Kirjoittaja Aihe: Xsara HDi:n nokkahihnan vaihtoväli?  (Luettu 1014 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hovilainen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 207
  • Peukkuja: 0
Xsara HDi:n nokkahihnan vaihtoväli?
« : Huhtikuu 03, 2018, 20:49:58 »
Mikä on Xsaran HDi:n nokkahihnan vaihtoväli kun huoltokirjassa 140 tkm ja Pohjolassa kait 120 tkm ja joku kehottaa vaihtamaan satkun välein.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 469
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara HDi:n nokkahihnan vaihtoväli?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2018, 07:20:53 »
140tkm/10v se on kaksilitraisesssa. Pösön keulalla vaihtoväli on 120tkm/4v. Xsara Picassoa sai 1,6HDi:llä, jossa vaihtoväli on pidempi.

406:een juuri vaihdatin, vaikka ei tullut 140tkm täyteen. Kampiakselin hihnapyörä alkoi kolkottamaan, niin aattelin, että menee siinä samalla. Samoin vielä laturinhihna ja sen kiristimet ja ohjaimet. 550 tkm huolto, eli jokohan oli viimeinen?
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa hovilainen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 207
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara HDi:n nokkahihnan vaihtoväli?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2018, 14:40:26 »
Mulla Xsaralla ajettu lähes 800 tkm HDi:llä joten ei välttämättä ole viimeinen kerta jos öljyistä ja hihnoista kiristimineen huolehtii...

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 469
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara HDi:n nokkahihnan vaihtoväli?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2018, 17:46:16 »
Joo, kattelin niitä vanhoja jakopään osia niin ei ollut hihnassa merkkejä kulumisesta eikä välyksiä kiristimessä/ ohjaimissa. Nuo oli INA -merkkiset ja tilalle tuli SKF. Inaa pidän parempana, mutta SKF sai koko jakopääsetin kerralla. Apulaitehihnasetin löysin Inalta.

Näissä taitaa konerikko tulla lähinnä apulaitehihnan päästessä jakopääkoteloon kampiakselin hihnapyörän rikkoontuessa. Omassa 406:ssakin oli jo metallisoiroja tunkenut moottoritilaan, vaikka tunnistin vian aikaisin.

Yhteen xsaraankin juuri vaihdoin hihnapyörän. Siinä oli jo metalliosien välinen vulkanointi pahoin sulanut ja ääni sen mukainen.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90