Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 10536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 254
  • Peukkuja: 8
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #100 : Kesäkuu 11, 2019, 21:35:47 »
Uusin hybridi Camry oli työsuhdeuto ehdokas. Olin menossa koeajamaan, mutta soitinpa ensin myyjälle. Säästin polttoainetta puhelinsoitollani, ei tullut turhaa vierailua tojota liikkeesseen. Camryn ”kerssi” on mitoitettu vain auton omalle massalle, siihen ei saa laittaa ollenkaan vetokoukkua. Myyjä myös lisäsi ettei autoon ole hyväksytetty viranomaisilla kattotelineitäkään. Volvo hybrideihin saa koukun, eipä tässä sen suhteen hätää. Työnantaja on laittanut wltp rajan sen verta alas että kait tässä hybridillä ajellaan.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #101 : Kesäkuu 12, 2019, 00:02:57 »
Joku tuolla aiemmin ihmetteli miksi vetureissa ja laivoissa käytetään voimansiirrossa dieselkoneen jatkeena sähköä. Vetureissa ihan puhtaasti siitä syystä että sähkömoottorilla pienilläkin pyörimisnopeuksilla saadaan suuri vääntömomentti. Lisäksi sähköinen voimansiirto on yksinkertainen ja vähän huoltoa vaativa muihin verrattuna. Laivoissa suurimpana syynä on ns ruoripotkurit. Tehon siirtäminen sinne on yksinkertaisinta sähköllä.
Melkoista hupia lukea tätä ketjua. Osa on enemmän tai vähemmän kujalla tai tekeytyy selaiseksi ;)
Mutta niinpä sitä on moni todella pahasti jossain kun aletaan puhua dieselien päästöistä. Ihan valtakunnan medioisskin toimittajat puhuvat dieselin päästöistä ja niiden haitoista ja samaan hengenvetoon ilmastokatastrofista ja hiilidioksidipäästöistä.  Todellisuudessa dieselmoottorit ovat hiilidioksidi päästöiltään pinempiä kuin vastaava bensiinimoottori. Dieselmoottorien ongelmana ennen olleet hiukkaspäästöt on saatu kuriin hiukkasloukuilla tehokkaasti. Typenoksideihin taas tehoaa urea ja scr-katalysaattori, jolloin päästään polttamaan polttoainetta moottorissa hyvällä hyötysuhteella ja saadaan dieselinkulutukset taas sinne missä ne oli ennen 2000-lukua.  Uusissa  ahdetuissa bensiinimoottoreissa taasen on saatu mitattua isompia hiukkaspäästöjä kuin nykyaikeisessa puhdistimin varustetussa dieselmoottorissa. 

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 599
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #102 : Kesäkuu 12, 2019, 00:35:05 »
Typenoksideihin taas tehoaa urea ja scr-katalysaattori, jolloin päästään polttamaan polttoainetta moottorissa hyvällä hyötysuhteella ja saadaan dieselinkulutukset taas sinne missä ne oli ennen 2000-lukua.


Tuleeko typenoksidit korkeasta puristuksesta? Korkea puristus ainakin tekee kovan kuumuuden, tämäkö tekee oksidit?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 530
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #103 : Kesäkuu 12, 2019, 08:34:15 »
Jos kaikki Euroopan henkilöautot sähköistyisivät, päästöt putoaisivat vain 0,4 prosenttia

"ovatkohan autoilun sähköistymisen puolestapuhujilla asiakokonaisuusuudet ihan varmasti hallussa"

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Autojohtajalta-h%C3%A4tk%C3%A4ytt%C3%A4v%C3%A4-arvio-Jos-kaikki-Euroopan-henkil%C3%B6autot-s%C3%A4hk%C3%B6istyisiv%C3%A4t-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-putoaisivat-vain-04-prosenttia/1372904

 Ilmastonmuutos hyvä poliittinen työkalu ja bisnes. Laitetaan kuluttajat luulemaan kaikenlaista, kansalle pikku paniikki päälle jauhetaan ja aivopestään. Laarit saadaan täyttymään ja eliitti voi hyvin... Samat "tiedemiehet" jotka ennusti jääkautta, jota ei tullutkaan, alkoi rummuttaa lämpenemisestä.
Ilmasto on muuttunut aina, mitään pysyvää ilmastoa ei ole olemassakaan. Mutta porukka tykkää hötkyillä tai laitetaan hötkyilemään, se on pääasia ja bisneksen ydin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 270
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #104 : Kesäkuu 12, 2019, 09:07:23 »
...ja taas päästiin perinteiseen "miksi minun tarvitsisi tehdä mitään kun tuo päästää enemmän" argumenttiin  ;D
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 530
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #105 : Kesäkuu 12, 2019, 09:21:05 »
Hah, ajan vanhalla ja tankkaan MyDieseliä. Ja ajan vähän.  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 270
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #106 : Kesäkuu 12, 2019, 09:25:41 »
Hah, ajan vanhalla ja tankkaan MyDieseliä. Ja ajan vähän.  8)
Ajan vanhalla ja tankkaisin MyDieseliä jos sitä täältä saisi.  :D

edit: Poristahan näköjään nykyään saa, pitääpä vihdoin kokeilla...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 936
  • Peukkuja: 25
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #107 : Kesäkuu 12, 2019, 09:26:33 »
Hah, ajan vanhalla ja tankkaan MyDieseliä. Ja ajan vähän.  8)
Teen itse samoin!  8)

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #108 : Kesäkuu 12, 2019, 11:10:16 »
...ja taas päästiin perinteiseen "miksi minun tarvitsisi tehdä mitään kun tuo päästää enemmän" argumenttiin  ;D

Kyse ei liene siitä, vaan enempi siitä, että mistä päin tuo todellinen ongelma ratkotaan!
Itse 35 vuotta ATK-alalla joutunut optimoimaan aika monta hidasta koodinpätkää, joissa ne helpot, näennäisesti nopeat muutokset jo ennestään nopeisiin rutiineihin olivat päättäjien (=maksajien) suosiossa. Vaan näillä ei voiteta mitään, jos suurin osa ajasta (tässä tapauksessa saasteista :)) on niissä perusteissa, ja vaativat isompaa remonttia. Kuten se, että kaksi teollisuuslaitosta Suomessa synnyttää hiilipäästöjä saman verran kuin koko liikenne. Kumpikohan silloin pitäisi remontoida?
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 936
  • Peukkuja: 25
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #109 : Kesäkuu 12, 2019, 11:41:06 »
Been there, done that!  ;D

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 286
  • Peukkuja: 3
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #110 : Kesäkuu 12, 2019, 11:45:34 »
...Kuten se, että kaksi teollisuuslaitosta Suomessa synnyttää hiilipäästöjä saman verran kuin koko liikenne. Kumpikohan silloin pitäisi remontoida?

Joista toinen tuottaa lähes yksinomaan liikenteen polttoaineita, eli nostaa liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja energian käyttöä.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 599
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #111 : Kesäkuu 12, 2019, 11:49:48 »
Jutussa selitettiin mitä se tarkoittaa:

Keskisuomalainen

– Vaikka jokainen Euroopassa rekisterissä oleva henkilöauto muuttuisi yhdessä yössä sähkökäyttöiseksi, se olisi koko maailman hiilidioksidipäästöissä vain olemattoman pieni korjausliike. Käytännössä tuo manööveri pudottaisi globaalia hiilidioksidin päästömäärää 0,4 prosenttia, muistutti Vavassori.

Ohuelta tuntuva kokonaispudotus selittyy kolmella seikalla. Euroopan osuus maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä on vain kymmenisen prosenttia. Lisäksi henkilöautoliikenteen osuus kaikista hiilidioksidipäästöistä on vain seitsemän prosenttia, ja sähköntuotannosta syntyy hiilidioksidipäästöjä.



Eli 0,4% on vissiin koko maailman päästöistä ja se on valtava määrä. Jos noin iso pudotus tehdään, on se vahva velvoite myös muille maille pyrkiä samaan. Samoin teollisuudelle velvoite pyrkiä samaan. Teollisuus voi vaikka laittaa hallien katot täyteen aurinkokennoja, tämä vain esimerkkinä.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #112 : Kesäkuu 12, 2019, 11:57:40 »
...Kuten se, että kaksi teollisuuslaitosta Suomessa synnyttää hiilipäästöjä saman verran kuin koko liikenne. Kumpikohan silloin pitäisi remontoida?

Joista toinen tuottaa lähes yksinomaan liikenteen polttoaineita, eli nostaa liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja energian käyttöä.

Ja prosessit suunniteltu niin huonosti, että päästöjä syntyy enemmän kuin tuotteista? Prosessi-insinöörit uudelleenkoulutukseen? Nehän niillä öky-SUV:eilla ajelee mökeilleen, ja kertovat itselleen, että iso auto tarvitaan siihen ökyveneen järvelle ajamiseen, kaksi kertaa vuodessa? Ja ovat itseensä tyytyväisiä, kun liksa riitti hybridiin?
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 270
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #113 : Kesäkuu 12, 2019, 12:08:48 »
Niin oliskohsn pointtina ollut se, että liikenteen siirtyessä pois fossiilisista alkaisi sen tehtaankin päästöt pienenemään polttoaineen tarpeen myötä...

-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #114 : Kesäkuu 12, 2019, 12:56:42 »
Niin oliskohsn pointtina ollut se, että liikenteen siirtyessä pois fossiilisista alkaisi sen tehtaankin päästöt pienenemään polttoaineen tarpeen myötä...

Joo, mutta entäs SSAB, Helen, Fortum ja TSE? Rautaa ei tarvita, kun hybridit kulkee sormiparistoilla ja tehdään muovista? Hesan kaukolämpö tehdään ydinvoimalla kivihiilen sijaan? Ai niin, mutta noita tuomiopäivän laitoksiahan ei saa rakentaa lisää. Fortum ja TSE taitaa saada päästönsä ihan samasta. Yli puolet Suomen päästöistä, mutta Suomi pelastuu, kun siirrytään patteriautoihin?
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #115 : Kesäkuu 12, 2019, 14:44:25 »
...ja taas päästiin perinteiseen "miksi minun tarvitsisi tehdä mitään kun tuo päästää enemmän" argumenttiin  ;D
Niin kyyniseltä kuin se kuulostaakin, niin ei Suomen käytännössä tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Ei ainakaan jos tarkoituksena on vaikuttaa ilmastomuutokseen ja maapallon lämpenemiseen.
Oheinen kuva sen kertoo. Suomen kokonaispäästöjen osuus globaaleista päästöistä on kuvattu punaisella "sektorilla", koettakaapa hahmottaa siitä sitten Suomen henkilöautojen päästöt ja arvioikaa niiden vaikutus maapalloon.
Lienee syytä lisätä, että esim Intian vuotuinen päästölisäys on suurempi kuin Suomen päästöt kokonaisuudessaan. Maailma ei pelastu, vaikka Suomi pantaisiin kokonaan kuvun alle.

Kokonaan toinen kysymys on se, että Suomenkin kannattaa voimakkaasti puoltaa kansainvälsillä foorumeilla ilmastotekoja ja itsekin osallistua niihin ajan kehitystä seuraten. Suomen on huvittavaa kuitenkin yrittää olla koko maailman veturina, uhraten oman taloudellisen kehityksensä ja vaikeuttaen kansalaisten elämää.
Suomessa on hyvä tilanne, mitään kieltoja, pakkoja, rajoituksia ei tarvita millään nimetyllä aikajanalla, pysymme muutenin hyvin kelkassa.
Haavisto hehkutti, että uuden hallituksen toimenpiteillä Suomi on maailman johtava ilmastomaa. Ja uusi liikenneministeri vaatii polttomoottoreiden kieltämistä, jos aiomme päästä sovittuihin tavoitteisiin.
Minkä ihmeen takia Suomen pitäisi olla maailman johtava ilmastomaa ja täyttää tavoitteet ensimmäisenä, eikö nyt vaikka hyvä pistesija 10 parhaan joukossa riittäisi? Ero tuossa on kuitenkin +/- 0.
Tarvitseeko Suomen olla maailman johtava ilmastomaa? Ainoa järkevä vastaus on EI TARVITSE.

Poissa maximi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 456
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #116 : Kesäkuu 12, 2019, 14:46:17 »
Typenoksideihin taas tehoaa urea ja scr-katalysaattori, jolloin päästään polttamaan polttoainetta moottorissa hyvällä hyötysuhteella ja saadaan dieselinkulutukset taas sinne missä ne oli ennen 2000-lukua.


Tuleeko typenoksidit korkeasta puristuksesta? Korkea puristus ainakin tekee kovan kuumuuden, tämäkö tekee oksidit?
Kyllä, ja kyllä. Nyrkkisääntönä, mitä korkeampi puristus, sen korkeampi palolämpötila (ja parempi hyötysuhde...).
Ja mitä korkeampi (palo)lämpötila, sen enemmän muodostuu typen oksideja. Typpi ei oikein ole halukas reagoimaan minkään kanssa, ellei lämpöä ole "tarpeeksi". Poikkeuksena mainittakoot litium, joka typen kanssa muodostaa litiumnitridiä jo huoneenlämmössä (toki Li reagoi sitten monen muunkin asian kanssa, mm vesi ja happi...)
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #117 : Kesäkuu 12, 2019, 17:41:58 »



 Ilmastonmuutos hyvä poliittinen työkalu ja bisnes. Laitetaan kuluttajat luulemaan kaikenlaista, kansalle pikku paniikki päälle jauhetaan ja aivopestään. Laarit saadaan täyttymään ja eliitti voi hyvin...


Tämäpä se. Etenkin Suomessa. Deeässä5 laittoi saman kuvan muodossa.
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 286
  • Peukkuja: 3
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #118 : Kesäkuu 12, 2019, 18:27:36 »
Ja prosessit suunniteltu niin huonosti, että päästöjä syntyy enemmän kuin tuotteista? Prosessi-insinöörit uudelleenkoulutukseen?

Kemianteollisuuden prosessit perustuvat aineiden fysikaalisiin ja kemiallisiin ominaisuuksiin, joten toivotan onnen noiden lakien rikkomisessa insinöörien uudelleenkouluttamisessa. Jalostamo on niin iso kokonaisuus, että yksi ihminen ei voi sitä sisäistää, vaikka olisi koko työuransa siellä töissä. Jonkinlaista kuvaa mittakaavasta antaa se, että Porvoon jalostamon isoihin revisioihin tulee n. 4000 ulkopuolista työntekijää. Prosessien tehostaminen ei ole ihan nips naps hommaa tuollaisessa puulaakissa, koska se vaatii satojen ihmisten yhteistyötä ja muutaman sata miljoonaa rahaa.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #119 : Kesäkuu 12, 2019, 19:00:52 »
Prosessien tehostaminen ei ole ihan nips naps hommaa tuollaisessa puulaakissa, koska se vaatii satojen ihmisten yhteistyötä ja muutaman sata miljoonaa rahaa.

Juurikin tätä tuolla selitin, lillukanvarsien kurominen ja tavan kansan kurjistaminen on paaljon helpompaa ;D
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 118
  • Peukkuja: 2
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #120 : Kesäkuu 12, 2019, 19:35:28 »
Mistä lie tuo Deeässä5:n donitsi, suhteet siinä ovat ihan oikeaa luokkaa mutta vuositason päästönä yksikkö pitäisi olla teratonni eikä gigatonni.
Joka tapauksessa, suomalaisten uhrautuminen ei tule näkymään kokonaisuudessa vaikka kuika yrittäisimme. Sen sijaan kurjistetaan omia olojamme, hyvinvoinnissa on aina hiukan vähennysvaraa kunhan se painottuu "muihin". Kuviosta näkyy myös kilometrin päähän että jos/kun globaalisti päästöjä aletaan hillitsemään, sen alan teknologiassa on valtavat markkinat auki Suomen kokoiselle tekijälle. Onko meillä myytävää tai edes kykyä myydä kun tilaisuus aukeaa? Pelkäänpä että jäädään nyhräämään jotain direktiivejä siinäkin ja valmistava teollisuus on ajettu muualle.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 599
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #121 : Kesäkuu 12, 2019, 20:34:58 »
Tuleeko typenoksidit korkeasta puristuksesta? Korkea puristus ainakin tekee kovan kuumuuden, tämäkö tekee oksidit?
Kyllä, ja kyllä. Nyrkkisääntönä, mitä korkeampi puristus, sen korkeampi palolämpötila (ja parempi hyötysuhde...).
Ja mitä korkeampi (palo)lämpötila, sen enemmän muodostuu typen oksideja. Typpi ei oikein ole halukas reagoimaan minkään kanssa, ellei lämpöä ole "tarpeeksi". Poikkeuksena mainittakoot litium, joka typen kanssa muodostaa litiumnitridiä jo huoneenlämmössä (toki Li reagoi sitten monen muunkin asian kanssa, mm vesi ja happi...)

Hm, jos korkea lämpö on ehto korkealle hyötysuhteelle, sitten täytyy puhdistaa typen oksidit ei siinä mikään auta. Mäntämoottorista ei kuitenkaan voi luopua varsinkaan Suomessa kun jo lämmityslaitekin vaatii suuren tehon -20 asteen pakkasella. Mutta yksi exitti on vielä, kukaan ei kiellä pienentämästä mäntämoottoria  :) Tarkoitan jos puhdistimet maksaa paljon, voi hinta tippua pienemmällä moottorilla ja auto ei maksaisi enempää kuin nykyautot.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2019, 20:49:15 kirjoittanut purflux »

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #122 : Kesäkuu 12, 2019, 20:54:15 »


Joka tapauksessa, suomalaisten uhrautuminen ei tule näkymään kokonaisuudessa vaikka kuika yrittäisimme. Sen sijaan kurjistetaan omia olojamme, hyvinvoinnissa on aina hiukan vähennysvaraa kunhan se painottuu "muihin".

Kaikenmoiselle verotuksen keinoin tapahtuvalle Suomen kansan kurjistamiselle voi varovasti kurkata perussyyn alla olevan linkin takaa... http://velkakello.fi/

Toki monia päättäjiä ajaa ahneen tarve päästä EU:n hyväpalkkaisiin suojatyövirkoihin. Jyrki "Kreikka maksaa kyllä takaisin" Katainen sinne säntäsi muitta mutkitta, nyt Urpilainenkin viimein menossa. Milloinkahan Sipilä & co...

C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #123 : Kesäkuu 12, 2019, 22:31:03 »
Mistä lie tuo Deeässä5:n donitsi, suhteet siinä ovat ihan oikeaa luokkaa mutta vuositason päästönä yksikkö pitäisi olla teratonni eikä gigatonni.
Joka tapauksessa, suomalaisten uhrautuminen ei tule näkymään kokonaisuudessa vaikka kuika yrittäisimme. Sen sijaan kurjistetaan omia olojamme, hyvinvoinnissa on aina hiukan vähennysvaraa kunhan se painottuu "muihin". Kuviosta näkyy myös kilometrin päähän että jos/kun globaalisti päästöjä aletaan hillitsemään, sen alan teknologiassa on valtavat markkinat auki Suomen kokoiselle tekijälle. Onko meillä myytävää tai edes kykyä myydä kun tilaisuus aukeaa? Pelkäänpä että jäädään nyhräämään jotain direktiivejä siinäkin ja valmistava teollisuus on ajettu muualle.
Enpä muista miltä vuodelta tuo jakauma on peräisin, mutta kuitenkin ihan viime vuosilta. Suhteet täsmäävät kyllä moniin muihin lähteisiin ja yksiköt ovat Gigatonneja vuodessa.
Suomen päästöt olivat vuonna 2017 n 56,1 miljoonaa tonnia, eli n  0,056 tuhatta miljoonaa tonnia eli 0.056 Gt.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 671
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #124 : Kesäkuu 12, 2019, 23:16:13 »
"Audi ja Jaguar kutsuvat sähköautojaan takaisin Suomessa: "Pysäköitävä ulos – ei saa ladata""
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/audi-ja-jaguar-kutsuvat-sahkoautojaan-takaisin-suomessa-pysakoitava-ulos-ei-saa-ladata/7443568

Koskeeko tämä kielto Ruotsinlaivoilla auton kuljettamista ja pysäköintiä leirintäalueilla? Onko tuulilasilehden etusivun otsikko seuraavassa numerossa "Audi, räjähdysvaara?".
Ranskalaisen auton ollessa kyseessä kaikki em. on tapahtunut. Ja kyseessä ei edes ollut epidemia. 307:n tankin kannen halkeama oli harvinainen ja ainutlaatuinen. Samoin ohjaustehostimen oikosulku.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.