Kirjoittaja Aihe: Kytkinremontin jälkeen kytkinvaijeri liian "pitkä"  (Luettu 248 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Evreka

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Kytkinremontin jälkeen kytkinvaijeri liian "pitkä"
« : Kesäkuu 14, 2019, 08:28:26 »
Terve tännekin foorumille.
Mikähän meni kytkinrempassa pieleen kun 280tkm ajettuun -97 1.8 16v xantiaan vaihdoin kytkimen painelaakerin hajoamisen takia. Remontin jälkeen kytkin toimii oikein nätisti, mutta kytkinvaijerin kiristysvara ei riitä ja jouduin laittamaan liitteessä näkyvän patentin, että sain edes liikkeelle auton. Koitin haulla kattoa, että näissä on automaattikiristyksellä olevia vaijereita, mutta eikö se vedä löysät pois. Tai sitten hajotin sen ::)

Liitteessä myös kuva asetelmasta, reilu pari tuhatta kilometriä kuulin ääntä, ensin niin pientä että kuului juuri ja juuri kytkin pohjassa, sitten lopulta kuului moottorin äänen yli ja poljin napsui painettaessa. Tästä tilanteesta ajoin ehkä 200km, loput kilometrit ilman kytkintä. Ja aika tipalle meni.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 432
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Kytkinremontin jälkeen kytkinvaijeri liian "pitkä"
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2019, 19:49:29 »
En osaa sanoa mikä olisi mennyt pieleen mutta varmistuksena vielä että mitä kaikkia osia vaihdoit, tuskin pelkkää painelaakeria? Kun voihan niissä osissa olla vikaakin...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa chewitsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Tampere C5
Vs: Kytkinremontin jälkeen kytkinvaijeri liian "pitkä"
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2019, 21:21:42 »
Joskus jos eri valmistajan osia, niin säädöt hankalat. Eivät ole mitoiltaan samoja.

Poissa Evreka

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Kytkinremontin jälkeen kytkinvaijeri liian "pitkä"
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2019, 00:10:18 »
En osaa sanoa mikä olisi mennyt pieleen mutta varmistuksena vielä että mitä kaikkia osia vaihdoit, tuskin pelkkää painelaakeria? Kun voihan niissä osissa olla vikaakin...

Paineasetelma, kytkinlevy ja painelaakeri. Ja sen akselin holkin kun oli kulunut uralle. Siinä piti käyttää kytkinhaarukkaa irti, mutta sitähän ei väärin saa takaisin. Kytkimen toiminnassa ei ole vikaa, että pitääkö se vain ajella ja katsoa miten kestää. Ei ollut ennen-kuvaa niin en tiedä tarkkaan missä se kytkinvivun pää oli, mihin tulee vaijeri. Sen asentohan on nähdäkseni merkittävä tekijä tässä, jos esim. osat olisi erilaisia.

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 1
Vs: Kytkinremontin jälkeen kytkinvaijeri liian "pitkä"
« Vastaus #4 : Kesäkuu 16, 2019, 12:17:25 »
Puuttuukohan tuosta mutterin ja vivun välistä (tai vaijerin kuoren puolelta) vaan jotain mylpyröitä. Meidän 1,8i 16V Xantiassa välimatka mutterista vivun lähimpään kylkeen on noin 4cm ja siinä välissä on muovinen vähän kartiokas pulikka. Vivun asento lepotilassa on saman näköinen kuin kuvassasi. Varaosakuvia kun selaa niin niissä on jos jonkinlaista välipalaa mukana.