Kirjoittaja Aihe: C5 II - EW10 laturin korjaus (150A)  (Luettu 294 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Purkkatukka

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 1
C5 II - EW10 laturin korjaus (150A)
« : Tammikuu 12, 2019, 17:42:46 »
Rupes valoja himmentelemään ja kirkastamaan tyhjäkäynnillä, joten epäilin jännitteensäätimen tulleen matkansa päähän.

Tilailin laturin varaosat Ebay:stä 150A laturille ja hintaa tuli 60€ postilaatikkoon tomitettuna.
Uus laturi olis maksanu 300€ Motonetistä.

Laturi on tuossa inhimillisessä paikassa, joskin alimmat pultit aika paskamaisessa paikassa. Yläkautta tein koko homman.

1. Auto parkkiin, jousitus ylös ja akunkenkä irti.
2. Ilmanputsari ja se muovitötterö siitä syylärin päältä pois.
Moiniurahihna pois. Parhaiten lähtee, kun laittaa pikkuräikän siihen hihnanpainajarullaan ja vääntää ylöspäin. Jousi on jäykkä, käytä jatkoa ja kuormaliinaa tarvittaessa(etenkin kokoamisvaiheessa).
Irroita myös 2 sähköjohtoa laturin päältä pois.
3. Laturin päältä 2x 16mm pulttia pois. Oikeanpuoleinen luistaa silmän läpi, joten löysytys riittää.
4. Vasen alapultti laturista irti ja oikeaa löysyttää, sekin tulee silmästä läpi. Tämä pultti vmäinen avattava, käytä riittävästi jatkoja räikässä ja niveliä.
5. Heiluttele laturia vasemmalle ja se lähtee irti.
6. Laturi pöydälle ja pari 13mm pulttia pois ja muutama ristipää ruuvi.
7. Hiilipaketti pois ja muista putsata laturin kaula hienolla hiekkapaperilla, että epäpuhtaudet lähtee kaulalta veke ja laturi alkaa myös lataamaan kun saat sen takasin paikalleen.
8. Uus hiilipaketti kiinni laturiin varovasti ja ruuvit/mutterit kiinni. Pyörittele muuan kierros siivapyörästä, että hiilet on varmasti paikallaan.
9. Laturi takas paikalleen ja kokoaminen samassa järjestyksessä takasin.

Muutama kuva korjauksesta




Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Juha Elomaa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - EW10 laturin korjaus (150A)
« Vastaus #1 : Tammikuu 12, 2019, 21:21:04 »
Tuliko kuntoon?

Poissa Purkkatukka

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - EW10 laturin korjaus (150A)
« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2019, 21:41:57 »
Tulihan se kuntoon.
14.4v näytti tuuppaavan akulle, kun yleismittarilla kattoin.

Ite vian poistumisesta en ole vielä ihan varma, kävin ajaan lenkin hämärissä ja kun ei ollu ihan pimeää, ei nähny vieläkö se himmentää valoja.
No, tulipa vaihettua hiilet ajoissa ja säästettyä rahaa joka tapauksessa.
Kiesillä ajettu rontti 250tkm

Aikaa tuohon meni usiampi tunti, tosin tein mukuloille ruokaa välissä ja kahvittelin yms
Alle 2h tekee, jos voi keskittyä olennaiseen.
Moniurahihnan laittaminen takasin vei ainakin puolituntia.
Jos olis fiksu, alottais ottamalla hanttarin renkaan ja sisälokasuojan pois ja alkas sitten hommiin.. ei vaan jaksanu..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - EW10 laturin korjaus (150A)
« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2019, 21:50:37 »
Tarviiko tuossa versiossa laturi irrottaa paikoiltaan säätimen vaihtamiseksi?
Valoissa on yleisesti pientä nyykähtelyä hydepumpun käyntihetkillä. Huonolla akulla ja laturilla varmaankin voimakkaampana.

Poissa Purkkatukka

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - EW10 laturin korjaus (150A)
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2019, 23:22:29 »
Tarviiko tuossa versiossa laturi irrottaa paikoiltaan säätimen vaihtamiseksi?
Valoissa on yleisesti pientä nyykähtelyä hydepumpun käyntihetkillä. Huonolla akulla ja laturilla varmaankin voimakkaampana.

No en sano, etteikö voi tehä paikallaankin ja joku pienikätinen kaveri vois onnistuakkin, mutta imusarja haittaa näkyvyyttä ja siinä on heti laturin vieressä öljynsuodatin, että kyllä mulla ainaki näillä kourilla jää tekemättä. Sitten kun tiputtelee muutaman ruuvin sinne pohjamuovin päälle, niin siihänän se päivä meneekin niitä kalastaessa.

Tuo hydepumppu oli hyvä huomio, en olis sitä tajunnu, että se hyydyttää nuo valot.
Mietin jo, että pitääkö lyhyille ostaa relesarja ja vetää akulta kaapelit, niin lakkaa hyytyminen. Jotenki tuntu, että pitkillä ei niinkään vaan nimenomaan lähivaloilla.

Nää ranskalaiset on pirun hyviä käyttöautoja ja halpoja pitää, mutta paljon tämmösiä tyhmiä suunnitteluvirheitä, jotka alentaa laadun tunnetta.


Sent from my iPhone using Tapatalk