Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia C5 THP automaatista  (Luettu 4792 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ace

• "C5"
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Kokemuksia C5 THP automaatista
« Vastaus #25 : Toukokuu 07, 2019, 21:55:38 »
Varsin nopeasti on laturi elinkaarensa päätöksessä, jos noilla kilometreillä antautuu. Eihän olisi laturin vapaakytkin kuitenkaan, joka sieltä on menossa..?

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #26 : Toukokuu 08, 2019, 09:28:36 »
Mulla oli tossa 180tkm nurkilla vapaakytkin paskana kuuvetosessa dieselissä. En nyt muista saiko sen vapaakytkimen erikseen varaosana, otettiin purkuautosta ehjä tilalle tässä tapauksessa kun itse laturi oli kunnossa.

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #27 : Toukokuu 08, 2019, 10:32:51 »
Nopean www-selailun perusteella THP-koneen vapaakytkin on ostettavissa erikseen, joten kannattaa tarkistaa sen toiminta ennen kuin vaihtaa mahdollisesti muuten kunnossaolevaa laturia toiseen.

Poissa jarik

• "C2"
  • **
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #28 : Toukokuu 08, 2019, 10:35:58 »
On, mutta jokatapauksessa se laturi on otettava pöydälle vaihto sitte kytkimen tai säätimen. Niin helpointa vaihtaa koko laturi ja siksikin koska vapaakytkimen vaihtoon mulla ei ole sopivia työkaluja. Tutkin sitte myöhemmin mikä siinä on ja myyn vaikka kunnostettuna pois.

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #29 : Toukokuu 08, 2019, 11:01:29 »
Ainakin vapaakytkimen kunnon voi testata laturi paikallaan, kun ottaa hihnan löysälle. C5:ssa taitaa olla myös tilaa ottaa hihnapyörä irti autossa kiinni olevasta laturista, mutta erikoistyökalun tietenkin vaatii. Mutta mukavampihan se on toki puuhailla pöydän ääressä kuin moottoritilan syövereissä :)

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #30 : Toukokuu 09, 2019, 16:39:33 »
Ihme värkki. Nyt ei oo laturin valo syttyny eikä sitä ilmotusta ei oo tullu pariin päivään. No ompahan nyt varalaturi mistä vaihtaa heti sitten kun se sippaa uudelleen :)
Topauto-osat ei kuulemma saaneet trw:n palloja, joten vaihdettiin sitte vähä halavempiin Suplexeihin. Liekkö miten hyvä tarvikejousien ja -pallojen valmistaja. Ainakin heiän sivujen mukaan niiden pallot on uusia, eikä uudelleentäytettyjä. Ku vaan nyt saisivat vielä ne toimitettua, mutta ku postnord on taas kuskaajana niin toimitushan kestää..

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #31 : Toukokuu 15, 2019, 15:01:59 »
Pyöränlaakeri vaihdettu. Samallainen napa kuin mun Bravossa, mutta paaaaaljon hankalammin lähti pois ja hakkaamalla piti laittaa paikalleen, että liekkö siis pitkäikänen.
Ja ne etujousipallot jää siis itellä vaihtamatta kun eivät irtoa. Varmaan isojen pihtien hinnalla vaihtaa korjaamokin ne.
Eikä se latauksen valo tänäänkään loistanut. On varmaan ennen kesälomaa vaihdettava laturi kuitenkin, eihän tuommosella uskalla kauas lähtä.

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #32 : Toukokuu 15, 2019, 20:20:43 »
Pallot sai vaihdettua ja autostahan tuli ihan ajettava :) Ihan toiselta planeetalta aikasempaan verrattuna, vaikka takapallot ja ne keskimmäiset pallot onkin orkkikset. Välillä tuntuu edelleen, että ihan kun auto menisi keula taivasta kohti, mutta useimmiten se tuntuu olevan vaaterissa. Takapää joustaa normaalisti ja tutut lähiympäristön töyssytkin ylittyy nyt yhtä hyvin kun mun Bravolla :) Alastulo on tietenkin erilainen kuin rautavietereillä.
Poikkisaumojahan tällanen jousitus ei suodata, ne tärähtää kyllä mutta se on normaalia.
Koiranluut takana vielä kolisee, mutta niillä nyt ei ole kiire. Kun muistas katsastukseen vaihtaa uudet ettei tule korjauskehotusta.
Ja on C5 vain hiljainen auto, varsinkin oman Bravon jälkeen jossa rengasmelu on aika kova.

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #33 : Toukokuu 20, 2019, 06:45:43 »
Ei viittä sataa kilsaa ettei jotain plinkuta. Tämmöstä se on se autoharrastaminen näköjään, kun ostaa tarpeeksi paskan uudehkon auton niin ei tarvi erillisiä harrasteautoja. Saa paskan kanssa harrastaa ihan tarpeeksi vain siksi, että se ylipäänsä pysyis liikennekunnossa!
https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWnjmuoDKZ5HpfAtdg

F40A
F5FF
F066
U1213
U2005
Ja päälle vielä takatutkien viat.
P0BC7
P0BC9

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #34 : Toukokuu 20, 2019, 13:27:29 »
Mitenkäs olikaan sen laturin laita? Vikakoodit saattaisivat vihjata siihen suuntaan, että auto on ollut sähkönpuutteessa.

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #35 : Toukokuu 20, 2019, 16:44:09 »
No se laturinvalo oli pitkään pois, en tiedä onko sattumaa vai ei mutta suhhautin bräkleeniä laturille ennen sitä. Nyt reissun aikana se alkoi taas temppuilemaan, ajeltiin pitkäänkin vaikka valo paloi kun ei joka paikkaan voi pysähtyä ja rebootata. Pari reboottausta kuitenkin tein.
Ostin sitten elektroniikan putsiainetta ja suhhuutin sitä laturille JA myös siihen miinuskaapelissa olevaan virtavahdin liittimeen, niin se vika pysyi jonku aikaa pois. Kunnes moottoritielle kiihyttäessä sitten "bling, engine fault repair needed" ja moottorivikavalo jää palamaan. Veto ei loppunu kuitenkaan, ajeltiin taas kilsakaupalla ja sitte tulee taas se battery charge -vika. Sitte ajetaanki motaria KAKSI VIKAVALOA taulussa, en jaksanu enää ees välittää, sanoin vaimolleki että katotaampa miten pitkälle päästään. No sitte yhtäkkiä latauksen valo sammui, mutta moottorinvikavalo siellä palaa edelleen kuulemma. Illalla kun päästiin kotia, nollailin kaikki viat mitä sieltä löyty, eikä check-napin takaakaan vikoja näkynyt. En käynnistäny, olis varmaan pitäny, koskapa aamulla se moottorivikavalo oli siis tullu.

Harmi kun en tajunu ottaa yleismittaria mukaan, että olis voinut mitata lataako se kuitenkin vaikka latauksen valo palaakin. Ilmeisesti se voi sytyttää akkuvalon jostain muustakin sähköviasta ja kun siinä on se akkuvahti / virtavahti, vaikkei start-stop -hässäkkää ONNEKSI olekaan. Se vikapaikka vielä puuttuis. Vaikka Citikan tuntien todennäköisesti joku moottorin sammuttamisen ehdoista ei edes täyttyisi ja moottori pysyis käynnissä.

Tässä kuussa pitäs katsastaakin, mutta eihän tuommonen vikapesä mene läpi. No, eipä mene monet muutkaan psa:t ekalla, häntäpäässä tilastoahan nämä onkin. Vaikka olenkin sitä mieltä ettei katsastustilasto kerro autosta mitään, vaan siitä miten autoa huolletaan. Tän kohalla sillä hyvällä huoltamisellakaan ei tunnu olevan mitään merkitystä. Ei tunnu pelaavan siltikään oikein.

Ihmettelin myös sitä, ettei oil level incorrectia ole tullut vieläkään, vaikka edellisestä maksimiin lisäyksestä on ajettu "JO" melkeen pari tuhatta. Tsekkasin illalla öljytasonkin, ja eihän se tikku edes kastu. Laitoin jäljellä olevat 4 desiä ja sitten ilmeisesti tikun kärki alkoi kastua. Mutta olihan se yksi vikakoodi siitä öljyanturista, siksei se ole vissiinkään valittanut öljystä.
Meinasin laittaa Fiatiin ostamani 5W40 Acea C3 -öljynlopun sinne, (noihin parempiin moottoreihin ei tarvi vaihtovälillä lisäillä; 5 l kannusta jää aina se noin 3 desiä yli kun Fiatiin öljyt vaihtaa ja pikkuhiljaa ylijäänyttä öljyä kertyy enemmänkin), jossa siis luokitukset eikä viskositeettikään ei ole sinnepäinkään mitä THP vaatii, mutta kun se tikku sentään kastui niin en sitte laittanu. Vaikka tuntuu kyllä että ei jaksa enää välittää mitä öljyä sinne laittaa, se häviää sieltä kuitenkin moneen kertaan ennen seuraavaa vaihtoa.

Liekö Mineissä samoja ongelmia missä tätä paskamottoria myös on?

Nuiden uusien etujousipallojen myötä autolla nyt ihan hyvä ajaa. Hyvin suodattuu isommatkin laajat töyssyt. Se ei toimi silleen loogisesti, eli töyssyyn ja niiaus kerran alastullessa. Se menee silleen tosiaan epäloogisesti, en osaa selittää, mutta tässätapauksessa epäloogisuus ei ole huono asia :)
Terävään töyssyyn se töyssähtää, jos vain toinen puoli menee töyssyyn. Noh ei ole kokeiltu kuin kotikadun töyssyä 20-30 vauhdilla, että ei pysty tuomitsemaan. Ja poikkisaumathan ei suodatu sen kummemmin kun vietereilläkään, mutta se nyt ei haittaa mitää.

Että tämmösiä kokemuksia tälläkertaa!

Poissa olli__o

• Administrator
  • "C8"
  • Peukkuja: 16
« Vastaus #36 : Toukokuu 20, 2019, 17:14:30 »
Miksi ihmeessä bräkleeniä laturille, vai oliko se uinut öljyssä? (no olen kuullut siilä tuhottavan moottoripyörän kaasarin kumejakin, niin kai sillä puhdistavalla vaikutuksella joku houkutuksensa on). Muutenkaan liittimien päällipuolisilla suihkutuksilla ei ole juuri vaikutusta (ellei liittimiä pureta ja silla putsata)

Valitettavasti latausvalo ei ole uudemmissa entisenkaltainen, joka kertoisi oikeasti lataako vai ei. Se on vain diagnostiikan sytyttämä ja joskus ei sytytetä vaikkei lataisikaan (Tutun Fordissa yksi kätevä tapa oli laittaa OBD mokkula kiinni ja tarkastella kännykkä APPilla latausjännitettä Akun ja laturin vaihdon jälkeen oli kaikenkaista epävarmuutta - varmaan johtui ettei akun kapasitetti- ja vaihtonollausta suoritettu oikein?). Jos akun jännite notkahtaa niin voi tulla kaikenlaisia kummia vikailmoituksia, mutta lataamalla ja tutkimalla akkuliitokset/maadoitukset sekä nollauksen jälkeen ei pitäisi tulla uudestaan (jos akku ehjä).

Jotain isompaa vikaa on öljynkulutuksessakin, ei autot normaalisti syö 2000 km matkalla mittatikun vaihtelurajaa + 4 dl, se kuulostaa paljon huolestuttavammalta (ja kalliimmalta) kuin muutamat vikailmoitukset.

Toispuoleiset töyssyt on uudempien hydejen ongelma, niissä on varsin jäykät kallistuksenvaimentimet, jotka tuon vaivan toispuoleisilla töyssyillä aiheuttavat, paha virhe on vaikka kiertää osittaiset hidastustöyssyt niin että vain toinen rengas osuu siihen, kannattaa tähdätä mahdollisimman keskelle.

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #37 : Toukokuu 20, 2019, 20:05:07 »
Bräkleenillä on hyvä putsata vähä kaikkea. Kyllähän sinne laturiinkin kertyy paskaa, bräkleeni putsaa sen pois. Voi auttaa esim siihen, että hiilet saakin taas kontaktia.
Yhessä autossa oli startissa ongelmaa, naps naps ja piti käydä pieksämässä solenoidia että lähti pyörittämään. Avasin startin, putsasin kaiken bräkleenillä, hiilet oli aika lopussa. Kasasin ja ei tarvinnu sen jälkeen enää napsutella, enkä muistanu vaihtaa hiiliäkään.

Normaalisti autot ei syö/hävitä vaihtovälillä edes sitä min-maks -väliä. Toyotan d-4d:ssä meni 15 tuhannen aikana maksimista ehkä puoleen väliin. Nykysessä mun autossa ehkä samaan, ei tule niin seurattua kun ei Hiivattiinkaan tarvi lisätä 15 tuhannen aikana yhtään.

No mutta nyt on purkulaturi vaihettu paikalleen. Heleppo homma, välijäähdyttimelle menevä toinen ahtoletku pitää vain ottaa edestä pois, toista kääntää vaan syrjään että mahtuu kääntämään kiristintä. Kiristin on todella fiksu, 30mm avaimella tai jakarilla saa käännettyä syrjään ja sitten tapilla voi lukita sen auki. Laturia irrotettaessa kiristinvarsi irtoaa ensin.

Tutkin samalla tarkemmin vikamuisteja, mun Easydiag ei automaattisesti pääse moottoriohjaukseen enää kun se on päivitetty sillon talvella jakopääremontin yhteydessä. Kävin sitten eri moottorivaihtoehtoja läpi, siellä näky joku ahtopaineeseen liittyvä vika joka lähti pois. Samalla muistin että huomasin joskus pienen halkeaman ahtoputkessa ennen turboa, ilmanputsarin jälkeen. Ja halkihan se oli, lemmari syöny kumia.
Korjaus jeesusteipillä, sitä ennen numerot putkesta talteen että haen netistä löytääkö uutta putkea ja mihin hintaan. Mulla on vähä semmonen kutina että se on kallis..
Oli perhana varmaan imeny sitä kautta vähä ilmaa varsinki sillon kun moottoritielle kiihdytin, siksi varmaankin ding ja ahtopainevikakoodi muistiin.

No vikamuisti on taas lähes tyhjä, eikä saatu vikavaloja syttymään kun kävästiin lisäysöljyä hakemassa ja vaikka koitin polkea, sen mitä 50 alueella pystyy.

Tuolla autolla on kokoajan ajettaessa semmonen jännitys päällä, että millon kuuluu DING ja joku vika on taas päällä. Ja käynnistyksen jälkeen kuulen korvissani jännitysmusiikin kun tuijottaa että sammuuko se moottorivalo...

Poissa Tervo

• "C2"
  • **
  • Peukkuja: 3
« Vastaus #38 : Toukokuu 20, 2019, 20:15:55 »
Miksi ihmeessä bräkleeniä laturille, vai oliko se uinut öljyssä? (no olen kuullut siilä tuhottavan moottoripyörän kaasarin kumejakin, niin kai sillä puhdistavalla vaikutuksella joku houkutuksensa on). Muutenkaan liittimien päällipuolisilla suihkutuksilla ei ole juuri vaikutusta (ellei liittimiä pureta ja silla putsata)

Hyvällä/huonolla säkällä sillä liottaa myös näppärästi käämien eristeet... :)

Koko tarina muistuttaa huomattavasti tuota muutaman vuoden takaista Fiat-foorumin vikapesä Stiloa, joka oli joka toinen päivä jonkin valtakunnan remontissa tai rikki,vikavalot palaen ja öljyä poltellen nahkeasti liikkeellä. Jännityksellä odoteltiin vaimon Stilon oireilua samassa mittakaavassa, mutta niin se vaan on kohta kuusi vuotta palvellut.  :)
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #39 : Toukokuu 20, 2019, 21:29:55 »
Monet noista THP koneista taitavat olla aika persoja öljylle, riippumatta siitä onko se kone pösön, sitikan tahi Minin keulalla. Tuo kertomasi määrä kuulostaa jo lähes TFSI koneen kulutukselta, joten mittaisin kokeeksi puristukset.

Poissa olli__o

• Administrator
  • "C8"
« Vastaus #40 : Toukokuu 20, 2019, 22:00:18 »
Bräkleenillä on hyvä putsata vähä kaikkea...
Mutta tietyistä syistä valmistajan mukaan on "metallipinnoille", eli jotkut muovit ja kumit kärsii tuosta rasvaliuottimesta ja osa todella nopeastikin (jotkut 90-luvun MP-kaasuttimien luistien kalvot), jotkut muovit kärsii vähän ja jotkut ei ole moksiskaan.

(Tuolla ei ole kai ohjeen mukaan tarkoitus ruiskia jarrukumejakaan vaan pikemminkin jarrulevyjen varastorasvan poistoon, mutta kyllä noita toki roiskitaan

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #41 : Toukokuu 21, 2019, 10:40:13 »
Monet noista THP koneista taitavat olla aika persoja öljylle, riippumatta siitä onko se kone pösön, sitikan tahi Minin keulalla. Tuo kertomasi määrä kuulostaa jo lähes TFSI koneen kulutukselta, joten mittaisin kokeeksi puristukset.

Mittasin talvella ja ne oli tasasesti kaikissa samat 4 baria. Ilmeisesti ihan ok.

Vanhaa laturia kun pyöritteli, sen pyörintä-ääni oli selvästi erilainen kuin purkuosassa että toivottavasti se oli sähkövikojen syy. Tuli mieleen että jos säädin menee, voihan se alkaa ladata reilusti ylijännitteelläkin ja sekin varmasti aiheuttaa väylään ihmevikakoodeja.
Aikasemmat laturin loppumiset mun kokemuksella on olleet sitä että se lopettaa lataamisen yhtäkkiä. Edellisenä päivänä voi toimia ihan normaalisti, mutta seuraavana päivänä kun käynnistää autoa, niin ei lataa ollenkaan.

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #42 : Toukokuu 22, 2019, 15:58:28 »

Mittasin talvella ja ne oli tasasesti kaikissa samat 4 baria. Ilmeisesti ihan ok.

Vanhaa laturia kun pyöritteli, sen pyörintä-ääni oli selvästi erilainen kuin purkuosassa että toivottavasti se oli sähkövikojen syy. Tuli mieleen että jos säädin menee, voihan se alkaa ladata reilusti ylijännitteelläkin ja sekin varmasti aiheuttaa väylään ihmevikakoodeja.
Aikasemmat laturin loppumiset mun kokemuksella on olleet sitä että se lopettaa lataamisen yhtäkkiä. Edellisenä päivänä voi toimia ihan normaalisti, mutta seuraavana päivänä kun käynnistää autoa, niin ei lataa ollenkaan.

Tuo kaikkien sylintereiden tasainen lukema kyllä antais ymmärtää, että puristukset OK (vaikka itse lukema, 4 baaria, on käsittääkseni ihan liian vähän). Selvittäisin kyllä tuota öljynkulutusta. Minulla ei huumori riittäisi lisäillä 10-15 litraa öljyä koneeseen öljynvaihtovälillä. Olen itse tottunut siihen, että sitikoihin ei ole öljynvaihtovälillä tarvinnut lisäysöljyä tarjota.

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #43 : Toukokuu 22, 2019, 16:05:51 »
Tuo kaikkien sylintereiden tasainen lukema kyllä antais ymmärtää, että puristukset OK (vaikka itse lukema, 4 baaria, on käsittääkseni ihan liian vähän). Selvittäisin kyllä tuota öljynkulutusta. Minulla ei huumori riittäisi lisäillä 10-15 litraa öljyä koneeseen öljynvaihtovälillä. Olen itse tottunut siihen, että sitikoihin ei ole öljynvaihtovälillä tarvinnut lisäysöljyä tarjota.

Luultavasti muistan väärin joko lukeman tai yksikön :) Mutta sen muistan että tasaiset oli ja jos siellä ei puristuksia olisi niin eihän se vetäisi.

Edit. Rupesi niin häiritsemään, että piti käydä mittarista kahtomassa mitä se on voinut olla. Se on todennäkösesti ollut jossain 14 lukeman kieppeillä startilla pyörittäessä. Mittarissa lukee yksikkönä kPa x 100, eli 1400 kPa, eli 14 baria suunnilleen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2019, 16:29:59 kirjoittanut jarik »

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #44 : Toukokuu 22, 2019, 16:31:26 »

Luultavasti muistan väärin joko lukeman tai yksikön :) Mutta sen muistan että tasaiset oli ja jos siellä ei puristuksia olisi niin eihän se vetäisi.

Edit. Rupesi niin häiritsemään, että piti käydä mittarista kahtomassa mitä se on voinut olla. Se on todennäkösesti ollut jossain 14 lukeman kieppeillä startilla pyörittäessä. Mittarissa lukee yksikkönä kPa x 100, eli 1400 kPa, eli 14 baria suunnilleen.

Voit muistaa lukemankin ihan oikein. Nuo puristuspainemittarit eivät välttämättä ole kovinkaan tarkkoja absoluuttisen lukeman suhteen, mutta jos ne ovat tasaiset, niin luultavasti OK. Olisi varsin epätodennäköistä, että kaikki sylinterit falskaisivat saman verran.

EDIT: Tuo 14 baaria kuulostaa siltä, että ollaan sopivalla alueella. Itse jollain Bilteman/Motonetin halppismittarilla olen mittaillut jotain 10-13 baarin lukemia.

Poissa Tervo

• "C2"
  • **
« Vastaus #45 : Toukokuu 22, 2019, 16:54:17 »
mutta jos ne ovat tasaiset, niin luultavasti OK. Olisi varsin epätodennäköistä, että kaikki sylinterit falskaisivat saman verran.

Paitsi jos jako on sekaisin. :)

Poissa ace

• "C5"
« Vastaus #46 : Toukokuu 22, 2019, 17:07:59 »
mutta jos ne ovat tasaiset, niin luultavasti OK. Olisi varsin epätodennäköistä, että kaikki sylinterit falskaisivat saman verran.

Paitsi jos jako on sekaisin. :)

Totta 8)

Poissa olli__o

• Administrator
  • "C8"
« Vastaus #47 : Toukokuu 22, 2019, 22:22:39 »
Minkä verran nuo nykykoneet, joissa on sähköinen kaasuläppä, jota ei saa avattua, antavat puristuspainemittauksessa? 14 bar kuulostaa taas äkkiseltään aika isolta turbomoottorille - mutta ei pienintäkään kokemusta, nykyään on aika kovia puristussuhteita turboissakin.

Poissa Tervo

• "C2"
  • **
« Vastaus #48 : Toukokuu 22, 2019, 22:44:26 »
Eipä sitä näissä nykyisissä prätkissäkään avattua saa, tai läppä aukea, mutta luistit jää alas, ja ehjästä koneesta on näinkin löydyttävä se toistakymmentä baria. Ei tuossa monen barin heittoja ole läpän kanssa saanut, omilla mittauksilla. Ja joo, turbolla tietysti vähän alempi puristussuhde, mutta kyllä niistäkin pitää se toistakymmentä baria paineita löytyä, 1-2 alle kireen vaparin, eihän sitä ahtopaineella baritolkulla nosteta!

Poissa jarik

• "C2"
  • **
« Vastaus #49 : Kesäkuu 01, 2019, 08:35:44 »
Noniin, katsastustulos: Hylätty. Raidetangon pää, välyksellinen, vasemmalla ulompi. Ja niitä kilometrejä on _vain_ 158466.
Iskaritulos: Edessä vasen 71 ja oikea 77, pallot siis uudet Suplexit. Takana vasen 47 ja oikea 44 ja pallot alkuperäiset. Ehkä nuo takapallotkin kantsis vaihtaa?
Millasia iskarituloksia näillä yleensä tulee ja miten paljon ajetuilla palloilla? Tokihan se riippuu myös renkaasta ja rengaspaineista mitä tulee tulokseksi. Edellistä autoa käytin katsastuksessa 280 tuhatta ajetuin iskarein, mainittiin että iskarit kannattas alkaa vaihtamaan. Vuoden päästä samoilla iskareilla leimalle, eikä mitään mainintaa niistä :)

Jarruissa ero 0% edessä ja takana. Seisontajarrua ei testannut.
Päästömittaustuloksia ei näy, mutta obd-testi OK.

Vaimo oli säikähtänyt ajossa, kun tulee DING ja service-valo palamaan, että mitä tää nyt taas. Onneksi oli vaan vähäisen lasinpesunesteen ilmoitus :D

Takatutkat pitäs tutkia onko johtovika vai tutkat pimmeenä. Nyt kun parkkitutka on kokoajan pois päältä koska se antaa vikailmotusta kokoajan, niin sen olemassaoloa ei edes muista. Ei siis loppujenlopuksi mitenkään tarpeellinen varuste. Saati sitten se siihen liittyvä pysäköintitilan avustin, mitä en ole edes saanut testattua, en tiedä miten se ilmottas ja missä kun taskuparkkiin yrittää ja avustinnappia on painanu. Yhtä turha varuste kuin kaista-avustin ja automaaginen hätäjarruttaja ja automaattiset kaukovalot, mitkä uusissa autoissa valitettavasti on.