Kirjoittaja Aihe: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla  (Luettu 5622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #50 : Helmikuu 13, 2020, 18:48:57 »
Sakarahelvetti pyörähtänyt. P0349

Miten tämä koodi liittyy sakarapyörän asentoon? Sain nyt tämän koodin esille kun naputtelin sakarapyörä noin 90° siihen asentoon mitä luulin olevan suurin piirtein oikein. Ennen ei ollut vikakoodeja. Onko olemassa erilaisia nokka-akseleita eri vuosimalleissa? Kuullostaisi vain pikkasen kummaliselta jos näin olisi.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 962
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #51 : Helmikuu 14, 2020, 19:16:04 »
Sakarahelvetti pyörähtänyt. P0349
Sain nyt tämän koodin esille kun naputtelin sakarapyörä noin 90° siihen asentoon mitä luulin olevan suurin piirtein oikein.

Suurin piirtein ei riitä. P0135 on koodi, joka kertoo nokka-akseleiden poikkeavuudesta toisiinsa nähden.


Poissa mustis

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #52 : Helmikuu 14, 2020, 23:54:45 »

Suurin piirtein ei riitä.
Jep.

Jos varttikierroksen pyöräytät niin ei.
Jos 90astetta pyöräytät niin ei.
Jos 90astetta nakuttelet niin ei.
Jos 90asteen molemminpuolinsäätämisenjahakemisen jälkeen löydät oikean kohdan niin onnittelut.

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #53 : Helmikuu 15, 2020, 08:44:12 »
Heippa

Ei missään ole kaaviota siitä miten tämä nokka-akselien säätöjärjestelmä futaa ja missä tämä mahdollinen krakaaminen tapahtuu?

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #54 : Helmikuu 15, 2020, 11:12:08 »
Jeps, tiedän kyllä ettei suurin piirtein ei riitä. Mustis mainitsi P0349 (jota mun kiina-L ei osaa kääntää tekstiksi, mutta vakio-OBD koodina on "katkoja nokka-akseli signaalissa"). Olin lähinnä kiinnostunut tietämään jos olisi todettu että sellainen koodi tulee kun sakarapyörä on ihan pielessä, vai lähellä oikeata asentoa. Yleensä ollaan puhuttu P1335 koodista.

Alunperin ei ollut vikakoodeja, ainoastaan VVT inactive-tilassa. Naputeltuani sakarapyörä n 90° vastapäivään, sakarapyörän päästä katsottuna, sain tuon P0349 koodin aikaiseksi. Päättelin sakarapyörän oikean asennon noitten netistä löytyvien kuvien ja videoitten perusteella kun muita ohjeita ei ole löytynyt. 
Esim. https://www.drive2.ru/l/477357097441296512/
Onhan tuo sittenkin oikea asento, vaan onko muita vaihtoehtoja? Tuon P0349 koodin perusteella voisi jopa päätellä että se nyt olisi ihan pielessä verrattuna aiempaan asentoon. Liitteenä kuva alkuperäisestä asennosta.


Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 780
  • Peukkuja: 18
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #55 : Helmikuu 15, 2020, 11:53:16 »
Venäjä ei ole hallussa, mutta jossain ES9J4S nokka-akseleiden piirroskuvassa etunokan sakaroiden asento olisi ehkä lähellä tuota takanokkavika-kuvaa, mutta siinä piirroksessa etunokassa?
https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4206_406/406D9/INFO/gb/b1eb0gk3.htm

Olisikohan mitään tapaa käyttää kulmamittausta, joko lukitsemalla nokka-akseli tai noiden sakarapyörän lähellä olevien nokkien asento + tiivistyspinnan kaltevuus ja vertailla sitä johonkin sakarapyörän sivutasoon(vaatii jonkun apupuikon/viivaimen tms.) - luulisi kohtuu helpostikin pääsevän alle 3 asteen tarkkuuteen. Monissa nykyisissä aika halvoissakin kännyköissä olisi kohtuu hyvä kulmamittari, jolla voisi mitata jotkut kulmat ja verrata niitä? (kännykkä ei ehkä kovinkaan absoluuttisen tarkka, mutta ainakin kahden lähekkäin olevan kulman vertailussa riittävän tarkka)

Mikä kone/vuosimalli on ccinque:lla? Pitäisi vain olle ehjä vertailumoottori, jota pääsisi mittailemaan. (Ja monilla korjaamoilla voi olla erillinen kulmamittarikin, vaikka THP-koneiden ajoitukseen)

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #56 : Helmikuu 15, 2020, 12:17:40 »
Kiitos, olli__o. Tuo oli mielenkinntoista. Linkkkisi perrusteella olisi alkuperäinen asento sittenkin ollut lähellä oikeata, paitsi että olisi pitänyt naputella sen pikkasen myötäpäivään. Pitää kokeilla tuo, koska se myös selittäisi tuon saamani vikakoodin. Sitäpaitsi siellä onkin jo naputusjälkiä että olisi lyöty myötäpäivään aiemminkin.

Auto on C5II, mutta ihan alkusarjaa, RPO 10172, VF7REXFUJ766.... Olisikohan tässä vielä ES9J4S tyyppiset akselit? Ehkä nuo venäläiset akselikuvat ovat jostain uudemmasta ES9A mallista missä asento on tosiaan muuttunut. Linkittämälläni sivulla on ylempi iso kuva etuakselista ja alempi taka-akselista.

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #57 : Helmikuu 15, 2020, 19:27:13 »
Tuo käsin piirretty kuva on varmaan pikkasen pielessä, ja venäläisten kuvat lähempänä totuutta koska löysin kuvan tuosta A422 merkatusta akselista. Ei noista akseleista voi olla eri versioita ...

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #58 : Helmikuu 15, 2020, 20:38:23 »
kiinnostaa vielä:
Onko s ja a tyypin ratkaisussa eroja?

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #59 : Helmikuu 15, 2020, 21:18:46 »
Ymmärrykseni on että J4S ja A koneet ovat suurin piirtein samoja, paitsi että A koneessa on portaattomasti säätyvät nokka-akselit kun J4S koneessa on vain kaksi asentoa. Olisikohan se sitten niin että tuo portaaton säätö rasittaa nokka-akselia niin että syntyy värähtelyitä mitkä ravistaa tuon sakarapyörän irti akselista... Tai sitten tuli eri valmistaja tuolle akselille sen jälkeen kun PSA jäi yksin ja Rellu ei enää huolinut A version omiin autoihin. Vuotava säätöventtiili ja irtoava sakarapyörä on A version ominaisuuksia.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 780
  • Peukkuja: 18
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #60 : Helmikuu 15, 2020, 23:06:27 »
...
Tai sitten tuli eri valmistaja tuolle akselille sen jälkeen kun PSA jäi yksin ja Rellu ei enää huolinut A version omiin autoihin.
...
Varsinainen syy moottorin vaihtoon taisi olla Nissan-Renault allianssi ja sen jälkeen siirtyminen oman allianssin koneisiin, mutta silti Renault taisi olla melko pitkään mukana yhteistyöyrityksessa Compagnie Française de Mécanique (aikoinaaan mm. PRV-moottori ja tämä ES9 myös), nykyään se on 100% PSA:n omistama. (Ja toki Nissanin V6 lienee parempi kone kuin ES9 koneet)

Tuo muuttuva venttiilien ajoitus ES9:iin oli saksalaisten suunnittelema, Porsche...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 962
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #61 : Helmikuu 16, 2020, 06:22:03 »


olli_0

Tuo muuttuva venttiilien ajoitus ES9:iin oli saksalaisten suunnittelema, Porsche...
[/quote]

Voi jossitella, mutta moottorihan on hyvä ominaisuuksiltaan, hieman juoppo mutta kestää 500000 km ajoa, kun huoltaa. Nokka-akselien ajoitus on nerokas, aikaansa edellä. Ei Porsche tiennyt tehdessään, että sakarapyörä irtoaisi. Ajoitusohjeita olisi kehitettävä, mistä pinnistä mitataan ja mitä sekä vertailu kampiakselin asentoon. Vaikka moottorissani on jako kohdallaan, asteet 36 tyhjäkäynnillä ja säätyvät kuormituksessa tasaisesti, niin kylmällä moottorilla  P0011 ja P0021 vikakoodi ilmestyy vikalokiin. Ei haittaa, kun kuittaa ennen katsastusta. Ajoitukseen kannnattaa tuunata vanha venttiikopan kansi, josta on sakarapyörän kohdalta sahattu pala pois. Sitten kone käyntiin ja vähitellen naputellen paksusta osasta sakarapyörää asento kohdilleen. Lopuksi putkisokalla lukitus, poraamalla reikä sakarasta ottoon akseliputkeen.

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #62 : Helmikuu 16, 2020, 12:25:19 »
Vielä ei ole löytynyt kaaviota, yksinkertaista, miten se nokkien säätö toimii?

Liikuttaako solenoidit nokkaa sakaroihin kiinniottaen?  muutetaanko nokkien ennaklkoa, venttiilin nostoa vai molempia?

voisko joku selventää piirrostamalla, kiitos

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 780
  • Peukkuja: 18
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #63 : Helmikuu 16, 2020, 14:12:13 »
Säädetään vain ennakkoa imunokissa ja sakarat liittyvät pelkästään mittaukseen (nokka-akselin asentoanturilla luetaan molempia imunokkia noista sakaroista).

Varsinainen säätö on hammashihnanokkapyörän sisällä oleva kiertyvä osa, eli toisessa päässä nokka-akselia kuin nuo mittaussakarat. Solenoidi säätää öljynpaineella tuon halutun ennakkokulman, ilmeisesti ne ennakkokulman säätimet ovat varsin kestäviä, ainakin jos vertaan vaikka Alfan vastaaviin ja monilla muillakin on ollut ongelmia niiden kanssa (solenoideissa sitten oli jossain ongelmia että runko kuluu puhki ja alkaa vuotaa öljyä, mutta melko kestävä kuitenkin ja helpohko vaihtaa).

Ja piirrettynä kaavioita löydät kun haet googlella: vvt diagram tai camshaft phasing diagram
esim bemarin: https://jasoceania.co.nz/articles/variable-camshaft-actuators-vca

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #64 : Helmikuu 16, 2020, 19:55:55 »
Kiitos

Lisäkysymys minulla on: mistä sakarat sitten lähtevät irti kun ne pettävät?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 962
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #65 : Helmikuu 16, 2020, 20:21:36 »
Harvoin irtoavat itse sakarat, mutta on muutama sellainenkin tapahtunut. Sovite on nokka-akseliin lämpö-puristusliitoksella, eli akselin päälle tiukalla sovitteella sakarapyörä. Siksi korjausessa sokka, niin ei pyörähdä enää.

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #66 : Helmikuu 16, 2020, 20:37:01 »
Näistä kuvista näkee hyvin sen holkin (sakarapyörän) mikä on puristettu akselin päähän, ja jonka puristusliitos sitten ajan mittaan löystyy. (Vaikka nyt ei hallitse sitä naapurimaan kieltä.)
https://citroens-club.ru/topic/51495-ситроен-с5-2005-v6-ошибка-p1335/page/10/?tab=comments#comment-1444492
Yleensä se vain luistaa akselilla pyörimissuunnassa niin että sakarat rupeaa osoittaa väärään suuntaan eikä se varman kokonaan irtoa.

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #67 : Helmikuu 16, 2020, 22:15:48 »
Ok

Nokka-akselin päässä olevat servot säätävät portaattomasti sakaroista akselin asentoa saamansa ohjauksen mukaan.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 962
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #68 : Helmikuu 17, 2020, 07:06:05 »
Ecu säätää saamiensa tietojen, ohjelmoidun kartan mukaan nokka-akselien asentoa.

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #69 : Helmikuu 26, 2020, 18:08:23 »
Nonii.. Nyt on hengettömyys hoidettu. Nuo venäläiset kuvat ja videot joita käytin referenssina ei sittenkään olleet ihan ok. Noin käy kun ei ymmärrä kieltä.....
Avasin toimivan koneen venttiilikoppa ja lunttasin sieltä... Piti naputella vielä lisää ja nyt on jo aika lähellä oikeata asentoa. Molemmat akselit näyttävät nyt 36° ja VVT aktiivinen.

Liitteenä kuva toimivan koneen takanokka-akselin sakarapyörästä. Tuo pienempi sakara pitää olla symmetrisesti keskellä aukkoa kun akseli on lukittuna. Sakaran vasemman sivun ja kolon vasemman reunan etäisin pisteen väli mittailin työntömitalla 13 mm.
(Disclaimeri: Täytyy varmuuden vuoksi sanoa etten tiedä onko tuo toimivan nokka-akselin sakarapyörä ihan alkuperäisasennossa vai onko sekin jo siirtynyt, mutta kone ainakin pelaa.)

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 962
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #70 : Helmikuu 26, 2020, 18:40:11 »
Hieno homma.

"Liitteenä kuva toimivan koneen takanokka-akselin sakarapyörästä. Tuo pienempi sakara pitää olla symmetrisesti keskellä aukkoa kun akseli on lukittuna".

Lukittuna mihin? Kiitos kuvasta, mutta hyvä ohje auttaisi monia.

Etunokasta vielä ohje, niin isot pullakaffeet tarjotaan  :)

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #71 : Helmikuu 26, 2020, 18:57:07 »
Moi

Miten olette lukinneet sakarapyörän?

-hitsaten?

-kemiallisella metallilla?

-muulla keinolla, miten?

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #72 : Helmikuu 26, 2020, 19:27:26 »
Nokka-akselia pitää lukita lukitustapilla "hihnanvaihtoasentoon". Eli tuo 8mm lukitustappi hihnapyörässä. Silloin on sakarapyörä siinä asennossa kun kuvassa näkyy.

Sakarapyörän lukitus akseliin on sitten tällä foorumilla toteutettu erilaisilla menetelmillä, sokka, ruuvi, hitsaus. Helpointa on varmaan tuo vaihtoehto että poraa holkin reunan lähellä reiän ja siihen putkisokka. Tämä vaihe on vielä mulla tekemättä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2020, 19:42:39 kirjoittanut ccinque »

Poissa mustis

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #73 : Helmikuu 26, 2020, 19:57:23 »
Suurkiitos ccinquelle kaikkien kutos kuskien puolesta!
Parhaillaan on vkutonen nosturilla uudella remmillä, ajotus tapit vielä paikallaan ja meininkinä oli huomena purkaa imusarja ja mittailla/tehdä sapluuna.
Kattoikko etunokan?

Poissa ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #74 : Helmikuu 26, 2020, 20:11:36 »
Etunokan kantta ei nyt tullut avattua kun ei ollut mulle ajankohtaista.