Kirjoittaja Aihe: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit  (Luettu 2121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« : Lokakuu 11, 2018, 21:57:01 »
Em. auto hieman nyki vakkarilla ajaessa, ja sitten gearbox fault , abs , esb yms. viat, parin min pysäytyksen jälkeen viat hävisi, käynnistin kävi hieman ontuen, ja kohta taas samat viat, no ajelin silti kotia (80km) välillä nyki mutta loppua kohti parani, kotona luin vikakoodit: ruskutus P0191 Polttoaineen painesignaali paineen yhtenäisyys ja P1167 polttoaineen paineensäätö saatu arvo väärä.
Suuttimien korjausarvot oli  1= 88  2 = 105  3 =115-120  4=90  ,tyhjäkäynnillä näytti polttoaineen paine 243-259bar kun pyynti oli 251bar , vaihde (R) päällä 259-274 pyynti 267 bar , kierroksilla pyydetyn ja mitatun arvon välillä oli n. 2-3 bar heittoa.
Onkohan nyt vika paineensäätimessä, paineenmittauksessa vai esim ton 3 suuttimen korjausarvosta johtuva , taitaa kaikki olla osia joiden hinta taitaa ylittää jo auton arvon...

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2018, 23:27:56 »
Ai niin autolla on ajettu n.400 000 n 100 000 sitten, kun ostin sen oli 3. pytyn pakovena palanut, tein kansirempan (auton hinta vähän popsahti..) 3. pytty on näyttänyt koko ajan isompaa korjausarvoa, arvelin et se johtui siitä kun sillä on ajettu venttiilivikaisena = kolmos pytty huonompi..

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2018, 19:35:38 »
Tänään oli jo töistä tullessa jatkuvaa nykimistä ( laitoin eilen jotain motonetin dieselin pumpun / suuttimien putsausainetta tankkiin) sammuikin muutaman kerran, katsoin taas leksalla ja paineet heitteli kovasti pyydetystä, joten aloin purkamaan konehuoneesta romuja edestä jotta saisi edes näköyhteyden siihen pumppuun, sitten kysymys onko sitä paineensäädintä mahdollista irroittaa pumppu paikallaan, näyttäisi olevan kierteillä? jos ei, mimmoinen homma on pumpun irroitus? ja voiko sille paineen säätimelle yleensä tehdä mitään, edelliseen malliin pystyi vaihtamaan tiivisteet, voiko tähän, servicestä en äkkiä löytänyt kun säätimen, hintaa en onnistunut saamaan (vin on VF7RERHRJ76793689 )

Poissa Tahma

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 366
  • Peukkuja: 4
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2018, 20:32:17 »
Kokemuksia omasta 2.0HDi kulkineesta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=25613

Oire->syy hieman eri mutta koko pumpun vaihdoin kuitenkin. Helpohko homma.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2018, 22:50:17 »
En edes yrittänyt irroittaa sitä säädintä, ei sinne mahdu työkalut, kippasin pari desiä 2t öljyä tankkiin, koputtelin vähän sitä säädintä, maanantai iltana olisi mahdollista tutkia seuraavaksi, toivotaan et se kulkee vielä jotenkuten sen parisataa kilsaa...

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2018, 13:02:22 »
No niin otin pumpun irti ja se mikä on servicen mukaan paineensäädin siis tämä  niin eihän sille voi mitään tehdä, siinä pumpussa on toinenkin paineensäätimen näköinen osa siis tämä: molempia löytyy netistä, mistä nämä kuvatkin on, ja molemmat ovat siellä paineen säätimen nimellä (Common Rail Pressure Regulator ), mutta kumpi niistä on oikea? ekan saisi vajaalla viidelläkympillä uuden, toinen olisi noin satasen, myös uusi

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #6 : Lokakuu 18, 2018, 19:52:02 »
ilmeisesti ei näistä säätimistä ole tietoa, maanantaina kun otin sen pumpun irti ja irroitin siitä nämä säätimet, puhaltelin niihin paineilmaa ja bräkliiniä ei siitä ollut mitään apua, samalla lailla vajaan parinkymmenen kilsan ajon jälkeen alkaa vähän nykimään ja sekä moottori että laatikko vikatilaan. Leksalla kun tutkailin niitä parametrejä siellä oli polttoaineen paineen säätimen PWM ja polttoaineen määrän säätimen PWM, eli toinen voisi olla se määrän säädin (en kyllä keksi miksi sellainen on , eikös se ole suuttimien homma?) mittaamalla sen voisi ehkä selvittää, kytkisin oskilloskoopin säätimen rinnalle, kun kaasutteli painesäätimen PWM nousi reilusti , määränsäätimen vain 1%. Tietysti olisi varmempaa jos ostaisi molemmat..., mutta jos vika onkin pumpussa, Oikean näköisiä pumppuja ei kovin montaa, kohtuuhintaan näkynyt kaupan...

Poissa apaija

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2018, 06:57:42 »
Nyt tulee vähän hataria muistikuvia mutta viisaammat korjatkoon. Pienellä kulutuksella toisella noista venttiileistä pudotetaan pumpulta yksi mäntä pois ja se pienentää tuottoa (pumpussa kolme mäntää). Ilmeisesti säätö olisi vaikea koko tuottoalueella pelkästään tuolla yhdellä venttiilillä ja tietysti suuri paineen ja määrän tuotto lämmittäisi turhaan polttoainetta ja vaatisi tehoa.

Ari
Vain muistot. Autotekniikan idiootti

Poissa JPL

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 350
  • Peukkuja: 10
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #8 : Lokakuu 19, 2018, 08:37:20 »
Peukkua, vaikka aiheena on AM6-vaihteisto, niin korjattaankin moottoria  :)

Poissa beehoo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2018, 22:19:53 »
Mulla -08 ja samoja oireita (poislukien gearbox-ongelmat) - kävi yhdellä pajalla, eivät löytäneet vikaa. EGR venttiilin toiminta ja turbon mbarit kaikki ok, jouduin toimittaa Veholle. 2h tutkinnan jälkeen löytyi vika -- joku alipainesyötön Y--haaraputki tuusan nuuskana, uusi tilalle ja 10-15L dieseliä kun oli "depollution system faulty" eikä ollut palanut kaikki moskat DPF:stä oikein. Kävi tuuri kun saattoi olla 300-3000€ väliltlä kaikkea mahdollista - oli sitten tuo edullisin vaihtoehto onneksi marmoritiskillä.

Ongelmat alkoi pikkuhiljaa ~188tkm kohdilla ja oli sitä ennen kaasupolkimen asentoanturi vikaa myös ja kaasupolkimen kävi ystävällisesti vaihtamassa ja viat lukemassa yks forumilainen vesisateessa. Auto hyytyi lopullisesti ~900km ajon jälkeen noiden pahimpien vikojen esiintymisen jälkeen (nykiminen korkeilla kierrokssilla, nykiminen pienillä kierroksilla, nykiminen tasaisella kaasulla, nykiminen peruuttaessa, nykiminen tyhjäkäynnillä). Vikakoodeja oli enemmän kuin laki sallii, mutta olettivat, että kaikki syöttö, EGR- ja turbo-puolen vikailmoitukset johtui tuosta yhdestä pirun putkesta.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2018, 21:10:36 »
Päivitetäänpäs tätäkin, Tahmalta sain, kiitos, kaksi pumppua, toinen hänen autostaan, kunto hieman arvoitus, toinen saksan ostos, ilmeisesti palaneesta autosta, säätimien liittimet ja polttoaine putkien liittimet sulaneet. No laitoin sen saksan pumpun varustettuna Tahman auton pumpun säätimillä, sain auton monen startin jälkeen auton käyntiin, leksa näytti paineiden seilaavan paljon, ja suuttimien korjausarvot olivat 60%-160%, mutta auto kävi ok, koeajossa toimi normaalisti, no tänään aamulla töihin, ei mikää ollut muuttunut n. 20km ja gearbox fault, en kyllä nykimistä huomannut, oli alamäki, sitten kotimatkalla sama vika, pienen nykimisen kanssa, välillä nyki reilummin. Kotona laitoin leksan kiinni ja sama vika polttoaineen paineesta, suuttimien korjausarvot olivat palanneet "normaaleiksi" no jätin koneen kiinni ja parametrien mittauksen päälle ja lähdin koeajolle, paineet pysyi ok aina kun konetta katsoin oli pyynti ja mitattu sama! noin kymmenen kilsan jälkeen käännyin ympäri kotia kohti, pari kilsaa ja nyki paineet seilasi 1000 ja 100 bar välillä ja gearbox fault, no bussipysäkille, kävi ontuen, no  laatikko vikojen poisto, uudelleen käyntiin käy hyvin, paineet ok, jatkoin ajamista, pari kilsaa ja sama tilanne, ja samat toimenpiteet, loppumatka kulki ok. Onhan se tietysti mahdollista, että molemmat painesäätimet on hajalla, vai olisiko paineen mittauksessa ongelma, irroitin sen liittimen , ruiskin CRC:tä ja laitoin takasin, mittasin suuttimien ohivirtauksen, kaikki neljä yhteensä n.24ml /min onko ok? Olisko jotain mitä voisi vielä kokeilla?
T: esko

Poissa apaija

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2018, 07:44:54 »
Jos nuo paineet oikeasti seilaa noin hurjasti niin voisi kokeilla vaihtaa myös anturin eli sen mikä mittaa paineen ja katsoa sen johtosarja ettei heilunut melkein poikki jokin johdin.
Vain muistot. Autotekniikan idiootti

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2018, 10:07:06 »
En onnstunut löytämään servicestä polttoainepaineen anturia saati numeroa, ebay:ssa niitä on useita myynnissä, mutta olisi varmaan hyvä olla oikea osa ...

Poissa Tahma

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 366
  • Peukkuja: 4
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2018, 12:55:51 »
Eikös se anturi sijaitse common railissa? Siellä imusarjan alla, mukavasti.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #14 : Lokakuu 23, 2018, 14:09:52 »
Joo siellähän se, jos sen pienellä purkamisella saisi käteen, ja toivottavasti siinä on joku numero esim 55PP06-2 tai vastaava, niitä näyttäisi olevan monella eri numerolla saman näköisiä, briteistä käytetyt 17-30€ +12€ posti, kiinasta uudet vajaa parikymppiä, posteineen, nyt kun löysin miten servicestä saa osien hinnan näkyviin niin olisin mielenkiinnosta katsonut anturin hinnan ( pumppu 635€ )

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2018, 15:35:09 »
Otin sitten sen paineanturin liittimen irti ja ruiskin vähän CRC:tä ,koputtelin hieman räikän  jatkolla, että olehan kunnolla, no uskoi yllättäen ja toiminut jo 2½ päivää =250km, otin siitä kameralla kuvia, mutta eihän näkyvällä puolella mitään numeroita ollut, tuallaista kuin 55PP02-02 anturaa tarjotaan useimmiten c5 2,0hdi -05 ja uudempiin, se hieman häiritsee kun valmistaja on Delphi, tässähän on pumppu ainakin Siemens, no jos vaimo saa ajelut viikonloppuna ajeltua niin sitten irroittaisi sen ja ottaisi silmän käteen...

Poissa apaija

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2018, 10:10:12 »
Oikeastaan moottorin ohjain ja anturit ovat se pari mitä pitäisi seurata. Tuota voisi vielä kokeilla siten että auto käymään ja seuraa paineita siihen pystyvällä ohjelmistolla ja heiluttaa tuota anturin johtoa koko matkalta tekeekö virhettä. Ja sitten nippusiteillä kiinni ettei heilu.
Vain muistot. Autotekniikan idiootti

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: c5 II -06 136 Hdi am6 vikakoodit
« Vastaus #17 : Marraskuu 13, 2018, 19:01:33 »
Eipä sitten ole ollut sellaista väliä, että olisin voinut sen anturin irroittaa, jos ottaa siitä nokkiinsa niin pitäisi olla toinen auto joutilaana, että pääsee töihin,  ja maahantuojalta kyselemään varaosaa. Auto on kyllä toiminut nyt noin pari tonnia ihan ilman vikoja, joten ei senkään puolesta ole kiire sitä irroittaa nähdäkseen jos siinä sattuisi olla numerot, ehkä pelaan lottoa ja tilaan sen anturin jota usemmin tarjotaan tähän...