Kirjoittaja Aihe: Sisemmän vetonivelen tarkistus?  (Luettu 3266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 161
  • Peukkuja: 3
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #25 : Helmikuu 19, 2020, 18:51:04 »
Hienot kuvat!  Paljonko oli akselilla ajettu, oliko alkuperäisvaseliinia millainen määrä ja minkä näköistä?  Haarukoin vaan että onko vaseliinin lisääminen otettava jossain kohtaa omaan  huolto-ohjelmaan.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 415
  • Peukkuja: 10
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #26 : Helmikuu 19, 2020, 19:12:30 »
Hienot kuvat!  Paljonko oli akselilla ajettu, oliko alkuperäisvaseliinia millainen määrä ja minkä näköistä?  Haarukoin vaan että onko vaseliinin lisääminen otettava jossain kohtaa omaan  huolto-ohjelmaan.

Ajettu 220tkm, avaamaton akseli. Rasva oli mustaa, pehmeän elastista ja rasvaista, ja sitä oli ehkä vastinkupillisen verran kummankin kumin alla, eli reilulla kädellä annosteltu, muttei silti liikaa. Jos vertaa tuoreeseen rasvaan, ainoa käytännön ero oli väri. En menisi avaamaan tai lisäämään, ellei voimansiirto jotenkin oireile. Eipä se rasva sieltä kumin alta mihinkään katoa ja jos vettä ei pääse sisään, se ei myöskään muutu maidoksi.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 378
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #27 : Maaliskuu 10, 2020, 19:22:57 »
Saakohan vetarin pituutta mitenkään selville purkamatta, samalla varaosanumerolla (Servicestä haettu) kun antaa oikealle ainakin neljää eri pituista akselia: 908mm, 910mm, 932mm ja 934mm?  ??? Hammastukset sentään kaikissa samat. Merkkiliikkeestä tuskin on apua, kun näkevät samat Service-tiedot kuin minäkin..?

Vai onko noilla muutaman millin eroilla oikeasti mitään merkitystä?
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 161
  • Peukkuja: 3
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #28 : Maaliskuu 10, 2020, 20:42:13 »
Onkohan vaan toiset kaksi mitattu ”lyhyenä” ja toiset ”pitkänä”? Mitenköhän vetarin pituus edes kuuluu mitata kun nimellismitta on jossain ääripäiden välissä? Pari senttiä se ainakin liikkuu eestaas sisänivelestä.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 415
  • Peukkuja: 10
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #29 : Maaliskuu 10, 2020, 20:45:40 »
Saakohan vetarin pituutta mitenkään selville purkamatta, samalla varaosanumerolla (Servicestä haettu) kun antaa oikealle ainakin neljää eri pituista akselia: 908mm, 910mm, 932mm ja 934mm?  ??? Hammastukset sentään kaikissa samat. Merkkiliikkeestä tuskin on apua, kun näkevät samat Service-tiedot kuin minäkin..?

Jos vanhassa on tarra jäljellä, niin siitä näkee? Servicestä pitäis VIN:illä hakiessa tulla vain yksi vaihtoehto. Muuten noita taitaa olla moottorin ja vaihdelaatikkoyhdistelmien kanssa ainakin toi neljä erilaista, kun on ZF:n lootaa, AL4:sta, manuaalia...
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 378
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 10, 2020, 21:29:09 »
Saakohan vetarin pituutta mitenkään selville purkamatta, samalla varaosanumerolla (Servicestä haettu) kun antaa oikealle ainakin neljää eri pituista akselia: 908mm, 910mm, 932mm ja 934mm?  ??? Hammastukset sentään kaikissa samat. Merkkiliikkeestä tuskin on apua, kun näkevät samat Service-tiedot kuin minäkin..?

Jos vanhassa on tarra jäljellä, niin siitä näkee? Servicestä pitäis VIN:illä hakiessa tulla vain yksi vaihtoehto. Muuten noita taitaa olla moottorin ja vaihdelaatikkoyhdistelmien kanssa ainakin toi neljä erilaista, kun on ZF:n lootaa, AL4:sta, manuaalia...

Jep, vinillä haettuna tuli oheisen kuvan mukainen tulos. Eli 3273EK/32738V. Molemmat osanumerot antavat useita akseleita (sama tulos molemmilla osanumeroilla) :

https://www.autodoc.fi/search?keyword=3273ek
https://www.autodoc.fi/search?keyword=32738V

Kyseessä siis 2,2 hdi zfhp20-lootalla. Vm 2006.
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 415
  • Peukkuja: 10
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 10, 2020, 23:26:55 »
Vois tietysti olettaa, että jos osanumerolla myydään, niin se on sopiva pienestä pituuserosta huolimatta. Toki niinkin on käynyt, että osanumerolla tulee mitä tahansa tuubaa tarvikevalmistajalta :-) Tietysti voi myös delegoida osavalinnan vaikka Sitroselle tai Auto-Artikkelille rekkarin perusteella...

Vaan mulla taitaa olla tallilla 2.2 hdi + 4hp20:n vasen vetari, voin mitata pituuden, kun seuraavan kerran käyn, että onko lähempänä 91 vai 93 cm, jos siitä olis jotain apua.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 378
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 11, 2020, 21:53:27 »
Vois tietysti olettaa, että jos osanumerolla myydään, niin se on sopiva pienestä pituuserosta huolimatta. Toki niinkin on käynyt, että osanumerolla tulee mitä tahansa tuubaa tarvikevalmistajalta :-) Tietysti voi myös delegoida osavalinnan vaikka Sitroselle tai Auto-Artikkelille rekkarin perusteella...

Vaan mulla taitaa olla tallilla 2.2 hdi + 4hp20:n vasen vetari, voin mitata pituuden, kun seuraavan kerran käyn, että onko lähempänä 91 vai 93 cm, jos siitä olis jotain apua.

Hienoa, mittaa vaan jos ehdit!  :) Tosin mulla on nyt ensiksi hakusessa oikea (repsikan puolen) vetari, mutta ei tuo vasemman mittaaminenkaan pahaa tee. Menee luultavasti sekin vaihtoon.

Vasemmanpuoleiselle (kuskin puolelle) tuo puolestaan heittää osanumerolla pituuksia: 602mm, 617mm, 620mm ja 643mm.
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 672
  • Peukkuja: 7
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #33 : Maaliskuu 12, 2020, 00:30:37 »
Tosin mulla on nyt ensiksi hakusessa oikea (repsikan puolen) vetari, mutta ei tuo vasemman mittaaminenkaan pahaa tee.

Oletko harkinnut uutta ulkoniveltä? Jos vanhan saa ehjänä irti, sen voi myöhemmin purkaa merkkaamalla keskiön paikka kehään nähden ja jos onkin virheetön, sen voi asentaa vastakkaiselle puolelle jos sekin puoli korjataan. Kun vaikkapa vasen nivel siirretään oikealle puolelle, paine kohdistuu kulumattomalle puolelle (nivel pyörii vastakkaiseen suuntaan) ja se on uutta vastaava.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 378
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #34 : Maaliskuu 12, 2020, 01:37:37 »
Tosin mulla on nyt ensiksi hakusessa oikea (repsikan puolen) vetari, mutta ei tuo vasemman mittaaminenkaan pahaa tee.

Oletko harkinnut uutta ulkoniveltä? Jos vanhan saa ehjänä irti, sen voi myöhemmin purkaa merkkaamalla keskiön paikka kehään nähden ja jos onkin virheetön, sen voi asentaa vastakkaiselle puolelle jos sekin puoli korjataan. Kun vaikkapa vasen nivel siirretään oikealle puolelle, paine kohdistuu kulumattomalle puolelle (nivel pyörii vastakkaiseen suuntaan) ja se on uutta vastaava.

Hyvä pointti kyllä, kiitos. Tässä tapauksessa vaan ainakin oikean vetoakselin sisemmän nivelen olen todennut väljäksi. Ihan kahdella sormella vetarin sisänivelen juurelta heilutellen ylös-alas  tuntuu kunnon klappia, se kalkatus on myös ihan kuultavissa omin korvin. Rasvan lisäyksellä ravistus muuttui eli tulee nyt korkeammalla nopeudella ( n. 100km/h). Luulisin, että se tripodikuppi on päässyt kulumaan ja luultavasti itse nivelkään ei enää ole hyvä. Vaihtaisin koko uuden vetarin niveleineen, kunhan nyt saisin varmuuden, että minkä osan tilaan.

Tähän siis huomionarvoista on se, että tämä ei ilmene millään lailla samalla tavalla kuin ulompi nivel. Isäukon C5:ssa meni juuri syksyllä kuskinpuolen ulompi vetarinivel vaihtoon, ja se kyllä oireli ihan eri tavoin. Eli hitaasti jyrkässä käännöksessä rutisi ja nypytti. Tämä huojuttaa koria veto päällä isoissa nopeuksissa, suoraan ajettaessa. Äärikäännöksissä ei ongelmaa.
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 415
  • Peukkuja: 10
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 25, 2020, 12:37:33 »
Hienoa, mittaa vaan jos ehdit!  :) Tosin mulla on nyt ensiksi hakusessa oikea (repsikan puolen) vetari, mutta ei tuo vasemman mittaaminenkaan pahaa tee. Menee luultavasti sekin vaihtoon.

Vasemmanpuoleiselle (kuskin puolelle) tuo puolestaan heittää osanumerolla pituuksia: 602mm, 617mm, 620mm ja 643mm.

Tässä on ollut pieniä murheita, mm. rikki mennyt peukalo ja nyt nämä koronajutun aiheuttamat lisäsäätämiset, eli en ole käynyt rassaamassa sitikkaa hetken aikaan. Mutta eilen kävin purkamassa viimeisenkin ulomman nivelen ja hyvässä kunnossa vaikuttaisi olevan. Käyn tänään kasailemassa vetareita ja mittaan tuon 2.2:n vasemman akselin, ihan vaan viitteeksi tähän ketjuun, vaikka siitä ei enää suoraa hyötyä olisikaan :)

Kun vaikkapa vasen nivel siirretään oikealle puolelle, paine kohdistuu kulumattomalle puolelle (nivel pyörii vastakkaiseen suuntaan) ja se on uutta vastaava.

Koska omissa nivelissä ei ole suoranaista uusimisen tarvetta, mietin että tämähän kannattaisi tehdä joka tapauksessa nyt, kun nivelet ovat pöydällä muutenkin. Jos edelliset 200tkm on menty näin päin, niin toimivat nivelet nyt kääntämällä mentäisiin todennäköisesti vielä pitkään ilman uutta avaamisen tarvetta.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 415
  • Peukkuja: 10
Vs: Sisemmän vetonivelen tarkistus?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 26, 2020, 11:10:43 »
Vasemmanpuoleiselle (kuskin puolelle) tuo puolestaan heittää osanumerolla pituuksia: 602mm, 617mm, 620mm ja 643mm.

Tuo 64-senttinenhän se sitten oli. Venyi sisänivelen myötä 65 senttiin. Ja 2.2hdi+4hp20 -autosta, vasen puoli.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03