Kirjoittaja Aihe: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa  (Luettu 349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J-V

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« : Heinäkuu 14, 2019, 01:40:12 »
Onko kokemuksia / mitä kannataisi tehdä?
Käsijarrun vaijeri ( oik.taka) jumittaa niin, ettei jarrulkengät palaudu vaan jäävät laahaamaan levyyn kiinni. Tuohan on melko pitkä pätkä, n. 2,5 m, ja siinä on muutama loiva mutka, joten kitkaahan siinä vaijerin kulkua hidastamaan kieltämättä tulee.
Vaihdatin uudet vaijerit, kun edellisistä oli mennyt säikeitä poikki. Luulin että ongelma ( = jumittaminen ) olisi ollut sillä selvä, mutta ei...sama jumitus on nyt taas iskenyt.
Miten varmistan että jarru palautuu normaaliasentoon myös käsijarrun käyttämisen jälkeen?
Ollaan lähdössä Pohjois-Norjaan as.vaunua vetämään, joten ei olisi kiva jos jarrut kuumenee ja alkaa pettää...

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 582
  • Peukkuja: 7
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2019, 16:24:56 »
Onko levyrummut? Eihän kengät ole saranatapeilla? Ajattelin että jos ovat ruostuneet eikä liiku normaalisti. Myös käsijarrun vaijerin laatu voi olla niin surkea ettei tahdo vaijeri liikkua.
Esim Sparetolla myydään Aten vaijereita, otin vaan esimerkiksi yhden sivun (en tiedä autosi speksejä):
https://spareto.fi/tuotteet/243727-08492-vaijeri-seisontajarru

Ate näyttää tarkat pituudet, pitäisi tulla oikea osa...

Näköjään Aeromotorsilla on myös Atea...mutta pienempi rahti.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2019, 17:53:02 »
Ei taida olla rumpuja edes mopokoneisessa...

Jumittaako satulan käsijarruvipu? Palautuuko herkästi kun vaijeri on irti? Tuppaa jumittumaan se käsijarrumekanismi levyjarrullisissa... Jossain (Wolkkareissa) on tullut nähtyä lisäjoustakin asennetun vivun palautukselle...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2019, 17:57:56 »
Otetaas sen verran takaisin, että näemmä osaa jumitella vaijeritkin. Tämän päivää kömpinyt oman C8:n alla, ja jumittaa vaijereistaan tuokin, kun tarkemmin tutustui. Satuloiden vivut palautuu hienosti, kummankin puolen vaijerit tahmaa hitusen. Enkä ihmettele miksi, paikassa jossa edestä kahvalta tuleva vaijeri yhtyy kahteen, on vaijereiden kuoret avoimena eteenpäin, ottamassa vastaan kaiken mitä pohjapuolella lentää...

Ja vaijereiden keskinäinen tasausmekanismi, ainakin äkkiä katsottuna, on kyllä perin Brittiläinen sovellus... ::)

Katsoo nyt miten tuon kanssa etenee, jos leiman saa, ja jos talven yli pärjäisi, niin katsoo sitten tulevana kesänä uudelleen. Uusien vaijereiden kanssa, voisi noita toki yrittää liotellakin (pikainen WD40 -kylpy on menossa) mutta voipi olla ettei ihan ihmeitä ehdi ennenkuin leima on lopuillaan parissa viikossa... Ja anoppilassakin pitäisi tuolla käydä, kun on toistaiseksi ainoa mihin kaikki sopii kyytiin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut

Poissa J-V

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2019, 20:01:46 »
Otetaas sen verran takaisin, että näemmä osaa jumitella vaijeritkin. Tämän päivää kömpinyt oman C8:n alla, ja jumittaa vaijereistaan tuokin, kun tarkemmin tutustui. Satuloiden vivut palautuu hienosti, kummankin puolen vaijerit tahmaa hitusen. Enkä ihmettele miksi, paikassa jossa edestä kahvalta tuleva vaijeri yhtyy kahteen, on vaijereiden kuoret avoimena eteenpäin, ottamassa vastaan kaiken mitä pohjapuolella lentää...

Ja vaijereiden keskinäinen tasausmekanismi, ainakin äkkiä katsottuna, on kyllä perin Brittiläinen sovellus... ::)

No tämä luo jo hitusen lisää uskoa tulevaisuuteen...
Ehdin jo totuttautua ajatukseen, että jarrusatulat käsijarrumekanismeineen menee uusintaan, mutta ehkä vielä sittenkään...
Mulla ei ole mahdollisuutta kylvettää koko oik.puolen vaijeria, mutta kumpikin pää on saanut aimo annokset tuota samaa ihmelientä, joten vaijeri (käsijarru siis) toimii nyt taas - toistaiseksi...
Ja kyllä, olen samaa mieltä tuosta vaijereiden tasaussyteemistä, suunnittelija vähintäänkin läheistä sukua  Pelle Pelottomalle...
Miten tuota muuten säädetään? Kun alla on nyt uudet vaijerit, nehän venyy aluksi. Miten tuo venyminen kompensoidaan? 

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 582
  • Peukkuja: 7
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2019, 20:17:53 »
Jos sama systeemi kuin Peugeot 406:ssa niin se näyttää kummalliselta mutta on ihan yksinkertainen. Minkä merkkiset vaijerit laitoit? Voin kertoa tositarinan tarvikevaijereista: Kaverin auto pomppasi vaijerista ja kun hankki tarvikevaijerin, pomppasi uudestaan koska ei jaksanut antaa riittävää arvoa, siis uusi vaijeri oli valmiiksi susi jo syntyessään. Siksi kannattaa hankkia mahdollisimman tyyris vaijeri nettikaupasta, se on yleensä kuitenkin selvästi halvempi kuin originaali.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2019, 20:56:55 »

Tuommonen. Ei montaa liikkuvaa osaa ole, ja nekään ei ole helposti rikkoutuvia...

Mutta tuo avoimien vaijerinpäiden suuntaaminen, aivan esteettä pääsee kaikki lentämään tuonne, keula kuvassa oikeallepäin...

Enkä äkkiseltään löytänyt tuolta mitään säätöä mistään, ellei sitten jarrukahvan juurella olisi..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 582
  • Peukkuja: 7
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2019, 22:49:31 »
Tuollaista en ole nähnyt mutta ilmeisesti voima jakautuu molemmille pyörille "hässäkässä".

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2019, 23:29:59 »
Oli tuo lopulta ihan selkeä, kun sitä tovin tuijotti... Kahvalta tuleva vaijeri vetää oikeaa vaijeria, jonka kuori on liikkuvassa osassa, joka taas vetää vasenta vaijeria. Jakokappale on ripustettu koriin pakoputken kannakkeen näköisellä kumilirpakkeella. Tai jotenkin noin sen toiminnan päättelin...


Tuommosen ohjeen säätöön löysin, ja kun kuvia uudelleen katsoin, niin on siellä säätömutterikin vasempaan pyörään lähtevässä vaijerissa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 2
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2019, 00:26:12 »
Jopas on näpsäkkä voimanjako, varmaan firman pikkujouluissa keksitty.. Mikä on tuo kulmikas mötikkä kahvalle lähtevässä vaijerissa? Jos se pääsee nojaamaan palkin läpivientiin niin ei kässäri palauta loppuun saakka.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - käsijarrun vaijeri jumittaa
« Vastaus #10 : Heinäkuu 16, 2019, 00:40:28 »
Liitospalikka kahvalta tulevan ja oikeaan pyörään menevän välillä. Sen verran on välimatkaa, ettei pitäisi missään tapauksessa mennä edes lähelle pellin reikää...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut