Kirjoittaja Aihe: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa  (Luettu 37968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 876
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #100 : Elokuu 11, 2018, 08:49:42 »
Käsijarrun säädöstä: Vaijeri vain niin tiukkaan, että satulan vipu palautuu täysin, vaijerin mitenkään kantamatta. Näin on aina ollut näissä jarrusysteemeissä. Syy: palojen automaattisäädön toiminta ja palojen(jarrumännän) paluuliike.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 334
  • Peukkuja: 25
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #101 : Elokuu 26, 2018, 10:54:46 »
Oma otokseni vaijerinvaihdosta.

Optimistisesti ostin pelkän yhden vaijerin ilman putkia ajatuksena, että 0) En vaihda vanhaa ollenkaan, ujutan vain öljyä putkeen liukasteeksi, 1) "muutama vuosi sitten" (oikeasti vuonna 2010) vaihdettu putki on varmasti vielä ihan hyvä, ja 2) kokeilen sitä mainittua rassauskonstia putken avartamiseksi, jos joudun vaijerin vaihtamaan.

Heti aloitettua paljastui se ongelma: Putkien sisäpinnoille syntynyt ruoste on tarrannut kiinni niin ettei vaijerin ympärillä oleva valkoinen nylonsukka pääse ulos putkesta, eli vanhaa vaijeria ei voi ehjänä vetää ulos. Katkaisin vaijerin päätyklunssin, harotin pään, ja poralla pyörittäen vedin vaijerin ulos, uskoen että se matkalla muusaisi nylonkuoren palasiksi. Näin ei käynyt, vaan nylon jäi sinne putkeen lopullisesti. Sitä ei pystynyt kummastakaan päästä vetämällä liikuttamaan, eikä pahiten tukkeutuneessa putken yläpäässä edes poraaminen yms. kairaaminen pelastanut. Seassa oleva sitkeä muovikuori vieläpä esti rassaustekniikan. Tukossa mikä tukossa. Lopuksi kun putki oli lattialla, sahasin sen pätkiksi, ja oikeastaan ainoa paikka, mistä putki ei ollut sisältä umpijumiruosteessa, oli suora osuus. Ei siis ihme ettei se nylonsukka liiku. Toisaalta vaijeri liukui nylonin sisällä ihan hienosti, ei sen puoleen ongelmaa ja sinällään ihan turha remontti.

Putken vaihto oli juuri niin vaikeaa kuin on kerrottu. Löysäsin ensin pelkän pakoputken lämpöpellin ja laskin sen pakoputken päälle. Ei apua, ja sitäpaitsi takalambdan johto oli jatkuvassa leikkautumisvaarassa. Revin suojan pois, eikä tilaa edelleenkään ollut tarpeeksi. Lopulta irroitin pakoputken keski- ja takahengarit ja laskun putkea. Miksi en tehnyt tätä heti aluksi, oli niin helppo homma ja toi ratkaisevasti lisätilaa. Luin kyllä että jonkun mielestä lämpösuojaa ei tarvitse edes ottaa pois välistä, mutta ei onnistu minun taidoillani eikä hahmotuskyvyllä.

Entä itse vaijeri? Siinä ongelma on liitos putkeen. Vaijerinkuoren päässä on putken sisään menevä muovipääty. Vaikka olin aikanaan suojannut uuden vaijerin tuon kohdan kutistesukalla niin ettei roiskevesi pääse liitoksesta, niin ilmeisesti pelkkä ilmankosteus riittää ruostuttamaan putken. Toinen ongelma on vaijerinkuoren liitos muovipäätyyn. Siinäkään kohtaa eivät edes ehjät kutistesukat ole auttaneet. Pyörän liikkeiden myötä liian suuri liikkuminen on katkaissut kuoren muovipäädyn juuresta. Alla oleva kuoren spiraalijäykiste oli ruostunut (toiselta puolelta katkennut), ja sen alla oli ihka selvää vettä. Vaikka siis kaikki oli kutistesukitettu uutena ja sukat edelleen ehjät.

Vaijerinkuoret ovat siis kulutustavaraa, ja jotta niiden vaihto aikanaan olisi helppoa, pitäisi vaijerit ilmeisesti vuosittain vetää putkista ulos kun ne vielä mahtuvat tulemaan :) Tuota tuskin kukaan tekee, joten sitten kun vaijereihin kerrankin kajotaan, joudutaan samalla putkiremonttiin.

Entä pitääkö paikkaansa perinteinen väite "käsijarrun käyttäminen pitää paikat kunnossa"? Satuloiden herkkänä säilymisen osalta kyllä. Mekanismipötkylä alkaa ajan myötä ryytyä satulan läpivientiinsä, ja sen jatkuva hiominen on varmasti hyväksi. Tuskin myöskään automaattisäätö juurikaan kuluu, sen verran järeä hammastus siinä on. Vaijerin näkyvän osan osalta en osaa sanoa onko käytöllä tai käyttämättömyydellä mitään merkitystä, pyöränliikkeet sen tuhoaa. Putkien osalta voisi ounastella, että vaijereiden toistuva kiristys/löysääminen saa nylonsukan liikkumaan putken säteittäissuunnassa ja siten pitää putkea auki? Putkea vaijeri ei pituussuunnassa hio koska vaijeri liukuu liikkumattoman nylonkuoren sisällä.

Alkuperäinen syy, että miksi omassani käsijarru on niin turkasen jäykkä verrattuna vertailuautoon, ei selvinnyt eikä ratkennut tällä availulla. Kaikki on rasvattua ja herkkää ja liikkuvat yksinään sormivoimin, mutta kokonaisuus vaatii edelleen hauista. Ja jarrupolkimen painamista, kuten ohjekirjassakin neuvotaan.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 377
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #102 : Lokakuu 08, 2018, 16:58:20 »
Pyörän liikkeiden myötä liian suuri liikkuminen on katkaissut kuoren muovipäädyn juuresta. Alla oleva kuoren spiraalijäykiste oli ruostunut (toiselta puolelta katkennut), ja sen alla oli ihka selvää vettä. Vaikka siis kaikki oli kutistesukitettu uutena ja sukat edelleen ehjät.

Mitäs sulla oli sen vaijerinohjaimen ja vaijerin välissä suojana? Siis sen etutolpassa olevan metallisen kiepin, mistä vaijeri menee kuorineen läpi juuri ennen kuin päätyy satulaan? Mulla oli pari kumiletkunpätkää puristettuna ohjaimen sisään, eli vaijeri meni letkun kautta ohjaimen läpi. Toinen letku oli irronnut ja toinen oli paikallaan, mutta vaijerin kuori oli silti murtunut kummallakin puolella... Mitä tohon nyt laittais suojaksi vaijerin ympärille? Vaijeri kuitenkin liikkuu sen verran, että se hinkkaa kuorensa rikki näköjään melkein mistä vaan.

Vielä toimii, mutta pitää alkaa jo varautua, että jossain vaiheessa tarvii taas uusia. Johan noilla pari vuotta ajeltiin.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 334
  • Peukkuja: 25
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #103 : Lokakuu 08, 2018, 17:44:59 »
Pari kerrosta kutistesukkaa. Ei ongelmaa, kuori ehjä niiltä osin.

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #104 : Syyskuu 09, 2019, 09:47:28 »
Moi

Onko kuvaa miten sisäkonsoli avataan, leikataan, revitään ja mistä?

Onko jossain mahdollisesti ruuvit?

Kiitos avusta OP

Helppo homma vähättelemättä, jotenkin näin;

-Irroita keskikonsolin tuhkakuppi vetäisemällä ja irroita samalla kaksi näkymään tulevaa tx20(?) ruuvia jolloin keskikonsolin takaosa irtoaa.
-irroita käsijarrukahvan loven pieni muovilevy ja kääntele kahvan suojapussi irti kolostaan.
-Irroita vaihteenvalitsimen aluslevy (automaatti). Manuaalista minulla ei kokemusta.
-Irroita 12v -pistokkeen liitin.

Nyt konsoli nousee - jos en unohtanut jotain työvaihetta välistä - kippaamalla sen verran ylös että pääset tekemään tarvittavat työt ja säädöt käsijarrumekanismille.
Vaijereiden vaihto edessä, miten tuo automaatin vaihteenvalitsemen aluslevy lähtee irti ? Ja pitääkö vaihdekepin nuppi irroittaa ja jos pitää, niin miten se lähtee?

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 381
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #105 : Syyskuu 09, 2019, 09:50:06 »
Homman pystyy tekemään takatuhkiksen poistamalla sen kautta, muistaakseni.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 334
  • Peukkuja: 25
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #106 : Syyskuu 09, 2019, 11:26:44 »
Ei tarvitse irrottaa kepin kulissia. Keskikonsoli siitä ympäriltä irtoaa ensin. Jousitusnapin alla on yksi ruuvi, joten se on kaivettava pois tieltä.  Käsijarrun pussi jätetään paikalleen.

Ehkä sen tuhkakupinkin kautta ahtaasti hoitaa, mutta itse tykkään tehdä tilaa kunnolla.

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Käsijarruvaijerit jumissa
« Vastaus #107 : Syyskuu 16, 2019, 08:47:26 »
Ei tarvitse irrottaa kepin kulissia. Keskikonsoli siitä ympäriltä irtoaa ensin. Jousitusnapin alla on yksi ruuvi, joten se on kaivettava pois tieltä.  Käsijarrun pussi jätetään paikalleen.

Ehkä sen tuhkakupinkin kautta ahtaasti hoitaa, mutta itse tykkään tehdä tilaa kunnolla.
Sieltähän se keskikonsoli irtosi kokonaan. Huomattavasti parempi tehdä koko konsoli irti.