Kirjoittaja Aihe: Webasto, mitä iloa/haittaa/...  (Luettu 2526 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 272
  • Peukkuja: 9
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #25 : Lokakuu 09, 2018, 20:16:37 »
Vehkeet on sitävarten että niitä käytetään eikä että on varalla jos sattuu......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 302
  • Peukkuja: 2
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #26 : Lokakuu 11, 2018, 10:15:30 »
Vehkeet on sitävarten että niitä käytetään eikä että on varalla jos sattuu......

Niin totta  :)

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 355
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #27 : Lokakuu 11, 2018, 12:39:04 »
Kattokaapa huvikseen, millaista siirappia öljypurkissa on noi 5W-40 tai jopa 0W-30 parinkympin pakkasessa. Ei todellakaan voida puhua mistään elohopean lailla juoksevasta voitelulitkusta.  :)

Itse laitan Boxeriin lisäksi Mos2 lisäaineen.  :angel:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=ZG6tgR5nJvE

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 734
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #28 : Lokakuu 11, 2018, 14:54:04 »
Itse laitan Boxeriin lisäksi Mos2 lisäaineen.  :angel:

Jep jep ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 355
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #29 : Lokakuu 11, 2018, 16:21:09 »
Mainitsin ihan kiusaksi ton lisäaineen... ja se naula veti. Lyttäysvideoita on netti pullollaan ja löytyy aiheesta kuin aiheesta. :) 

Se mitä tolla haen, on kestävä öljykalvo metallipinnoille. Edes vähän? En hae litran kulutus etuja ja mitä hyötyä olisi kylmemmästä koneesta? Lähinnä turbolle ja alakerranlaakereille haen lisäkilometrejä. Ei revitetä kylmänä jne. Kovasta ajosta vähän jäähdytellään jne. Viisi vuotta ollut Racechip kiinni. Ei ongelmia.

Eikös molybdeenirasvat ole hyvää kamaa pallonivelille ja laakereille yms.?

Ja tärkein pointti tuossa ylempänä oli notkeampienkin öljyjen siirappimaisuus kylmissä olosuhteissa, josta oli kyse. Asian toteamiseen ei tarvita tubevideoita. Nyt takerruttiin pikkuseikkoihin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Dsharrastelija

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 2
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #30 : Lokakuu 11, 2018, 22:08:25 »
Aina kun olen autoa vaihtanut siihen on asennettu lohkolämmitin ja sisätilalämmitin, mikäli niitä ei ole ollut. Tällä kun sattuu olemaan mukavia vaikutuksia. Parantaa mm. moottorin käyntiin lähtemisen varmuutta ja notkistaa öljyjä.
Nykyisessä autossa on webasto, joka on hyvä.

Sitten niihin muihin puoliin, webaston/sisätilalämppärin ehdottomasti paras puoli on se, ettei tarvitse skrabata ikkunoita.
Sitä hommaa en ole tehnyt vuosikausiin ja en muuten teekkään tasan niin kauan kun on olemassa webasto/sisätilalämppäri.
Kiistaton etu!
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive -06 2,7 Hdi
Ex Citroënit: Bx 14Re ja 16 Trs, Xantia -96 2.0l, Xsara -03 Exlusive aut 2.0l, C5 Break -02 Sx ja -03 Business 2.0l, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 -75
Olen omistanut vain Citroën merkkisiä autoja, eikä muita tule.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 342
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #31 : Lokakuu 12, 2018, 00:38:46 »
Itse laitan Boxeriin lisäksi Mos2 lisäaineen.  :angel:

Jep jep ::)

No tuo linkkaamasi testi tuskin täyttää mitään tieteellisen kokeen kriteereitä. Siinä on käytetty jotan p*skaa ruohonleikkuriakin koemoottorina, ... ja odotettu jostain syystää että kierrosluku nousisi lisäaineen kanssa. Eiköhän se toimivan moottorin kierrosluku riipu ensisijaisesti muista asioista kuin voiteluaineesta... ja kuinka monen sadan kilsan lenkkejä kukaan ajaa työnnettävällä ruohonleikkurilla muutenkaan...

Omasta kokemuksesta voin sanoa että toi Mos2 on ihan toimivaa kamaa. Tosi liukasta, jos sitä vaikka sormien välissä kokeilee hieroa, ja vertaa voiteluöljyyn. (Huom, purkissa muistaakseni lukee että ihokosketusta pitäisi välttää.)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 187
  • Peukkuja: 10
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #32 : Lokakuu 12, 2018, 08:06:56 »
No tuo linkkaamasi testi tuskin täyttää mitään tieteellisen kokeen kriteereitä. Siinä on käytetty jotan p*skaa ruohonleikkuriakin koemoottorina, ... ja odotettu jostain syystää että kierrosluku nousisi lisäaineen kanssa. Eiköhän se toimivan moottorin kierrosluku riipu ensisijaisesti muista asioista kuin voiteluaineesta...

Ei sen tarkoitus ole ollakaan tieteellinen koe, vaan antaa jollain tasolla kontrolloituja viitteitä siitä, onko noilla aineilla mitään vaikutusta. Tyyppi testaa eri aineita aina samoilla vakiotesteillä, jolloin saadaan edes suhteellisesti verrannollisia objektiivisia tuloksia. Paremmin luottaisin noihin testeihin kuin omaan persdynoon ja korviin. Osa aineista selvästi parantaa moottorin toimintaa, osalla ei ole mitään merkitystä.

Joo, ja tuo Project Farm kyllä irrottaa kierrosluvunsäätäjän läppineen noista koneista ennen testiä ja valmistelee koneen siten, että ennen—jälkeen -kierroslukuun voi vaikuttaa ainoastaan öljy tai öljyn lisäaineet. Ei se ihan tyhmä tyyppi ole, vaikka diy-hengessä noita tekeekin.

Mielestäni noissa on ihan riittävät valmistelut, että saadaan parempia tuloksia kuin kotioloissa. Jos joku lisäaine ei näy tuloksissa, niin voi olla että se on jotain rvs-tyyppistä, jonka pitää antaa hioutua epätasaisiin pintoihin ennen kuin vaikutus alkaa tai sitten se on vaan oikeasti jotain käärmeöljyä. Osa aineista kuitenkin myös parantaa numeroita.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 773
  • Peukkuja: 8
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #33 : Lokakuu 12, 2018, 08:36:52 »
Webastosta on nyt keskustelu, ei öljyn lisäaineista (hyviä toki, varsinkin RVS :)).

Webastolla voi lämmittää talvella ja myös tuulettaa kesällä, thats it. Happy.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 272
  • Peukkuja: 9
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #34 : Lokakuu 12, 2018, 08:40:35 »
Ei huolta kaippahan hallituksen valopäät pian huomaa noi webastotkin ja ne kielletään ilmaston saastuttamisen vuoksi onhan se ” turhake” turhakkeiden joukossa vai mitä ja lämpöset autotallitkin pitäs samaan vedoten kieltää paljon on tehtävää tai siis voi tehdä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 15
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #35 : Lokakuu 12, 2018, 08:46:34 »
Mutta kylmissä oloissahan sähköauton lämmittämiseen sähkölämmitystä järkevämpi ratkaisu on juurikin webasto tmv. öljypoltin.
Turha sitä hankalasti säilöttävää sähköä on lämmitykseen hassata...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 355
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #36 : Lokakuu 12, 2018, 11:21:00 »
Ei sen tarkoitus ole ollakaan tieteellinen koe, vaan antaa jollain tasolla kontrolloituja viitteitä siitä, onko noilla aineilla mitään vaikutusta.


Tollaset punaniskojen tekemät farmikokeet ei kyllä vaikuta omiin ostopäätöksiin millään lailla. Ollaan jo lähtökohtaisesti asianvastaisia ja muistellaan jotain MotorUppeja. Odottavat purkissa ilmeisesti olevan jotain ihme-eliksiiriä, jonka vaikutukset selviää kymmenessä minuutissa.
Minä haen Mos2 lisäaineesta lähinnä lisäsuojaa ja pitkää ikää. Ja vaikka olisinkin väärässä molybdeenisulfidin hyödyistä, ei toi 11 € satsaus ojaan kaada.

Äijällä todella hyvät mittausvälineet ja ennenkaikkea tarkat. ;D


407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa savijo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #37 : Lokakuu 12, 2018, 14:28:44 »
Taitaa nuo polttoainekäyttöisten lisälämmittimien vastustajat olla samoja miehiä jotka ovat sitä mieltä että "ei suomen kesässä ilmastointia tarvita." :)

Itsellä on nykyään joka pelissä Weba tai vastaava. Ja ensisijaisesti juuri mukavuusvarusteena.  Katson myös aina nettiautosta ensimmäisenä ne pelit mistä kyseinen lämmitin löytyy. Ei kai kukaan osta nykyään autoa ilman ilmastointiakaan jos sellainen on kuitenkin vaihtoehtona ehdokkaisssa.

Ja mitä tulee tuohon automaattiseen Weban käynnistymiseen niin nykyisessä italiaanossa ehdot siihen ovat: Jäähdytysnesteen lämpötila alle 60 astetta ja ulkolämpötila +20 TAI ALLE!     

No lämpötilan painuessa noinkin alas Luigi vetää jo villapaitaa päälle ja ajohansikasta käteen.  :laugh:     Itse vielä tarkenen noinkin kylmillä ja kesäaikaan Webaston sulake onkin ollut irroitettuna.

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Peukkuja: 1
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #38 : Lokakuu 12, 2018, 16:03:24 »
Mutta kylmissä oloissahan sähköauton lämmittämiseen sähkölämmitystä järkevämpi ratkaisu on juurikin webasto tmv. öljypoltin.
Turha sitä hankalasti säilöttävää sähköä on lämmitykseen hassata...
Miksei samalla vaihdeta sähköautoon sähkömoottorin tilalle polttomoottori? Turha sitä hankalasti säilöttävää sähköä on ajamiseen hassata... :-\

Mielestäni sähköauton järkevämpiä ratkaisuja on juuri sähkölämmitys. Ja parkissa sähköauto on yleensä töpselissä, eli lämmitys tulee suoraan sähköverkosta. Oikeasti polttomoottoriautoon voisi asentaa ~5kWh akun ja sähkölämmityksen Webaston korvikkeeksi.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 734
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #39 : Lokakuu 12, 2018, 16:17:58 »
Mielestäni sähköauton järkevämpiä ratkaisuja on juuri sähkölämmitys. Ja parkissa sähköauto on yleensä töpselissä, eli lämmitys tulee suoraan sähköverkosta.

Lämpöpumppujahan noissa sähkäreissä taitaa olla = sama laite toimii niin lämmittimenä kuin viilentimenäkin. Mutta ajon aikana se jokainen kW on aina akuista ja siten toimintamatkasta pois, niin tällöin joku perus weba jolla lämmitetään vain kabiinin ilmaa voisi olla varsin näpsä, lämpöä riittäisi eikä tarttisi pelätä akkujen puolesta ihan niin paljoa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 355
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #40 : Lokakuu 12, 2018, 16:26:16 »
Enempi on noiden sähköautojen kanssa kysymyksiä, kuin vastauksia liittyen just talvikäyttöön. Ilman autopaikkaa jossain helsingissä asuvalle sähköauto ei liene edes vaihtoehto. Siellähän etsitään yöksi vapaata autopaikkaa ja aamulla lumimyräkän jäljiltä kaivetaan autoa esiin lumen seasta. 5 kw Webasto saattais olla siinä vaiheessa poikaa vs. sähkölämmitys ajoakulta otettuna.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 399
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #41 : Lokakuu 12, 2018, 20:16:26 »
Mikäpä estää polttoainekäyttöisen lisälämmittimen asentamisen sähköautoon? Siinä saisi varmaan jopa käyttää lämmityspolttoöljyä ilman pelkoa veroseuraamuksista. Ilmeisesti näissä ei ole vesikiertoista lämmityslaitetta eli tarvittasiin ilmalämmitin mutta löytyyhän niitä.
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C5 1.8 -03, C6 3.0 -06

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 587
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #42 : Marraskuu 09, 2018, 15:57:58 »
Tehtiin aikanaan koe kylmäkäynnistysten vaikutuksesta moottoriin (ja samalla käyttäjiin). Kokeiltavaksi otettiin BX 16 TRS vm 83 joka aina pakkasilla lämmitettiin lämpimäksi letkulämppärillä. Kun autosta luovuttiin se oli moottoriltaan täysin kunnossa. Kohta tämän seuraksi otettiin paremmin varusteltu vm 87, johon ei asennettu mitään lämmittimiä. Auto lähti aina käyntiin pakkasesta huolimatta joskin kovemmilla joutui sahaamaan startilla. Kuljettajasta ja matkustajista kylmä auto ei ollut kiva, siitä syystä se käytettiin monesti pihassa lämpimäksi ennen kuin lähdettiin ajamaan (myös ikkunoista näki, turvallisuusnäkökulma). Tästä yksilöstä piti luopua koska moottori alkoi osoittaa lopun merkkejä. Käynnistyminen oli hankalaa, savutti, tehoja puuttui ja öljyä paloi. Tämän jälkeen on kaikissa autoissa olleet lohkolämmittimet tai muut vastaavat. Ps. Ekalla ajettiin 330tkm mutta toisella vain 250tkm. Tuo toinen on edelleen penkalla kun ei rikkinäinen auto kaupaksi mennyt.
Vähän menee jo ohi otsikon aiheesta, mutta en malta olla kommentoimatta.
Eihän tuo todista yhtään mitään, kun muuttujia on vaikka kuinka paljon. Tiedänhän minäkin alle 100tkm ajetun auton, josta hajosi moottori, vaikka oli aina esilämmitetty. Siis moottorin lämmittäminen rikkoo auton! MOT.
:-D :-D :-D

Kyllä oireet oli kaikin puolin käypäiset moottoriltaan loppuun ajettuu autoon. Harvoin näin hyvää testiä edes missään tulee vastaan.. samat kuskit, samat tiet, tankkauspaikat jne. Joillekin ei mikään kelpaa ::) Jos se kerran on kunnossa, tervetuloa autokaupoille!  ;)

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 587
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #43 : Marraskuu 09, 2018, 16:02:14 »
Esilämmitys varmaan säästää moottoria mutta ei kait näihin asioihin silti ole yhtä totuutta. Kyllä nykyauton pitää kestää ja toimia ilman esilämmitystä laskennallinen elinikänsä. Minulla oli webasto pikkudieselissä ja nyt on bensa-autossa, kummassakaan tapauksessa ei kiinnosta kestääkö niiden moottorit 200 vai 400 tkm vaan kysymys on mukavuudesta. Mitään ongelmia moottorin ohjausten tai käynnistyvyyden suhteen ei ole ollut vaikka nämä webastot ovat olleet jälkiasenteisia.

Mukavuus, suhteellinen käsite. Itse taas mielelläni näen vaivaa laittaa auto piuhaan tai muuten lämpiämään, vaikka erikseen. En usko että se monesta muustakaan on mukavaa jonottaa uutta moottoria marmoritiskiltä 200tkm välein. Eipä tuolla jonojakaan näy, mitä lie tarkoittaa ???

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 998
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #44 : Marraskuu 09, 2018, 17:52:26 »
Entäpä kun olet talvella paikassa missä ET saa autoa johdon päähän. Webasto toimii aina. Ei tarvi edes ulos mennä jos auto on tarpeeksi lähellä. Tai sitten voit ajastaa. Ihan yliveto systeemi on tämä.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 587
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #45 : Marraskuu 09, 2018, 22:59:22 »
Noissa tilanteissa varmasti ihan hyvä. Jos taas sähkö saatavilla niin hassulta tuntuu ajatus että hehkuttaisi auton lämpimäksi polttoaineella. Liikenne aiheuttaa kovasti päästöjä (vielä) muutenkin, niin mieluusti käyttää sitä vihreämpää vaihtoehtoa. Voipi tosin olla että näemme webastoja asennettavan yhtälailla sähköautoihin...

Itsellä on sähkö aina saatavilla ja ajot ajoittain aivan pätkäajoa, 1-2km per startti. Ei olisi mahdollista pitää lämpimänä webastolla. Piuhassa auto taas saa olla koko ajan. Jos on akkulaturi niin latautuu siinä samalla. Ei ole huolta akun tyhjenemisestä eikä tarvitse latauksen takia pitää käynnissä. Vuodessa ihan yksittäisiä startteja kylmästä mitä varten ei kannata olla lisälämmitintä.

Nuohan on ilmeisen kalliita hankkia ja ylläpitää. Foorumikeskustelujen perusteella myös moninkertainen määrä vian etsintää. Ottaen huomioon että tavallinen sähkövastus on varmastikin verrattain yleinen niin vikaherkkyyttä ei voine kiistää... käyttöikä 5-10 vuotta vs sähkövastus ikuinen?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 187
  • Peukkuja: 10
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #46 : Marraskuu 09, 2018, 23:25:10 »
Entäpä kun olet talvella paikassa missä ET saa autoa johdon päähän. Webasto toimii aina. Ei tarvi edes ulos mennä jos auto on tarpeeksi lähellä. Tai sitten voit ajastaa. Ihan yliveto systeemi on tämä.

Jos näitä on paljon, niin webasto on varmaan hyvä. Itsellä tulee sen verran harvoin pitkiä pysähdyksiä paikoissa, joissa ei ole sähköä, että käynnistän koneen kylmänä. Ja joskus -32C lukemissa mieluummin sitten vaikka boosterilla lisävirtaa sen kerran, kun joutuu käynnistämään. Vääränmerkkisessä on lohko + weba: lohkolla auto lämpimäksi pihalla ja sitten webaa 15 minuuttia ajon alussa, niin vesi lämpiää normilukemiin taajama-ajossakin. Jos weba hajoaa, en ainakaan rahalla korjaa :)
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 240
  • Peukkuja: 2
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #47 : Marraskuu 10, 2018, 09:39:15 »
Webasto lämmittää nopeasti ja paikasta riippumatta. Kauko-ohjaimella Webasto päälle ja 20min päästä startti lämpimällä autolla. On tuossa apuna se Defan ylläpitolaturi, mutta yleensä aamun startti on lämpimästä, niin akku latautuu nopeasti. Kovemmilla pakkasilla olen pitänyt piuhan päässä mahdollisuuksien mukaan, koska työmatka alle 10km. Nyt tuo ThermoTop Evo5+ kestänyt ilman minkäänlaisia ongelmia 80tkm ja 5v.

Toisessa autossa 1500w letkulämppäri on hitaampi ja sisätilat kylmiä + ikkunoiden skrapaaminen. Toinen ongelma on työpaikan pistokepaikkojen nopeahko täyttyminen aamulla.

Ps. Xantia muuten lämpesi tehokkaasti myös lohkolämppärillä (se viimeinen kerta), mutta sammuttamiseen tarvittiin kylläkin palokuntaa.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 734
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #48 : Marraskuu 10, 2018, 09:40:25 »
Voipi tosin olla että näemme webastoja asennettavan yhtälailla sähköautoihin...

Sähköautossa jokainen watti on pois akusta ja kun se range talvella muutenkin on aikalailla jotain muuta kuin ns. luvatut, niin fiksuahan se on kabiinin lämmitys hoitaa erillisellä polttoainetoimisella lämppärillä. Ja kun tod.näk. on kyseessä vieläpä diesel-käyttöinen lämppäri, niin siinähän saa luvallisesti käyttää myös löpöä, sillä kun ei tässä tapauksessa ajeta ;D

Juu juu, se sähkäri lämmitettään/jäähdytetään jo valmiiksi latauksessa roikkuessaan, mutta ei se esilämmitetty hytti kovin pitkään lämpimänä pysy kun pakkaslukemat ovat -10 tuolla puolen = pitkällä matkalla saattaa ilman minkäänlaista lämmitystä tulla jo vilu. Tokihan noissa lämppäreinä on usein lämpöpumppuja (ILP), jolloin se sähkönkulutus on enää luokkaa 50% siitä saadusta lämmitystehosta, mutta siltikin sähköä siinä yhä kuluu :-\

https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/sahkoauto-toimii-myos-pakkasella/241/
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webasto, mitä iloa/haittaa/...
« Vastaus #49 : Marraskuu 10, 2018, 09:54:34 »
Mukavuuden voisi saavuttaa vaikka siten, että kaukosäätimellä, tai ajastimella saisi auton käymään etukäteen.
Sitä systeemiä kun ei ole, niin nyt on kaikissa autoissa tyydyttävä vain Webastoon. Mittasin tuossa 5 asteen ulkolämpötilassa moottorin lämmön 30 minuutin Webaston käytön jälkeen. Näytti OBD:n kautta 50 astetta ennen käynnistystä.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56