Kirjoittaja Aihe: Moottorin naputus ja kilinä  (Luettu 1745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vko

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Moottorin naputus ja kilinä
« : Huhtikuu 01, 2018, 09:17:47 »
Kylmänä käynnistettäessä autoni, C4 Vti 2013 1.6 70000km, moottori "parkaisee" melkoisesti. Naputtaa ja kilisee. Melko pian Lämmettyään käy kyllä normaalisti. Mitä nyt hieman venttiilien rapinaa, joka kuulunee asiaan.
Luin taannoin tältä palstalta jostain aktiivihiilisuodattimen venttiilin "pärinöistä". Mihin aktiivihiilisuodatinta tarvintaan? Onko sitä edes autossani?
Mikä lienee syynä moiseen ääntelyyn. Onko se huolestuttavaa? Lisäksi moottori kuluttaa öljyä vaihtovälillä n 1l/3000 km.
Polttoaineen kulutus on talviajossa 9-10 l/100km. Kesällä 7-8 l/ 100km. Melko lyhyttä pätkäajoa kaupungissa paljon. Vuodessa ajoa vain ehkä alle 5000 km. Lienee kone melko tukossa?

Paikalla Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 818
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2018, 09:48:27 »
Saattaa liittyä jotenkin tuohon hurjaan öljynkulutukseen.
Olisiko öljynpaine liian alhainen? Onko tuossa koneessa hydrauliset venttiilinnostimet?
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 310
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2018, 10:23:24 »
Öljynkulutus vaikuttaa suurehkolta, onko koneessa varmasti oikeanlaiset öljyt? Meteli konetta käynnistäessä voisi viitata siihen että kestää tavallista pidempään ennen kuin öljy kunnolla kiertää koneessa. Vikaa voisi toki silloin olla öljypumpussakin. Vaikuttaako öljy normaalilta oljytikusta ja täyttöaukosta katsottuna/haistettuna vai olisiko siihen päässyt polttoainetta tai jäähdytinnestettä sekaan?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa vko

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2018, 08:23:58 »
Hieman selvennystä tuohon öljynkulutusarvioon. Olen ajanut C4:llä vasta 1,5 vuotta. Kun vuodessa ajaa 4000-5000 km ja kuitenkin öljyt vaihdetaan kerran vuodessa, olen arvioinut osan öljyn lisäyksestä tapahtuvan vaihdon yhteydessä. Vain yhden kerran olen lisännyt koneeseen enemmälti öljyä. Ostettuani autoni käytettynä varoitus vaarallisen alhaisesta öljyntasosta tuli jo kuukauden ajon jälkeen. Edellisestä öljynvaihdosta oli aikaisemmalla omistajalla kulunut 6 kk ja kilometrejä arviolta 8000. Arvioni voi silloin olla yläkantissa. Lisättävä määrä oli kuitenkin hieman yli litra! Eiköhän venttiilinnostimet liene hydraulisia kuten nykyautoissa yleensä.

Öljytikusta lukeminen on erittäin vaikeaa, koska öljy melko vähän ajettuna on lähes kirkasta. Lisäksi tikun alapää on vaikeaselkoinen tulkittava. Tietämättömänä en ole huomannut tarkistaa mittaristosta OK valoa. Vasta käyttöohjekirjan tarkemman lukemisen jälkeen tajusin asian. Kyllä nykyään tulee ikävä vanhempien automallien varusteena olevia öljynpainemittareita.

Jäähdytysnestettä ei katoa yhtään. Auton allekaan ei parkkipaikalla näytä öljyä tippuvan. Pakoputken päässä ulkoreunalla näkyy olevan musta rengas, joka kielii tien mistä se öljy katoaa. Ei auto noilla kilometreillä vielä savuta. Vaikka mistäpä sen tietää kun ei ajossa ole itse tarkkailemassa pakoputken päätä. Ohivirtausta saattaa sylintereissä olla. Sylintereiden puristuspainemittauksella se asia selviäisi.

Olen jostain kuullut nykymoottoreiden hennoista männänrenkaista ja siitä johtuvasta ohipuhalluksesta. Kuten mainitsin öljy on puhtaan näköistä. Täyttökorkin alapintakin on aivan kirkkaan öljyinen. Ainoa huomio pidemmän moottoritieajon jälkeen oli pölyisessä täyttökorkin ympäristössä näkyvä lievä hikoilu. Lyhyessä ja rauhallisessa taajamapyörityksessä sitä ei ole esiintynyt.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 310
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2018, 14:11:43 »
Olen jostain kuullut nykymoottoreiden hennoista männänrenkaista ja siitä johtuvasta ohipuhalluksesta. Kuten mainitsin öljy on puhtaan näköistä. Täyttökorkin alapintakin on aivan kirkkaan öljyinen. Ainoa huomio pidemmän moottoritieajon jälkeen oli pölyisessä täyttökorkin ympäristössä näkyvä lievä hikoilu. Lyhyessä ja rauhallisessa taajamapyörityksessä sitä ei ole esiintynyt.

Tuostapa tulee mieleen että onko huohotinsysteemi kunnossa... jos on tukkoinen niin öljyt pyrkii sitten jostain ulos.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Vesku68

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2018, 08:13:06 »
Itellä cee nelkku 2.0 vtr ja kyllä tuokin pitää aikamoista rapinaa kylmäkäynnistyksessä,,nyt ilmojen lämmettyä hiukan rauhottunut,,kuitenki vielä ajoittain lämpösenäkin rapistaa startin jälkeen.
Muutenkin käyntiääni on hieman dieselmäinen.

Poissa A.Di Maria

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 7
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2018, 14:53:22 »
Itellä cee nelkku 2.0 vtr ja kyllä tuokin pitää aikamoista rapinaa kylmäkäynnistyksessä,,nyt ilmojen lämmettyä hiukan rauhottunut,,kuitenki vielä ajoittain lämpösenäkin rapistaa startin jälkeen.
Muutenkin käyntiääni on hieman dieselmäinen.

Tuo äänihän voi myös viitata jakoketjuun joka on venynyt. Juuri sellainen rahiseva dieselmäinen ääni. Kuuluu kylmänä käynnistäessä hetken aikaa myös kaasuttaessa yleensä.

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 290
  • Peukkuja: 5
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2018, 17:00:20 »
Itellä cee nelkku 2.0 vtr ja kyllä tuokin pitää aikamoista rapinaa kylmäkäynnistyksessä,,nyt ilmojen lämmettyä hiukan rauhottunut,,kuitenki vielä ajoittain lämpösenäkin rapistaa startin jälkeen.
Muutenkin käyntiääni on hieman dieselmäinen.
Tuo äänihän voi myös viitata jakoketjuun joka on venynyt. Juuri sellainen rahiseva dieselmäinen ääni. Kuuluu kylmänä käynnistäessä hetken aikaa myös kaasuttaessa yleensä.
2.0 VTR on perinteisellä hihnalla. VTi ja THP on ketjulla.
Nyt: -06 C4 ja -88 jellona. Ennen: 7 Pugattia ja 4 Sitruunaa

Poissa vko

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: Moottorin naputus ja kilinä
« Vastaus #8 : Toukokuu 26, 2018, 14:28:11 »
Nythän tuokin asia selvisi. Ketjuhan siellä on. Edellisessä autossani C5 VTR:ssä oli jakohihna. Sen seurauksena kuvittelin että kaikissa citikoissa olisi samoin. Nykyohjekirjoissa taas huoltotoimenpiteet on niputettu taulukoihin, joista saattaisi tulla siihen käsitykseen että hihna olisi vakio. Taulukkoja pitää lukea niin että jos moottorissa on hihna, pitää se vaihtaa niin ja niin monen kilometrin välein.
Nythän tuo ääni kuulostaa  ihan asiaan kuuluvalta. Eli kylmänä kalisee hieman ja lämmettyään vaimenee.
Ps. Muinaisina aikoina Ladassa oli säätömutteri jota avaamalla ja sulkemalla rämisevän jakoketjun sai tarvittaessa säädettyä "pajatyökaluilla". Tuskin se kuitenkaan kovin moneksi säätökerraksi riitti.