Kirjoittaja Aihe: Ilmamassamittari vikakoodi P0104  (Luettu 330 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _sitikkamies_

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Ilmamassamittari vikakoodi P0104
« : Toukokuu 14, 2019, 20:59:09 »
Minulla on -06 vuosimallin C5 1.6HDi koneella. Kevättalvella se alkoi antaa Depollution System Fault varoitusta ja vikakoodeissa näkyy P0104, joka käsittääkseni viittaa siihen että joko itse MAF taikka piuhat olisivat vialliset. Auto toimii muuten normaalisti, mutta tuntuu kyllä aika tehottomalta aiempaan verrattuna.

Kokeilin seurata MAF:n antamia lukemia kiinalaismallisella OBD lukijalla ja Torque sovelluksella, mutta vaikka Torque näyttää että MAF sensori olis aktiivinen ja käytettävissä, sieltä tulee pelkkää nollaa. Voikohan tuohon lukemaan luottaa, vai antaakohan nuo peruslukijat MAF:lle aina nollaa. Onko kenelläkään kokemusta?
Olen katsellut piuhoja ja ne vaikuttaisi ehjiltä, mutta en ole seurannut niitä kuin jonkin matkaa MAF:lta eteenpäin. MAF on putsattu ja liittimet vaikuttaa hyväkuntoiselta.

Mistähän saisi selville minne nuo MAF:n piuhat menee, niin voisi yrittää mittailla onko piuhat kunnossa. Varmaan menevät ECU:lle, mutta mihinhän pinneihin? Lisäksi mittailin MAF:n liittimelle tulevia pinnejä. Siinä on kuusi pinniä, joista neljä on kytketty. Pinnijärjestystä en nyt muista, mutta yhteen tuli akkujännite (12.6V), yhteen tuli jotain 11.3V, yksi oli maa ja yhteen tuli tasan 5V. Nuo akkujännite ja 5V kuulostaisi järkeviltä, mutta mikähän tuo reilu 11V on.

Ei viitsisi MAF:ia alkaa ihan suoraan vaihtamaan, jos vika on esim. piuhoissa. Tosin Saksastahan noita saisi reilulla 60e, en tiedä sitten minkä laatuisia ne olis.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 203
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Ilmamassamittari vikakoodi P0104
« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2019, 07:32:28 »
Toimiiko auto samalla tavalla vaikka MAFin liitin olisi irti?

-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa _sitikkamies_

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Ilmamassamittari vikakoodi P0104
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2019, 18:07:32 »
Kokeilin MAF:n piuha irti, ja ainoa ero tuntuisi olevan että tuli lisäksi myös vikakoodi P0113 Intake Air Temperature Circuit High Input. Samalla lailla tuntuis auto kulkevan, eli tasaisen laiskasti. Olisin kyllä olettanut että olis tullut lisäksi vaikka P0103 Mass Air Flow MAF Circuit High, mutta eipä tullut.

Poissa Tervo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 91
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ilmamassamittari vikakoodi P0104
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2019, 19:03:54 »
Kyllä ton Torquen pitäis lukemat antaa, ainakin sen Pro-version.

https://www.youtube.com/watch?v=KXwnhjbXY74
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa _sitikkamies_

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Ilmamassamittari vikakoodi P0104
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2019, 23:02:20 »
Mulla on Pro versio, ja antaa ihan pelkkää nollaa. Eli kuulostais että joko anturi tai piuha olis sökö. Täytyy yrittää löytää nuo MAF:n piuhat ECU:n päästä että voisi mittailla onko ne kunnossa.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 203
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Ilmamassamittari vikakoodi P0104
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2019, 06:09:58 »
Kyllä se viittaa siihen, että MAF olis rikki. MAFin kanssa samassa paketissa on imuilman lämpöanturi.

MAFia voi yrittää varovasti puhdistaa.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-