloin riitti kun lisäsi ainetta säiliöön.

On kokeiltu Lexialla (Versio 7.62) nollata lisäaineen laskuri, mutta ei ollut menestystä.

"Räätälöity huolto-ohjelma" - "Dieselin lisäaineistuksen huolto-ohjelma" antaa vastaukseksi "Toimintoa ei tueta tässä autossa", eli minä tulkitsen tuon siten, että tässä mun C5:ssa ei ole lisäainelaskuria.

Jostain valikosta löysin kuitenkin kuuntelutestin, jossa on mahdollista ajaa lisäaineen pumppua, jolloin kuuntelemalla voi todeta, että pöyriikö pumppu. Testissä pumppu surahti kerrallaan noin puoli sekuntia, eli tämän perusteella pumppu olisi kunnossa.

Nollasin myös kaikki mahdolliset hälytykset, mutta edelleen näyttöön tulee "Particle filter additive level too low" ilmoitus.

Teurastin ylimääräisen lisäainesäiliön kun ei tuntunut millään saavan kantta tai pumppuyksikköä auki.

Eipä sieltä löytynyt mitään muuta kuin tuo kuvan pumppu. Ei siinä kyllä äkkiseltään näytä olevan mitään pinnankorkeuden mittaamiseen liittyvää komponenttia.

Pumppyyksikön kannessa merkinnät: MARWAL SYSTEMS, 5341A0502, 96 392 337 80, 0973 002 9900

Onko kellään tietoa, että minkälainen lisäaineen pinnankorkeuden mittaus tässä C5:ssa on ja miten sen toimivuuden voisi mitata?

Apua ongelman ratkaisussa kaivataan!

Poissa TeeTee

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Particle filter additive level too low
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2019, 12:17:53 »
Löytyihän se laskurien nollaus Lexiasta kun jaksaa kaivella.

Eli valikosta...

Diagnoosi
Kokonaistesti
Katkaise ja kytke virta
Auton konfiguraation haku
Odotetaan vikakoodien luku
Dieselin lisäainejärjestelmä
Ohjausyksikkö ADDG03 Vahvista jatkaaksesi
Kaukopäivitys
Lisäainesäiliön täyttö tai vaihto (lisäaineen minimimäärän merkkivalon syttyminen)
Sitten tulee ohjeita, varmistuksia ja varoituksia nollauksesta
Nollaus saatettu loppuun

Tein Lexialla myös hiukkassuodattimen vaihdon. Pitänee jossain vaiheessa ainakin puhdistaa tuo FAB.

Näillä toimenpiteillä ei enään "Particle filter additive level too low" herjaa tullut näyttöön.  ;D


Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Particle filter additive level too low
« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2019, 03:06:46 »
Isäukko hankki c5:n ja herjaa tuota otsikossa mainittua vikaa. Mulla on Icarsoftin merkkikohtainen lukija, ja sillä ei löytynyt lainkaan hiukkaspöntön tietoja ko. autosta. Toisin kuin omassa autossa: näkyy regeneroinnit jne. Kieliikö tuo siitä, että isän autosta on Lexalla tms hiukkaspönttö disabloitu? Silti laskennallisesti ainakin lisäainetta on liian vähän.  Näkyy olevan takalasissa Acryn tarra, niin mietin, että ehkä siellä on jotain taikoja tehty.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2019, 03:29:13 kirjoittanut mjk47830 »
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 172
  • Peukkuja: 0
Vs: Particle filter additive level too low
« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2019, 23:15:25 »
Tuo lisäaineen "nollaus" oli minulla kans melko mystinen toimenpide. Lexia valitteli ettei olisi mahdollista. Jostain netin syövereistä jotku ohjeet löysin kujnka se tehdään ja ne oli melko konstikkaat. Lisäksi vaikutti että ei onnistunu. Lisäaineen vähyyttä valitteli toimenpiteistä huolimatta. Noh kerrattaen sitten huomasin etyä eipä enää muuten valittele lisäaineen vähyyttä. Eli vaati ilmeisesti pitemmän tovin seisomista auto että  hälytys nollautu.