Citikka alkoi vispaamaan vallan vimmatusti nopeuden ylittäessä 90km/h. Tätä ei tuntenut vielä kesärenkailla.
Aiemminkin tärinää on ollut, mutta voimakkaammin jarrutettaessa. Kuvittelin sen johtuvan jarrulevyistä. Lisäksi viimeksi alla olleet kesärenkaat olivat vanhat ja pinnatut, joten ajattelin pienen tärinän tulleen renkaiden epätasapainosta. Nyt välys on kuitenkin niin suuri, että otin suosiolla toisen auton alle.
Faktat:
Kun tunkkaan kuskinpuoleisen etukulman ilmaan, niin
mielestäni pyörää käsin heiluttaessa tuntuu pieni välys.
Kun pyörän ottaa irti ja pyytää kaveria heiluttelemaan rattia ei välystä kuitenkaan tunne raidetangonpäässä.
Aiemmin kesällä pidempään alla ollut vasen eturengas oli kulunut sisäreunastaan enemmän. (Tämän selitin itselleni, että se varmaan oli aiemmin takana ja kynkkä vinossa)
Tärinä rattiin on todella suuri yli 90 km/h vauhdissa. Tätä ei tuntenut vielä kesärenkailla - ainakaan näin voimakkaana.
Ratti on selvästi vinossa. Tätäkään en kesärenkailla havainnut
Taustaa:
Kesärenkaat vaihdettu syyskuun alussa. Kolme renkaista oli kulunut sisäreunoistaan. Takarenkaat rikkoutuneista kynkänlaakereista johtuen.
Oikealle taakse vaihdettu kynkän laakerointi.
Talvirenkaat vaihdettu alle. Renkaiden vaihdon yhteydessä rapsuttelin aluvanteen ja navan kosketuspinnat teräsharjalla, joten ei luulisi siitäkään johtuvan.
Alapallonivelet vaihdettu n. 50tkm sisään molemmat.
Miten nivelen (raidetangonpään) väljyys varmistetaan kotikonstein?
Voiko väljyys olla raidetangon sisäpäässä?