Kirjoittaja Aihe: Xsaran taka-akselirempan mielekkyys  (Luettu 883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 289
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Xsaran taka-akselirempan mielekkyys
« : Marraskuu 07, 2017, 13:52:00 »
Meinasin laitella 2000 vuosimallin HDi Xsaran vuoden seisonnan jälkeen ajokuntoon. Alunperin auto meni seisontaan, kun siitä oli laturi mennyt. Noh, eipäs ollutkaan laturi vaan kampiakselin hihnapyörä, joten tässä pääsi helpolla. Muutakin pisteosaa on tullut jo hankittua, mutta kyllä tässä epätoivo alkaa iskeä kun aloin taka-akselin korjausta suunnitella. Toinen pyörä on sen verran kallellaan, että isoilla 195/65R15 renkailla ei sormia saa sisäpuolelta renkaan ja rungon väliin. Kuormalla ilmeisesti ottaa kosketustakin koriin, kun on massat ja maalit lähteneet. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että pelkkien laakereiden ja akselitappien vaihto ei riitä, vaan myös akseliputki menee vaihtoon?

Jos koko akselin vaihtaisi, niin x-partsilta näköjään vähän alle 400, mutta mitäs muuta tuossa sitten menee uusiksi? Vissiin akselin ja korin väliset kumit kannattaa vaihtaa, mutta pitääkö pyöränlaakeritkin vai voiko ne saada ehyenä irti?

Ottakaa kantaa ja kertokaa miten saisi mahdollisimman halvalla yhden citikan jälleen pelastettua :).
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 289
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsaran taka-akselirempan mielekkyys
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2018, 15:46:00 »
Tämäkin projekti sai odottaa talven (ja kevään) yli, mutta nyt taas tuli mieleen ja ajattelin laakeroida itse. Uudet laakerit ja akselitapit laitoin juuri tilaukseen Liettuasta. Vähän reilu 50€ noille vain jäi hintaa per puoli. Toinen puoli nyt on vielä ryhdissään, mutta sehän ei takaa mitään.

Tässä yksilössä oli kyllä kaikki Xsaran tyyppiviat, kun olen vaihtanut kampuran hihnapyörän ja abs-anturin ja lisäksi pitäisi vielä puhaltimen transistorit vaihtaa, ovijohdot tinailla ja vaihteiston nivelet rasvata. Sitten täytyy vielä ilmastointi huollattaa ja pakoputki liittää, niin voisi vaikka leimalle tyrkyttää.

Onneksi ei ollut viime vuonna liikenteessä, niin ei pääse emännän kaktuskuume liikaa nousemaan  :)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Xsaran taka-akselirempan mielekkyys
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2018, 19:33:52 »
Mulla oli -01 Xsara HDi 90 heppaa. Ei ollut ongelmia, kone varsinkin oli lujaa tekoa ja saastelaitteita ei ollut. EGR oli helposti tulpattavissa.Kampiakselin hihnapyörä piti uusia.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 289
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsaran taka-akselirempan mielekkyys
« Vastaus #3 : Heinäkuu 12, 2018, 08:52:23 »
Jep, minullakin oli aikoinaan samanlainen ja hyvät kokemukset. Tuolla tosin ajettiin vain 150-250tkm väli, kun tässä projektiautossa on jo 400tkm mittarissa. 406:ssa mulla on 550tkm, joten kyllä tällä luultavasti on vielä pitkästi on kilometrejä edessäkin.

Ai niin! Vakionopeudensäädin pitäisi myös korjata. Tässä on jälkiasenteinen. Muistaakseni Rostra. Mikähän näistä yleensä hajoaa?
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 289
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsaran taka-akselirempan mielekkyys
« Vastaus #4 : Heinäkuu 26, 2018, 09:32:59 »
Onko muiden taka-akselia rempanneiden silmään akselin neulalaakerit näyttäneet varsin onnettomilta? Nämä ovat SNR-merkkiset (eli alkuperäislaatua?). Juuri vaihdoin C5:een kynkänlaakerit ja niitä voi sanoa jo järeiksi näihin verrattuna.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90