Kirjoittaja Aihe: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........  (Luettu 3696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 724
  • Peukkuja: 17
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #25 : Lokakuu 03, 2018, 20:27:31 »
Noita ihan puhtaita tasaverotuksia ei taida olla kuin ihan katastrofimaat ja kyllä niissäkin on harmaa talous tasaamassa toimintaa (tosin molemmissa päissä kierretään veroja ja keskiluokassakin), aika monessa niistä normaalimmissa "tasavero"maassa on progressiota pienituloisen verohelpotuksilla.

Mutta progressiota voi tarkastella myös toisin päin, eli laskemalla kuinka suuren osan valtion tuloista tuottaa köyhin joukko ja kuinka suuren osan rikkain joukko: muistelen että Tansksaa ja USAa verrattaessa rikkain ja köyhin 30 % ja maksuosuus oli huikeasti enemmän progressiivista USAssa, mutta johtuu tietysti myös paljon isommista tuloeroista.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #26 : Lokakuu 03, 2018, 20:49:03 »
Ainakin viime kesänä joka EU maassa oli jonkinlainen tiemaksukäytäntö, paitsi Suomessa.

No ei kyllä henkilöautoille ole, Viro, Latvia, Liettua ilmaisia, Puolassa osa moottoriteistä on maksullisia, maksu ohiajaessa koppiin, samoin Kroatia ja Kreikka, Slovakia, Unkari, Itävalta, Tsekki sitten maksutarralla, Slovenia?? normiteitä saa noissa kaikissa ajaa ihan ilmaiseksi, Albaniaan oli päivämaksu 10v sitten joten siellä maksu meni sitten kaikilta teiltä.
Kai huomasit tekstissäni sanan "jonkinlainen".
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 155
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #27 : Lokakuu 03, 2018, 21:48:08 »
Ainakin viime kesänä joka EU maassa oli jonkinlainen tiemaksukäytäntö, paitsi Suomessa.

No ei kyllä henkilöautoille ole, Viro, Latvia, Liettua ilmaisia, Puolassa osa moottoriteistä on maksullisia, maksu ohiajaessa koppiin, samoin Kroatia ja Kreikka, Slovakia, Unkari, Itävalta, Tsekki sitten maksutarralla, Slovenia?? normiteitä saa noissa kaikissa ajaa ihan ilmaiseksi, Albaniaan oli päivämaksu 10v sitten joten siellä maksu meni sitten kaikilta teiltä.
Kai huomasit tekstissäni sanan "jonkinlainen".

Jonkinlainen tiemaksusysteemihän se on suomessakin, turistillakin polttoainevero, tosin jos tankkaamatta läpi ajaa, paras on varmaan Sveitsi, ostat vuoden tiemaksutarran jos ajat rajasta yli, sama oletko maassa tunnin tai loppuvuoden.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 432
  • Peukkuja: 5
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #28 : Lokakuu 03, 2018, 23:45:51 »
Jos mietitään asiaa yhteiskunnan kannalta, niin mitä isommat tuloerot, sitä haastavampaa on motivoida kansalaisia noudattamaan lakeja ja systeemiä. Parhaimmat kokonaisuudet ovat tulleet pienemmillä tuloeroilla, kun riittävän suuri massa yksilöitä kokee systeemin moraalisesti riittävän reiluksi. Tällöin myös yhteiskunnan voimavaroja säästetään, kun on vähemmän turhia haasteita (ryöstelyä, petoksia, lakkoilua, harmaata taloutta...).

Ihmisiä tässä kuitenkin kaikki ollaan ja jokainen katselee maailmaa oman kokemuspiirinsä vinkkelistä. Luokkaerot ovat mielestäni nykyisellään jo turhan suuret, vaikka meillä ilmainen koulutus (joo, lukio ei ole halpaa ja ammattiopetus vasta eriarvoista nykyään onkin) sekä "pakollinen" maanpuolustusvelvollisuuden täyttäminen ovatkin. Asia lähti vääristymään Holkerin hallituksen verouudistuksesta, joka avasi ylimmälle tuloluokalle varan kikkailla laillisesti tulojaan ihan mihin vaan todella pienellä verotuksella. Tämä heidän saama taloudellinen hyötyhän ei kierrätä kansantaloutta samaan tapaan kuin kädestä suuhun elävien ihmisten.

Minusta oli myös mielenkiintoista "parhaimpina" työvuosina, kun oma veroprosenttini oli kovempi kuin Suomessa eniten tienaavilla - ei vaan tavan duunari voi vetää palkkatuloa pääomatuloksi. Taisi kotipaikkakunnallani vain yksi top kympistä maksaa isompaa prosenttia - ja silti kuuluin kokonaisuutena köyhään keskiluokkaan. Valitettavasti (?) tyhmän rehellinen olen edelleen ja lakeja pyrin noudattamaan. Ymmärrystä kuitenkin riittää yhteiskunnan eriarvoistavasta asenteesta tulevalle puheelle.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 838
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #29 : Lokakuu 04, 2018, 08:26:43 »
ei vaan tavan duunari voi vetää palkkatuloa pääomatuloksi

No kyllähän tuokin onnistuu, mutta se vaatii myös siellä palkanmaksajan puolella merkittävää yhteistyötä asiaan osallistumisessa. Pienessä perheyrityksessä tuo voisi ehkä vielä olla mahdollistakin, mutta vähäkään suuremmassa firmassa se ylin johto vähät välitää moisesta duunarin ongelmasta ja se siitä järjestelymahiksestakin sitten :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 335
  • Peukkuja: 10
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #30 : Lokakuu 04, 2018, 09:01:36 »
ei vaan tavan duunari voi vetää palkkatuloa pääomatuloksi
No kyllähän tuokin onnistuu, mutta se vaatii myös siellä palkanmaksajan puolella merkittävää yhteistyötä asiaan osallistumisessa.

Eihän tuo kannata kovin pienillä tuloilla, koska pääomatulojen veroprosentti on 30-34%. Palkasta maksaa vähemmän veroja.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa sitikkaporo

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 1
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #31 : Lokakuu 04, 2018, 22:08:32 »
Olikos se Mara-Yardsin (vaimikäsenyoli) Martin Saarikangas, joka oli sitä mieltä, että hän sai just sopivasti palkkaa, kun vuosipalkka oli noin 6-7 -kertainen hitsariin verrattuna. Ja kuulemma samaa mieltä olivat telakan duunarit. Saarikankaan mielestä enempi olisi ollut aivan liikaa. Hyvä ohje olisi tämä nytkin, vaan ovat sitä mieltä ettei todella hyviä (yritys)johtajia saada elleivät palkat ole kilpailukykyiset. Tiedä siitä sitten..

Kerran yhteen opintohommaan haastattelin erään yksityisen terv.huoltoalan toimijan johtoporrasta, ja he ylpeänä kertoivat että lääkäreille oli laadittu ohjelma, jolla hyvästä tuloksesta palkittiin osakeoptiolla. Ok, mutta johtajat hiljenivät kun kysyin että onko kaikilla työntekijäryhmillä vastaava mahdollisuus. Ei ollut. Kuitenkin ko. firma korosti, että koko henkilöstön panos on elintärkeä yrityksen menestyksessä...
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #32 : Lokakuu 04, 2018, 22:15:32 »
Joo ja alkakaas puhuun tukieuroista yrityksille oisko siinäkin tasatuki oikea muoto, nythän hyvinpärjäävät saa jokusen euron joka useasti menee osinkoihin huippua mistähän noi ekut on kotoisin?
Täähän on väylämaksu keskustelua eiks vaan......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 155
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #33 : Lokakuu 15, 2018, 15:30:28 »
https://www.is.fi/autot/art-2000005864802.html

Se on ostettava seuraavaksi joku tonnin katiska..ööö shitikka ettei arvonalennus osu omaan nilkkaan....

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #34 : Lokakuu 15, 2018, 20:08:12 »
Onneks semmonen on jo eiks perneri suasittele taviksille jalankulkua tai pyäräilyä onneks on viä vapaa valinta tiiä kauanko.......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 615
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #35 : Lokakuu 16, 2018, 22:41:55 »
Uuden auton hankintaa pitää nyt vaan lykätä niin pitkään kunnes hallitus ja muut viranomaiset saa päätettyä nuo verotus- ja käyttömaksuasiat. Sitten kun asiaan liittyvät mahdolliset uudet lait on voimassa yms ja tilanne vakiintunut, voi harkita autonostoa tai siitä luopumista... siis kun on varmaa tietoa jonka varassa päätöksiä voi tehdä, ettei jää ns mustapekka käteen, jos ostaakin vääränlaisen kulkupelin.

Sitä odotellessa rupean säästämään Morgan EV3:een.  :)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 615
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #37 : Toukokuu 16, 2019, 19:00:15 »
No niin, taas siellä puuhataan kilometripohjaisia käyttömaksuja ja mahdollisesti jonkinlaista satelliitti tms seurantaa... JA tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset jopa haluavat sellaista.  ??? Tai siis, kuten artikkelissa lukee: " Lähes puolet suomalaisista hyväksyisi autonsa seurannan verotusta varten. "

https://yle.fi/uutiset/3-10784792

Uusi hallitus, samat vanhat kujeet, ainakin virkamiehillä...  >:(
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Paikalla TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 066
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #38 : Toukokuu 16, 2019, 19:24:31 »
Sitaatti: "Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että auton ostaminen ja omistaminen halpenisivat, mutta ajaminen kallistuisi. Kallion mukaan liikenteen verotaso kokonaisuutena ei saisi nousta."

Oliskohan tuo nyt ihan huono juttu?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #39 : Toukokuu 16, 2019, 19:30:57 »
En lukenut tätä ketjua,työtehtävieni hoito edellyttää sitä että työnantajan asiakkaisiin tulee ajoa noin 30-40 tkm vuodessa. Nykyisin ko ajo taittuu työsuhdeautolla. Miten kyseistä ajoa työsuhdeautolla km perusteisesti sitten verotettaisiinkaan ? Verotettaisiinkos työnantajaa vai työntekijää ? Mikäli työnantajaa, niin verohan siirtyy laskun kautta asiakas yritykselle maksettavaksi,ainakin laskutettavasta huolto ja projektitehtävissä.Ei minua haittaa vaikka verottaisivat työnantajan antamien työtehtävien hoidosta johtuvia asiakasmatkoja työntekijöitä, tuskin näin käy, sitä kummasti löytyisi muutakin työtä koulunsa käyneelle kuin asiakastyötä Suomessa.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #40 : Toukokuu 16, 2019, 19:50:13 »
Sähköautoilun autuus heikkenee huomattavaa vauhtia. Pakko varmaan kehitellä näitä jos uhkana on, että bensan ja dieselin myynnistä saadut verotulot vähenevät.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #41 : Toukokuu 16, 2019, 20:16:26 »
En lukenut tätä ketjua,työtehtävieni hoito edellyttää sitä että työnantajan asiakkaisiin tulee ajoa noin 30-40 tkm vuodessa. Nykyisin ko ajo taittuu työsuhdeautolla. Miten kyseistä ajoa työsuhdeautolla km perusteisesti sitten verotettaisiinkaan ? Verotettaisiinkos työnantajaa vai työntekijää ? Mikäli työnantajaa, niin verohan siirtyy laskun kautta asiakas yritykselle maksettavaksi,ainakin laskutettavasta huolto ja projektitehtävissä.Ei minua haittaa vaikka verottaisivat työnantajan antamien työtehtävien hoidosta johtuvia asiakasmatkoja työntekijöitä, tuskin näin käy, sitä kummasti löytyisi muutakin työtä koulunsa käyneelle kuin asiakastyötä Suomessa.

Et ole koskaan ajopäiväkirjaa joutunut pitämään? Yksityisajoahan ei työsuhdeautossa ole koskaan saanut olla kuin se 18000 vuodessa. Ja jossain vaiheessahan verottaja ei hyväksynyt kuin käsinkirjoitetun päiväkirjan (koneellinen kun sen mukaan pystyttiin täyttämään käden käänteessä juuri ennen tarkastusta). Helppohan tuollaiseen paikannusperustaiseen on upottaa kaksi moodia, työ- ja siviiliajo, ja verot ohjata sen mukaan joko duunarille tai pomolle.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #42 : Toukokuu 16, 2019, 21:35:03 »
Kirjanpito on tehty viime vuonna ekaa kertaa.Pitkän tauon jälkeen ajan työsuhdeautoa, ajoin työajoa yli 30 tkm joten saan veronpalautusta. Kun menee yli 30 tkm silloin vapaan autoedun työsuhdeautoni on verottajan ohjeiden mukaan auto työvälineenä ja saan siten työkilometrien perusteella veronpalautusta. 2003 tuli kysely vapaan autoedun ajoistani, minulla oli ekaa kertaa työsuhdeauto ja työ oli enempi konttorilla päälliköintiä,siihen sitten arvoin työ ja vapaa-ajan ajot parhaan arvaukseni ja omantunnon mukaan, laki ei velvoita kirjanpitoa ja asia tuli puskista. Verottaja ohjeisti arvaamaan omantunnon mukaan. Ne tekee työsuhdeautoilijoille jotain pistotarkistuksia, osuin kohteeksi.Nykyisin pidän kirjanpitoa koska se hoituu auton omalla järjestelmällä varsin kivuitta. ihan maitokauppa reissukin napautetaan auton infotainmentin kirjanpitoon josta saa sitten fileen ulos, olen tulostanut yhteenvetona ja syöttänyt vero.fi palveluun. Omat ajot on alle 15 tkm olleet aina. Euroopan unionin GPDR ehkä estää siviiliajojen GPS paikannuksen :) Kyllä kai vapaan autoedun työsuhdeautollakin saa ajaa omaa ajoa yli 18 tkm, tämä vaan pitäisi ilmoittaa veroilmoituksessa. Ajattelin lähinnä että miksi tehdä verotaakkaa yrityselämään, jos työajoja verotetaan se nostaa yritysten kuluja tässä kalliin kulurakenteen maassa jossa muutenkin näivetään teollisuutta. Suomeen ei juuri teollisuuteen investoida,osa syy on kulurakenteissa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2019, 22:11:53 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 615
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #43 : Toukokuu 16, 2019, 22:21:57 »
Euroopan unionin GPDR ehkä estää siviiliajojen GPS paikannuksen :)

Jos estää, enkä usko että estää, niin Suomeahan se ei kuitenkaan koske.  :-\
Lisäksi jos autoja aletaan tarkasti paikantamaan, ensin tieveron tms verukkeella, niin myöhemmin sille paikannustiedolle on helppo keksiä muutakin käyttöä, ensimmäisenä jatkuva nopeusvalvonta eli rahastus...  ja sitten kaikki muu tarpeelliseksi katsottu kansalaisten kyttääminen.
Isoveli valvoo, luvan kanssa tai ilman.  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #44 : Toukokuu 17, 2019, 06:25:05 »
Sinulla on oikeus poistua sähköisistäkin rekistereistä ja järjestelmistä ja oikeus saada tieto että sinut on poistettu rekistereistä,olikos siinä kuukauden vaste-aika. Ainahan tämä oikeus saada omat tietonsa ulos ja poistettua on ollut. GPDR vain toi oman lisänsä, asiat tiukkeni. Yrityspuolella on melkoinen kuhina ko hommassa, enpä tiedä miten viranomaisten ruudussa.Mielenkiintoista nähdä miten GPDR ja GPS valvonta toteutetaan, taitaa taas kaatua kuten Bernerinkin aikana.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 724
  • Peukkuja: 17
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #45 : Toukokuu 17, 2019, 07:26:06 »
Ei nyt kuitenkaan ihan mistä rekistereistä vaan voi pyytää poistoa, eikä ainakaan lakiin perustuvista, esimerkki:
- Jos on pankissa velkaa, ei voi vain pyytää pankkia poistamaan sähköisistä rekisteristereistään kaikkea tietoa itsestään
- verottajan sähköisiä rekistereitä ei nyt muutenkaan saa poistettua pyynnöstä
- sakkojakaan ei saa nollattua tekemällä rekisteriin poistopyynnön
...

Eli koskee lähinnä vapaaehtoisuuteen perustuvia rekistereitä, eli itseään ei voi vaikka pyytää poistamaan "kokonaan olemasta", vaikkapa väestörekisterikeskus:
Lainaus
EU:n yleinen tietosuoja-asetus antaa henkilöille joissain tapauksissa laajempia oikeuksia omien tietojensa hallintaan, joista kaikki eivät kuitenkaan sovellu Väestörekisterikeskuksen palveluihin, koska Väestörekisterikeskus käsittelee henkilötietoja lakisääteisen tehtävän suorittamiseksi.  Tämän vuoksi Väestörekisterikeskuksen ylläpitämistä lakisääteisistä rekistereistä ei tietoja voida poistaa pyynnöstä, eikä niitä myöskään voi saada siirrettyä toisaalle.
https://vrk.fi/tietosuoja

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #46 : Toukokuu 17, 2019, 08:03:08 »
Kirjoitinkin että en tiedä miten asia on asianlaita viranomaisten ruudussa. -98 ajauduin työhaatattelufirman kaltoin kohtelemaksi, tuolloin psykologiset testit kasvattivat räjähdysmäisesti suosiotaan. Oma ensikokemus psykologisiatestejä ja työnvälitystä harrastavasta firmasta oli kamala. Silloin vahvasti koin että nyt on paras ottaa rekisteritietoni ja kaikki minua koskevat tiedot mitä laki mahdollistaa ko työnhakufirmasta ulos, sillä ilman lupaani tietojani oli annettu toiselle firmalle johon oli avoin työpaikka tarjolla. Sattumalta opiskelukaverini oli ko firman kirjoilla ja soitti että aika likaista peliä nyt. Tämä toinen firma se sattui lisäksi olemaan silloisen työnantajani kova kilpailija ja piirit olivat pienet, kuten Suomessa tuppaa olemaan. Enpä saanut tietojani kauniisti pyytäen ulos työnhakua ja psykologisia testejä yrityksille tarjoamasta firmasta. Otin yhteyttä ay lliiton lakimieheen. Melkein tuli keissi käräjäoikeuteen liiton kustantamana. Työnvälitys firma luovutti ja luovutti minua koskeavat tiedot minulle.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 838
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #47 : Toukokuu 17, 2019, 08:11:20 »
Kirjoitinkin että en tiedä miten asia on asianlaita viranomaisten ruudussa.
Julkkari-puolella aukko on melko laajakin, sun tiedot on vähän siellä sun täällä julkisen puolen rekistereissä ja pois et saa mitenkään. Erilaisia luovutuskieltoja toki voit rakennella mm. Traficomille, mutta sekään ei koske julkkareiden keskinäistä tiedonjakoa 8)

Työnvälitys firma luovutti ja luovutti minua koskeavat tiedot minulle.
Luovutus = kopio, ei poisto ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #48 : Toukokuu 17, 2019, 08:18:30 »
Sitähän ei tiedä kopiovatko tietoni, asia alkoi olla lähellä poliistutkintaa ja käräjäoikeutta. Olin nuori ja ajatelin silloin ettei nyt kauheasti auta omia oikeuksiaan ajaa vaikka vääryyttä koinkin ja liiton lakimies herkeämättä odotti että annappa nyt minule vapaat kädet, tämähän on selvä keissi joka voitetaan. Suomi kun on pieni maa ja ko työnvälitysfirma oli iso, ajattelin että tavattaisin varmaan jatkossakin. Lisäksi firma syvästi pahoitteli käytöstään ja jokin heidän tiimeistään oli kuulemma oli saanut kirjallisen varoituksen. Pienellä rahallisella korvauksella olin asiasta hiljaa.  Nyt keski-ikäisenä harmittaa että olsii antanut palaa vaan, käräjäoikeusreissu on nyt kokematta :) Vielähän sitä tosin ehtii, mitä työhaastatteluiss on tullut käytyä, ovat olleet asiallisia.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Väylämaksut eli tiemaksut tuloooo.........
« Vastaus #49 : Toukokuu 17, 2019, 14:15:07 »
Joo, se perus-verotusarvohan kattaa sen 18000 omaa ajoa, jos enempi, niin pitäisi ilmoittaa. Saavat auton kilometrit kyllä huollosta ja katsastustodistuksista auki, eivät vaan ilmeisesti tee kuin pistotarkistuksia (ainakaan pääkaupungissa, jossa työmatkat ei vie noita omia kilometrejä). Itse ajoin parikymmentä vuotta liisarilla, osin täydellä autoedulla, multa ei verottaja kysellyt (onneksi) koskaan ajoista. Mutta kaveri Keravalla, töissä Espoossa, ajoi omalla autolla ja laskutti työajot kilometrikorvauksina, kun heti ekan vuoden jälkeen Uudenmaan verottaja mätkäisi työsuhdeautosta, koska laskennalliset työmatkat jo ylitti tuon 18000 vuodessa.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5